Gå til innhold

Han blir ikke renslig!


mysan

Anbefalte innlegg

Jeg ville tatt vekk vannet til hunden om natten, hvis du ser han kjededrikker. Muligens har har UVI og bør taes med til vetrinær.

Hvorfor vil du ta vekk vannet til hunden når den av en eller annen grunn åpenbart har et stort behov for vann? Å drikkest store mengder vann er det eneste hunden kan gjøre for å bekjempe uvi - hvorfor motarbeide den ved å fjerne vannkilden? Hunden skal alltid ha tilgang til vann, uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter rolig tur i løst bånd? Du har ikke sett Kompis på tur :ler: Der er det ikke snakk om å gå løst og pent i bånd, det er noe av det vi må trene på. Han er verdens ivrigste og mest happy turgåer og raser avgårde. Mor stopper og står pal, han kommer logrende tilbake og sier: nå kan vi gå. Mor går noen skritt, til båndet strammer, og så stopper vi igjen og står pal til han kommer tilbake... etter noen omganger husker han det, og stopper selv når han kjenner at det strammer. Han er full av fart og løp, og går ikke rolig. Han løper.

Og 20 minutter? Da må jeg ha fjorten av dem i løpet av dagen.. vel, ikke fjorten kanskje, men det kan ikke bli én tur á 20 minutter. Han har utrolig mye mer energi enn som så, og den energien skal vel gjerne brukes på noe.

Vi går på kurs med ham, så sosialisert blir han, og han får hilse på andre hunder når vi er ute på tur. Noen får han leke litt med også, av de som vi har blitt kjent med etter hvert uti skogen her.

Det jeg imidlertid opplever er at andre hunder ofte er lite sosialisert, og blir agressive mot ham. Antakelig fordi han er en propell, og de er muligens vant med at man snuser pent og forsiktig eller ikke i det hele tatt.

Nå er det ikke ofte vi treffer hunder i skogen, men det hender jo, og jeg vil faktisk påstå at 90 prosent av de vi møter er agressive, 5% er engstelige, og de resterende 5% er nysgjerrige og hilsevillige.

MEN, tilbake til fór og tarmfunksjoner. Dere to som mener at vi mennesker bør tilstrebe oss en avføring i harde små klumper. :nei: Vi har ikke tarmer som hunder, vi trenger masse fiber, og avføringen vår skal være myk og komme ut i pølseformasjoner. Jo mer fiber, jo mer masse, og det er faktisk helt riktig.

Har ulver ute i det fri små sauelorter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som leter, finner:

Brukshundsforumet.com, og i og med at han som har postet dette der, har tillatelse fra V&H-produsenten til skrive dette, så tillater jeg meg å referere det her:

Jeg har vært i kontakt med vedkommende som produserer VH, og har vedkommendes tillatelse til å skrive det jeg skriver nedenfor.

Dere som fôrer med kun VH og ikke tørrfôr ved siden av, bør tilsette fiber og gjerne karbohydrater. Hvis dere fôrer to ganger pr. dag, vil jeg anbefale 1 ss kli i fôret morgen og kveld.

På min neste bestilling vil jeg få tilsatt 10 kli/karbohydrater. dette er for å lette tarmfnksjonens arbeid, slik at avfallsstoffene ikke krystalliserer seg eller forsteiner seg i tarmen. Dette fôret ble jo oppprinnelig laget for aktive sledehunder, og de har jo et helt annet aktivitetsnivå enn de fleste andre hunder. Selv dobermann i stor fart på tur i skogen eller i bruksarbeid kommer ikke opp i det energiforbruket som sldehunder har. Sledehunder får derfor en mye høyere blodsirkulasjon enn andre hunder i annet bruk, og derfor trenger de ikke fiber/karboydrater for å få avfallsstoffene ut.

Jeg fikk en aldri så liten(stor) aha-opplevelse da jeg holdt på å miste Grom-Grom p.g.a. forstoppelse. Avfallsstoffene hadde forsteinet seg i tarmen, noe som senere resulterte i høye nyreverdier. Urea på 17 og kreatinin på over 150. Dette kommer av at nyrene ble utsatt for en akutt forgiftning p.g.a. opphopning av avfallsstoffene i tarmen.

Heldigvis reagerte jeeg riktig og raskt, og fikk satt klyster på henne og gitt henne rikelig med Laktulose. Laktulose er en erstatning for renset parafin, og mye bedre enn renset parfin, da Laktulose hjelper mage og tarm bedre i gang til å fungere riktig. Dette ble gjentatt i flere dager, og jeg lykkes med å få laget fri passasje i tarmen. Grom-Grom holdt på å dø p.g.a. forgiftningen som oppstod i forbindelse med forsteiningen i tarmen. Hun sluttet selvfølgelig også å spise. Nå har hun begynt å spise igjen, og holder gradvis påå bli tilvendt til VH igjen. Til å begynne med bestod maten av en tørr brødskive, skåret i små terninger, en kyllingfilet og litt tørrfôr av typen Pedigree Junior 30/18. Nå spiser hun omtrent som normalt.

Så, kjære dere, tilsett fiber/karbohydrater slik at hundene deres slipper å opleve det samme som min Grommis.

Når man bestiller over 200 kg. så kan man få laget fôret etter eget ønske, og da kan jo de som bestiller over 200 kg. gjøre som jeg, få tilsatt fiber/karbohydrater direke i fôret. Tallet på 10 % fiber/karbohydrater har jeg fått fra en profssor i ernæring p NVH. Dette vil bli øket til 15 %, etter tilvenning av10% fber/karbohydrater. Lakterende tisper trenger karbohydrater for å lage melkesukker. Selv om det blir mere volum avføring av å tilsette fiber7karbohydrater, så er vel det bedre, enn å risikere at hundene dør av forstoppelse, for det vil kunne bli konsekvensen.

Dette er ment som et godt råd til dere. Dere får selv velge om dere vil følge dette rådet eller la det være.

Konklusjonen er altså at tørre, små og harde avføringskuler faktisk ikke er bra, det er nummeret før forstoppelse som altså kan gå riktig galt.

Det var det min logikk ville si meg også.

Da blir det som Frey anbefalte, litt kruskakli og evt noe olje beregnet på hunder i foret. Her skal vi ikke ha noe krystallisert bæsj som lager tull, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Må stille meg spørsmålet om hvorfor Vom og Hundemat som skal være et komplett for ikke tilsetter fiber, hvis det er så viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ut i fra det som er sitert i innlegget til Mysan er VH kunn beregnet som eneste for til meget aktive hunder. (sledehunder) Disse vil ikke få problemer med tarmen, og trenger all den energien av VH gir som gies rent.

Vanlige bisker så ser det ut som om man regner en blanding mellom VH og vanlig hundemat/litt menneskemat som normen.

Høres veldig logisk ut også, som Mysan sier, det kan ikke være sunt for tamen å jobbe med knallharde saueperler. Hard og sen avføring fører jo også til at giftstoffer blir lenger i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på variasjon, uansett hva slags fór man bruker. Stusser alltid når jeg hører "hunden min går på RC xxx" eller "hunden min går på v&h nr.25" Vil det si at hunden får 99% det samme fóret året rundt? Det kan da ikke være bra? Ikke bare i forhold til tarmfuksjon, men det åpner jo ingen mulighet for å få dekt behovet for de næringsstoffene hunden kan få for lite av. Hunder er forskjellige og ikke alle tar opp alle sporstoffer i like stor grad. Nei jeg har tro på å la hunden få velge litt selv, og variasjon hele uka gjennom. Her veksler vofsen på å foretrekke vom&hundemat og tørrfór elelr ingen av delene. Skulle ikke forundre meg om han hadde en følelse av hva han trenger til en hver tid. Sånn er det jo med oss mennesker også. Har vi sug etter leverpostei kan det tenkes at jernlagrene kunne vært bedre.

Mysan, er det malamute du har? Hvor gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, Kompis er ingen Malamute - han er en liten staffordshire bull terrier :) Og han er sju mdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det forskjell på hunder når det gjelder det der. Den ene vår ble renslig etter 7 måneder, den andre etter 3 og vi gjorde akkurat den samme treningen på begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...