Gå til innhold

Kan jeg ta videregående på nytt, når jeg har fullført?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså en annen linje som er yrkesrettet? Jeg er voksen og fullførte allmenlinje da jeg var ungdom, ønsker nå å bli baker eller konditor.



Anonymous poster hash: f210d...db5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, selvfølgelig kan du det.



Anonymous poster hash: 33c43...dab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig kan du det.

Anonymous poster hash: 33c43...dab

Men hvordan da? På deltid? Og er det fortsatt gratis?

Anonymous poster hash: f210d...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Saxofon

Du har vel ikke krav på det men kan søke som alle andre. Du havner bakerst i køen Så sjansen er veldig liten.

Endret av Saxofon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs,
Har du leilighet, bil, diverse utgifter så må du nok jobbe, stipendet er ikke nok :)
VGS er sånn sett ikke gratis, pga stipendet alle får, så virker det slik, man må fortsatt kjøpe skolebøker og får du ikke stipend, så må man betale av egen lomme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min er baker, eller rettere sagt, hun var. Hun fullførte lærlingtiden og fikk beskjed av hun som eide bakeriet der hun hadde jobbet om å utdanne seg til noe annet. Ikke fordi hun var en dårlig baker, men fordi baking blir mer og mer og mer automatisert. Det blir færre og færre jobber og flere maskiner som baker dobbelt så mange brød. Per dags dato jobber hun som brødansvarlig på en Meny butikk, det er sånn ca hvor mye du får ut av en bakerutdannelse den dag i dag.

Anbefaler deg å velge noe annet.



Anonymous poster hash: 7694c...0ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs,

Har du leilighet, bil, diverse utgifter så må du nok jobbe, stipendet er ikke nok :)

VGS er sånn sett ikke gratis, pga stipendet alle får, så virker det slik, man må fortsatt kjøpe skolebøker og får du ikke stipend, så må man betale av egen lomme :)

Nei VGS er gratis. Du må ikke kjøpe bøker. Skolen kjøpte tilogmed bøkene for meg når jeg skulle ta privatisteksamen ved siden av VGS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs,

Har du leilighet, bil, diverse utgifter så må du nok jobbe, stipendet er ikke nok :)

VGS er sånn sett ikke gratis, pga stipendet alle får, så virker det slik, man må fortsatt kjøpe skolebøker og får du ikke stipend, så må man betale av egen lomme :)

VGS er jo gratis. Man trenger ikke å kjøpe skolebøker, man får låne det. At staten ikke dekker livsopphold for deg når du går på skole betyr da ikke at VGS ikke er gratis.

Anonymous poster hash: a3117...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VGS er jo gratis. Man trenger ikke å kjøpe skolebøker, man får låne det. At staten ikke dekker livsopphold for deg når du går på skole betyr da ikke at VGS ikke er gratis.

Anonymous poster hash: a3117...4af

Ikke når du er voksen, og allerede har fullført vgs.

Trådstarter må ta sin videre utdannelse gjennom voksenopplæringen.

Anonymous poster hash: 1bfd8...0f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså en annen linje som er yrkesrettet? Jeg er voksen og fullførte allmenlinje da jeg var ungdom, ønsker nå å bli baker eller konditor. Anonymous poster hash: f210d...db5

Nei, du kan ikke oppta en skoleplass for en som har rett på en skoleplass som ikke har noen utdannelse.

Er du ove r25 år kan du, dersom det er plass, gå på voksenopplæringen. Men også der stiller du bak dem som ikke har fullført vgs.

Alternativet er en privatskole, der du betale av egen lomme, der kan du gå så mye du ønsker og gjøre hva du vil. Men skal du ta opp igjen fag, så må du melde deg som privatist.

Anonymous poster hash: 8b12f...840

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke når du er voksen, og allerede har fullført vgs.

Trådstarter må ta sin videre utdannelse gjennom voksenopplæringen.

Anonymous poster hash: 1bfd8...0f4

Jo, det er det ;)

Jeg begynte på nytt på vgs i fjor, selv om jeg allerede har fullført en linje, og skolen er like gratis for meg som for alle andre.

Anonymous poster hash: 3c60c...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs,

Har du leilighet, bil, diverse utgifter så må du nok jobbe, stipendet er ikke nok :)

VGS er sånn sett ikke gratis, pga stipendet alle får, så virker det slik, man må fortsatt kjøpe skolebøker og får du ikke stipend, så må man betale av egen lomme :)

Stipend, lån osv. Fra lånekassen får du ikke for å gjøre om igjen vgs.

Anonymous poster hash: 8b12f...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stipend, lån osv. Fra lånekassen får du ikke for å gjøre om igjen vgs.

Anonymous poster hash: 8b12f...840

Jeg får studielån jeg, selv om jeg allerede har fullført vgs.

Anonymous poster hash: 3c60c...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke når du er voksen, og allerede har fullført vgs.

Trådstarter må ta sin videre utdannelse gjennom voksenopplæringen.

Anonymous poster hash: 1bfd8...0f4

Jo.

"Må jeg kjøpe bøker?

Nei, du får låne bøker på skolen."

http://www.felles.oslovo.no/aktuelt/aktuelt3.shtml

Anonymous poster hash: a3117...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei VGS er gratis. Du må ikke kjøpe bøker. Skolen kjøpte tilogmed bøkene for meg når jeg skulle ta privatisteksamen ved siden av VGS!

VGS er jo gratis. Man trenger ikke å kjøpe skolebøker, man får låne det. At staten ikke dekker livsopphold for deg når du går på skole betyr da ikke at VGS ikke er gratis.

Anonymous poster hash: a3117...4af

Beklager da.

5år siden jeg gikk sist på VGS og da måtte vi selv kjøpe bøker av stipendet vi fikk...

Og de som ikke fikk stipend måtte kjøpe av egne penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beklager da.

5år siden jeg gikk sist på VGS og da måtte vi selv kjøpe bøker av stipendet vi fikk...

Og de som ikke fikk stipend måtte kjøpe av egne penger...

Reglene endrer seg. Det er nok litt lurt å legge til informasjon hvor lenge det er siden man har gått på VGS slik at man kan anta at det har endret seg.

Anonymous poster hash: a3117...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene endrer seg. Det er nok litt lurt å legge til informasjon hvor lenge det er siden man har gått på VGS slik at man kan anta at det har endret seg.

Anonymous poster hash: a3117...4af

Hvorfor det?

Jeg skrev bare det jeg vet, eller trodde jeg visste. Denne gangen viste det seg at jeg hadde feil.

Men mener å ha lest at skolepc må man enten leie eller kjøpe via skolen... Kan hende jeg tar feil på det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Jeg skrev bare det jeg vet, eller trodde jeg visste. Denne gangen viste det seg at jeg hadde feil.

Men mener å ha lest at skolepc må man enten leie eller kjøpe via skolen... Kan hende jeg tar feil på det også..

SkolePC må naturligvis leies eller kjøpes.

Du kan også ha med egen medbrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...