Gå til innhold

stryk i historie, hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke spørsmål stiller man seg selv for å se sammenhenger?

Anonymous poster hash: be6e3...c08

Er et år siden jeg har jobbet med det men du bør feks se sammenhengene mellom ideene fra den franske revolusjonen feks menneskeverd og demokratiseringsprosesser. Hvordan ideene fra den franske revolusjonen påvirket den norske grunnloven og hvordan de påvirket den amerikanske. Hvorfor england ikke hadde noen revolusjon på det tidspunktet altså at de allerede til en viss grad var styrt demokratisk. Og igjen må du da se på det greske demokratiet som igjen påvirket ideene i rennesansen.

Med andre ord, om du snakker om Norge i 1814 bør du ta med alt fra USA til Frankrike til England til Grekerne. Samt alt som skjedde i Norge fra ca 1790 og frem til 1930 med arbeiderpartiet som regjerte et par uker og så kanskje slenge på litt med hvordan arbeiderpartiets 2 ukers periode viste befolkningen at de ikke lenger var radikale så den to ukers regjeringen la grunnlaget for deres senere suksess feks i etterkrigstiden.

Rett og slett kaste slengballer fra 500 fkr og frem til 1950 og så tilbake igjen.

Anonymous poster hash: dfa2f...b2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du må kunne og skjønne for å få god karakter i historie er hva som skjedde, hvorfor det skjedde når det skjedde, hvorfor det skjedde der det skjedde og hva som skjedde senere på grunn av det.

Det er kun relevant om du skal ha 5'er eller 6'er.

Anonymous poster hash: dfa2f...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke spørsmål stiller man seg selv for å se sammenhenger?

Anonymous poster hash: be6e3...c08

Eksempel: Hva har konsekvensene etter første verdenskrig med årsakene til andre verdenskrig å gjøre?

Det viktigste i historie er å trekke de store linjene. Enkelte historielærere er veldig opptatt av detaljkunnskap, men for de fleste er det å se sammenhenger som er det essensielle. Det er mange sammenhenger å se i historiepensumet, så det er umulig å skrive opp alt. Dette er uansett ikke noe du trenger å tenke noe særlig på etter min mening. Dersom du kan pensumet godt faller det i hendene på deg. :)

Anonymous poster hash: 77ca4...db6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et år siden jeg har jobbet med det men du bør feks se sammenhengene mellom ideene fra den franske revolusjonen feks menneskeverd og demokratiseringsprosesser. Hvordan ideene fra den franske revolusjonen påvirket den norske grunnloven og hvordan de påvirket den amerikanske. Hvorfor england ikke hadde noen revolusjon på det tidspunktet altså at de allerede til en viss grad var styrt demokratisk. Og igjen må du da se på det greske demokratiet som igjen påvirket ideene i rennesansen.

Med andre ord, om du snakker om Norge i 1814 bør du ta med alt fra USA til Frankrike til England til Grekerne. Samt alt som skjedde i Norge fra ca 1790 og frem til 1930 med arbeiderpartiet som regjerte et par uker og så kanskje slenge på litt med hvordan arbeiderpartiets 2 ukers periode viste befolkningen at de ikke lenger var radikale så den to ukers regjeringen la grunnlaget for deres senere suksess feks i etterkrigstiden.

Rett og slett kaste slengballer fra 500 fkr og frem til 1950 og så tilbake igjen.

Anonymous poster hash: dfa2f...b2d

Å kjære tid. Alt det der hadde jeg aldri klart å få stotret frem på en eksamen :/ Uff,jeg er fucked hvis jeg får en slik oppgave.

Anonymous poster hash: d92c3...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun relevant om du skal ha 5'er eller 6'er.

Anonymous poster hash: dfa2f...b2d

Jeg trenger en 5'er. Uff,orker ikke :( Vekk meg når eksamensperioden er over.

Anonymous poster hash: d92c3...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjære tid. Alt det der hadde jeg aldri klart å få stotret frem på en eksamen :/ Uff,jeg er fucked hvis jeg får en slik oppgave.

Anonymous poster hash: d92c3...28b

Det er ikke så vanskelig, og forøvrig er "faget" slik så alle oppgavene bør helst tolkes på den måten. Om du får om det greske demokratiet for eksempel bør du helst ta med rennesansen og den senere demokratiutviklingen og, mens om du får om demokratiutviklingen på 1800 tallet bør du ha med det greske.

Anonymous poster hash: dfa2f...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvor mye arbeid la du ned før eksamen?

Anonymous poster hash: 3baf6...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en 5'er. Uff,orker ikke :( Vekk meg nå perioden er over.

Anonymous poster hash: d92c3...28b

Tenk at alle kapitler skal gi deg sva

r på bakrunnen for det som skjedde, hva som skjedde, og ettervirkningene av det som skjedde. For eksempel: Hva var bakgrunnen til første verdenskrig, hva skjedde i første verdenskrig og hva var etterbirkningen av første verdenskrig? Hva var bakgrunnen for føydalsamfunnet, hva var flydalsamfunnet og hva var ettervirkningene/hvordan/hvorfor gikk det i oppløsning og hvordan ble det etterpå? Hva var bakgrunnen for at vikingene dro ut, hva skjedde når de dro ut (hvor, hva gjorde de) og hva var ettervirkningene (hvorfor er vikingreisene viktig for samlingen av kongeriket norge). Det kommer til å gå helt fint, ts kan umulig ha lest godt nok, han/hun strøk på noe av det letteste.

Anonymous poster hash: 63bff...1ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag et kart med post-its på soveromsveggen din og trekk linjene mellom det som har skjedd i historien. Du kan ikke fullstendig forstå en hendelse uten å forstå hvordan man kom dit og hva som skjedde etterpå. Historie er utrolig spennende så fort man ser sammenhengen i alt! Lykke til folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye arbeid la du ned før eksamen?

Anonymous poster hash: 3baf6...7a6

Spurte du meg? I såfall hadde jeg faget i 4 mnd, satt igjennom forelesninger ved Sonans og noen kollokviegrupper. Burde ha lest, gjorde det nesten ikke.

Anonymous poster hash: dfa2f...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun relevant om du skal ha 5'er eller 6'er.

Anonymous poster hash: dfa2f...b2d

Nja, det er ikke lurt å være så bastant på det, sensorene er ulike. Noen er strengere enn andre. Er du uheldig får du en som driter i om du kan ramse opp alt fra boka hvis du ikke ser sammenhengende og som derfor velger å stryke deg.

Det kommer til å gå helt fint, ts kan umulig ha lest godt nok, han/hun strøk på noe av det letteste.

Anonymous poster hash: 63bff...1ad

Det er kanskje ikke så "vanskelig" det TS kom opp i, men det skal sies at jeg vet om flere som underviser i historie (b.la på Bjørknes), som sier til elevene at de kan "kose seg med det lesestoffet på sengekanten, men at det ikke er et aktuelt tema for en eksamen" (om det temaet TS kom opp i). Syntes det høres helt merkelig ut at TS fikk spørsmål om Mesopotamia og strøk. Lurer på hva trekkoppgaven var? (Beklager hvis jeg ikke har lest tråden nøye nok).

Anonymous poster hash: 8ecc3...7f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er merkelig i historiefaget er at eksamen foregår muntlig, mens hele undervisningen foregår skriftlig (prøver). Hvorfor i all verden har de ikke lagt det opp slik at alle prøver gjennom hele året foregår muntlig? Så slipper elevene å få problemer når de plutselig skal ramse opp en hel haug av ting muntlig istedenfor å få sitte å tenke mens de skriver det ned..



Anonymous poster hash: 8ecc3...7f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp nå ble jeg nervøs skal ha min eksamen i begynnelsen av juni!

Anonymous poster hash: be6e3...c08

Ta det med ro, les godt - ta notater. Jeg fikk fem på min eksamen og syntes det gikk ganske greit der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og jeg håper NAV ser rett igjennom og tvinger deg ut i arbeid. Ta eksamen opp på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du har 30 minutter forberedelsestid. Så lenge du har gått igjennom pensum på en god måte i utgangspunktet så er det ikke spesielt vanskelig å lese seg opp på temaet. Mesopotamia ligger veldig veldig langt unna alt annet i pensum så du har rett i at det er et av de områdene det går an å bli trukket opp uten å ha fokusert så mye på det (burde egentlig ikke vert en mulig trekkoppgave) men du skal klare å stå på eksamen etter 30 minutter med forberedelser så lenge du har lest det i en time eller to tidligere.

Alt du egentlig trenger å gjøre er å åpne historieboka, skrive opp alle titlene og medfølgende stikkord og snakke om hvordan det var de første sivilisasjonene, hvordan jordbruk var sentralt, hvor de var lokalisert, at de var elvesamfunn som var avhengige av flomvann osv for så og dra det videre til hvordan de utviklet seg, egypt osv.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke hadde fått en 6'er om jeg hadde fått Mesopotamia på eksamen, men å stryke totalt på historieeksamen er en prestasjon i seg selv. Sensorene fisker nemlig veldig veldig mye etter informasjon og for å få stryk må du kunne nesten absolutt ingen ting av det som står i boka.

Faktisk, om du setter opp et enkelt tankekart for hvert kapittel i boka og bruker 30-60 minutter på dette, og så tar med deg det til forberedelsesdelen så klarer du garantert å stå på eksamen i historie.

Anonymous poster hash: dfa2f...b2d

Privatisteksamen er SÅ forskjellig fra sted til sted. Det der stemmer ikke over hele Norge nei! En del steder får man forberedelsetid på 30 min uten bok og data. Noen steder får man hele 48 timer forberedelsestid med data og alt, på den helt samme privatisteksamen. Noen får man to forskjellig tema og andre kun ett. Er så store forskjeller.

Noen sensorer, da spesielt de eldre, er veldig strenge mens andre hjelper og hinter veldig. Spør slike spørsmål som får deg til å vite at de ''sier svaret'' på måten de stiller spørsmålet på o.s.v

Jeg fikk 15 min forberedelsestid siden jeg var først, andre fikk 30-45 .. Har mye og si det og. Pluss tema du får og hva sensor velger å legge vekt på.

Det å få opp til en 3'er til det å stryke kan handle om flaks. Tema, streng sensor, kort forberedelsestid uten bok. Hadde jeg hatt 24-48 timer forberedelsestid hadde jeg selvfølgelig fått 5-6. Dumt at det er slike forskjeller.

Anonymous poster hash: ae14b...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg håper NAV ser rett igjennom og tvinger deg ut i arbeid. Ta eksamen opp på nytt.

det er vel slik man sier i ren frustrasjon. Slapp av. Men man har rett på sosial om man ikke får jobb, men ikke dersom man er meldt opp til eksamen. Det er fullt lovlig og greit av henne om hun er jobbsøker og ikke finner jobb med det første. Finner nav en jobb er jo det supert.

Det er en påkjenning og trøkk i sjelen, og kan i sammenhenger føles meningsløst at det skal ødelegge for alt..Så man vil bare gi opp i en liten stund. Tror nok hun helle vil ha 20k+ enn 10k i månenden.

Anonymous poster hash: ae14b...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

det er vel slik man sier i ren frustrasjon. Slapp av. Men man har rett på sosial om man ikke får jobb, men ikke dersom man er meldt opp til eksamen. Det er fullt lovlig og greit av henne om hun er jobbsøker og ikke finner jobb med det første. Finner nav en jobb er jo det supert.

Det er en påkjenning og trøkk i sjelen, og kan i sammenhenger føles meningsløst at det skal ødelegge for alt..Så man vil bare gi opp i en liten stund. Tror nok hun helle vil ha 20k+ enn 10k i månenden.

Anonymous poster hash: ae14b...e3e

Problemet med å si slikt i frustrasjon, er at det går utover de som går på NAV fordi de ikke har noe annet valg. Derfor blir jeg provosert når folk sier de heller får gå på NAV da, siden de ikke gidder noe annet. Da gir man et inntrykk av at man ikke selv gidder å prøve, og det er faktisk ikke greit. Selvom man er deprimert fordi eksamen gikk rett vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å si slikt i frustrasjon, er at det går utover de som går på NAV fordi de ikke har noe annet valg. Derfor blir jeg provosert når folk sier de heller får gå på NAV da, siden de ikke gidder noe annet. Da gir man et inntrykk av at man ikke selv gidder å prøve, og det er faktisk ikke greit. Selvom man er deprimert fordi eksamen gikk rett vest.

Å gå på NAV er så mangt. Kan være fordi man ikke finner jobb med det første, som ikke er bare bare for de nye usikre, og man har rett på sosial stønad. Det kan være sykdom å må gå på aap.

Det kan jo være hun faktisk ikke har noe annet valg dersom det er sosialstønad og hun ikke finner jobb. Men hun mister retten på det om hun melder seg opp igjen til en eksamen.

Alle de andre med 3 avlinger og står uten jobb og er jobbsøker har like mye rett på sosial som hun om hun ikke tar eksamen på nytt.

Å møte veggen er et vel kjent fenonem, men er ikke lov dersom man er 18. Man må være 45 og jobbet med det og det for at de ''har lov'' til å bli så sliten at de bare vil gi opp. Ikke gidder mer/ikke orker mer. Det henger sammen. Dersom du hadde klart å ta deg sammen er jo det superdupert, men om man faktisk blir deprimert, ikke bare litt oppgitt, uansett grunn så provoserer du de tilbake med å si noe ala ''ta deg sammen'', som kan være dråpen til at det blir NAV.

KG er jo som kjent krydd av NAVklienter, og de blir støtt dersom noen andre som har opplevd mindre, og gud forby er yngre enn de selv VÅÅGER å bli oppgitt og sliten, ikke ser lyset med en gang, kaster ut en kommentar som er reell i noen dager o.s.v

Heldigvis mot stor formodning var kommentarene her støttende. Om alle, som det pleier å være, slenger ut ''du har blitt sydd puter under armen'', ''hva om alle skulle gjort som deg'', ''håper du skammer deg din NAVER som ødelegger for alle andre som er deprimert for en godkjendt grunn'', ''R.I.P norske veldferdsstat'' o.s.v. Tror jeg det hadde vært mer sannsynlig at det hadde blitt NAV, ja.

Så vil egentlig bare si at det kan backfire å bruke litt krasse kommentarer fremfor støttende og at ''jo dette klarer du''. Mtp at det provoserer deg, ikke strø salt i såret. Det fungerer sjeldent. Ikke noe med at de faktisk burde tåle å høre såppass og igjen den fine puten under armen, men realistisk sett så får man vekk slike nav-tanker ved hjelp av oppmuntring - ikke ''kjefting''.

Anonymous poster hash: ae14b...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatisteksamen er SÅ forskjellig fra sted til sted. Det der stemmer ikke over hele Norge nei! En del steder får man forberedelsetid på 30 min uten bok og data. Noen steder får man hele 48 timer forberedelsestid med data og alt, på den helt samme privatisteksamen. Noen får man to forskjellig tema og andre kun ett. Er så store forskjeller.

Noen sensorer, da spesielt de eldre, er veldig strenge mens andre hjelper og hinter veldig. Spør slike spørsmål som får deg til å vite at de ''sier svaret'' på måten de stiller spørsmålet på o.s.v

Jeg fikk 15 min forberedelsestid siden jeg var først, andre fikk 30-45 .. Har mye og si det og. Pluss tema du får og hva sensor velger å legge vekt på.

Det å få opp til en 3'er til det å stryke kan handle om flaks. Tema, streng sensor, kort forberedelsestid uten bok. Hadde jeg hatt 24-48 timer forberedelsestid hadde jeg selvfølgelig fått 5-6. Dumt at det er slike forskjeller.

Anonymous poster hash: ae14b...e3e

Ingen privatister som har 24 eller 48 timer forberedelsestid nei. Det gjelder KUN for VGS elever over hele landet.

Ellers er jeg enig, det er veldig veldig synd at det er så stor forskjell fra sted til sted på hvordan eksamen gjennomføres. Feks har du 45 minutter med datamaskin tilgjengelig i Sogn og Fjordane og 30 minutter med kun papirer og bok i Sør Trønderlag. Hvis jeg hadde hatt 45 minutter med datamaskin hadde jeg hatt 6'er i Naturfag i stedet for 5.

Forskjellen på vanskelighetsgraden på oppgavene er også helt forferdelig, og ikke en gang begynn å snakke om hvor forskjellig sensorene vurderer. Jeg fikk 2 på muntlig engelsk første gangen og 6 på munlig engelsk andre forsøk, uten å ha lest innimellom de to eksamenene. På den første fikk jeg maks vanskelig oppgave som lærerene mine mente ikke hørte hjemme i VG1 i det hele tatt, på den andre fikk jeg en utrolig enkel en og snakket i praksis i 30 minutter om en bok jeg hadde lest og ingenting annet. Jeg hadde ikke en gang lest boken, bare brukt 20-30 minutter på å skrive notater om den 9 måneder tidligere.

Anonymous poster hash: dfa2f...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...