Gå til innhold

Du som ikke bor i Norge..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

..kan du fortelle litt om landet du bor i?

Føler meg så lite informert om andre land og er veldig interessert og nysgjerrig på hvordan det er og bo andre steder enn i Norge. Kun vært på ferier og bodd 3 mnd i Tanzania da jeg var student.

Lure på hvordan helsevesenet fungerer, hjemmesykepleie, sykehusinnleggelse, koster det og føde? Hvordan er svangerskapsoppfølging i landet? Og er det vanlig og amme? Hvor mye foreldrepermisjon får man?

Hvordan legges skolesystemet opp? Er det like vanskelig/lett og få utdanning som i Norge?

Er det dyrt/billig ift Norge, tenker da mat, bensin, restaurant, skatter/avgifter, husleie.

Er det flest som leier eller eier hus?

Er kollektivtrafikk billig?

Er barnehage et godt alternativ eller er det vanlig med dagmamma?

Ellers kan du gjerne fortelle det du føler er interessant, og gjerne om det er en liten/stor by, på landet eller tettsted du bor.

Tusen takk for svar :)



Anonymous poster hash: 9cc18...cf2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

..kan du fortelle litt om landet du bor i?

Lure på hvordan helsevesenet fungerer, hjemmesykepleie, sykehusinnleggelse,

- Kort ventetid, privatisert. Også til spesialister kort ventetid. Man velger helseforikring som koster alt fra 600 kroner i mnd og oppover, utifra hvor mye du ønsker å ha dekket. F.eks vil du ha dekning på akupunktur, osteopati osv så koster det mer. Om du bare ønsker det vanlige, altså legebesøk, medisiner etc så trenger man den billigste. Man er selvfølgelig uansett dekket hvis man blir syk ++, dette gjelder alle helseforsikringene.

koster det og føde?

Man betaler, tror jeg, ca 2500 i egenandel. Folk ønsker ofte å føde hjemme her, eller et sted hvor man kan føde naturlig. Om man ender opp med evt epidural/keisersnitt osv så dekkes dette selvfølgelig. Hjemmefødsel er altså billigst, men også veldig vanlig.

Hvordan er svangerskapsoppfølging i landet?

Man går til jordmor hele veien (evt gynekolog hvis man har grunn til det). Man har normalt ultralyd i uke 8, 12, 18-21 uker, 32 uker og 36 uker. Deretter har man oppfølging ukentlig i uke 37, 38, 39,40 ++ og man tar trivselsjekk på baby. Etter fødsel har man en barselpleier hjemme hos seg i ca 1 uke. Hun passer på deg og babyen, hjelper og lærer deg det du trenger. Sjekker at helsetilstanden til begge to er bra, og under tvil tar kontakt med jordmor og sykehuset. Dette er også dekket av forsikringen, kun en liten egenandel. Man velger om man vil ha barselpleie.

Og er det vanlig og amme?

Ja, men mme er også helt vanlig. Det er ikke vanlig å amme så lenge som i Norge. Det er lite ammepress og man velger selv og får støtte og informasjon uansett hva man velger. Det er stort utvalg. Her er man mer åpen og det er mer akseptert at man ikke ammer uten å føle at man er dårlig mamma av den grunn :)

Hvor mye foreldrepermisjon får man?

Normalt 12-14 uker, avhengig av når man gikk ut i permisjon. Man skal gå ut i permisjon ved 34 eller 36 uker. Dog kan man velge foreldre-permisjon, om man vil ta ut denne 1-2 dager i uken f.eks, eller ta alt på samme tid. Da blir det flere mnd hjemme, uten lønn. Her er det ikke oljepenger å rutte med :)

Det er vanlig at mødre begynner å jobbe deltid etter de har fått barn.

Hvordan legges skolesystemet opp? Er det like vanskelig/lett og få utdanning som i Norge?

Alle elever kan velge utifra hva de ønsker og hva de klarer og er man raskere enn andre på samme alder kan man hoppe i trinn. Evt ta et år på nytt. Alle barn blir evaluert individuelt og MÅ ikke følge aldersgruppen.

Ang utdanning, så lenge man har det som trengs kan man komme inn. Det er altså ikke poeng-grense.

Det er mye fokus på vitenskap.

Er det dyrt/billig ift Norge, tenker da mat, bensin, restaurant, skatter/avgifter, husleie.

Skattene er også høye her, og mye av det samme i prisermen jeg trenger ikke sjekke kontoen om jeg har råd til en lunsj ute, som jeg måtte da jeg bodde i Norge.Det er billigere å kose seg ute.

Er barnehage et godt alternativ eller er det vanlig med dagmamma?

Vanligst at mor jobber deltid og at barna er i en mix av barnehage og besteforeldre eller at man passer hverandres barn (da i forhold til å jobbe deltid).



Anonymous poster hash: 147ea...a92
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Thailand. For å gjøre det kort er alt her 6 ganger billigere enn i Norge. Eneste jeg betaler ekstra er til Norge, som er 7,8 % folketrygdavgift. Har også egen helseforsikring som koster 1100 kr i mnd.

Her er jeg søkkrik i forhold til norsk skala, med norsk gjennomsnittlønn. Jobber på sjøen 5 mnd i året. Resten av året nyter jeg livet i Thailand. På beachen, i baren, i jungelen og koser meg selvfølgelig også med damer.. Har ikke noe barn så kan ikke uttale meg om det.



Anonymous poster hash: 42ea4...e94
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..kan du fortelle litt om landet du bor i?

Føler meg så lite informert om andre land og er veldig interessert og nysgjerrig på hvordan det er og bo andre steder enn i Norge. Kun vært på ferier og bodd 3 mnd i Tanzania da jeg var student.

Lure på hvordan helsevesenet fungerer, hjemmesykepleie, sykehusinnleggelse, koster det og føde? Hvordan er svangerskapsoppfølging i landet? Og er det vanlig og amme? Hvor mye foreldrepermisjon får man?

Helsevesenet her er ganske bra. Og gratis. Det er fastleger, som i Norge. Og det er gratis. Sykehusopphold koster heller ingenting, og det er ingen korridorpasienter. Sykehus og aldershjem er godt bemannet. Svangerskapsoppfølging er også meget bra. Det er vanlig å amme, men mer sjeldent å amme offentlig. Foreldrepermisjon er det ganske dårlig med, i forhold til Norge. Her er det kun kvinnen som får permisjon.

Hvordan legges skolesystemet opp? Er det like vanskelig/lett og få utdanning som i Norge?

Skolesystemet er bra, og disiplin og krav til kunnskap er tøffere enn i Norge. Man betaler for bøker (som i Norge). Resten av grunnutdanning er gratis.

Er det dyrt/billig ift Norge, tenker da mat, bensin, restaurant, skatter/avgifter, husleie.

Sett med norske øyne, er det nok "billigere" her. Men egentlig er det dyrere. Fordi inntekten her er mye lavere enn i Norge. Mat: dyrere, bensin: mye dyrere, restaurant: dyrere (men vin er billigere), skatter og avgifter: dyrere, husleie: dyrere.

Merk at når jeg skriver "dyrere", så mener jeg i forhold til hvor mye folk tjener)

Er det flest som leier eller eier hus?

Jeg bor i en liten by, og her er det vel omtrent 50/50 som eier og leier.

Er kollektivtrafikk billig?

I forhold til inntektsnivået: Nei. Sett med norske øyne: Ja

Er barnehage et godt alternativ eller er det vanlig med dagmamma?

Dårlig med barnehagetilbud her. Vanlig er at en av foreldrene er hjemme, samt dagmamma og støtte/hjelp fra familien.

Ellers kan du gjerne fortelle det du føler er interessant, og gjerne om det er en liten/stor by, på landet eller tettsted du bor.

Jeg bor i en liten by sør i Europa.

Tusen takk for svar :)

Anonymous poster hash: 9cc18...cf2

Anonymous poster hash: 79129...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..kan du fortelle litt om landet du bor i?

Lure på hvordan helsevesenet fungerer, hjemmesykepleie, sykehusinnleggelse,

- Kort ventetid, privatisert. Også til spesialister kort ventetid. Man velger helseforikring som koster alt fra 600 kroner i mnd og oppover, utifra hvor mye du ønsker å ha dekket. F.eks vil du ha dekning på akupunktur, osteopati osv så koster det mer. Om du bare ønsker det vanlige, altså legebesøk, medisiner etc så trenger man den billigste. Man er selvfølgelig uansett dekket hvis man blir syk ++, dette gjelder alle helseforsikringene.

koster det og føde?

Man betaler, tror jeg, ca 2500 i egenandel. Folk ønsker ofte å føde hjemme her, eller et sted hvor man kan føde naturlig. Om man ender opp med evt epidural/keisersnitt osv så dekkes dette selvfølgelig. Hjemmefødsel er altså billigst, men også veldig vanlig.

Hvordan er svangerskapsoppfølging i landet?

Man går til jordmor hele veien (evt gynekolog hvis man har grunn til det). Man har normalt ultralyd i uke 8, 12, 18-21 uker, 32 uker og 36 uker. Deretter har man oppfølging ukentlig i uke 37, 38, 39,40 ++ og man tar trivselsjekk på baby. Etter fødsel har man en barselpleier hjemme hos seg i ca 1 uke. Hun passer på deg og babyen, hjelper og lærer deg det du trenger. Sjekker at helsetilstanden til begge to er bra, og under tvil tar kontakt med jordmor og sykehuset. Dette er også dekket av forsikringen, kun en liten egenandel. Man velger om man vil ha barselpleie.

Og er det vanlig og amme?

Ja, men mme er også helt vanlig. Det er ikke vanlig å amme så lenge som i Norge. Det er lite ammepress og man velger selv og får støtte og informasjon uansett hva man velger. Det er stort utvalg. Her er man mer åpen og det er mer akseptert at man ikke ammer uten å føle at man er dårlig mamma av den grunn :)

Hvor mye foreldrepermisjon får man?

Normalt 12-14 uker, avhengig av når man gikk ut i permisjon. Man skal gå ut i permisjon ved 34 eller 36 uker. Dog kan man velge foreldre-permisjon, om man vil ta ut denne 1-2 dager i uken f.eks, eller ta alt på samme tid. Da blir det flere mnd hjemme, uten lønn. Her er det ikke oljepenger å rutte med :)

Det er vanlig at mødre begynner å jobbe deltid etter de har fått barn.

Hvordan legges skolesystemet opp? Er det like vanskelig/lett og få utdanning som i Norge?

Alle elever kan velge utifra hva de ønsker og hva de klarer og er man raskere enn andre på samme alder kan man hoppe i trinn. Evt ta et år på nytt. Alle barn blir evaluert individuelt og MÅ ikke følge aldersgruppen.

Ang utdanning, så lenge man har det som trengs kan man komme inn. Det er altså ikke poeng-grense.

Det er mye fokus på vitenskap.

Er det dyrt/billig ift Norge, tenker da mat, bensin, restaurant, skatter/avgifter, husleie.

Skattene er også høye her, og mye av det samme i prisermen jeg trenger ikke sjekke kontoen om jeg har råd til en lunsj ute, som jeg måtte da jeg bodde i Norge.Det er billigere å kose seg ute.

Er barnehage et godt alternativ eller er det vanlig med dagmamma?

Vanligst at mor jobber deltid og at barna er i en mix av barnehage og besteforeldre eller at man passer hverandres barn (da i forhold til å jobbe deltid).

Anonymous poster hash: 147ea...a92

Dette er jo fullstendig uinteressant når du ikke forteller hvilket land du snakker om.

Anonymous poster hash: c4a79...04c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo fullstendig uinteressant når du ikke forteller hvilket land du snakker om.

Anonymous poster hash: c4a79...04c

er dette en spørreundersøkelse eller studie eller noe?

Anonymous poster hash: f798f...8b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo fullstendig uinteressant når du ikke forteller hvilket land du snakker om.

Anonymous poster hash: c4a79...04c

Ts ba folk om å fortelle om landet sitt. Ikke hvilket land.

Anonymous poster hash: 147ea...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo fullstendig uinteressant når du ikke forteller hvilket land du snakker om.

Anonymous poster hash: c4a79...04c

Dette er nok skrevet om Nederland.

Anonymous poster hash: beffc...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Takk til dere som har svart :) ingen spørreundersøkelse, kun nyskjerrig :)

Anonymous poster hash: 9cc18...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd,men det blir jo meningsløst å lese når vi ikke får vite hvilka land det er snakk om.



Anonymous poster hash: 5d0c0...ae0
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...