Gå til innhold

Hvor mye kan jeg løpe?


anneira

Anbefalte innlegg

Jeg har jogga  de 3 siste åra, men ikke akkurat på høyt nivå. Men jeg løper mila på rundt en time. Jeg har ikke løpt særlig mye på asfalt før, men jeg har gjort det litt nå i sommer. De første gangene ble jeg støl på en helt annen måte enn når jeg jogger i terreng. Nå har det gitt seg. Men jeg lurer på hvor mye jeg kan jogge uten at jeg kan risikere noen skader? Jeg har meldt meg på noen løp i august, september og oktober.

 

Jeg orker ikke å følge noen slavisk treningsplan som jeg finner ellers på nettet, så jeg spør heller her om noen har erfaring med hvor lenge og ofte man kan løpe, og hva som er bra å spise før og etter treninga?

Er 10 km på en time en bra løpetid? har brukt en stund på å komme meg dit... :) 

 

Kan jeg løpe flere dager på rad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg løp 5-6 ganger i uka i mange år frem til for et par år siden (da jeg ble gravid...), og løp stort sett alltid på asfalt. Løp mellom 5 og 10 km hver gang. Jeg vet at det er dumt å løpe på asfalt m.h.t belastningsskader, men når man bor midt i byen (og dessuten var litt i tidsnød) måtte det bare bli sånn.

Iallefall, jeg fikk aldri noen belastningsskader av noe slag, selv om jeg som sagt holdt på med dette i mange år. Mulig at jeg bare var heldig, eller så er det kanskje litt overdrevet det med at det er så skadelig å løpe mye på asfalt? Jeg hadde alltid gode og dyre joggesko da, kanskje det bidrar litt til å minske belastningen? :vetikke:

Anonymous poster hash: cdcfc...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye du kan løpe kommer an på teknikken og fysikken din. Det er veldig vanskelig å komme med noen fasit her. Du må nesten prøve deg litt frem, men ta hintet med en gang om du begynner å kjenne antydninger til overbelastning.

 

Når det kommer til hvor mye det er hensiktsmessig å trene, så finnes det flere svar, men så lenge du har noen dager mellom de virkelig harde øktene skal det gå fint. Og husk, en rolig restitusjonsøkt skal være så rolig at det nesten er flaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løp 5-6 ganger i uka i mange år frem til for et par år siden (da jeg ble gravid...), og løp stort sett alltid på asfalt. Løp mellom 5 og 10 km hver gang. Jeg vet at det er dumt å løpe på asfalt m.h.t belastningsskader, men når man bor midt i byen (og dessuten var litt i tidsnød) måtte det bare bli sånn.

Iallefall, jeg fikk aldri noen belastningsskader av noe slag, selv om jeg som sagt holdt på med dette i mange år. Mulig at jeg bare var heldig, eller så er det kanskje litt overdrevet det med at det er så skadelig å løpe mye på asfalt? Jeg hadde alltid gode og dyre joggesko da, kanskje det bidrar litt til å minske belastningen? :vetikke:

Anonymous poster hash: cdcfc...ee5

 

 

Takk for svar :)

5-6 ganger i uka i noen måneder her til løpa er over burde sikkert går sikkert greit, jeg har gode sko. Løper på asfalt siden løpene foregår på asfalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...