Gå til innhold

Fem om dagen, "regler, tolkning og sunn fornuft


Pringle

Anbefalte innlegg

Det går jo ikke når man bruker de til å lage smoothie da.

Anonymous poster hash: 5aada...aed

Selvfølgelig går det an, bærene fryses etter å ha blitt kokt. "Better safe than sorry", sier nå jeg.

Anonymous poster hash: d793d...2a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minst tre porsjoner forskjellige grønnsaker om dagen.

Minst to porsjoner forskjellige frukt om dagen.

De sier ikke minst tre porsjoner grønnsaker og minst to porsjoner frukt. De sier minst fem porsjoner frukt/grønt/bær der minst halvparten kommer fra grønnsaker. Gjerne mer. Du finner ingen vitaminer eller mineraler i frukt som du ikke finner i grønnsaker i større konsentrasjon og med mindre sukker. Win-win!

Så begynner det å bli vrient. Hermetisk er OK så lenge det ikke er tilsatt sukker? Syltetøy så lenge du har laget det selv?? For å få en porsjon frukt fra syltetøy/fruktyoghurt, må man vel ha i seg mer enn det som godt er pga sukkeret...?

Har ikke sett at de kommenterer hermetikk eller syltetøy. Men ikke tilsatt sukker er jo sunnere enn tilsatt sukker. Vil du ha et sunnere alternativ til syltetøy, kjøp frosne bær, la dem tine litt (eventuelt etter du har kokt dem i ett minutt og så singel-fryst dem igjen som jeg ser noen har skrevet her), kjør i blender/stavmikser. I de fleste tilfellene er det søtt nok, men hvis du vil kan du tilsette litt søtning som er snillere mot blodsukkeret som for eksempel stevia eller sukrin.

Og fruktyoghurt har de vel aldri sagt at er så veldig sunt? Masse, masse tilsatt sukker der.

Så kom jeg på - mais? Det er jo mest stivelse, som poteten, og brukes som korn (derav det amerikanske navnet)... Ikke lett, dette...

Mais er korn, ikke grønnsak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min versjon:

- ca 60-70% grønnsaker i hvert måltid

- ca halvparten av disse grønnsakene rå, eller bare mildt varmet

- frukt kun på tom mage, dvs mellommåltid eller litt før et måltid

Funker bra for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadyGlaGla

Jeg har løst dette på denne måten:

Kjøpt ei stor skål som jeg sørger for at det til enhver tid ligger frukt i (epler, pærer, appelsiner, bananer, etc).

Når jeg lager middag lager jeg enten en salat (agurk, salat, tomater, nøtter, sukkererter, mais, sopp, etc) eller koker noen gulrøtter eller kålrabi til.

Det blir en vane, og jeg tipper det duger i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at frosne bær fra utlandet skal kokes i 1 minutt før de spises. Det mistenkes at hepatitt-smitten vi ser om dagen kommer fra bær.

Anonymous poster hash: ca794...c31

Du trenger ikke å følge disse koke-anbefalingene hvis du er vaksinert mot hepatitt A!

Anonymous poster hash: f3d1d...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepatitt a er ikke så farlig å få for de fleste, og går over av seg selv. Og man blir immun hvis man har hatt det én gang.

Anonymous poster hash: 5aada...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en tid tilbake leste jeg at det var gjort forskning på mengden av frukt og grønt i kostholdet, og at forskerne så store helsegevinster for de som spiste ti om dagen. Den norske kampanjen tilsier at man bare bør spise fem om dagen, men det kan ha sammenheng med at ti om dagen blir så overveldende for enkelte at de gir opp underveis.

Jeg klarer fem om dagen uten problemer, så nå prøver jeg å øke ytterligere. Målet er å spise ti om dagen i en periode, for å se hvordan kroppen min responderer.

Jeg tror grunnen til at det aldri har vært problematisk for meg å spise mye frukt og grønt er at jeg alltid har gjort det, helt fra barndommen av, det har rett og slett blitt en vane. Dessuten er jeg veldig glad i frukt og grønt, og det hjelper jo på! Har ofte "cravings" etter blomkål, gulrøtter etc. hvis jeg spiser lite grønnsaker i en periode, f.eks. hvis jeg er ute å reiser.

Mitt beste tips er imidlertid å spise grønnsaker utover middag og lunsj også, f.eks. to gulrøtter ved siden av frokosten og et eple til kveldsmaten. Da har du tre av fem, og det bør være relativt smertefritt for de fleste! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner utrolig mange som får i seg kanskje max 2 om dagen. De overlever jo uten å bli syke osv og virker til å være fornøyde. Jeg blir litt bekymret, men kan de få i seg det de trenger? hvordan kan de leve så greit, -altså hva er konsekvensene om man ikke spiser 5 om dagen? Selv spiser jeg 5 om dagen, men det kan være et par dager i uken det blir 3-4, og jeg føler meg jo i grunnen ganske sunn ellers...



Anonymous poster hash: 88f1e...634
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...