Gå til innhold

Arbeidsgiver mener jeg ikke har rett til betalt hjemmelag med sykt barn..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv om jeg har vært ansatt i 6 uker i jobben.

Hun mener jeg må ha vært ansatt i 2 mnd for å kunne benytte egenmelding.

Dette mener jeg ikke kan stemme :P Da jeg har lest i arbeidsreglementet at en skal ha vært ansatt i minst 4 uker, før en kan få betalt hjemmedag med sykt barn..

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: ce924...072

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det står i reglementet kan du vel bare vise henne det? Det er ikke noe vi kan mene noe om



Anonymous poster hash: 5fcf8...3b2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer med 2 mnd ja

For å benytte egenmelding på seg selv, så må en være ansatt i 2 mnd.

Men dette gjelder ikke for barn.

TS

Anonymous poster hash: ce924...072

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett.

Dette er lovfestet i aml, og er ikke avhengig av hver bedrifts arbeidsreglement.

Fra du har arbeidet tilsvarende 100 % stilling i 4 uker, så har du rett på å benytte egenmelding og få lønn ved sykt barn dag.

For å ha rett til å benytte egenmelding ved egen sykdom og få lønn, så må du ha arbeidet i 8 uker tilsvarende 100% stilling.

Endret av Ibsenfrue
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha rett til å benytte egenmelding ved egen sykdom og få lønn, så må du ha arbeidet i 8 uker tilsvarende 100% stilling.

Stillingsprosenten er vel ikke relevant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rett.

Dette er lovfestet i aml, og er ikke avhengig av hver bedrifts arbeidsreglement.

Fra du har arbeidet tilsvarende 100 % stilling i 4 uker, så har du rett på å benytte egenmelding og få lønn ved sykt barn dag.

For å ha rett til å benytte egenmelding ved egen sykdom og få lønn, så må du ha arbeidet i 8 uker tilsvarende 100% stilling.

Ok. Jeg jobbet 100% i disse ukene, men hadde ikke kontrakt på dette før nå..

Har 80% fast jobb på papiret , men jobber likefullt 100% nå som i starten.

Har jeg fremdeles rett på full lønn da?

Anonymous poster hash: ce924...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reell stillingsprosent man har jobbet er relevant. Jobber man 50% må man ha vært ansatt dobbelt så lenge. Du har krav på lønn ved sykt barn- dag etter 4 uker TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener man har rett på dette fra første dag, men bedriften plikter ikke å betale arbeidsgiverandel før etter (enten 4, 6 eller 8 uker, husker ikke). Dvs, at du da må søke direkte til NAV for å få betalt for egenmelding eller tilsvarende.



Anonymous poster hash: 57c45...dad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gammelt er barnet? Mener å huske at man ikke har krav på det etter at barnet er 12...

Man har rett på å være hjemme med sykt barn ut det året de fyller 12. På særskilt grunnlag kan fastlegen søke om utvidet ordning for eldre barn også.

Ellers er regelen at man må ha arbeidet 8 uker for å kunne bruke egenmelding, 4 uker for barns sykdom. Det er helt vanlig at stillingsprosent regnes opp mot opparbeidingen av egenmelding/sykt barn dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gammelt er barnet? Mener å huske at man ikke har krav på det etter at barnet er 12...

14 mnd.

TS

Anonymous poster hash: ce924...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Så man må liksom vente i ti måneder før man kan ta egenmelding om man er ansatt i en 20% stilling? Nei, det er bare tull!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick

Hvis du har lest det i reglementet så forstår jeg ikke hvorfor du må snakke med oss om det.

Finnes det en HR-person etc på jobben din? Ev. tillitsvalgt? Ta det opp med vedkommende + vis konkret regel til sjefen din i tekstformat!!

Endret av Spirrevirrevipp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...