Gå til innhold

Penger til tenåringsdatter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei TS

Jeg synes det høres ut som at dere har en svært fornuftig måte å lære datteren deres om økonomi og det virker som at det har effekt 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner jeg blir skikkelig oppgitt av alle disse kommentarene. Virker so

TS her

Vi bor i en by hvor arbeidsmarkedet for ungdom, særlig skoleungdom er svært trangt. Mye fordi det er en del som har valgt å bli boende i hjembyen og studere, eller som rett og slett bare blir boende hjemme å jobbe, og da de få arbeidsplassene som er går til de (eller voksne så klart), ettersom de har mulighet til å jobbe fleksible arbeidstider.

Ellers HAR hun vært ute personlig med søknad til de aller fleste bedriftene, bortsettfra noen som har utlyst stilling på nett.

Ellers er tråden oppklart.

Anonymous poster hash: b979c...da1

Får hun virkelig ikke jobb i helseinstitusjoner heller?

Anonymous poster hash: d46f1...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å arbeide i to konkurrerende kjeder samtidig. Ei heller ser det bra ut å være ansatt i bedrift #1 når man omtrent blir ansatt på konkurrerende bedrift #2, som i tillegg ligger tre varehus fra hverandre og har en ekstrem feide mellom seg :)

Uansett så er det fortid, og datter jobber ikke der lenger, så det er ikke noe å få gjort med nå.

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Hvilke lover sier noe om det? Det er snakk om butikker....

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun virkelig ikke jobb i helseinstitusjoner heller?

Anonymous poster hash: d46f1...868

Her har de så mange søkere at de prioriterer de med utdanning innen helsefag, lærlinger, vernepleiere osv.

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke lover sier noe om det? Det er snakk om butikker....

Du har rett. Det er ingen lov, men det er vanlig rettspraksis å ikke tillate det.

Det hviler en lojalitetsplikt på den enkelte arbeidstaker så lenge arbeidsforholdet består. Lojalitetsplikten innebærer at arbeidstakeren er forpliktet til å opptre lojalt overfor arbeidsgiveren, herunder at vedkommende ikke må drive eller delta i konkurrerende virksomhet.

Til en viss grad kan lojalitetsplikten innebære en opplysnings- og informasjonsplikt om eventuelle planer arbeidstakeren har om å starte, delta i eller gå over til konkurrerende virksomhet.

Hvor langt lojalitetsplikten strekker seg på dette området er ikke helt klart, og kommer nok bl.a. an på hvilken stilling man har.

For arbeidsgiver kan det være viktig å kunne forberede seg og foreta de nødvendige tiltak for å beskytte sine interesser mens arbeidsforholdet består, f.eks. ved å begrense den aktuelle arbeidstakerens kundekontakt i oppsigelsestiden. I en del bransjer er det vanlig å bli fratatt arbeidsrett- og plikt i oppsigelsestiden (finans, meglere m.m). Arbeidsgivers styringsrett, og grensene for denne, vil være med å regulere hvor langt arbeidsgiveren kan gå i slike tilfeller.

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Du har rett. Det er ingen lov, men det er vanlig rettspraksis å ikke tillate det.

Det hviler en lojalitetsplikt på den enkelte arbeidstaker så lenge arbeidsforholdet består. Lojalitetsplikten innebærer at arbeidstakeren er forpliktet til å opptre lojalt overfor arbeidsgiveren, herunder at vedkommende ikke må drive eller delta i konkurrerende virksomhet.

Til en viss grad kan lojalitetsplikten innebære en opplysnings- og informasjonsplikt om eventuelle planer arbeidstakeren har om å starte, delta i eller gå over til konkurrerende virksomhet.

Hvor langt lojalitetsplikten strekker seg på dette området er ikke helt klart, og kommer nok bl.a. an på hvilken stilling man har.

For arbeidsgiver kan det være viktig å kunne forberede seg og foreta de nødvendige tiltak for å beskytte sine interesser mens arbeidsforholdet består, f.eks. ved å begrense den aktuelle arbeidstakerens kundekontakt i oppsigelsestiden. I en del bransjer er det vanlig å bli fratatt arbeidsrett- og plikt i oppsigelsestiden (finans, meglere m.m). Arbeidsgivers styringsrett, og grensene for denne, vil være med å regulere hvor langt arbeidsgiveren kan gå i slike tilfeller.

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Det er jo noe helt annet.

Alle søker ny jobb mens du allerede er i en jobb - ihvertfall de fleste. Det er først når du får ny jobb endel posisjoner krever at du fratrer øyeblikkelig, men det gjelder ikke slike jobber som datteren din hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rett. Det er ingen lov, men det er vanlig rettspraksis å ikke tillate det.

Det hviler en lojalitetsplikt på den enkelte arbeidstaker så lenge arbeidsforholdet består. Lojalitetsplikten innebærer at arbeidstakeren er forpliktet til å opptre lojalt overfor arbeidsgiveren, herunder at vedkommende ikke må drive eller delta i konkurrerende virksomhet.

Til en viss grad kan lojalitetsplikten innebære en opplysnings- og informasjonsplikt om eventuelle planer arbeidstakeren har om å starte, delta i eller gå over til konkurrerende virksomhet.

Hvor langt lojalitetsplikten strekker seg på dette området er ikke helt klart, og kommer nok bl.a. an på hvilken stilling man har.

For arbeidsgiver kan det være viktig å kunne forberede seg og foreta de nødvendige tiltak for å beskytte sine interesser mens arbeidsforholdet består, f.eks. ved å begrense den aktuelle arbeidstakerens kundekontakt i oppsigelsestiden. I en del bransjer er det vanlig å bli fratatt arbeidsrett- og plikt i oppsigelsestiden (finans, meglere m.m). Arbeidsgivers styringsrett, og grensene for denne, vil være med å regulere hvor langt arbeidsgiveren kan gå i slike tilfeller.

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Vel, men jeg tviler på at det gjelder butikkjobber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Creds til deg TS, for å ikke spoile datteren din, til tross for at hun er enebarn!

Siden du sier at økonomien er god ville jeg gjort som mange andre foreslår her, gi henne de faste 500 kr (2000 totalt), og tilby henne å vaske hjemme, eller hjelpe med andre ting dere trenger hjelp til, mot lønn. Det er en vinn-vinn situasjon, du sparer litt arbeid og kan slappe mer av og datteren din får følelsen av å fortjene pengene hun får og lærer om verdien av penger.

Siden du har råd til det er dette bare positivt spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye av "selvstendighetsfølelsen" kommer av at hun både har bodd borte fra oss og tjent egne penger, og nå kommer hjem og under "mammas vinge" igjen, et sted hun egentlig ikke vil være. Hun er veldig fornuftig med penger, så akkurat det står det ikke på :) Der stoler jeg på henne.

Tror det er lurt å gjøre som du sier, å ta en liten prat med henne og spørre litt hvordan det ligger an. Kanskje en ide kan være å overføre trening og div abbonement (netflix/spotify) til min konto, slik at jeg tar den utgiften for henne, istedenfor å "gi" henne ekstra penger..

Takk for godt innspill! :blomst:

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Synes i så fall dette er en bedre ide. Hva med telefonregning og slikt, betaler dere den eller betaler hun den selv? Når hun får 2000 i måneden får hun jo like mye som andre med fult grunnstipend får. Synes ikke hun får for lite penger, og synes egentlig ikke dere trenger å øke summen. Eventuelt kan du gjøre slik du selv foreslo å flytte treningskort, spotify og/eller netflix over på dere. Ellers synes jeg kanskje det er en bedre ide å fortsette å ta henne med på en liten shoppingtur innimellom, da får dere jo gjort noe sammen også:)

Det kan muligens være en ide og si på forhånd hvor mye hun kan handle for, jeg husker selv jeg hatet slike shoppingturen fordi jeg hele tiden tenkte på om jeg virket for kravstor osv, men dere kjenner deres datter best:)

Anonymous poster hash: 4a1ef...d66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg ikke liker deg ts. Du er en sånn oventil og ned person som "snakker" på en belærende måte. Takk Gud for at du ikke er i min nærhet i det virkelige liv.

Anonymous poster hash: 4c94b...0b0

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er så forferdelig her? I enkelte byer er det kjempevanskelig for ungdom å få jobb og da er det jo bare hyggelig om foreldrene har muligheter til å støtte barnet. At de sa at det var greit at hun sluttet i en jobb hvor hun ikke trivdes og ikke fikk vakter på 6 mnd ser jeg heller ikke problemet med.

Vokste selv opp i en by med masse studenter og hadde ikke sjanse til å få jobb da jeg gikk på videregående. På min skole var det kun noen som hadde jobb, da gjerne å vaske pappas firma og lignende (ja, det var en såkalt rikmansskole). Vi andre som ikke hadde fedre med private firmaer hadde rett og slett ikke jobb. Det er ikke uvanlig at arbeidsgivere foretrekker litt mer voksne arbeidstakere som gjerne også er mer fleksible og kan jobbe dag/natt. Til og med telefonselgerjobbene gikk til studenter.

Får hun virkelig ikke jobb i helseinstitusjoner heller?

Anonymous poster hash: d46f1...868

Heldigvis er trenden på helseinstitusjoner at de ansetter mennesker med utdanning. Det er ikke ok å overlate mennesker med ulike funksjonshemminger eller eldre til uutdannede. Dette er et felt som krever mer og mer kompetanse, spesielt etter samhandlingsreformen.

Til TS: jeg syns dere høres ut som gode foreldre!

Anonymous poster hash: 0925f...b59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er utansett oppklart dere! Tusen takk for fine komplimenter og råd, det setter jeg pris på :)

For litt siden fikk jenta mi tlf om det jobbintervjuet jeg pratet om tidligere i tråden, og skal på intervju i morgen :danse::danse: Det er til en helgestilling et par helger i mnd og mulighet for mer i skoleferier, så selv om det ikke er så mye er det topp likevel!! KJEMPEGLAD MAMMA :fnise:

Hilsen TS



Anonymous poster hash: b979c...da1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. Det er ingen lov, men det er vanlig rettspraksis å ikke tillate det.

Det hviler en lojalitetsplikt på den enkelte arbeidstaker så lenge arbeidsforholdet består. Lojalitetsplikten innebærer at arbeidstakeren er forpliktet til å opptre lojalt overfor arbeidsgiveren, herunder at vedkommende ikke må drive eller delta i konkurrerende virksomhet.

Til en viss grad kan lojalitetsplikten innebære en opplysnings- og informasjonsplikt om eventuelle planer arbeidstakeren har om å starte, delta i eller gå over til konkurrerende virksomhet.

Hvor langt lojalitetsplikten strekker seg på dette området er ikke helt klart, og kommer nok bl.a. an på hvilken stilling man har.

For arbeidsgiver kan det være viktig å kunne forberede seg og foreta de nødvendige tiltak for å beskytte sine interesser mens arbeidsforholdet består, f.eks. ved å begrense den aktuelle arbeidstakerens kundekontakt i oppsigelsestiden. I en del bransjer er det vanlig å bli fratatt arbeidsrett- og plikt i oppsigelsestiden (finans, meglere m.m). Arbeidsgivers styringsrett, og grensene for denne, vil være med å regulere hvor langt arbeidsgiveren kan gå i slike tilfeller.

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Jada bare kopier fra andre nettsider og fremstill det som det kommer fra deg for å virke smart. Greit å linke når man tar andres tekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. Det er ingen lov, men det er vanlig rettspraksis å ikke tillate det.

Anonymous poster hash: b979c...da1

Vanlig praksis, mener du. Ikke dra retten inn i dette.

I tillegg må jeg bare nevne at det heter SUPPLERE!

Anonymous poster hash: 91752...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker, on 30 Oct 2014 - 01:02, said:

Les tråden.

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Jeg har lest tråden. Syns fortsatt dere gir henne veldig mye penger. Hun trenger ikke å ha bil, så at hun bruker halvparten av lommepengene sine på det er hennes 'problem'.

Jeg vet hvordan det er å bo på et sted med dårlig kollektivtilbud, og det klarer man faktisk helt fint med litt planlegging. Det samme gjelder netflix og spotify, det er ikke ting som er nødvendig å ha, hvis hun syns hun har dårlig råd kan hun velge vekk de tingene.

Anonymous poster hash: 1bda5...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På videregående fikk jeg 500kr i mnd. Fikk mat, klær og bo gratis hos mine foreldre. Ikke noe stipend. Hadde ikke bil selv om vi bodde øde til og med lite busser. Jeg syklet, gikk eller ble hjemme.

2000kr er jo luksus, og hun må ikke ha utgifter som netflix og spotify men siden hun velger det så får hun mindre til annet.

Anonymous poster hash: 80d11...ce5

Når gikk du på videregående? 500 kr var mer før enn det er i dag. 2000 kr høres mye ut kanskje, men 1000 kr av de går til bil, og ja - alle kan ikke ha bil, og alle trenger det heller ikke, men TS forklarer hvorfor hennes datter har det. Så da har hun 1000 kr, det er ikke så mye, men heller ikke veldig lite. Dersom TS og mannen har muligheten til å bidra mer (noe hun sier de har) og datteren føler hun kunne trengt litt mer og argumenterer for det, ser jeg ikke noe galt i det :-)

Til TS: Synes det virker som dere gjør en god jobb som foreldre, der dere både ønsker å bidra til at datteren deres har det hun trenger (og litt mer), samtidig som hun forstår verdien av pengene og får oppleve at av og til så har man ikke råd til alt man gjerne vil gjøre eller kjøpe, men må prioritere.

Mamma og pappa gjorde tilsvarende, og jeg har alltid satt utrolig mye pris på det :-) Er langt fra bortskjemt, men vet at dersom jeg trenger hjelp så kan jeg alltid spørre de. Jeg spør aldri dersom det ikke er krise, men det er betryggende å ha noen i ryggen, spesielt nå som jeg er student (har spurt om hjelp en gang i løpet av 5 år, så det er sagt, og det var til helserelaterte utgifter).

Anonymous poster hash: c2244...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest tråden. Syns fortsatt dere gir henne veldig mye penger. Hun trenger ikke å ha bil, så at hun bruker halvparten av lommepengene sine på det er hennes 'problem'.

Jeg vet hvordan det er å bo på et sted med dårlig kollektivtilbud, og det klarer man faktisk helt fint med litt planlegging. Det samme gjelder netflix og spotify, det er ikke ting som er nødvendig å ha, hvis hun syns hun har dårlig råd kan hun velge vekk de tingene.

Anonymous poster hash: 1bda5...493

Hva er det du har misforstått?

1. VI, SOM FORELDRE, prioriterer at hun skal ha bil

2. HUN har ikke klaget over dårlig råd

3. Nei, hun TRENGER ikke spotify/netflix/trening, men hun trener 6 dager i uken på senter og hører på musikk fra telefonen i bilen osv, og ser på netflix på pcn ettersom vi bare har en TV i huset, i stua.

TS.

Anonymous poster hash: b979c...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Magdalene

250kr per rom! Hjelpes! Er det rart dagens ungdom har et urealistisk bilde av hva de bil tjene utenfor husets fire vegger?!?

Hva med en heller realistisk timespris på rundt 120kr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

250kr per rom! Hjelpes! Er det rart dagens ungdom har et urealistisk bilde av hva de bil tjene utenfor husets fire vegger?!?

Hva med en heller realistisk timespris på rundt 120kr?

Hun tjente 144 kr i timen på forrige jobben og 119 på den før der. Tror hun har et helt realistisk syn på det å tjene penger.

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 31 Oct 2014 - 13:08, said:

Hva er det du har misforstått?

1. VI, SOM FORELDRE, prioriterer at hun skal ha bil

2. HUN har ikke klaget over dårlig råd

3. Nei, hun TRENGER ikke spotify/netflix/trening, men hun trener 6 dager i uken på senter og hører på musikk fra telefonen i bilen osv, og ser på netflix på pcn ettersom vi bare har en TV i huset, i stua.

TS.

Anonymous poster hash: b979c...da1

Herregud menneske, det er ingen grunn til å bli så sinna! Du spurte hva vi mente, og dette var min mening. Sa heller ikke at hun hadde klaget over dårlig råd, jeg sa hvis hun syns hun har dårlig råd.

Når du spør om sånne ting på et forum må nesten tåle at folk kommer med svar du kanskje ikke liker uten å begynne å kjefte altså.

Anonymous poster hash: 1bda5...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...