Gå til innhold

Penger til tenåringsdatter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La jobben hennes være skolearbeid altså gode karakterer, hvis hun får så og så bra (bedre enn på nåværende tidspunkt) kan dere vurdere å heve med 500 eller 1000kr.



Anonymous poster hash: 6232d...6a5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La jobben hennes være skolearbeid altså gode karakterer, hvis hun får så og så bra (bedre enn på nåværende tidspunkt) kan dere vurdere å heve med 500 eller 1000kr.

Anonymous poster hash: 6232d...6a5

Hun gjør det allerede veldig bra på skolen, og tar opp fag fra VG1 på siden. Føler ikke det er så bærekraftig å skulle "bestikke" henne for å jobbe med skolearbeid, det vil jeg at hun skal se viktigheten i å gjøre uten noen form for belønning. Gode karakterer er belønning i seg selv.

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan det er å være enebarn og få kastet etter seg: "enebarn og bortskjemt" Aldri morsomt. spesielt med tanke på at mamma og pappa virkelig jobbet for at jeg ikke skulle få alt jeg pekte på og ikke bli bortskjemt. Jeg lærte meg å være takknemlig for det jeg får. Jeg er nå over 30 år og har et godt forhold til mine foreldre. og det kan nok godt være at jeg får mer enn det jeg hadde gjort hvis jeg hadde søsken. Blitt påspandert mye oppgjennom årene og er dem evig takknemlig for det. Men jeg har aldri tatt det som noen selvfølge at jeg skulle få ting.

Jeg tror din datter ville satt stor pris på om du hadde hatt en ærlig samtale med henne. Kanskje hun synes at hun har lite, men at hun føler at hun ikke kan spørre om mere. vil ikke være storfolangende. Så hør med henne om hva hun synes selv. Kanskje dere kan sponse bensinpengene hennes? Og det med å gjøre faste ting i huset for en pengesum er en veldig god ide. Hva om hun for 500-1000 ekstra kan ta den ukentlige husvasken, eller ha ansvaret for klesvasken eller noe?

Det handler om selvverd. Jeg sto også uten penger etter at jeg fikk sparken på en elendig arbeidsplass og deretter begynte på skolen igjen. da måtte jeg spørre mamma og pappa om penger hele tida. (det er ikke morsomt når du er 18 år.) de ga meg jo penger når jeg trengte det, men bare det å måtte spørre for da hadde jeg jo hatt en periode der jeg hadde tjent egne penger. så da var det ikke like enkelt å spørre mamma og pappa lenger.

Så snakk med henne du. Hun virker som ei skikkelig fornuftig jente som man kan snakke skikelig til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å arbeide i to konkurrerende kjeder samtidig. Ei heller ser det bra ut å være ansatt i bedrift #1 når man omtrent blir ansatt på konkurrerende bedrift #2, som i tillegg ligger tre varehus fra hverandre og har en ekstrem feide mellom seg :)

Uansett så er det fortid, og datter jobber ikke der lenger, så det er ikke noe å få gjort med nå.

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Nei det vet jeg. Men har flere ekstrahjeper som hele tiden søker på andre butikker på senteret. Er da helt vanlig att man lar de slutte på dagen om de uansett er "overflødige". Å slutte i en jobb uten noen ny jobb er lite lurt både for ungdom og voksne

Anonymous poster hash: fba8d...3f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det vet jeg. Men har flere ekstrahjeper som hele tiden søker på andre butikker på senteret. Er da helt vanlig att man lar de slutte på dagen om de uansett er "overflødige". Å slutte i en jobb uten noen ny jobb er lite lurt både for ungdom og voksne

Anonymous poster hash: fba8d...3f9

Datter har uansett ikke jobb per dags dato, og det er ikke mulig å skru tilbake tiden for å fortsette å jobbe i et usunt arbeidsmiljø. Uansett ville ikke jeg som voksen en gang jobbet på en sånn arbeidsplass.

Akkurat denne diskusjonen legger vi død, og fokuserer på trådens hovedtema.

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun fortjener mer penger. 500 kr til diverse hver mnd er lite, spesielt når hun prøver å spare. Det virker som om hun er svært fornuftig og har et sunt forhold til penger, og siden hun hjelper til hjemme både på forespørsel og eget initiativ burde hun få litt mer synes jeg. Det er ikke hennes feil at hun ikke får jobb og siden dere har råd er det ikke noe galt i at hun får mer.



Anonymous poster hash: e638b...90f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet hvordan det er å være enebarn og få kastet etter seg: "enebarn og bortskjemt" Aldri morsomt. spesielt med tanke på at mamma og pappa virkelig jobbet for at jeg ikke skulle få alt jeg pekte på og ikke bli bortskjemt. Jeg lærte meg å være takknemlig for det jeg får. Jeg er nå over 30 år og har et godt forhold til mine foreldre. og det kan nok godt være at jeg får mer enn det jeg hadde gjort hvis jeg hadde søsken. Blitt påspandert mye oppgjennom årene og er dem evig takknemlig for det. Men jeg har aldri tatt det som noen selvfølge at jeg skulle få ting.

Jeg tror din datter ville satt stor pris på om du hadde hatt en ærlig samtale med henne. Kanskje hun synes at hun har lite, men at hun føler at hun ikke kan spørre om mere. vil ikke være storfolangende. Så hør med henne om hva hun synes selv. Kanskje dere kan sponse bensinpengene hennes? Og det med å gjøre faste ting i huset for en pengesum er en veldig god ide. Hva om hun for 500-1000 ekstra kan ta den ukentlige husvasken, eller ha ansvaret for klesvasken eller noe?

Det handler om selvverd. Jeg sto også uten penger etter at jeg fikk sparken på en elendig arbeidsplass og deretter begynte på skolen igjen. da måtte jeg spørre mamma og pappa om penger hele tida. (det er ikke morsomt når du er 18 år.) de ga meg jo penger når jeg trengte det, men bare det å måtte spørre for da hadde jeg jo hatt en periode der jeg hadde tjent egne penger. så da var det ikke like enkelt å spørre mamma og pappa lenger.

Så snakk med henne du. Hun virker som ei skikkelig fornuftig jente som man kan snakke skikelig til.

Tror mye av "selvstendighetsfølelsen" kommer av at hun både har bodd borte fra oss og tjent egne penger, og nå kommer hjem og under "mammas vinge" igjen, et sted hun egentlig ikke vil være. Hun er veldig fornuftig med penger, så akkurat det står det ikke på :) Der stoler jeg på henne.

Tror det er lurt å gjøre som du sier, å ta en liten prat med henne og spørre litt hvordan det ligger an. Kanskje en ide kan være å overføre trening og div abbonement (netflix/spotify) til min konto, slik at jeg tar den utgiften for henne, istedenfor å "gi" henne ekstra penger..

Takk for godt innspill! :blomst:

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun fortjener mer penger. 500 kr til diverse hver mnd er lite, spesielt når hun prøver å spare. Det virker som om hun er svært fornuftig og har et sunt forhold til penger, og siden hun hjelper til hjemme både på forespørsel og eget initiativ burde hun få litt mer synes jeg. Det er ikke hennes feil at hun ikke får jobb og siden dere har råd er det ikke noe galt i at hun får mer.

Anonymous poster hash: e638b...90f

Hun har jo strengt talt 2000 kroner til fri rådighet, men 1000 kr av de blir det ca til bensin i mnd, og hun velger jo å bruke ca 500 kr på trening/netflix osv. Hadde jeg følt dette var unødvendig for henne, f.eks at hun bare var støttemedlem på treningssenteret eller brukte det sjeldent, hadde jeg nok nevnt at dette kunne sløyfes, samme med netflix osv, men alt dette er noe hun bruker omtrent daglig.

Absolutt ikke hennes feil at hun ikke får jobb, men syntes også det er viktig å vise at i blant må man leve nøkternt! Men nå har det dessverre pågått en lang stund, så syntes det er på tide å åpne litt! Vurderer å ta over noen av hennes utgifter mtp trening e.l, samt innføre en plikt eller to hun kan gjøre å få penger for!

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får mer av dere i lommepenger enn hva de som får topp stipend, så egentlig tror jeg ikke det er så synd på henne.

Bil og lappen er det mange ungdommer som må se langt etter.



Anonymous poster hash: 4c94b...0b0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får mer av dere i lommepenger enn hva de som får topp stipend, så egentlig tror jeg ikke det er så synd på henne.

Bil og lappen er det mange ungdommer som må se langt etter.

Anonymous poster hash: 4c94b...0b0

Dette blir litt som å si at man ikke kan være sulten fordi barna i afrika er sultne langt oftere. Nei, hun lider ikke noen nød, hun har levd som dette i ca 10 mnd nå, og det går helt fint.

Vi er gift og godt etablert, og har økonomien til å supplementere med bil. Vi bor kronglete til med bussforbindelser, busstidene er ugunstige, og hvis hun skal bli kjørt/hentet av kamerater blir det en massiv omvei for dem. Vi som foreldre er i midten av femtiårene og har frem til hun fylte 18 fungert mye som taxi pga dette. Ettersom nå datteren vår har mulighet til å kjøre bil selv, velger vi å prioritere det. Både for vår egen del, og hennes del. Vi ønsker ikke å måtte la være å ta et glass vin i sosialt lag, brått måtte ut å kjøre når bussene ikke kommer/kommer for sent (stort probem på vinteren), når vi faktisk ikke behøver det.

Sertifikatet betalte hun selv, og 50% av summen bilen kostet har hun betalt til oss. Foreløbig står det bare på vår konto, og vi tenker å gi det tilbake når det føles rett, om hun har det trangt i studietiden eller når det blir ved første boligkjøp.

Forsåvidt kan du få 2054 kroner pr mnd i topp grunnstipend. Altså mer enn vi gir henne, for å klare opp faka :)

Det jeg egentlig i mitt hovedinnlegg spør om er om det er riktig å supplementere med litt mer. Ikke at noen har hatt mindre å leve på...

TS.

Anonymous poster hash: b979c...da1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg ikke liker deg ts. Du er en sånn oventil og ned person som "snakker" på en belærende måte. Takk Gud for at du ikke er i min nærhet i det virkelige liv.



Anonymous poster hash: 4c94b...0b0
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes virkelig at dere er fantastiske på måten dere har hjulpet henne på. Hun er heldig som har dere til foreldre! Å gå på skole er en del av det «fattige» livet, og at hun har lært økomoni på måten hun har er fantastisk! Det hun får hjelp til er mer enn nok, men om du føler for å gjøre mer, så er det også greit, så fremt det ikke går ut over dere. :)

Anonymous poster hash: 49d4e...af3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg ikke liker deg ts. Du er en sånn oventil og ned person som "snakker" på en belærende måte. Takk Gud for at du ikke er i min nærhet i det virkelige liv.

Anonymous poster hash: 4c94b...0b0

Ja, vel! :)

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er strengt tatt ikke et reelt problem. For å svare på spørsmålet: Nei, hun får ikke for mye/lite.



Anonymous poster hash: cd364...d8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes virkelig at dere er fantastiske på måten dere har hjulpet henne på. Hun er heldig som har dere til foreldre! Å gå på skole er en del av det «fattige» livet, og at hun har lært økomoni på måten hun har er fantastisk! Det hun får hjelp til er mer enn nok, men om du føler for å gjøre mer, så er det også greit, så fremt det ikke går ut over dere. :)

Anonymous poster hash: 49d4e...af3

Tusen takk! :blomst: Det var godt å høre! Prøver å hjelpe til med det vi kan, samtidig som hun får føle litt på livet hun også. Vi fikk god hjelp av våre foreldre uten å bli bortskjemte, og føler vi har lykkes i det med henne også. Alt i alt veldig stolt av henne! :) Å avse noen kroner ekstra har ingen praktisk betydning for oss, men de pengene har stor betydning for henne.

Tenker jeg tar en prat med henne i løpet av de neste dagene etter jeg har hørt litt med mannen om hva han syntes også :)

Hilsen TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er strengt tatt ikke et reelt problem. For å svare på spørsmålet: Nei, hun får ikke for mye/lite.

Anonymous poster hash: cd364...d8a

Det er ikke et PROBLEM, på ingen måte! Derimot er det en problemstilling for meg og min mann, hvor vidt det blir riktig å gi henne mer penger, og eventuelt hvilke krav vi skal sette. Derfor syntes jeg det virket som en god ide å opprette denne tråden for å høre litt hva som er vanlig, og hvordan andre foreldre med barn i samme alder gjør det :)

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenke jeg ville forsørget henne med det mest essensielle, det hun trenger av klær, shampo, såpe, bind/tamponger osv. ting en ikke kommer utenom, så fikk hun kjøpe sminke, hårprodukter og ting en ikke MÅ ha selv. Ville nok også gjort avtale om at hvis hun glemmer matpakka, så legger du ut for at hun kan gå i kantina. En bør ikke gå så lenge uten mat når en skal gå skole og lære. Men det forutsetter jo at hun er ærlig nok til å ikke glemme den med vilje, men det vet jo du bedre enn oss:)

Generelt synes jeg man skal støtte barna med det en har mulighet til, og det er jo forskjeller på hva en som foreldrer kan gi, det kommer man ikke utenom. Så bare fordi jeg vokste opp med foreldre som ikke eide nåla i veggen, så betyr det nå ikke at andre skal late som de ikke eier nåla i veggen for at barnet ikke skal bli "bortskjemt." At en gir barnet sitt det en trenger, og litt til basert på sin egen økonomi trenger ikke å bety at en er bortskjemt. Så lenge hun vet verdien av penger, og at de ikke vokser på trær så ser jeg ikke problemet. Det virker jo som hun skjønner det godt ut fra hva du skriver her.



Anonymous poster hash: 21941...8a7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese alle kommentarene, men ser at noen har kommentert at dere gjør alt rett og at de selv ville vært storfornøyd med 500 til overs i måneden. Men nå er det jo slik at det er ikke likt som da dere var ung, og for 500 får man ca INGENTING. Vil man feks kjøpe seg en genser koster den kanskje 400, og da er det 100 til overs for måneden. Det vil si 25 i uka, og for for 25 kroner får du kanskje to små tyggispakker, eller en brus. Vil ikke si jeg er spesielt bortskjemt selv, men jeg ville ikke overlevd med 500 kroner på en måned, uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke jeg ville forsørget henne med det mest essensielle, det hun trenger av klær, shampo, såpe, bind/tamponger osv. ting en ikke kommer utenom, så fikk hun kjøpe sminke, hårprodukter og ting en ikke MÅ ha selv. Ville nok også gjort avtale om at hvis hun glemmer matpakka, så legger du ut for at hun kan gå i kantina. En bør ikke gå så lenge uten mat når en skal gå skole og lære. Men det forutsetter jo at hun er ærlig nok til å ikke glemme den med vilje, men det vet jo du bedre enn oss:)

Generelt synes jeg man skal støtte barna med det en har mulighet til, og det er jo forskjeller på hva en som foreldrer kan gi, det kommer man ikke utenom. Så bare fordi jeg vokste opp med foreldre som ikke eide nåla i veggen, så betyr det nå ikke at andre skal late som de ikke eier nåla i veggen for at barnet ikke skal bli "bortskjemt." At en gir barnet sitt det en trenger, og litt til basert på sin egen økonomi trenger ikke å bety at en er bortskjemt. Så lenge hun vet verdien av penger, og at de ikke vokser på trær så ser jeg ikke problemet. Det virker jo som hun skjønner det godt ut fra hva du skriver her.

Anonymous poster hash: 21941...8a7

Vi kjøper de hygieneartiklene hun trenger, med unntak av shampoo/balsam. Dette fordi hun ønsker å bruke dyre frisørprodukter og syntes det er viktig. Det får hun bruke de pengene hun får av oss til, vi ser ikke noe poeng i å støtte et luksusforbruk "bare fordi".

Mat i kantina syntes vi også hun får bruke de pengene hun får av oss på. Hun får tross alt være med på butikken og handle det hun ønsker selv, eventuelt sender vi med henne penger til butikken.. Når hun får den friheten syntes jeg hun bør utnytte den, så eventuelle "glemsler" syntes jeg det er greit hun tar selv.

Hun er en veldig ærlig og ansvarlig jente, som er hyggelig å ha med å gjøre. Syntes ikke hun er spesielt bortskjemt i forhold til andre barn :blomst: Hyggelig kommentar :hug:

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese alle kommentarene, men ser at noen har kommentert at dere gjør alt rett og at de selv ville vært storfornøyd med 500 til overs i måneden. Men nå er det jo slik at det er ikke likt som da dere var ung, og for 500 får man ca INGENTING. Vil man feks kjøpe seg en genser koster den kanskje 400, og da er det 100 til overs for måneden. Det vil si 25 i uka, og for for 25 kroner får du kanskje to små tyggispakker, eller en brus. Vil ikke si jeg er spesielt bortskjemt selv, men jeg ville ikke overlevd med 500 kroner på en måned, uff.

Det ligger noe i det. Godt du forklarte det på den måten! Det ga litt perspektiv :) Tror det blir litt lett for meg å glemme hvordan det er å være tenåring :fnise: Merker blant annet i klesvasken at det ikke er mye nytt som kommer til, eller andre gjenstander for den skyld. Tror jeg har funnet løsningen igjennom denne tråden her! Takk for godt innspill :)

TS

Anonymous poster hash: b979c...da1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...