Gå til innhold

Kjøp av hest


Gjest Gjest_gobi_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gobi_*

Endelig har jeg bestemt meg for å skaffe meg egen hest. Har drevet med hest i flere år men har aldri hatt min egen så jeg er veldig klar over at jeg har mye å lære. Men det å finne den "riktige" hesten er det første jeg må finne ut av.

Trenger alt jeg kan få av gode råd i fohold til kjøp.

Noen som har noen erfaringer? Gode eller dårlige.

Gobi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endelig har jeg bestemt meg for å skaffe meg egen hest. Har drevet med hest i flere år men har aldri hatt min egen så jeg er veldig klar over at jeg har mye å lære. Men det å finne den "riktige" hesten er det første jeg må finne ut av.

Trenger alt jeg kan få av gode råd i fohold til kjøp.

Noen som har noen erfaringer? Gode eller dårlige.

Gobi

Det å kjøpe hest er utrolig spennende=)

Vanskelig å gi gode råd når du ikke skriver hva du kommer til å bruke hesten på osv.

Men ett råd: få en vetrinærsjekk av hesten før du betaler noe som helst av kjøpesummen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en god og utfyllende kontrakt.

I tillegg til veterinærsjekk kan det være lurt å ha med en erfaren hesteperson (ridelærer e.l.) som kjenner deg og vet hva du skal bruke hesten til. Kan være veldig lurt å ha med seg en slik person med sunn fornuft når man blir forelsket i den første hesten man ser ;)

Ellers må man også kjenne litt på følelsen man får når man møter hesten og prøverir den eller lignende. Sikkert mange hester som møter dine kriterier og kan passe til ditt bruk, men det er ikke sikkert de passer til din personlighet allikevell. Kjenn litt på magefølelsen om du liker hesten umiddelbart, eller om du føler at det er noe som ikke stemmer helt.

Glemte å si, lykke til! Og bare spør hvis det er noe mer spesifikt du lurer på :)

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Få gjerne med deg noen med litt peiling ja, evt ta bilder og video og vis til noen.

- God kontrakt ( den standardkontrakta som ligger på Norsk rytterforbunds sider er en bra kontrakt)

- Stol på magefølelsen, du kjenner det når du har truffet den rette hesten

- Prøv mange hester! Ikke ta "den første og beste". Kjøpte selv nylig ny hest, og prøvde 12 stk. Den siste jeg prøvde var den jeg endte opp med;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så jeg kun på to hester, begge var det jeg var ute etter, men valgte nr 2 etter å ha skrevet + og - liste...

Jeg var heldig og fikk ha hesten på prøve i noen uker, i slutten av denne perioden hadde jeg vet.sjekk. Vil absolutt anbefale dette, da får du prøvd hesten skikkelig i mange forskjellige situasjoner og finner også ut om kjemien stemmer. Mange kjøpere går med på dette, spesielt dersom hesten i prøveperioden fortsatt kan stå i deres stall. Om ikke dette er mulig bør du i alle fall prøve hesten både på bane og på tur (med og uten andre hester, i alle gangarter, i trafikk, boligfelt...etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips:

Prøv flere hester.

Prøv den aktuelle hetsen flere gange og i ulike situasjoner

Ha med deg f.eks instruktøren din og/eller en annen hetsekyndig person.

Lurt å la noen andre enn deg ri hestn og "trigge" den litt.

Ja det var det jeg kom på i farta :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Gobi_*

Takk for fornuftige råd! Kommer til å ta med meg noen som kjenner både meg som rytter og har greie på hest ja. Det med magefølelsen må jeg jo kjenne på sjøl men jeg er veldig oppmerksom på at den er viktig.

Jeg er ikke fast bestemt på noen rase men høyden på hesten bør ligge mellom 160 og 170. Vil ha en som er litt robust slik at den også kan brukes på lettere fjellturer. Rir i dag dressur men har ikke noen ambisjoner om å konkurere så hesten behøver ikke å kunne så mye av det. Vil nok heller bruke dressur ridningen for å trene muskler hos hesten og rytter. Vil også ha en mulighet åpen for å kunne snuse litt på western ridning etter hvert.

Er veldig klar over at jeg kjøper et levende vesen og ikke en bil som bare kan byttes inn etter ett år eller to. Det er vel derfor jeg er usikker i forbindelse med kjøpet.Har et håp om å kunne beholde hesten til den blir gammel. Tror kanskje at den beste alderen på hest for meg ligger på 8-10 år og jeg innbiller meg at det er best med en vallak da de er mere stabile i humøret. Men hva med pris? Er det helt vanlig at selger har lagt inn sligringsmonn der? Forventer selgeren som regel at kjøper pruter? Hvor mye omtrent? Her kan en vel risikere å fornærme selger også? Og hva med utstyr? Er det vanlig å få med på kjøpet? Kan en be om det? Skjønner jo at en ikke kan forvente å få med en sal til 15000 kr hvis hesten koster 30000. Ser det er veldig mange xtravere ute på markedet og jeg er veldig skeptisk til disse. Er det riktig av meg eller er jeg litt forutinntatt??

Gobi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gi deg et lite tips, men egentlig en dyr ting.

Reis ned til Danmark. Der er folk kosligere, dem sier ting rett ut, ingen juger om hesten har vært halt før osv.. de er svært så høflige!

Jeg var på leting for mange år siden, var rundt på staller i Norge, og ble utrolig skuffet over oppførslen til selgere.

Reiste til Danmark og fant mange fine folk & dyr. Falt for en kjempe flott knapstruper, 8 år, dressur hest & terreng. Den kunne faktisk ikke hoppe, men det gjorde meg ikke noe. Denne hesten var født for å være på bakkenivå. De var også svært tilmøtekommende og ærlige!

Hesten kostet 35.000 med dressur sal og hodelag. Reisen hjem kom på 25.000 med alt av transport ,dyrlege osv.......

Anbefales!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har hatt en eks varmblodstraver som ridehest. Flottere hest med bedre personlighet (sær, sånn som meg ;) ) skal du lete lenge etter.

Han var også en ypperlig terreng hest, men ble brukt svært lite på bane. Han kunne også kjøres, noe som var en hyggelig avveksling for oss begge, men så er jo jeg også interessert i kjøring.

Men det viktigste for deg vil vel være at hesten i såfall er ferdig omskolert, noe min ikke var, og det var utrolig mye jobb. Mange selger hestene omtrent rett fra bilen på vei hjem fra travbanen som ridehester, og det er de da i mine øyne ikke selv om man kan sitte på ryggen deres.

For min del klaffer min personlighet veldig sjelden godt med hopper, selv om det finnes unntak. De fleste hopper har i mine øyne litt ustabilt humør, og jeg ville derfor gått for en vallak.

Når det gjelder kostnader og hva som er inkludert ville jeg prøvd å sette meg inn i markedet på forhånd, og se på flere hester med omtrent de egenskapene man er ute etter. Tror de fleste helst vil selge til prisen de har oppgitt, men enkelte eiere synes jo det er viktigere at hesten får et godt hjem enn at de får masse penger for den. Ellers vil f.eks. en ridelærer ofte ha god oversikt over salgsmarkedet, og kan gi deg råd også i forbindelse med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gi deg et lite tips, men egentlig en dyr ting.

Reis ned til Danmark. Der er folk kosligere, dem sier ting rett ut, ingen juger om hesten har vært halt før osv.. de er svært så høflige!

Jeg var på leting for mange år siden, var rundt på staller i Norge, og ble utrolig skuffet over oppførslen til selgere.

Reiste til Danmark og fant mange fine folk & dyr. Falt for en kjempe flott knapstruper, 8 år, dressur hest & terreng. Den kunne faktisk ikke hoppe, men det gjorde meg ikke noe. Denne hesten var født for å være på bakkenivå. De var også svært tilmøtekommende og ærlige!

Hesten kostet 35.000 med dressur sal og hodelag. Reisen hjem kom på 25.000 med alt av transport ,dyrlege osv.......

Anbefales!!!!

Nja, jeg har hørt om folk som har blitt lurt under hestesalg i Danmark også. Så at de er ærligere enn folk i Norge stiller jeg meg faktisk litt tvilende til. Men det er selvfølgelig flott at du ble fornøyd, allikevel ville jeg vært like skeptisk i Danmark som det jeg er i Norge, og brukt de samme metodene for å forsikre meg om at jeg fikk en god hest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Gobi_*

Ja nå er hesten kjøpt. Det ble en bandingshest, vallak på 6 år. Stor og snill. Men merker jo at det er en helt annen verden å eie den sjøl. Og det første jeg må få på plass er mitt eget lederskap. Har nok mye å lære der så jeg må nok være forbedredt på endel frustrasjon før ting er helt på plass. Men nå er han jo her så da er det bare å gå på med krum hals.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå er hesten kjøpt. Det ble en bandingshest, vallak på 6 år. Stor og snill. Men merker jo at det er en helt annen verden å eie den sjøl. Og det første jeg må få på plass er mitt eget lederskap. Har nok mye å lære der så jeg må nok være forbedredt på endel frustrasjon før ting er helt på plass. Men nå er han jo her så da er det bare å gå på med krum hals.....

Lederskapet vil skli mye bedre på plass om du skaffer deg en bok eller to om Natural horsemanship, eventuelt stiller opp på ett kurs kanskje. Veldig mange små tips der som er verdt sin vekt i gull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...