Gå til innhold

Hvordan var din fødselsopplevelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan var det å føde for deg? Hvor lang tid tok det fra vannet gikk eller riene starta til babyen var ute? Revna du? Har du hatt noen problemer i etterkant av fødselen? Brukte du epidural eller lystgass, eller gjorde du det på egenhånd?

Anonymous poster hash: cc01f...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fødsel nr 1: startet med rier, ble aldri regelmessig, dro på sjekk på sykehuset og hadde da 5cm åpning. Baby var ute 4,5 t senere. Ingen smertestillende og ingen rifter.

Fødsel nr 2: startet med vannavgang hjemme og baby var ute 1,5 t senere. Ingen smertestillende og ingen rifter.

Anonymous poster hash: 84814...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to forskjellige, men samtidig positive og gode fødselsopplevelser.

Første fødsel ble igangsatt, men gikk ganske raskt og greit, 9 timer fra de første riene. Litt komplikasjoner på slutten. Baby måtte tas med vakuum og da ble jeg klippet på forhånd. Ble en del sting og akkurat de skulle jeg gjerne vært foruten, for de skapte en del plager de første ukene. Men det ga seg heldigvis og jeg var ikke nevneverdig plaget i ettertid, kunne kjenne det var ømt og litt sårt, men ikke vondt.

Hadde ikke noe smertestillende, bortsett fra lokalbedøvelse når jeg ble klippet og sydd.

Andre fødsel startet av seg selv noen dager før termin og gikk veldig raskt. 1 1/2 time fra jeg skjønte jeg hadde rier. Ble møtt av ambulanse på vei til sykehuset og fødte i denne utenfor sykehuset. Revnet opp igjen der jeg ble klippet under første fødsel, men merket lite til dette i ettertid.

Ingen smertestillende denne gangen heller(bortsett fra når jeg ble sydd), ikke behov og det hadde heller ikke latt seg ordne.



Anonymous poster hash: 73d4a...1fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vondt, men fantastisk :)

Fikk smårier rundt klokka 17.00, var da 40+6 så dritlei av å vente men hadde fått time til sjekk uka etter så tenke at her blir det ikke noe fødsel før den tid iallefall. Brukte rie-teller i 2-3 timer før jeg fortalte mannen at de varte i ca 50-60 sekunder og var hvert 4 minutt.

Sa ifra til jordmor at jeg trudde jeg hadde rier, men at jeg kom til å sifra neste morgen hvis det fortsatt holdt på da. Skulle legge meg 22.30, og plutselig gjorde det vondt-vondt, og ikke bare kose-rier. Før det hadde vi sitte på sofaen og sett på serier..Ringte jordmor, dro til fødehotellet, og jeg hadde 2cm.

Hun tok vannet 00.30, og like før klokka 03.00 kunne jeg presse. Pressa i 1t20 min før hun kom, hun var stjernekikker så det tok derfor såpass lang tid.

Stod for det meste i dusjen som smertelindring liksom hengende over med armene på veggen, var så fokusert på pust at jeg ikke enset noe annet, så lenge jeg klarte å ta en lang innpust og så 5 korte ut-pust igjen gjennom hele rien så klarte jeg å komme meg gjennom riene. De gangene jeg "mista" denne utpusten så gjorde det mye mer vondt på en måte, men klarte å komme meg tilbake i fokus.

Har ikke hatt noen problemer i ettertid, det er 1 år siden fødsel og jeg er 29 uker på vei igjen allerede såh... : )

Håper på en lignende fødsel nummer to :)

edit: ble klippet da pga stjernekikkerposisjonen, men det gjorde meg ikke noe, man vil jo bare ha ungen ut.

Edit 2: Sovna også mellom pressriene...det var deilig det! :)

Endret av Mus-Katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var det å føde for deg? Hvor lang tid tok det fra vannet gikk eller riene starta til babyen var ute? Revna du? Har du hatt noen problemer i etterkant av fødselen? Brukte du epidural eller lystgass, eller gjorde du det på egenhånd?

Anonymous poster hash: cc01f...a2f

Da jeg skulle gå og legge meg kjentes det litt sånn "menssmerter" der nede. Etter hvert tok det seg opp og ble såpass at jeg skjønte jeg ikke kunne få sove. Kroppen tømte seg i begge ender for å si det sånn...Kom til sykehuset halv fire, og sto/gikk hele tiden helt til jordmoren sa at jeg måtte oppi fødestolen. Fødte uten noe form for bedøvelse på morgenen. Vannet gikk i det babyen kom. Ble klippet litt, men det er ingenting å grue seg for. Var fryktelig vondt men for en utrolig opplevelse når det kom en sprell levende mirakel ut som ble lagt på brystet mitt. Fantastisk og ubeskrivelig! Lykke til dere gravide, ønsker dere en flott fødeopplevelse! Husk at en fødsel ikke kan planlegges, og ikke glem at kroppen er laget til å føde, så prøv å puste rolig å la kroppen gjøre jobben, det funket for meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig, brukte 7 timer fra første rie. Hadde spinal og lystgass. Revna litt og ble sydd. Gjorde vondt der nede etterpå og følte meg generelt dau. Men det gikk nå over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan var det å føde for deg? Hvor lang tid tok det fra vannet gikk eller riene starta til babyen var ute? Revna du? Har du hatt noen problemer i etterkant av fødselen? Brukte du epidural eller lystgass, eller gjorde du det på egenhånd?

Anonymous poster hash: cc01f...a2f

Det tok 3,5 time fra første rie og til babyen var ute. Jeg revna litt, men merket ikke noe særlig da de sydde. Merket ingenting til stingene i ettertid.

Brukte ingen smertestillende bortsett fra at jeg lå i badekar. Om det hjalp kan diskuteres, da det fortsatt gjorde ufattelig vondt... dog ikke nok til å skremme meg fra å føde igjen. Så jeg sitter nå her gravid igjen, 15 mnd etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Den var fin den :)

Ble igangsatt ved at de tok vannet - hadde da 5 cm åpning ca 9.30.

I 13tiden merket jeg at jeg kom over i apekattmodus hvor man ikke lengre klarer kommunisere eller ta imot beskjeder - lå mest som en slags vrengt banan med hodet opp mot sengegjerdet og kjente at kroppen jobbet ekstremt mot istedetfor med slik som timene før(tror jeg her var ca 7 cm), og fikk epidural etterhvert i omlag 1 time før pressingen var igang og den dermed ble skrudd av.

Den epiduraltimen var magi vil jeg si i sammenlikning med tiden før, men riene var ineffektive(og det tror jeg igrunnen de var før epiduralen og).

Fikk presse sålenge man får lov på egenhånd før de må hjelpe til instrumentelt, og da ble det hentet sugekopp.

Tror jeg presset i omlag 75 minutter eller noe sånt, men kjente hele veien at jeg ikke hadde ordentlige pressrier. Det føltes ikke helt som andre beskriver eller som de sa det kom til å kjenne, det var litt som om jeg skulle presset ut en baby uten å faktisk være i fødsel på et vis.

Jeg ble klippet(kjente ingenting utover bedøvelsen jeg tror de satte) og ungen ble delvis dratt ut delvis presset ut.

Så ble han lagt oppå meg og alle var fornøyde :)

Hadde egentlig sett for meg at jeg skulle gå litt rundt, kanskje bruke dusj/prekestol/ligge over sengekanten og slikt, men jeg klarte ingenting annet enn å ligge på ryggen fordi jeg skalv så enormt i bena og kroppen hele tiden.

Ingen problemer i etterkant, og merker ikke at jeg har blitt klippet bortsett fra de første dagene selvsagt. Ser ikke forskjell rent estetisk heller på den ene eller andre måte.

Mottoet mitt var at "det blir garantert helt forjævlig, ikke noe vits å planlegge noe, prøv å puste bra". Tror det er grunnen til at jeg følte meg fornøyd, det og den timen med epidural.

Endret av AllisHagtorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ett og et halvt døgn fra riene startet til gutten var ute. Gikk hjemme med sterke rier i ett døgn før vi fikk slippe inn på sykehuset. Baby ble overvåket med ctg mye av fødselen. Fikk etterhvert epidural, jordmor tok vannet, fikk drypp. Dryppet ble skrudd opp og epiduralen av i pressfasen. Tok 1,5 time. Trengte kun pyntesting. Ingen problemer i etterkant, men synes det tok lang tid før ting var normalt nedentil.

Hvordan det var? Synes det var temmelig jævlig, for å være ærlig. Ikke så mye smertene (selv om det var vondt) men psykisk var det en påkjenning jeg ikke helt kan forklare. Følte meg som en gjenstand eller et forsøksdyr eller noe, dehumanisert eller som en slags feilvare. Vanskelig å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de har nå vært litt forskjellige. Men for å ta en av dem.

Overtidskontroll, baby hadde det bra, strippet og sendt hjem med beskjed om at det nok ble fødsel innen et par dager.

Dagen gikk med til maserier ved bevegelse. Og siden jeg hater vondter, så var ikke bevegelse akkurat det jeg ville.

Rundt 22 tok det seg opp, men jeg trodde ikke det var helt i gang. Ringte KK for å spørre om en sjekk rundt 23, så kunne jeg kanskje få noe å sove på. Vil du på Storken eller Føden, spurte de. Der hadde jeg trodd at cut off på Storken var dag 10, men neida, den var dag 12. Som var en time unna. Da var det bare å komme seg opp. Utenfor, 23.30, fikk jeg min første skikkelige rie. Angret litt i heisen på vei opp på Storken.

Inn på rom, ctg, trykke trykke på knappen. Ble undersøkt 00.30, 4 cm åpning. Så satt jeg der da, på sengekanten. Det tok seg opp etter en times tid og jeg spør etter klyster og smertestillende. Fikk akupunktur og fikk klyster i hånden, det kunne jeg bare sette selv når nålene skulle ut, 20 min senere. 10 minutter etter nålene ble satt fikk jeg pressrier. Var fremdeles i mine egne klær og plutselig ble det haling og draing. Leave me alone tenkte jeg, men ingen hørte det. Wonder why. Klærne kom nå av, unntatt BH av en eller annen grunn. En jordmor satt bak meg og støttet og hovedjordmoren satt på gulvet, siden jeg satt på sengekanten. Jordmoren bak maste om at jeg ikke presset skikkelig. My ass, jeg kjente babyen bevege seg ned. Men siden jeg ikke er særlig verbal under latens og pressriefase, så ble det bare mange onde tanker projisert mot denne jordmoren. Hun merket ingenting. Merkelig nok.

Anyway, long story short; etter 2-3 pressrier blir baby født, 01.42, 2 timer og et kvarter etter første skikkelige rie. Måtte sy noen pyntesting, jævligste med hele fødingen. Ingen problemer i etterkant. Halvannen uke renselse og så var alt over. Nicely done me. :nigo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var det å føde for deg? Hvor lang tid tok det fra vannet gikk eller riene starta til babyen var ute? Revna du? Har du hatt noen problemer i etterkant av fødselen? Brukte du epidural eller lystgass, eller gjorde du det på egenhånd? Anonymous poster hash: cc01f...a2f

Vannet gikk ikke, det ble tatt langt inn i fødselen, bare timer før jeg fødte ungen. Ja, jeg revna, litt.. Sydde et kvarter eller noe. Har ikke hatt noen problemer etter fødselen, brukte lystgass. Lar ingen stikke den epiduralnåla i ryggmargen min ass..

Veldig fin og lett fødsel, var utslitt, så sov mellom riene :) de kom regelmessig, kanskje med noen minutter mellom. Presset kun to ganger så var ungen ute!!

Anonymous poster hash: 3e574...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de har nå vært litt forskjellige. Men for å ta en av dem.

Overtidskontroll, baby hadde det bra, strippet og sendt hjem med beskjed om at det nok ble fødsel innen et par dager.

Dagen gikk med til maserier ved bevegelse. Og siden jeg hater vondter, så var ikke bevegelse akkurat det jeg ville.

Rundt 22 tok det seg opp, men jeg trodde ikke det var helt i gang. Ringte KK for å spørre om en sjekk rundt 23, så kunne jeg kanskje få noe å sove på. Vil du på Storken eller Føden, spurte de. Der hadde jeg trodd at cut off på Storken var dag 10, men neida, den var dag 12. Som var en time unna. Da var det bare å komme seg opp. Utenfor, 23.30, fikk jeg min første skikkelige rie. Angret litt i heisen på vei opp på Storken.

Inn på rom, ctg, trykke trykke på knappen. Ble undersøkt 00.30, 4 cm åpning. Så satt jeg der da, på sengekanten. Det tok seg opp etter en times tid og jeg spør etter klyster og smertestillende. Fikk akupunktur og fikk klyster i hånden, det kunne jeg bare sette selv når nålene skulle ut, 20 min senere. 10 minutter etter nålene ble satt fikk jeg pressrier. Var fremdeles i mine egne klær og plutselig ble det haling og draing. Leave me alone tenkte jeg, men ingen hørte det. Wonder why. Klærne kom nå av, unntatt BH av en eller annen grunn. En jordmor satt bak meg og støttet og hovedjordmoren satt på gulvet, siden jeg satt på sengekanten. Jordmoren bak maste om at jeg ikke presset skikkelig. My ass, jeg kjente babyen bevege seg ned. Men siden jeg ikke er særlig verbal under latens og pressriefase, så ble det bare mange onde tanker projisert mot denne jordmoren. Hun merket ingenting. Merkelig nok.

Anyway, long story short; etter 2-3 pressrier blir baby født, 01.42, 2 timer og et kvarter etter første skikkelige rie. Måtte sy noen pyntesting, jævligste med hele fødingen. Ingen problemer i etterkant. Halvannen uke renselse og så var alt over. Nicely done me. :nigo:

Halvannen uke renselse.. Jg blødde i nesten to mnd!

Anonymous poster hash: 3e574...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en veldig fin fødsel føler jeg, vil heller føde enn å være gravid :P Vannet gikk halv åtte om morgenen ca, ingen modning eller åpning what so ever. Første rie kom rundt kl 12 og var regelmessige med fem min mellom med en gang. Økte i styrke og tiden mellom ble kortere jevnt utover dagen.

Fra kl 17 hadde jeg rier med tre minutters mellomrom ca og fire cm åpning. 20.30 ca kjente jeg trykketrang og hadde da 9 cm åpning. Fikk begynne å presse kort tid etter og 20.55 var ungen ute og lykken komplett!

Var oppe og gikk inne på rommet eller stod ved senga hele veien, var veldig ubehagelig å ligge. Fikk lystgass fra 17tida, følte ikke at det hjalp noe i forhold til smertene, men synes det hjalp meg veldig til å fokuser på å puste riktig. Fikk noen rifter, men ingen plager i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 timer fra vannavgang til gutten var ute. Riene begynte aldri av seg selv, så det ble prøvd tabletter, men måtte få riestimulerende drypp.

Fra riene endelig begynte til gutten var ute, gikk det 2,5 time.

Kjempefin fødsel, kun 10-15 min med veldig vondt!

Tar fødsel over svangerskap any day☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Veldig fin fødsel!

Vannet begynte å lekke klokken 2 på natten, fikk svake rier ca 3 som tok seg sterkt opp noen timer senere. Baby født klokken 8, uten smertelindring, uten revning. Føltes aldri ut som om jeg ville/skulle dø 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde en fin fødsel. Startet med svake rier på dagen i 12 tiden, og ble sakte men sikkert sterkere i løpet av dagen. Når kvelden kom var de ganske sterke, men ikke så ille at jeg trodde fødselen hadde startet. Hadde jo forberedt meg på det verste, og som alle sier: "Du VET bare når fødselen har startet". Nei. Det gjorde ikke jeg. Hehe. Jeg tok en dusj, barberte meg, slappet av, men fikk ikke sove pga smertene. Så kl 7 på morgenen dro vi til sykehuset, og jeg lot fødebag, kamera og alt annet ligge hjemme fordi jeg var nesten 100% sikker på at jeg kom til å bli sendt hjem. Hadde faktisk 9 cm åpning, så det var fryktelig godt vi reiste. Heldigvis var det bare 5 min til sykehuset. Det stanset litt opp etter det, og jordmor tok vannet for at jeg skulle få full åpning. Begynte i presse i 10 tiden, men han satt seg fast og fikk lav hjerterytme, så legen kom å klippet meg litt og tok han med tang. Heldigvis gikk alt fint :-)

Jeg syns det var ganske vondt å gå i et par uker, pga stingene, men utenom det var jeg i kjempe form!



Anonymous poster hash: 35b60...863
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en fin fødsel. Startet med svake rier på dagen i 12 tiden, og ble sakte men sikkert sterkere i løpet av dagen. Når kvelden kom var de ganske sterke, men ikke så ille at jeg trodde fødselen hadde startet. Hadde jo forberedt meg på det verste, og som alle sier: "Du VET bare når fødselen har startet". Nei. Det gjorde ikke jeg. Hehe. Jeg tok en dusj, barberte meg, slappet av, men fikk ikke sove pga smertene. Så kl 7 på morgenen dro vi til sykehuset, og jeg lot fødebag, kamera og alt annet ligge hjemme fordi jeg var nesten 100% sikker på at jeg kom til å bli sendt hjem. Hadde faktisk 9 cm åpning, så det var fryktelig godt vi reiste. Heldigvis var det bare 5 min til sykehuset. Det stanset litt opp etter det, og jordmor tok vannet for at jeg skulle få full åpning. Begynte i presse i 10 tiden, men han satt seg fast og fikk lav hjerterytme, så legen kom å klippet meg litt og tok han med tang. Heldigvis gikk alt fint :-)

Jeg syns det var ganske vondt å gå i et par uker, pga stingene, men utenom det var jeg i kjempe form!

Anonymous poster hash: 35b60...863

Fødte forressten helt uten smertelindring :)

Anonymous poster hash: 35b60...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvannen uke renselse.. Jg blødde i nesten to mnd!

Anonymous poster hash: 3e574...6da

Ja, den varte litt lenge. Etter første var det bare 6-7 dager. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var det å føde for deg? Hvor lang tid tok det fra vannet gikk eller riene starta til babyen var ute? Revna du? Har du hatt noen problemer i etterkant av fødselen? Brukte du epidural eller lystgass, eller gjorde du det på egenhånd?

Anonymous poster hash: cc01f...a2f

Jeg hadde en fin fødsel :) .

Vannet ble tatt helt på slutten rett før jeg måtte starte å presse. Riene startet så smått i 15-16-tiden på ettermiddagen og babyen var ute ca 9-10 timer etter dette. Var 4cm ca 20.30 (kanskje litt senere) og babyen kom da ca 4 timer etterpå.

Jeg revna litt og måtte sy noen sting, men tror det var mest pyntesting. Det var ubehagelig å bli sydd og ubehagelig en stund etterpå (vondt å gå og stå stille i kanskje en uke, husker ikke helt), men ikke senere hatt noen problem. Hatt litt svak bekkenbunnsmuskulatur i etterkant, særlig det første året, merket det mest når jeg jogga.

Jeg hadde en naturlig fødsel, med kun bruk av lystgass. Noe som var himmelen for meg :) .

Lykke til! Husk at mange har gode fødselsopplevelser og det er helt fantastisk å få den lille skapningen på brystet etterpå :hjertet: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...