Gå til innhold

Til dere med barn som har tatt førerkortet for bil.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå føler jeg meg som verdens mest hysteriske mor.

Som jeg skrev har det gått bedre og bedre denne siste uken.

Da han gikk ut av døren i dag tidlig sa han at han skulle sende melding når han var framme, og etter det har jeg ikke hørt noe.

Han svarer ikke på meldinger fra meg, og han tar ikke telefonen når jeg ringer.

Ingen av delene er uvanlig for ham, men jeg blir urolig.

Det er en time siden han burde vært framme på bestemmelsesstedet, og han er helt sikkert framme i god behold, men...

Får jeg ikke tak i ham i løpet av kort tid må jeg ta meg en kjøretur selv, for å se at han har kommet fram på jobben, slik at jeg blir rolig, for nå kjenner jeg adrenalinet flommer villt.



Anonymous poster hash: a0370...0b0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vinglasset

Nå føler jeg meg som verdens mest hysteriske mor.

Som jeg skrev har det gått bedre og bedre denne siste uken.

Da han gikk ut av døren i dag tidlig sa han at han skulle sende melding når han var framme, og etter det har jeg ikke hørt noe.

Han svarer ikke på meldinger fra meg, og han tar ikke telefonen når jeg ringer.

Ingen av delene er uvanlig for ham, men jeg blir urolig.

Det er en time siden han burde vært framme på bestemmelsesstedet, og han er helt sikkert framme i god behold, men...

Får jeg ikke tak i ham i løpet av kort tid må jeg ta meg en kjøretur selv, for å se at han har kommet fram på jobben, slik at jeg blir rolig, for nå kjenner jeg adrenalinet flommer villt.

Anonymous poster hash: a0370...0b0

Uff, kjenner følelsen.

Men jeg tipper at han har gått inn og begynt å jobbe og glemt hele meldingen til mor :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg ikke har barn så kan jeg kanskje ikke uttale meg i denne saken?

Uansett fikk jeg låne bilen på langtur for å hente lillesøster allerede dagen etter jeg fikk lappen, og jeg tror ikke hverken mamma eller pappa var så veldig nervøse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, kjenner følelsen.

Men jeg tipper at han har gått inn og begynt å jobbe og glemt hele meldingen til mor :hug:

Jeg regner med det. ;)

Men morsomt er det ikke likevel.

Ettersom jeg ikke har barn så kan jeg kanskje ikke uttale meg i denne saken?

Uansett fikk jeg låne bilen på langtur for å hente lillesøster allerede dagen etter jeg fikk lappen, og jeg tror ikke hverken mamma eller pappa var så veldig nervøse for det.

Jeg har heller ikke gitt uttrykk for nervøsitet til ham. Den forteller jeg om her inne.

Han fikk låne bilen samme dag som han fikk lappen, han har blitt oppmuntret til å kjøre mye og langt for å få kjøretrening.

Anonymous poster hash: a0370...0b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk jeg telefon!

Alt hadde gått bra, bortsett fra at han ble vitne til en liten ulykke.

Heldigvis uten personskade, og med lite materiell skade også.

Jeg fikk ikke med meg hele hendelsesforløpet, men forsto det slik at noen bilister foran han ble blendet av et motgående kjøretøy med udimmede "tusenmetere".

Dette førte til en rekke kjedereaksjoner, som igjen førte til at bilen foran han kjørte utfor veien.

Etter å ha hjulpet til med å få bilen tilbake på veien var han litt forsinket og stresset, og da glemte han alt annet.

Så nå kan jeg puste igjen. :)



Anonymous poster hash: a0370...0b0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglasset

Endelig fikk jeg telefon!

Alt hadde gått bra, bortsett fra at han ble vitne til en liten ulykke.

Heldigvis uten personskade, og med lite materiell skade også.

Jeg fikk ikke med meg hele hendelsesforløpet, men forsto det slik at noen bilister foran han ble blendet av et motgående kjøretøy med udimmede "tusenmetere".

Dette førte til en rekke kjedereaksjoner, som igjen førte til at bilen foran han kjørte utfor veien.

Etter å ha hjulpet til med å få bilen tilbake på veien var han litt forsinket og stresset, og da glemte han alt annet.

Så nå kan jeg puste igjen. :)

Anonymous poster hash: a0370...0b0

Så bra - det går heldigvis som regel alltid bra. Det kan jo være en fordel at han fikk med seg denne hendelsen på veien - man lærer noe av å se hvor lett en ulykke kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra - det går heldigvis som regel alltid bra. Det kan jo være en fordel at han fikk med seg denne hendelsen på veien - man lærer noe av å se hvor lett en ulykke kan skje.

Jeg er helt enig med deg!

Det er slike ting som gjør han til en bedre og tryggere sjåfør.

Vi har snakket mye om faren for å bli blendet i mørket, og nå fikk han se konsekvensen i praksis. :)

Anonymous poster hash: a0370...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to stykker som har fått førerkort nå i løpet av halvannet år og det er bare å senke skuldrene og puste med magen :).

Det går bra!

Anonymous poster hash: 41d9b...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke gitt uttrykk for nervøsitet til ham. Den forteller jeg om her inne.

Han fikk låne bilen samme dag som han fikk lappen, han har blitt oppmuntret til å kjøre mye og langt for å få kjøretrening.

Anonymous poster hash: a0370...0b0

Fair enough. Kanskje de snakket mye om det seg imellom at jeg ikke var så flink til å kjøre som jeg trodde. Jeg hadde tross alt kjørt moped i 3 år så jeg var relativt trafikkvant, selv om det er vesentlig forskjell på bil og moped. Jeg tror de var mer nervøse for lillesøster den gang hun var så gammel, ettersom hun ikke hadde hatt moped og hadde null trafikkerarfing utenom øvelseskjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fair enough. Kanskje de snakket mye om det seg imellom at jeg ikke var så flink til å kjøre som jeg trodde. Jeg hadde tross alt kjørt moped i 3 år så jeg var relativt trafikkvant, selv om det er vesentlig forskjell på bil og moped. Jeg tror de var mer nervøse for lillesøster den gang hun var så gammel, ettersom hun ikke hadde hatt moped og hadde null trafikkerarfing utenom øvelseskjøring

Det går ikke på å være "så flink til å kjøre som du tror".

Dette går ikke på min sønn og hvor flink han er, eller tror han er, til å kjøre bil.

Dette handler om oss foreldre som rasjonelt sett vet at det går bra, men som ikke har like stålkontroll på den irrasjonelle engstelsen.

Og min sønn har også kjørt moped i mange år, uten uhell, uten at jeg var engstelig i det hele tatt.

Anonymous poster hash: a0370...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke på å være "så flink til å kjøre som du tror".

Dette går ikke på min sønn og hvor flink han er, eller tror han er, til å kjøre bil.

Dette handler om oss foreldre som rasjonelt sett vet at det går bra, men som ikke har like stålkontroll på den irrasjonelle engstelsen.

Og min sønn har også kjørt moped i mange år, uten uhell, uten at jeg var engstelig i det hele tatt.

Anonymous poster hash: a0370...0b0

Aah nå jeg tror jeg skjønner hva du vil frem til. Nøkkelordet her er irasjonell? Jeg trodde det var snakk om rasjonell nervøsitet som kan komme som en følge av erfaringer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah nå jeg tror jeg skjønner hva du vil frem til. Nøkkelordet her er irasjonell? Jeg trodde det var snakk om rasjonell nervøsitet som kan komme som en følge av erfaringer osv.

Hvis jeg skulle ha lagt erfaring til grunn, så hadde han kunnet levert inn lappen med en gang, for da hadde han ikke fått lov til å kjøre i det hele tatt. :ler: (For sikkerhets skyld :ironi: )

Det handler om begge deler, både rasjonell engstelse basert på erfaring, og irrasjonell engstelse basert utelukkende på det faktum at jeg er en hønemor.

Jeg vet hvordan trafikken her er i rushen, jeg vet hvor raskt ting kan skje, men jeg stoler på han, hans vurderingsevne, og hans kjøreferdigheter. MEN han er nybegynner som bilsjåfør, og han er uerfaren.

Dette medfører en spenning uansett.

Den rasjonelle engstelsen tror jeg alltid vil være der i perioder på ett eller annet vis, akkurat som at jeg var engstelig under spesielle forhold da mannen min var langtransportsjåfør, og det til tross for at han var det i mange år.

Men den rasjonelle engstelsen er mest fremtredende under spesielle forhold, og har egentlig ikke så markant nå, som den var de første dagene da han var helt nybegynner.

I dag var det den irrasjonelle engstelsen som tok over da jeg ikke fikk meldingen jeg ventet på.

Anonymous poster hash: a0370...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...