Gå til innhold

Personlig trener - verdt det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å en fit og stram kropp til sommeren ved hjelp av styrketrening. Problemet er at jeg føler meg ikke trygg nok til å eksperimentere i styrkesalen, jeg vet rett og slett ikke hva jeg gjør.
For å spare meg mest mulig økonomisk så kunne jeg studert på nettet og satt opp ett eget treningsprogram, men jeg er redd for å gjøre feil.

Ville dere anbefalt meg en PT for å komme i gang? Og hva bør jeg være obs på når jeg velger en PT?



Anonymous poster hash: 2d1a9...4f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hummels

Er kanskje lurt i begynnelsen vertfall hvis du er redd for å gjøre feil eller ikke tørr helt å eksperimentere selv. Du sparer jo penger uten en. Men kunne kanskje hatt en som hjalp deg og vist deg litt den første dagen/dagene vertfall?

Endret av Hummels
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var veldig hjelpsomt å ha en PT i begynnelsen i alle fall! "Trygghetsfølelsen" på treningssenteret tok en stund å bygge, men trygghetsfølelsen i forhold til utførelse av øvelser osv kom raskt, og jeg er veldig glad for at jeg brukte PT i begynnelsen. Hvis du har vanskeligheter for å komme deg på trening er jo det å ha en avtale en ekstra pusher også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hvor mange PT-klipp kjøpte dere? De på senteret mitt anbefaler 10-12 klipp.

Er det slik at dere klarte å holde treningen gående etter endt PT-timer? Sette opp egne treningsprogrammer og visste hva dere måtte trene for å oppnå spesifikke ting?

TS



Anonymous poster hash: 2d1a9...4f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hvor mange PT-klipp kjøpte dere? De på senteret mitt anbefaler 10-12 klipp.

Er det slik at dere klarte å holde treningen gående etter endt PT-timer? Sette opp egne treningsprogrammer og visste hva dere måtte trene for å oppnå spesifikke ting?

TS

Anonymous poster hash: 2d1a9...4f6

Hvis du bare ønsker PT for å lære litt teknikk osv syntes jeg 1-2 timer holder. Klarer du å holde det gående etter dette alene er jo det fint.

Hvis ikke tror jeg 10-12 klipp er fint. Jeg brukte bare 1-2 PT-timer før jeg trente alene. Syntes det var bedre å "klumse litt rundt" alene etterpå enn å ha noen hengende over meg, ville helst prøve meg frem litt alene :)

Fikk ikke satt opp treningsprogram hos PT- det gjorde jeg hos fysioterapaut for å styrke deler av kroppen jeg var veldig svak i. Senere fikk jeg satt opp treningsplan og matplan via en dame på nettet jeg har fulgt lenge og har stor tro på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PT er supert, anbefaler det.

Jeg har bare hatt to timer som jeg fikk på kjøpet på et treningssenter jeg var medlem av, selv om jeg ikke var helt nybegynner da jeg hadde dem, så lærte jeg veldig mye og fikk bedre teknikk i øvelser jeg hadde gjort lenge. PT kan stå og vurdere hver eneste lille detalj i løftet og rette på noe småting som du ikke har kjangs til å catche selv. Det holdt egentlig med to timer for å lære de øvelsene jeg trengte, men skal være ærlig og si at jeg trente mye hardere med PT enn alene, så det er jo en verdi i det!

Jeg satt opp treningsprogram selv etterpå, mest fordi jeg var blakk. Hadde jeg hatt cash, hadde jeg kjøpt det i tillegg. Treningsprogram er en smule kjedelig, men veldig motiverende og hindrer at du bare går og dingler rundt på senteret og lurer litt på hva du skal gjøre. I tillegg er det jo selvsagt veldig effektivt, om du har et godt program som du følger.



Anonymous poster hash: 61bcf...014
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å kalle seg "PT" er det ikke noe spesielle krav, og det varierer veldig hvilken utdannelse de har. Det er dog ikke alt. Min erfaring er at trenere med erfaring og sportslig bakgrunn ofte er langt bedre trenere enn dem som utdannet seg til PT fordi det er "kult".

Personkjemi er også helt vesentlig. Jeg ville valgt en PT ut i fra både det jeg har lest om vedkommende på forhånd og et møte. Å la senteret velge PT kan være bortkastede penger, men det trenger selvfølgelig ikke å være det.

Mange trenere har en tendens til å putte alle klienter på samme program som de liker veldig godt, med sine særegenheter. For all del er det godt å ha en metode en holder seg til, men det er også viktig at PTen ser klientens behov og tilpasser programmet etter klientens mål og forutsetninger.

Jeg vil si at jeg anbefaler PT, men når det gjelder innlæring av øvelser går det også an å delta på gruppetimer som har dette som mål. Ev seminarer som avholdes. Om målet er å lære baseøvelser, eller olympisk vektløfting, så har garantert de lokale idrettsklubbene opplegg for nybegynnere. Og dette pleier å være tilnærmet gratis i forhold til PT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gidd å bruk penger på en PT for å pushe deg, da finner du heller en å trene med så sparer du de pengene.

Treningsprogram kan man også finne på nett med mindre det er en spesiell grunn til at du trenger hjelp med å sette opp et program. Kan man formulere det man trenger med ord så bør man også kunne finne det man trenger på internett.

Endret av Summers
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes PTer er helt vanvittig overbetalt. De har jo nesten samme timesbetaling som en psykolog, og det er det ikke verd for folk som har gått noen helgekurs...

Anonymous poster hash: e219f...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...