Gå til innhold

NAV vil sjekke meg opp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnefaren og jeg gikk fra hverandre en god stund før jul, og nå vil NAV vite hvordan samværet er praktisert, for å forsikre seg om at jeg enda har krav på OS...

Far har hatt barna annenhver og kommet til oss tirsdager og torsdager, vi har vært veldig opptatt av at barna skal være med oss SAMMEN, og har tirsdager og torafager spist middag hjemme hos oss på min regning.

Torsdager er far på idrett med eldste.

Jeg skrev som sant var, far har hatt samvær som beskrevet, men har også de to tre siste ukene vært her oftere og hjulpet til, middag, barnehage osv da jeg opplevde noe traumatisk og slet med hverdagen.

Han tok seg fri og skal om en eller to uker tilbake på jobb.

Forholdet vårt er helt platonisk, vi er gode venner, jeg får bidrag, betaler for ALT, barna er ikke på overnatting der mer enn vanlig, men de bor her, og vi har da disponert boligen felles, og prøvd å være noe sammen i helger og på ettermiddager, for barna.

Skiltes som gode venner.

Jeg ER jo alene om alt, når jeg ikke er syk ser ikke far de så ofte, hvilket et trist.

Er helt stressa, jeg har jo krav på OS... Gjør som "jeg skal".

Bare redd NAV skal tro noe annet, eller mene at barna må ha mindre kontakt med far for at jeg skal få OS.

Han er kun med dem i hverdagen, og jeg står jo som sagt for alt. Jeg betaler middag for alle, får bidrag som jeg skal, og lar han se ungene akkurat det passer slik at de skal ha en tilstedeværende pappa.

Uff beklager rot. Ble helt svett her, har jo ikke råd til å miste OS. Ønsker jo ikke P holde far unna barna heller! :(

Anonymous poster hash: 7262a...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Coolaid

Barnefaren og jeg gikk fra hverandre en god stund før jul, og nå vil NAV vite hvordan samværet er praktisert, for å forsikre seg om at jeg enda har krav på OS...

Far har hatt barna annenhver og kommet til oss tirsdager og torsdager, vi har vært veldig opptatt av at barna skal være med oss SAMMEN, og har tirsdager og torafager spist middag hjemme hos oss på min regning.

Torsdager er far på idrett med eldste.

Jeg skrev som sant var, far har hatt samvær som beskrevet, men har også de to tre siste ukene vært her oftere og hjulpet til, middag, barnehage osv da jeg opplevde noe traumatisk og slet med hverdagen.

Han tok seg fri og skal om en eller to uker tilbake på jobb.

Forholdet vårt er helt platonisk, vi er gode venner, jeg får bidrag, betaler for ALT, barna er ikke på overnatting der mer enn vanlig, men de bor her, og vi har da disponert boligen felles, og prøvd å være noe sammen i helger og på ettermiddager, for barna.

Skiltes som gode venner.

Jeg ER jo alene om alt, når jeg ikke er syk ser ikke far de så ofte, hvilket et trist.

Er helt stressa, jeg har jo krav på OS... Gjør som "jeg skal".

Bare redd NAV skal tro noe annet, eller mene at barna må ha mindre kontakt med far for at jeg skal få OS.

Han er kun med dem i hverdagen, og jeg står jo som sagt for alt. Jeg betaler middag for alle, får bidrag som jeg skal, og lar han se ungene akkurat det passer slik at de skal ha en tilstedeværende pappa.

Uff beklager rot. Ble helt svett her, har jo ikke råd til å miste OS. Ønsker jo ikke P holde far unna barna heller! :(

Anonymous poster hash: 7262a...f37

Jeg forstår hva du mener. Men for meg virker dette som et forhold som egentlig ikke tar slutt - kan det stemme uten at dere har tenkt på det selv ? Du har i praksis ikke hovedomsorgen for barna, dette er jo delt omsorg så langt.

Har du dokumentasjon på de traumatiske som hendte deg ? Dersom det skulle være tvil fra nav så kan du muligens dokumentere at du trengte hjelp til å klare hverdagen.

En annen ting jeg lurer på er hva barna opplever. For meg virker det ikke som om forholdet deres er avklart ovenfor dere selv eller for barna, altså at pappa er flyttet ut, men samtidig er der, det vil kunne oppleves som forvirrende.

Det beste du kan gjøre, etter min mening, er å være 100% ærlig med nav, avklare det følelsesmessige forholdet til far, og gjøre det lettere for barna med å ha klare grenser til far. Dere kan fortsatt ha et fint forhold for barnas beste. Det virker ihvertfall som om dere fortsatt er i et forhold selv om han ikke sover der.

Jeg kan godt forstå at nav reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener. Men for meg virker dette som et forhold som egentlig ikke tar slutt - kan det stemme uten at dere har tenkt på det selv ? Du har i praksis ikke hovedomsorgen for barna, dette er jo delt omsorg så langt.

Har du dokumentasjon på de traumatiske som hendte deg ? Dersom det skulle være tvil fra nav så kan du muligens dokumentere at du trengte hjelp til å klare hverdagen.

En annen ting jeg lurer på er hva barna opplever. For meg virker det ikke som om forholdet deres er avklart ovenfor dere selv eller for barna, altså at pappa er flyttet ut, men samtidig er der, det vil kunne oppleves som forvirrende.

Det beste du kan gjøre, etter min mening, er å være 100% ærlig med nav, avklare det følelsesmessige forholdet til far, og gjøre det lettere for barna med å ha klare grenser til far. Dere kan fortsatt ha et fint forhold for barnas beste. Det virker ihvertfall som om dere fortsatt er i et forhold selv om han ikke sover der.

Jeg kan godt forstå at nav reagerer.

Takk for svar!

Kan forstå hva du mener.

Jeg har lagt tilrette for far litt i huet og rævva, fordi han er best på å stille opp når han ikke må ordne det selv. Det har ikke kostet meg en kalori, har gledelig gjort det for barna :)

Vi prøvde en lengre periode han så barna to ggr i uken, eldste hadde det veldig lite godt med ordningen.

Vi ble derfor enige om litt kortere, men hyppigere samvær. Eldste påpekte også at det var vanskelig og rart at mamma og pappa aldri var sammen.

Mannen kommer mer eller mindre til dekket bord, kan ta med barna en tur ut, for så å "gi de tilbake" til meg.

Jeg forstår hva du mener, men føler meg som en alenemamma, økonomisk sett står jeg også for alle utgiftene.

Hva angår forholdet vårt er det nok ikke så annerledes for barna, mamma og pappa har ikke kost og klemt på år og dager...

Vi er fullstendig ferdig med hverandre, er kun venner som nyter barna våre sammen, hygger oss.

Det er det samme som de siste to årene, bare uten kranglingen. Mao. helt dødt og klinisk vennskapelig...

Ville aldri turt å motta OS dersom far sov over eller vi hadde et romantisk forhold.

Føler jeg står mellom å motta penger jeg trenger for å huse barna mine, eller la de se far mindre?

Jeg har ikke sjans til å dra avgårde når far skal ha samvær, og vi ønsker ikke å sende de mellom to hjem titt og ofte.. :(

Anonymous poster hash: 7262a...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik du beskriver har du ingenting å "frykte".



Anonymous poster hash: d337a...6b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en ren rutinesjekk. Er ting som du beskriver, går dette riktig bra. :)



Anonymous poster hash: 06eb7...cd8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

Takk for svar!

Kan forstå hva du mener.

Jeg har lagt tilrette for far litt i huet og rævva, fordi han er best på å stille opp når han ikke må ordne det selv. Det har ikke kostet meg en kalori, har gledelig gjort det for barna :)

Vi prøvde en lengre periode han så barna to ggr i uken, eldste hadde det veldig lite godt med ordningen.

Vi ble derfor enige om litt kortere, men hyppigere samvær. Eldste påpekte også at det var vanskelig og rart at mamma og pappa aldri var sammen.

Mannen kommer mer eller mindre til dekket bord, kan ta med barna en tur ut, for så å "gi de tilbake" til meg.

Jeg forstår hva du mener, men føler meg som en alenemamma, økonomisk sett står jeg også for alle utgiftene.

Hva angår forholdet vårt er det nok ikke så annerledes for barna, mamma og pappa har ikke kost og klemt på år og dager...

Vi er fullstendig ferdig med hverandre, er kun venner som nyter barna våre sammen, hygger oss.

Det er det samme som de siste to årene, bare uten kranglingen. Mao. helt dødt og klinisk vennskapelig...

Ville aldri turt å motta OS dersom far sov over eller vi hadde et romantisk forhold.

Føler jeg står mellom å motta penger jeg trenger for å huse barna mine, eller la de se far mindre?

Jeg har ikke sjans til å dra avgårde når far skal ha samvær, og vi ønsker ikke å sende de mellom to hjem titt og ofte.. :(

Anonymous poster hash: 7262a...f37

Far er vel ansvarlig for å hente/bringe (ihvertfall en av veiene) ? Kanskje det er best først som sist å la han ta ansvar for samværet selv om det innebærer at barna må flyttes på?

Tror dette kommer til å gå helt greit. Du kan også spørre nav hvordan de foreslår at samværet kan foregå i din situasjon. Det viser bare at du er villig til å gjøre alt rett og samtidig det beste for barna. Vær åpen, positiv og ærlig så ser det at du ikke er en av dem som har noe å skjule.

Håper du ikke tok mitt innlegg ille opp, prøvde bare å være ærlig/ hjelpsom til dine spørsmål.

Uansett, lykke til og hold oss oppdatert ? Det er jo alltid kjekt å høre hvordan det går :)

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere har gjort en fantastisk jobb som klarer å omgåes hverandre og sette barna som første prioritet.!!


Nav har bevisbyrden vil jeg tro.Når dere har forklart situasjonen,tror jeg nok det går greit

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! Det er slik :)

Vi ønsker å være noe sammen på ettermiddager for barna, og ellers er det vanlig samvær :)

Anonymous poster hash: 7262a...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva det er du frykter?

Er det hvordan du skal fylle ut skjemaet? Det står jo "sosial omgang" e.l. Er det derfor?

Ellers virker der som om du lager storm i er vannglass:)

Du trenger ikke engang ha en samtale med Saksbehandler. Ikke sniker de i buskene heller. Jeg ser ikke i hvilken situasjon du skal stotre frem om samarbeid og tirsdagsmiddager etc. Søk som du skal, det går nok bra :)

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fine tips her! :)

Far har siden høst/vinter sett barna i hovedsak tirsdager og torsdager, og annenhver helg. Dette var for lite, da eldste slo seg vrang og var mye sint og trist. Og lyste opp etter mer tid med far. De er tette, og han er hennes go-to.

Vi har derfor hatt noen dager ekstra her og der, hvor han også har kommet innom før jobb for å levere i barnehage. Bare fordi! :)

Noen helger har vi vært sammen en helg lørdag eller søndag - skogstur eller familiebesøk eller slike ting, og eldste barnet koser seg veldig. Det er ikke like stas å være bare med mamma...

Men jeg har likevel stått for alt, altså planlegging, penger til maten vi har spist her, pakket ungenes klær til uteturer, fikset og ordnet, gjort klar frokost som de feks har spist sammen om morgenen, laget gryte som er klar når pappaen henter i bhg den dagen jeg er vekk med minste barnet osv.

Betaler bhg, kjøper klærne og slike ting.

Anonymous poster hash: 7262a...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo forresten :) har OS, men de ville ha en sjekk, og oversikt over samvær som HAR foregått.

Far bor langt unna nå, jeg flytter nærmere til sommeren, og da er nok mer aktuelt at de er hos han!

Samtidig har vi snakket ofte om at VI har lyst til å være de som kommer og går i barnas hjem, men det er nok mer aktuelt med en 50/50 ordning.

Men om valget stod mellom OS og samvær med faren og noen dager i mnd hvor vi er med barna felles ville jeg heller flyttet til en bedriten leilighet og levd billig :P

Anonymous poster hash: 7262a...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

NAV skal ta sånne sjekker av og til. Det er ingen grunn til bekymring; det betyr ikke at de ser adferden deres som mistenkelig!

Men når du svarer så må du ikke legge ut om middager.

Du må skrive, som sant er, at dere ikke omgåes sosialt.

For tilrettelegging av samvær og sosial omgang er to vidt forskjellige ting!

"Lugna ner! Allt ordnar si" -Det står det på vaskekluten min :)

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er rutine.

NAV har ingenting med følelsesmessige forhold mellom mennesker, skriver du på papiret (prosent) fordeling av samvær skal det holde. ( innenfor regler da )

ansvar for eget liv folkens, nav er ikke et menneske som skal styre livet ditt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha nei, jeg vet. Er vel noia over gjennomsnittet, klar over det.

Nei, vi har ikke sosial omgang sånn sett nei. Koser oss veldig med barna sammen, ingen kan jo dele den gleden med meg slik at pappaen deres kan.
Utenom det er vi venner som kommer overens, men er jo ikke kjærester eller finner på ting sammen uten barna feks.



Anonymous poster hash: 7262a...f37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesp

NAV er veldig strenge når man mottar overgangsstønad. Dette fordi det har vært og er fortsatt utrolig mye misbruk av en ordning som er særdeles kostbar for staten.

Vet om flere tilfeller hvor det har blitt foretatt kontroller inne i boligene for å oppdage eventuelt misbruk. Dette skjer dersom det er sterk mistanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes dere har gjort en fantastisk jobb som klarer å omgåes hverandre og sette barna som første prioritet.!!

Nav har bevisbyrden vil jeg tro.Når dere har forklart situasjonen,tror jeg nok det går greit

Det er stønadsmottaker som har bevisbyrden:

§ 15-5 Første ledd

"...Det er ikke NAV som skal ”bevise” at disse vilkårene for stønad ikke er oppfylte."

§ 15-5 Andre ledd

"…Aleneomsorg foreligger der den ene av foreldrene varig har klart mer av den daglige omsorgen enn den andre. I de fleste tilfeller bor barnet fast hos den ene av foreldrene, mens den andre har samvær med barnet. Etter barnelovens § 43 utgjør "vanlig samværsrett" en ettermiddag i uken med overnatting, annenhver helg, til sammen tre uker i sommerferien og annenhver høst-, jule-, vinter- og påskeferie. Dersom samværsforelderen har samvær utover dette, er det nødvendig med konkrete opplysninger for å kunne vurdere om lovens vilkår er oppfylt. Hvorvidt den ene har klart mer omsorg, vurderes i forhold til hele døgnet. Til samværsforelderens tid regnes både samvær vedkommende utøver alene med barnet og eventuelt samvær mor, far og barn sammen."

"...Det er videre uten betydning hvordan de deler utgiftene til barnet mellom seg. Det vises til at begge har plikt til å underholde barnet etter evne, jf. barnelovens kapittel 8."

For å få overgangstønad så skal IKKE samværsforelder ha mer enn 40% samvær iløpet av et år. Samværet inkluderer som nevnt felles samvær.

Anonymous poster hash: 6acf8...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stønadsmottaker som har bevisbyrden:

§ 15-5 Første ledd

"...Det er ikke NAV som skal ”bevise” at disse vilkårene for stønad ikke er oppfylte."

§ 15-5 Andre ledd

"…Aleneomsorg foreligger der den ene av foreldrene varig har klart mer av den daglige omsorgen enn den andre. I de fleste tilfeller bor barnet fast hos den ene av foreldrene, mens den andre har samvær med barnet. Etter barnelovens § 43 utgjør "vanlig samværsrett" en ettermiddag i uken med overnatting, annenhver helg, til sammen tre uker i sommerferien og annenhver høst-, jule-, vinter- og påskeferie. Dersom samværsforelderen har samvær utover dette, er det nødvendig med konkrete opplysninger for å kunne vurdere om lovens vilkår er oppfylt. Hvorvidt den ene har klart mer omsorg, vurderes i forhold til hele døgnet. Til samværsforelderens tid regnes både samvær vedkommende utøver alene med barnet og eventuelt samvær mor, far og barn sammen."

"...Det er videre uten betydning hvordan de deler utgiftene til barnet mellom seg. Det vises til at begge har plikt til å underholde barnet etter evne, jf. barnelovens kapittel 8."

For å få overgangstønad så skal IKKE samværsforelder ha mer enn 40% samvær iløpet av et år. Samværet inkluderer som nevnt felles samvær.

Anonymous poster hash: 6acf8...dec

Glemte visst linken:

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+15-5+Enslig+mor+eller+far.147767.cms

Anonymous poster hash: 6acf8...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...