Gå til innhold

Han skylder meg penger og har bedt meg om en tjeneste.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husk også at dersom det har gått mer enn tre år siden kravet oppstod, og du ikke har gått til rettslig skritt eller fått en bekreftelse fra ham i den perioden på at han er skyldig deg beløpet, vil kravet ditt sannsynligvis være foreldet. Da har du ingen rett til å holde igjen noe som helst av pengene han nå har overført til deg.

Ellers synes jeg personlig du ikke bør synke ned til hans nivå når det gjelder pengene, men skjønner at det kan være fristende:)



Anonymous poster hash: d2b6d...920
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du skal lese godt hva AB kl 1154 skriver, og ta til deg hva AB over her skriver.

Du sa ja til å gjøre ham denne tjenesten denne gangen, og da får du gjøre det du lovet. Men neste gang sier du nei.

Du må også sette i gang innkreving av gjelden. Om han ikke ønsker å inngå avtale selv, sender du det videre til inkasso (går også for privat gjeld, men du må ha bevis på gjelden).

Anonymous poster hash: d0fef...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at dersom det har gått mer enn tre år siden kravet oppstod, og du ikke har gått til rettslig skritt eller fått en bekreftelse fra ham i den perioden på at han er skyldig deg beløpet, vil kravet ditt sannsynligvis være foreldet. Da har du ingen rett til å holde igjen noe som helst av pengene han nå har overført til deg.

Ellers synes jeg personlig du ikke bør synke ned til hans nivå når det gjelder pengene, men skjønner at det kan være fristende:)

Anonymous poster hash: d2b6d...920

Jeg forstår hva du mener. Jeg har likevel valgt å gjøre det på min måte.

Synes du skal lese godt hva AB kl 1154 skriver, og ta til deg hva AB over her skriver.

Du sa ja til å gjøre ham denne tjenesten denne gangen, og da får du gjøre det du lovet. Men neste gang sier du nei.

Du må også sette i gang innkreving av gjelden. Om han ikke ønsker å inngå avtale selv, sender du det videre til inkasso (går også for privat gjeld, men du må ha bevis på gjelden).

Anonymous poster hash: d0fef...2da

Vi har aldri hatt noen skriftlig avtale. Kun hans mor vet om de pengene han skylder meg. Andre vet det også, men ikke som vitner. Det vil vel koste meg mer å sette i gang innkrevning av gjelden enn selve summen?

Han vil få resten av "duppedittene" når han sender meg flere kroner. Jeg har som sagt gitt han en helt ok avtale med å nedbetale med tohundre i mnd. Synes ikke jeg er urimelig og kan ikke tenke meg at det gjør meg til en kriminell?

Sykdommen og diagnosen er bare noe han bruker for å få sympati. Men det var jeg selv som i et gavmildt øyeblikk tilba meg å hjelpe han. Han er trygdet, men har lave bokostnader. Han bruker mye på hobbyen sin, båten. Det koster en del å ha båt.

Han er ikke avhengig av å få alle delene akkurat nå. Det har ingenting med båtinteressen hans å gjøre. Følte at jeg må markere meg, derfor sendte jeg bare en del og har beholdt resten til han begynner å betale meg tilbake. Det er ikke sikkert det nytter, men jeg er ikke interessert i å føle meg brukt og dumsnill. Det får meg til å føle meg som naiv. Jeg vet at jeg kan selge resten på finn hvis han ikke går med på å begynne å betale. Og selv mener jeg at jeg har gitt han en helt real avtale med å betale tohundre i mnd. Det vil ta to og et halvt år og han vil ikke merke stort til et så lite beløp i mnd.

ts

Anonymous poster hash: bcfbc...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...