Gå til innhold

Valp med bløt avføring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har en valp på litt over 5mnd som den siste uken har vært litt bløt i magen. Han har alltid bæsjet 3-4 ganger om dagen, og det gjør han nå også. De siste dagene så har 1-2 av bæsjene vært helt normale, mens 1-2 har vært ganske bløte. På en skala fra 1-10 der 1 er flytende diare og 10 er stein så har han vel vært rundt 3 på det bløteste.

Han er helt fin i formen, løper, hopper og leker rundt akkurat som vanlig. Han drikker også masse vann og har veldig god matlyst, noe han alltid har hatt. Han har heller ikke vært bløt i magen mer enn 2 dager på rad, så har han 1-2 dager hvor han har helt normal avføring igjen.

For litt over en uke siden så måtte vi bytte fôr i to dager da de var utsolgt for det vi pleier å kjøpe hos alle veterinærene og dyrebutikkene i nærheten. Da var det to dager med nytt fôr blandet inn med det gamle før han gikk helt over til det gamle igjen. Omtrent to dager etter dette begynte han med bløt avføring.

Siden han har så god allmenntilstand og ikke har blitt noe verre så har vi drøyet litt å dra til veterinær, men nå har det vart såpass lenge at vi tenker det er greit å få sjekket ut. Hva tenker dere, noen som kanskje har erfaring og vet hva det muligens kan være?



Anonymous poster hash: aade7...ffb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi han litt a-fil fra Sverige eller kulturmelk etter hvert måltid. Det skal binde magen 😊 vi gjør det på vår enda innimellom, han er 1,5 nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han litt a-fil fra Sverige eller kulturmelk etter hvert måltid. Det skal binde magen vi gjør det på vår enda innimellom, han er 1,5 nå

Takk for svar :) I går ga vi han kokt ris og litt kulturmelk. I dag ble han derimot dårligere med flytende diare, så vi tok en tur til veterinæren. Han er fortsatt helt fin i formen, vann- og matlyst som normalt og alt sånn. Sannsynligvis har tarmene blitt irriterte etter noe han har spist, så han fikk noe mat spesiallaget til valper med dårlig mage, og noe mat med masse gode tarmbakterier.

Heldigvis er han ikke slapp, har oppkast eller blod noe sted! Så forhåpentligvis blir han nå bedre i løpet av et par dager :)

Anonymous poster hash: aade7...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) I går ga vi han kokt ris og litt kulturmelk. I dag ble han derimot dårligere med flytende diare, så vi tok en tur til veterinæren. Han er fortsatt helt fin i formen, vann- og matlyst som normalt og alt sånn. Sannsynligvis har tarmene blitt irriterte etter noe han har spist, så han fikk noe mat spesiallaget til valper med dårlig mage, og noe mat med masse gode tarmbakterier.

Heldigvis er han ikke slapp, har oppkast eller blod noe sted! Så forhåpentligvis blir han nå bedre i løpet av et par dager :)

Anonymous poster hash: aade7...ffb

Så bra at dere fikk hjelp fra veterinær. Får håpe valpen din blir bedre

Anonymous poster hash: 0cb09...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir dere mye godbiter? Søsteren min hadde hund, den hadde sensitiv mage og det hjalp å ikke gi godbiter. De brukte kun et for han likte veldig godt å brukte det som "godbit". Men siden valpen din har hatt normal bæsj før så tenker jeg det vil ordne seg.

Anonymous poster hash: d2f32...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir dere mye godbiter? Søsteren min hadde hund, den hadde sensitiv mage og det hjalp å ikke gi godbiter. De brukte kun et for han likte veldig godt å brukte det som "godbit". Men siden valpen din har hatt normal bæsj før så tenker jeg det vil ordne seg.

Anonymous poster hash: d2f32...80f

Hoveddelen av godbiter han får er biter av den vanlige maten hans. Nå skal han ikke få noe annet enn det og maten vi fikk av veterinæren til han er helt fin igjen, så skal vi begynne å introdusere vanlige godbiter igjen. Så da ser vi raskt om han reagerer på de eller ikke :) Veterinæren trodde i hvert fall at det var relatert til fôrbyttet for en ukes tid siden, og at tarmene hans rett og slett fortsatt er litt irriterte.

Han er fortsatt ganske bløt i dag, men nå er i hvert fall fargen tilbake som normal. Ellers har han det kjempefint. Overhodet ingen tegn til at han er dårlig eller har det vondt :)

Anonymous poster hash: aade7...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at dere passer på vofsen! Meen må advare om at det blir dyrt hvis dere skal gå til veterinær hver gang han har flytebæsj. Herrevofsen her i huset har flytebæsj rett som det er, han eter jo alt mulig rart han finner i grøfter og i skauen og det er helt umulig å stoppe han fra det. Er svelget på 0.5 sekund :P

Hunden deres kommer til å få diarè mange ganger til og det kommer til å gå over av seg selv. Hvis derimot hunden blir slapp og ikke spiser/drikker ville jeg tatt turen til veterinær.

Og gratulerer med valp, hunder er herlige. Stortrives med vofsen her :)

Endret av murray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere passer på vofsen! Meen må advare om at det blir dyrt hvis dere skal gå til veterinær hver gang han har flytebæsj. Herrevofsen her i huset har flytebæsj rett som det er, han eter jo alt mulig rart han finner i grøfter og i skauen og det er helt umulig å stoppe han fra det. Er svelget på 0.5 sekund :P

Hunden deres kommer til å få diarè mange ganger til og det kommer til å gå over av seg selv. Hvis derimot hunden blir slapp og ikke spiser/drikker ville jeg tatt turen til veterinær.

Og gratulerer med valp, hunder er herlige. Stortrives med vofsen her :)

Hehe ja, det var vel akkurat det veterinæren sa også :fnise: Vi hadde ikke planer om å dra, men siden det plutselig ble verre etter så lang tid i stedet for bedre så tenkte vi at det var verdt å få det sjekket. Vi har begge vokst opp med hund, men dette er første gang vi har en helt på egenhånd, så vi er nok litt høneforeldre, begge to ;) Han er virkelig herlig og har blitt en fantastisk del av familien, så vi vil bare det beste for ham!

Kan jeg spørre hvor lenge det pleier å vare når din hund får flytebæsj? Og hva dere gir han når det holder på? :)

Anonymous poster hash: aade7...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

Når hundene mine blir dårlig koker jeg alltid fisk og ris og gir dem det i en dag eller to sammen med Zoolac. Det fikser stort sett problemet :)

Eneste gangen vi drar til vet er hvis det ikke gir seg eller det er blod i avføringen.

Endret av Honeyblossom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hundene mine blir dårlig koker jeg alltid fisk og ris og gir dem det i en dag eller to sammen med Zoolac. Det fikser stort sett problemet :)

Eneste gangen vi drar til vet er hvis det ikke gir seg eller det er blod i avføringen.

Han fikk kokt ris i to dager, nå får han spesialfôr og Zoolac. Har fortsatt ikke merket noe bedring, men samboeren min sa at han var 5-10% bedre på den siste turen nå nettopp. Får se på kveldens siste tur og i morgen tidlig, har han ikke blitt noe fastere da så tar vi i hvert fall en telefon til veterinæren igjen :)

Anonymous poster hash: aade7...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ringte opp igjen til vet i dag. Lillegutt fikk resept på noe medisiner som han begynte med i dag tidlig og skal gå på i fem dager, og allerede nå merker vi bedring :)



Anonymous poster hash: aade7...ffb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...