Gå til innhold

Hva betalte du for fri bar? Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde 34 gjester. Flere av de var avholdsfolk. Fri bar kostet oss 25 000,-

Anonymous poster hash: 3f78a...601

Å herregud! :hakeslepp: Hadde dere bryllup på hotelle eller sted med vanlig bar? syntes dette var fryktelig dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du hva, da dropper dere fri bar! Har snakket en del bryllup med venninner og forskjellige, og har aldri møtt en sjel som hadde blitt sur for betal-bar!

De aller fleste har god forståelse for at alkohol er dyrt, og i et bryllup er det ikke alkoholen man er der for. Det er faktisk kun her på KG jeg har sett slike holdninger om at betal-bar er verre enn all verdens ondskap til sammen.

Tja, vi får se hva vi klarer å spare opp. Godt å høre at noen ikke har blitt sur da! :)

Dere kan også ha fri bar opp til et avtalt beløp. Det hadde de i et bryllup jeg var i. Det ble aldri drukket til det beløpet heller så ble rimeligere enn antatt!

Det har vi vurdert.. Sånn bongegreier-ish.

Enig i denne. Enhver må tilpasse bryllupet etter sin økonomi. Tror de aller fleste har forståelse for det, selv om ikke det virker sånn på kg.

Yey! :)

For oss kostet ikke fri bar mye. Vi hadde bryllupet på en bedre restaurant, og gjestene bestilte det de ønsket hele veien, så trakk jeg kortet da vi gikk. Hvis jeg trekker fra mat og drikke underveis i måltidet, ble totalkostnaden i gjennomsnitt to enheter per gjest. De fleste ble tilstrekkelig påseilt på det de fikk under middagen :)

Er kanskje litt annerledes når man er på restaurant, for vi har jo mer "fest" på en måte? Det er jo gjerne også individuelt - men vil tro de fleste av våre gjester drikker mer enn det..

Hva med å ha betalbar med reduserte priser? Så dere betaler f.eks. 50 %, også betaler gjestene resten? Så blir det bare rett over 40 kr for både dere og gjester per vinglass :)

Aaaah, det skal jeg notere meg!

Det her synes jeg faktisk var en ganske grei løsning (og jeg er veldig imot betalbar).

Problemet her blir jo da at dere allerede har sendt ut invitasjonene, og må sende en ny notis så folk husker penger/bankkort...

Tror nok folk tar med seg penger:)

Anonymous poster hash: fe918...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i denne. Enhver må tilpasse bryllupet etter sin økonomi. Tror de aller fleste har forståelse for det, selv om ikke det virker sånn på kg.

Selvfølgelig har de fleste forståelse for det, jeg har ikke sett noe annet her inne på KG heller.

Det som det reageres på er hvis brudeparet har tatt seg råd til å betale i dyre dommer for fotograf som følger dem hele tiden, dyr kjole, dokurver, bryllupsreise til luksusdestinasjon i 4 uker, invitere 100 av "de nærmeste vennene" osv, men ikke har tatt seg råd til å beverte gjestene.

Anonymous poster hash: c6243...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke forventet fri bar, når festen holdes på hotell. Det viktigste for meg er nok drikke under middagen. Har man betalbar må man være litt raus med drikke til maten.

Hvis dere skal ha hjemmeside / blogg e.l. kan dere jo informere der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje litt annerledes når man er på restaurant, for vi har jo mer "fest" på en måte? Det er jo gjerne også individuelt - men vil tro de fleste av våre gjester drikker mer enn det..

Anonymous poster hash: fe918...80f

Må kanskje presisere - dette er et sted som brukes som restaurant inntil et visst tidspunkt. Da stenges matserveringen, og det blir live musikk og bar til 03.00.

Men etter aperitif og minst en enhet med drikke til hver rett (gjerne to-tre), samt dessert og kaffe/konjakk, var de fleste ganske mettet. Noen drakk ikke, noen hadde barn og dro tidligere hjem, så jevnt over ble det rundt to enheter på hver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, da dropper dere fri bar! Har snakket en del bryllup med venninner og forskjellige, og har aldri møtt en sjel som hadde blitt sur for betal-bar!

De aller fleste har god forståelse for at alkohol er dyrt, og i et bryllup er det ikke alkoholen man er der for. Det er faktisk kun her på KG jeg har sett slike holdninger om at betal-bar er verre enn all verdens ondskap til sammen.

Ja, jeg har forståelse for at alkohol er dyrt men det er en uting at gjester skal betale for seg.

Personlig ville jeg da heller tilpasset mat mm slik at det passer til budsjettet. God mat uten god vin blir helt feil, etter min smak.

Nei, det er ikke alkohol som er årsaken til at man kommer i bryllup men heller ikke maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig har de fleste forståelse for det, jeg har ikke sett noe annet her inne på KG heller.

Det som det reageres på er hvis brudeparet har tatt seg råd til å betale i dyre dommer for fotograf som følger dem hele tiden, dyr kjole, dokurver, bryllupsreise til luksusdestinasjon i 4 uker, invitere 100 av "de nærmeste vennene" osv, men ikke har tatt seg råd til å beverte gjestene.

Anonymous poster hash: c6243...862

Vi har en fotograf som skal følge oss hele dagen. Hvis noen søker på henne ser hun ufyselig dyr ut, men folk vet jo ikke at vi får det sterkt rabattert. Har også veldig dyr kjole, men den har jeg fått...

Jeg hadde ikke forventet fri bar, når festen holdes på hotell. Det viktigste for meg er nok drikke under middagen. Har man betalbar må man være litt raus med drikke til maten.

Hvis dere skal ha hjemmeside / blogg e.l. kan dere jo informere der?

Vi skal ha nok av drikke til maten selvfølgelig. Her går kelner og fyller opp tomme glass.

Vi har ikke hjemmeside, men kan jo si ifra når de ringer og sier om de kommer eller ikke da, siden invitasjonene er sendt.

Ja, jeg har forståelse for at alkohol er dyrt men det er en uting at gjester skal betale for seg.

Personlig ville jeg da heller tilpasset mat mm slik at det passer til budsjettet. God mat uten god vin blir helt feil, etter min smak.

Nei, det er ikke alkohol som er årsaken til at man kommer i bryllup men heller ikke maten.

Men om disse som må betale for drikken ville gått på byn eller tatt seg en fest ellers måtte de jo betalt selv? De går jo på byn selvom de må betale der? Hva er forskjellen?

Vi har den billigste maten (ikke noe i veien med den altså, ikke dårlig mat, men det er jo fortsatt veldig dyrt. Var bare 40 kr forskjell i den dyreste og billigste retten). Så ikke så mye mer å tilpasse der. Vi har kuttet alle kostnader vi kan, men fortsatt svimlende dyrt. God vin til maten får de selvfølgelig. Fri bar, da tenker jeg på det som kommer ETTER maten.

Anonymous poster hash: fe918...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om disse som må betale for drikken ville gått på byn eller tatt seg en fest ellers måtte de jo betalt selv? De går jo på byn selvom de må betale der? Hva er forskjellen?

Anonymous poster hash: fe918...80f

Forskjellen er at man ikke bruker masse penger på gave til bartenderen (el.l.) i tillegg til å betale for alkohol, brus og vann.

Anonymous poster hash: 53d3e...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at man ikke bruker masse penger på gave til bartenderen (el.l.) i tillegg til å betale for alkohol, brus og vann.

Anonymous poster hash: 53d3e...138

Vi har sagt ifra til alle at vi ikke ønsker gaver. Kan jo nevne for de at det er pga betalbar evt.

Anonymous poster hash: fe918...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at man ikke bruker masse penger på gave til bartenderen (el.l.) i tillegg til å betale for alkohol, brus og vann.

Anonymous poster hash: 53d3e...138

Pluss at når man går på byn må man jo betale hele fylla selv og ikke bare det som er i tillegg til maten ;)

Anonymous poster hash: fe918...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi får se hva vi klarer å spare opp. Godt å høre at noen ikke har blitt sur da! :)

Det har vi vurdert.. Sånn bongegreier-ish.

Yey! :)

Er kanskje litt annerledes når man er på restaurant, for vi har jo mer "fest" på en måte? Det er jo gjerne også individuelt - men vil tro de fleste av våre gjester drikker mer enn det..

Aaaah, det skal jeg notere meg!

Tror nok folk tar med seg penger:)

Anonymous poster hash: fe918...80f

Jeg ville uansett gitt beskjed. For meg som student så er sånne ting viktige å vite om på forhånd, sånn at jeg kan sørge for at jeg har nok penger på kontoen til å kunne kjøpe meg et par glass. Bryllup er ofte en lørdag, og hvis man feks. får lønning på mandag har man kanskje nesten tom konto. Med mindre dere kun har gjester med full jobb og god økonomi..

Vil nå mene at det minste man kan gjøre om man skal ha betalbar er å opplyse om det på forhånd. Og før s.u. fristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhandle. Sånn som "Dette blir uoverkommelig prismessig, har vi noen måte å kutte kosten på? Kan vi få betale i antall vinflasker eller vindunker istedet?

Ett av problemene er at dere betaler for glass, hvilket handler om hvem som heller i glassene, der servitør vil prøve å helle så lite som mulig for å få så mange glass som mulig ut av hver flaske/dunk. Så ved å be om å betale for kjente faktiske størrelser, som antall av gitte volum, hindrer du å bli lurt.

Selv om hotell normalt sett ikke har svinn av alkohol (iallefall ikke drevet av SMARTE hotellfolk), PRISER de med svinn, altså Glass og boks fører til mer svinn enn flaske, mens boks typisk (men ikke alltid) er billigst. Så hvis du tar over all svinn, og sier du vil betale for åpnede bokser, har du tatt over noe av prissensitiviteten deres, og kan bedre kreve at de strekker seg din vei i prisen.

Jeg har jobbet i bransjen i 10 år, og aldri noensinne hørt om noen som fikk forhandle på prisene ved å ville at vi skulle kjøpe inn vindunker til deres bryllup.

De aller fleste steder vil nok blankt avslå dine forsøk på å forhandle priser.

Og ps, på selskapsserveringer så er det stort sett slik at man teller antall flasker på slutten av kvelden og slår inn flaskene da. Det er kun i baren at man slår inn per glass.

Anonymous poster hash: 721d0...e76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde fri bar med øl og vin. Det kostet ca. kr. 25.000,-. I tilegg kom drikkevarene til middagen, pluss aperetif og avec. Vi hadde 82 gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville uansett gitt beskjed. For meg som student så er sånne ting viktige å vite om på forhånd, sånn at jeg kan sørge for at jeg har nok penger på kontoen til å kunne kjøpe meg et par glass. Bryllup er ofte en lørdag, og hvis man feks. får lønning på mandag har man kanskje nesten tom konto. Med mindre dere kun har gjester med full jobb og god økonomi..

Vil nå mene at det minste man kan gjøre om man skal ha betalbar er å opplyse om det på forhånd. Og før s.u. fristen.

Vi skal gi beskjed uansett, men vi har ingen i familien som er studenter eller så;)

Anonymous poster hash: fe918...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 kroner for 35 stykker. Inkluderte fri bar (gjestene kunne fritt velge hva de ville ha, det være seg whiskey, øl, vin, brus osv), alkohol til fire retters middag og kaffe avec. Dette var på et sted hvor vi ikke kunne ha medbrakt alkohol. Prisene var ikke stive, men heller ikke billige. Derimot opplevde jeg at folk flest valgte å nyte den drikken de fikk framfor å styrte ned med alkohol, det var relativt måteholdne.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også bryllupsfesten vår på hotell, 39 gjester. Inkludert i bryllupsmenyen fulgte vin til maten, og kaffe avec.Vi hadde fri bar, men da kun øl og vin. Ville gjestene ha drinker, etc. måtte de betale for det selv. Vi satte et tak på 10.000, og det holdt akkurat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Da min far giftet seg på ny, hadde både han og hans kone millioninntekt. De hadde ikke fri bar, og ingen reagerte på det. Vin under maten, ja takk, men ellers kan folk betale for seg selv 😊

Anonymkode: 4f710...452

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, og grunnen til jeg drar opp denne gamle tråden er fordi jeg selv skal gifte meg. 

Anonymkode: 4f710...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 kr for en vin på polet, da drikker man jammen dritt, hvis det i hele tatt finnes til den prisen, er det de småflaskene  da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (1 time siden):

80 kr for en vin på polet, da drikker man jammen dritt, hvis det i hele tatt finnes til den prisen, er det de småflaskene  da eller?

For 8 år siden når tråden ble startet var det nok til en billig flaske i normal størrelse, nå tror jeg ikke du får det så billig, nei.

Vi hadde alkoholfritt bryllup, og fikk ikke negative kommentarer hverken før eller etter festen. Har et par familiemedlemmer som er tørrlagte alkoholikere, og mange barnefamilier hvor også barna var invitert. Fikk kommentarer fra de som er ikke-tørrlagte alkoholikere, resten av familien og vennene syntes det var helt fint. Alle fikk god mat, alkoholfrie drinker og alkoholfri øl/vin, i tillegg til annen drikke. 

Jeg har selv vært i både alkoholfrie brullup, de med betal-bar, og fri bar-bryllup. Syntes ofte de med fri bar ender opp som fyllekalas, og trives derfor best med moderat mengde alkohol. 

Anonymkode: f74d3...6b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...