Gå til innhold

Bryllup i utlandet- dårlig samvittighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

Vi planlegger bryllup i utlandet (Danmark) og jeg får litt dårlig samvittighet fordi gjester må betale reise og eventuell overnatting på vei dit pluss overnatting utenom bryllupsdagen.

Vi leier et lokale med overnattingsmuligheter og dekker overnattingen hos alle gjestene for den aktuelle dagen/natten. Vi skal ha fri bar. Vi kommer ikke til å ønske oss noe konkret/spesielt i gave.

Allikevel er jeg redd enkelte vil tenke at det er uhøflig å invitere til noe hvor det blir litt mer utgifter på dem som gjester ennom vi hadde feiret i Norge.

Noen innspill på hva dere selv hadde tenkt om en slik invitasjon?

Anonymous poster hash: 462a2...118

jeg syns det høres ok it jeg med tanke på at dere faktisk dekker overnatting ene natta, har fri bar og ikke har krav eller ønskeliste ifh til gaver. Hadde dere ikke dekt noe og krevd gaver i tillegg derimot mener jeg det hadde vært dårlig gjort.

Danmarksferie er jo bare kjekt. Og det hadde uansett vært dyrere å hatt det i norge og dyrere for gjester å reise fra en by til en annen I norge enn å reise til danmark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Jeg skjønner godt at du tenker sånn, men hvorfor har du da invitert til bryllup i utlandet?

Som invitert gjest ville jeg tenkt "i helvete, dette blir dyrt, men vi kan jo heller ikke si nei til brudeparet, som vi kjenner så godt, faen, og"

Danmark er dog ikke det dyreste alternativet, siden reisen ned er relativt kort (hvis man da ikke må reise fra nord...), og det kan holde med en overnatting. Verre med de som inviterer til bryllup i Toscana, på Marbella osv.

Anonymous poster hash: 3fa1e...48f

husk på at det er billigere å reise utenlands i europa enn innenlands her da... pluss at hotell i norge er mye dyrere enn mange andre steder..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene brudeparet vi var i bryllup, skrev i invitasjonen at de helst ville slippe å frakte med seg store gaver til Norge igjen, så gaver kunne gjerne leveres til hjemmet FØR avreise til bryllupsfeiringen. Dette ble jeg en smule provosert over, det kostet MANGE penger å reise dit de giftet seg, var et av de dyreste reisemålene i Europa. Både vi og andre i slekta var ganske sparsommelige med gaver til brudeparet.

Anonymous poster hash: b5ca5...62a

Oi, det var utrolig frekt! Men da betalte vel brudeparet det meste også? Som kost og losji?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg ville ikke likt å bli invitert i bryllup i et annet land... Greit nok at dere betaler for den aktuelle natten...Men fåtallet klarer nok å komme seg til og fra slik man kun trenger den natten. De fleste må vel hvertfall ha 1 overnatting ekstra siden de kommer dagen før bryllupet. Og det kan jo fort bli dyrt, i tillegg til transport. Fri bar eller ikke spesielle gaveønsker veier ikke opp. I tillegg må folk bruke avspasering, ferie, fri uten lønn o.l. for å kunne delta. Og man vil nok føle et visst press på å komme, spesielt om man er nær venn eller i familie.

hva om du bodde i kristiansand og ble invitert til bryllup i tromsø da? Det hadde jo blitt presis det samme, bare dyrere...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var utrolig frekt! Men da betalte vel brudeparet det meste også? Som kost og losji?

Nei, ingenting. (Men det var fri bar på festen, i det minste...)

Anonymous poster hash: b5ca5...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingenting. (Men det var fri bar på festen, i det minste...)

Anonymous poster hash: b5ca5...62a

Oi!! Noen eier ikke skam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vært på to utenlandsbryllup i sommer. Jeg synes det er fint å få en anledning/unnskyldning til å reise bort på tur. Og når man får vite ting i god tid i forveien (minst et halvt år, helst lenger før) kan man se seg grundig om etter rimelige reisemåter og hotell.

Det ene brudeparet vi var i bryllup, skrev i invitasjonen at de helst ville slippe å frakte med seg store gaver til Norge igjen, så gaver kunne gjerne leveres til hjemmet FØR avreise til bryllupsfeiringen. Dette ble jeg en smule provosert over, det kostet MANGE penger å reise dit de giftet seg, var et av de dyreste reisemålene i Europa. Både vi og andre i slekta var ganske sparsommelige med gaver til brudeparet.

Det andre brudeparet ga klar beskjed om at de ikke ønsket seg gaver, for de var klar over at folk må fly langt, leie bil, overnatte på hotell etc. En stund før festen kom nok en påminnelse om at brudeparet faktisk IKKE ville ha gaver, og det var seriøst ment. :)

Anonymous poster hash: b5ca5...62a

Jøss. Kan jeg spørre hvor dette var? Vi ble også nemlig invitert til et bryllup i Europa i sommer hvor vi fikk samme beskjeden angående presanger og at de helst ville ha disse før eller etter hjemkomst. Vi dro ikke...

Anonymous poster hash: 0dba4...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du om det. Alle har selvfølgelig rett til egne meninger, men det er ingenting her som er verken rett eller galt.

Anonymous poster hash: 0dba4...250

Jeg har da ikke presentert dette som noe annet enn min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på det! :) vi vil og reise utenlands fordi min del av familien på farssiden bor utenlands, min mors side i nord og han familie bor her vi bor på Vestlandet nå. Derfor må mange reise uansett :P

Men man selvfølgelig belage seg på at endel kommer til og takke nei, men det er jo forståelig. Vi takket nei til og reise til et par som har flyttet til Nederland for vi hadde ikke råd, men sendte med de andre som reiste en gave. Men så var ikke dette våre aller beste venner heller... Mere gode bekjennte... Hadde de vært gode venner, hadde vi nok prøvd enda mer å få det til...

Kos dere med planleggingen og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...