Gå til innhold

Gikk opp i fart uten at det gikk ann å bremse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har skjedd 1 gang at bilen min plutselig begynte å gi gass av seg selv, jeg tråkte da på bremsen, men den satt helt fast. Bilen gikk fortere og fortere. Heldigvis var dette på en motorvei så jeg kunne ligge i forbikjøringsfeltet, og det var minimalt med trafikk. men jeg fikk temmelig høy fart til slutt.. jeg husker virkelig ikke hva jeg gjorde for å stoppe.. men verken clutch eller brems funket. prøvde vel til slutt å vri om tenninga, temmelig hardt, for den satt også ganske fast. Det skjedde en gang til at den ga gass av seg selv, men da gikk det ann å bremse.. den har også vært til EU godkjenning, jeg tenker at det kan skje igjen, og vil jo gjerne ungå det. hvilken feil er dette? er sikkert fler som har opplevd det?



Anonymous poster hash: 81450...715
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, hva med å dra til en mekaniker?

Den har jo vært på verksted..ingen feil funnet. men det har ikke skjedd nå nylig. jeg bare lurer på hva dette er.. kjenner en til som har opplevd det.

Anonymous poster hash: 81450...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd 1 gang at bilen min plutselig begynte å gi gass av seg selv, jeg tråkte da på bremsen, men den satt helt fast. Bilen gikk fortere og fortere. Heldigvis var dette på en motorvei så jeg kunne ligge i forbikjøringsfeltet, og det var minimalt med trafikk. men jeg fikk temmelig høy fart til slutt.. jeg husker virkelig ikke hva jeg gjorde for å stoppe.. men verken clutch eller brems funket. prøvde vel til slutt å vri om tenninga, temmelig hardt, for den satt også ganske fast. Det skjedde en gang til at den ga gass av seg selv, men da gikk det ann å bremse.. den har også vært til EU godkjenning, jeg tenker at det kan skje igjen, og vil jo gjerne ungå det. hvilken feil er dette? er sikkert fler som har opplevd det?

Anonymous poster hash: 81450...715

Høres ekstremt merkelig ut. Her bør du oppgi motortype, bilmodell, om dette er automat osv. Slik det står nå er beskrivelsen ekstremt vag og umulig.

Endret av Guybrush
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med girene? Hvordan klarte den å gå så mye opp i fart uten at det begynte å slurre? o_O

Men ja, mekaniker, better safe than sorry. For de andre på veien sin skyld også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk viss det skjer midt i ein by med lyskryss og kø? Eller når barn krysser vegen? Ta med bilen til verksted før du skader deg eller andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig var det /er det en ond kraft som følger med deg i bilen.

De dagene dette skjedde, kan du huske det skjedde noe mer uvanlig? Hadde du vært spesielt sinna eller glad forut? Var du i en sårbar sinnstemning før du satte deg inn i bilen? Og har du opplevd andre merkelige ting som har skjedd i bilen? Har bilen din vært innblandet i en dødsulykke før?

mvh

Åndenes makt



Anonymous poster hash: 5af81...f87
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du automatisk eller manuell choke på bilen?

Jeg opplevde tilsvarende en gang, og da var det choken som hang seg opp!

Det var utrolig skremmende.



Anonymous poster hash: 39dce...ff2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd 1 gang at bilen min plutselig begynte å gi gass av seg selv, jeg tråkte da på bremsen, men den satt helt fast. Bilen gikk fortere og fortere. Heldigvis var dette på en motorvei så jeg kunne ligge i forbikjøringsfeltet, og det var minimalt med trafikk. men jeg fikk temmelig høy fart til slutt.. jeg husker virkelig ikke hva jeg gjorde for å stoppe.. men verken clutch eller brems funket. prøvde vel til slutt å vri om tenninga, temmelig hardt, for den satt også ganske fast. Det skjedde en gang til at den ga gass av seg selv, men da gikk det ann å bremse.. den har også vært til EU godkjenning, jeg tenker at det kan skje igjen, og vil jo gjerne ungå det. hvilken feil er dette? er sikkert fler som har opplevd det?

Anonymous poster hash: 81450...715

Det er ganske godt gjort å oppleve tre uavhengige og ganske alvorlige feil i en bil, hvorav en av dem har gjentatt seg to ganger, og fremdeles bruke bilen.

Generelt sett, med en fungerende fotbrems, så vil bilens bremsekraft være større enn motorkraften slik at man uansett hvor mye gassen henger seg opp vil kunne redusere farten. Det er nok ikke spesielt sunt, mtp på varmgang i bremser osv, men jeg vil nå si at bilen må inn til en grundig sjekk uansett etter en slik hendelse.

En feil der bilens bremser ikke fungerer er såklart skremmende på en vei med forbikjøringsfelt, men også helt kritisk i andre situasjoner.

At clutch ikke fungerer kan jo skje, men det vil uansett ikke være noe som hindrer fører i å regelrett tvinge bilen ut av gir. Det høres kanskje brutalt ut, men om hverken gass/brems/tenning fungerer, så er det jo enten å tvinge bilen ut av gir eller å file bilen inn i nærmeste autovern.

Du "prøvde vel til slutt å vri om tenningen". Du husker ikke helt? Jeg kan forsikre deg om at jeg etter en situasjon hvor bilen øker fart og hverken bremse, clutch eller tenning fungerer helt hadde husket hvert eneste sekund, som om det var et år.

I sum, så vil jeg si at en situasjon der både gass, bremser, clutch og tenning ikke fungerer rett og slett ikke er særlig sannsynlig, og spesielt siden det ikke er funnet feil på bilen av mekaniker, så vil jeg gå så langt som å si at denne historien er et falsum.

Det er jo verdt å merke seg at ved en av de få "gassen hang seg opp"-hendelsene i Norge, en Prius på den nye motorveien i Kr.sand, så var både myndigheter og Toyota Norge inne og så på bilen. Ingen av partene der, og spesielt ikke Toyota Norge anså seg som i en posisjon til å si at bilføreren/kunden løy, men de gjorde ikke et særlig godt forsøk på å skjule at det var rundt det faktum at konklusjonen endte internt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner du hvor farlig det er å prøve å skru av tenningen? Du mister bremsekraft styrekraft og rattet låser seg sannsynligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner du hvor farlig det er å prøve å skru av tenningen? Du mister bremsekraft styrekraft og rattet låser seg sannsynligvis.

Tenningslås går ikke på før du vrir nøkkelen helt tilbake og tar ut nøkkelen. I en (svært, svært hypotetisk situasjon som TS beskriver) så vil jo tapet av bremsekraft oppveies av at man stanser fartsøkningen som kommer av fasthengt gasspedal eller liknende. Tap av servo for styring har heller ikke mye å si i fart, og her skal man jo ikke mye annet enn å svinge av på veiskulderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du snakker om en klutsj så må jo bilen være manuell. Og er den det, er det vel ikke verre enn å ta bilen i fri med en gang noe sånt skjer? Og så ringer man etter tauebil og fortsetter ikke å kjøre bilen. Såpass ligger vel i kortene. Når mekaniker ikke har funnet noe er det jo greit å spørre her, men da trenges det litt mer informasjon. Hjelper nok å google litt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva med å dra til en mekaniker?

Hverken clutch eller brems funket...

hverken CLUTCH....!!!! funket?

Jeg tror du bør bytte ut den bilen umiddelbart om clutchen din ikke funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenningslås går ikke på før du vrir nøkkelen helt tilbake og tar ut nøkkelen. I en (svært, svært hypotetisk situasjon som TS beskriver) så vil jo tapet av bremsekraft oppveies av at man stanser fartsøkningen som kommer av fasthengt gasspedal eller liknende. Tap av servo for styring har heller ikke mye å si i fart, og her skal man jo ikke mye annet enn å svinge av på veiskulderen.

Tenningen går på igjen uten å ta ut nøkkel, men ofte vil man ikke kunne bruke startmotoren før man har vridd helt tilbake og så fram igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er ikke troverdig TS. Man er rett og slett ikke så uansvarlig at man kjører med slike alvorlige feil på bilen.

Er du mannen i den vg-artikkelen? Skremmende hva noen kan skylde på når de kanskje har skyld i dette selv.



Anonymous poster hash: 47011...7bf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporinger + svar til dette, samt svar til moderering.. Er det noen spørsmål tas dette på PM til meg eller på Ris og Ros.

Irrlys, mod.

Endret av irrlys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...