Gå til innhold

Årets piggdekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal shoppe litt dekk, og ønsker definitivt piggdekk, har sett på Naf sin test i år og vurderer Continental ContiIcecontact som kom på andre plass (heller de enn førsteplassen da disse kom best ut på våt vei i tillegg til å være topp på is og kun hakket under førsteplassen å snø)

Er det noen her som har innspill eller tips?

Jeg hater å kjøre på glatta, så jeg MÅ ha best mulig dekk!

Noen tips til hvor de er billige å kjøpe i Oslo/Akershus?

Anonymous poster hash: 1c78f...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger du virkelig piggdekk i Oslo området?

Piggene blir såpass fort ødelagt av all kjøringen på bar asfalt at piggfriedekk

gir bedre feste etter en til to sesonger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du virkelig piggdekk i Oslo området?

Piggene blir såpass fort ødelagt av all kjøringen på bar asfalt at piggfriedekk

gir bedre feste etter en til to sesonger.

Bor ikke i Oslo, bor på "landet" utenfor Oslo men er villig til å dra til Oslo for å kjøpe dekk om det er billigere et sted der enn her ;)

Anonymous poster hash: 1c78f...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk kjøper du online på nett. Mye billigere. Noen ganger til halve prisen.

Continentaldekket er bra det. Eneste klare minuset er høy rullemotstand. Så da bråker det mer og bilen forbruker mer drivstoff.

Jeg gikk selv for Nokian Hakkapeliitta 8. Da det er det beste dekket for vanskelige vinterforhold (snø,is). Jeg liker å gå endel på ski om vinteren, så da må jeg ha dekk som er trygge over fjellovergangene. Hvis ikke hadde jeg gått for piggfritt. Jeg har heller ikke noe sikkerhetsfunksjoner på bilen (antispinn, antiskrens etc), så da blir dekket enda viktigere. Minuset med piggdekk er selvfølgelig miljøfaktoren og at det må skiftes ut tidligere enn piggfrie dekk.



Anonymous poster hash: a9543...e79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggfritt... Piggene forsvinner når man ligger bredt uansett ;P

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du virkelig piggdekk i Oslo området?

Piggene blir såpass fort ødelagt av all kjøringen på bar asfalt at piggfriedekk

gir bedre feste etter en til to sesonger.

WHat? bruker du dekk mer enn en sesong?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Piggfritt... Piggene forsvinner når man ligger bredt uansett ;P

Ligger bredt??

Føler det er tryggere med pigg enn piggfritt sånn som jeg bor og hvordan føret og (mangel på) brøyting/strøing er her.

Anonymous poster hash: 1c78f...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk kjøper du online på nett. Mye billigere. Noen ganger til halve prisen.

Continentaldekket er bra det. Eneste klare minuset er høy rullemotstand. Så da bråker det mer og bilen forbruker mer drivstoff.

Jeg gikk selv for Nokian Hakkapeliitta 8. Da det er det beste dekket for vanskelige vinterforhold (snø,is). Jeg liker å gå endel på ski om vinteren, så da må jeg ha dekk som er trygge over fjellovergangene. Hvis ikke hadde jeg gått for piggfritt. Jeg har heller ikke noe sikkerhetsfunksjoner på bilen (antispinn, antiskrens etc), så da blir dekket enda viktigere. Minuset med piggdekk er selvfølgelig miljøfaktoren og at det må skiftes ut tidligere enn piggfrie dekk.

Anonymous poster hash: a9543...e79

Jeg ofrer gjerne litt lyd og bensin til fordel for at de også er bra på våt asfalt ;) prøver helgardere meg både på is og vått i tillegg til snø. Vurderte netthandel, men vil helst få de montert på (fin frøken med lange negler må vite, dette mekker jeg ikke selv;) ) Pleier du skifte pigg hver sesong? Har da kjørt et par vintre med de forrige og de er ikke så slitte, men må skifte de ute fordi jeg har bytta bil. Men så kjører jeg ikke sååå mye langturer da. Takk for råd! :)

Anonymous poster hash: 1c78f...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt Hakka 8 i år og er så langt meget fornøyd. Kjører dog på nordnorsk vinterføre, så vi har sikkert litt annerledes forhold.

Anonymous poster hash: 28baf...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ofrer gjerne litt lyd og bensin til fordel for at de også er bra på våt asfalt ;) prøver helgardere meg både på is og vått i tillegg til snø. Vurderte netthandel, men vil helst få de montert på (fin frøken med lange negler må vite, dette mekker jeg ikke selv;) ) Pleier du skifte pigg hver sesong? Har da kjørt et par vintre med de forrige og de er ikke så slitte, men må skifte de ute fordi jeg har bytta bil. Men så kjører jeg ikke sååå mye langturer da. Takk for råd! :)

Anonymous poster hash: 1c78f...297

Skifter i snitt etter 3 sesonger. Ellers så kan du forlenge levetiden på piggdekkene betraktelig ved å kjøre de inn forsiktig (ikke over 80 km/t, unngå sterk nedbremsing/aksellerasjon og høy fart i svinger) i mye lenger enn de anbefalte 5-6 mil. Jeg kjører faktisk inn dekkene på 40-50 mil, så er jeg helt sikker på piggene fester seg i pigghullene skikkelig. Dvs de ikke står skjevt eller detter ut.

Anonymous poster hash: a9543...e79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Hakka 7 på begge biler, men en kollega har Hakka 8 - veldig mye stillere, piggene "kommer ut" ved større belastninger. Han er knallfornøyd og de blir nok mine neste dekk også.

Kjører dekk opptil fire sesonger eller til profilen er under 4-5mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter i snitt etter 3 sesonger. Ellers så kan du forlenge levetiden på piggdekkene betraktelig ved å kjøre de inn forsiktig (ikke over 80 km/t, unngå sterk nedbremsing/aksellerasjon og høy fart i svinger) i mye lenger enn de anbefalte 5-6 mil. Jeg kjører faktisk inn dekkene på 40-50 mil, så er jeg helt sikker på piggene fester seg i pigghullene skikkelig. Dvs de ikke står skjevt eller detter ut.

Anonymous poster hash: a9543...e79

Kjøre de inn...??? Nå føler jeg meg blond... Skal man kjøre under 80kmt i 5-6 mil ? Skjønte ikke dette jeg... Kjører jo en del på motorveien, lå jo det selv om dekka er nye

Anonymous poster hash: 1c78f...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Hakka 7 på begge biler, men en kollega har Hakka 8 - veldig mye stillere, piggene "kommer ut" ved større belastninger. Han er knallfornøyd og de blir nok mine neste dekk også.

Kjører dekk opptil fire sesonger eller til profilen er under 4-5mm.

Ser de er på førsteplass på naf testen i år. Men pga litt dårligere rettningstyring eller hva det stod og lenger bremselengde føler jeg continental appelerer mer til meg. ;)

Anonymous poster hash: 1c78f...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøre de inn...??? Nå føler jeg meg blond... Skal man kjøre under 80kmt i 5-6 mil ? Skjønte ikke dette jeg... Kjører jo en del på motorveien, lå jo det selv om dekka er nye

Anonymous poster hash: 1c78f...297

Alle nye piggdekk må kjøres inn. Gjennom kjøring fester piggene seg skikkelig. Men gjør du brå manøvre vil piggene kunne bli skjeve eller dette ut. Og naturligvis ikke fungere skikkelig.

Om du har kjørt over 80 på en strak vei uten humper er det ikke noen stor krise. Men selvfølgelig, jo høyere fart jo høyere trykk på dekkene. Og da skal det ikke rare svinging/utfall før du får skjev stilling på piggene.

Anonymous poster hash: a9543...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Continentalicecontact er absoultt å anbefale. Ellers vil jeg anbefale continental viking contact 6 som piggfritt alternativ. Dette er gode hjul begge to.

For all del, ikke kjøp vinterhjul på sånne jallasjapper eller på oppkjøpslagere (johs bjerke f.eks). Mye av sortimentet er ikke dekk produsert for norske forhold, har hardere gummi, og er ofte gamle i tillegg.

Legg heller litt penger i vinterhjul, slik at du sikrer deg kvalitet beregnet for norske forhold. Du kan jo eventuelt vurdere å handle dekk i sverige hvis du vil spare penger når du først vurderer et "premiummerke" innen dekk.

Je har selv continental viking conact 5, og er superfornøyd. Skulle gjerne hatt den nyeste utgaven, selvom det ikke er markant forskjell på disse. Bare jeg som alltid vil ha det beste og nyeste :P

Anonymous poster hash: a328a...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jobber forresten med dekk. ;)

Anonymous poster hash: a328a...c28

Total avsporing, men nå tenkte jeg bare "sexy" og så for meg en kar i bar overkropp, glinsene av olje trillende på dekk (til meg) på tide og ta kvelden ja... :fnise:

Anonymous poster hash: 1c78f...297

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger bredt??

Føler det er tryggere med pigg enn piggfritt sånn som jeg bor og hvordan føret og (mangel på) brøyting/strøing er her.

Anonymous poster hash: 1c78f...297

Gamling. Ja, ligger bredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamling. Ja, ligger bredt.

Du er klar over at de som er eldre enn deg ikke bare sprer armene når de ligger, sant? De har mest sannsynlig sovet helt på tvers av sengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at de som er eldre enn deg ikke bare sprer armene når de ligger, sant? De har mest sannsynlig sovet helt på tvers av sengen...

Gamlinger er redde for alt piss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...