Gå til innhold

Kjørte nesten ned en syklist og sliter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid

Du kjørte sakte, og han råsyklet. Skjønner ikke at det ikke hender flere ulykker med syklister involvert, jeg. De kjører jo med dødsforakt alle sammen.

Wow for en generalisering. Jeg vet ut fra meg selv og mange andre syklister at dette ikke er tilfellet. Det er et fåtall som råsykler. Feks i Danmark er det undersøkelser som viser at det er rundt et par % som sykler uansvarlig. Kan sikkert finne tallene om det skal være nøyaktig.

Selv om syklisten forårsaket dette så er du ikke uten skyld. Du skal være bevisst på at noen når som helst kan skjære over veien ved et fotgjengerfelt. Spesielt siden vi vet at syklister flest er idioter.

Gi fra deg lappen mens leken er god, og vær glad for at det gikk så bra som det gikk denne gangen.

Alle som ferdes i trafikken er pliktig til å ferdes hensynsfullt og aktsomt, uavhengig av veitrafikkloven. Det har ts gjort. Det er tydeligvis at du har lite erfaring i trafikken, både som syklist og som bilist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PISSPREIK!

Syklister HAR IKKE LOV Å SYKLE`OVER GANGFELT! De skal TRILLE sykkelen sin over!

Hvordan føles det å drite seg ut?

"Syklister har ikke lov til å sykle over gangfelt" Lær deg trafikkreglene før du kommenterer dem!

Anonymous poster hash: 29a22...e39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan føles det å drite seg ut?

"Syklister har ikke lov til å sykle over gangfelt" Lær deg trafikkreglene før du kommenterer dem!

Anonymous poster hash: 29a22...e39

Driter meg ikke ut, syklister SKAL gå av sykkelen for å regnes som gående. Man har ikke vikeplikt for en syklist som prøver sykle over et gangfelt.

"

I gangfelt

Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den."

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake skjedde det noe som satte en stor støkk i meg. Jeg kom kjørende mot et overgansfelt etter rundkjøring, jeg holdt lav fart pga køen foran meg i rundkjøringen. Overgangsfeltet er bare noen meter fra rundkjøringen så jeg holdt lav fart. Heldigvis, ellers hadde jeg endt opp som morder..

I det jeg har kjørt inn på det tomme overgansfeltet kommer en syklist på gangstien til høyre for meg, uten å gi tegn eller sakke ned farten svinger han brått til venstre og råsykler over veien foran bilen min. Jeg klarte å registrere dette litt for sent og traff bakhjulet hans mens jeg bråbremset, det var tydeligvis ikke hardt for sykkelen veltet ikke og fyren syklet like fort avgårde og ble borte. Jeg ble så skjelven at jeg måtte stoppe langs veien og roe meg før jeg kjørte videre..

Dette hjemsøker meg i blant, tenk om jeg hadde kjørt på og drept ham? ..

Anonymous poster hash: ee447...949

Utifra det som du skriver, ser ser det ut som det er sykkellisten som ikke har overholdt trafikkreglene.

Han kom ut fra sykkel og gangsti uten å gi tegn sykler han rett foran deg.

Om det hadde skjedd noe, ville feilen vært hos han.

Jeg skjønner veldig godt reaksjonen din da utfallet kunne blitt meget alvorlig.

Det er gjerne er en mager trøst men feilen ligger ikke hos deg!

Det vil jeg at du skal tenke på.

Det er så mange idioter som ikke innser at de som sykkellister MÅ overholde de samme trafikkreglene som bilister når de er på veien.

For noen år siden var det en sykkellist som kjørte rett over et gangfelt i en voldsom fart og ble påkjørt.

Det ble skader på både bil, sykkel samt sykkellisten.

Utfallet av dette ble at sykkellisten fikk all skyld da han ikke overholdt trafikkreglene.

Håper at dette hjelper deg litt med de vonde tankene dine.

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driter meg ikke ut, syklister SKAL gå av sykkelen for å regnes som gående. Man har ikke vikeplikt for en syklist som prøver sykle over et gangfelt.

"

I gangfelt

Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den."

Hvordan føles det å drite seg ut AB???

To sitat fra innleg skrevet av deg:

"Syklister HAR IKKE LOV Å SYKLE OVER GANGFELT! De skal TRILLE sykkelen sin over!"

"Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg."

At noe er tillatt betyr at det er lov å gjøre det.

Det er alltid så hyggelig når folk er villig til å innrømme at de tar feil :sarkasme:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

PISSPREIK!

Syklister HAR IKKE LOV Å SYKLE`OVER GANGFELT! De skal TRILLE sykkelen sin over!

Det er SYKLISTEN som skal være glad han ikke kjørte på bilen!

Jeg stopper ikke for syklister som skal prøve å sykle over.. (Jeg kjører dog heller ikke på dem!) Dessverre har jeg ikke påkjørsrett.

Driter meg ikke ut, syklister SKAL gå av sykkelen for å regnes som gående. Man har ikke vikeplikt for en syklist som prøver sykle over et gangfelt.

"

I gangfelt

Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den."

Hvordan føles det å drite seg ut AB???

Andreas, du tar helt feil her. Du kan selv se hva du skrev i første innlegg. At du prøver å sno deg unna i det andre innlegget gjør ikke de første kommentaren din mer rett. Du blandet hva som er lovlig og hvordan vikeplikten fungerer.

Du vet selv at du tok feil her. Helt fair at du forandrer mening, men hvorfor så sårt å innrømme det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To sitat fra innleg skrevet av deg:

"Syklister HAR IKKE LOV Å SYKLE OVER GANGFELT! De skal TRILLE sykkelen sin over!"

"Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg."

At noe er tillatt betyr at det er lov å gjøre det.

Det er alltid så hyggelig når folk er villig til å innrømme at de tar feil :sarkasme:

Greit da pedanten... De har teknisk sett lov å sykle over, men om de gjør det har de et ønske om å bli nedkjørt. For at bilen skal behøve stoppe for dem må de gå av...

Makan til firkanthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake skjedde det noe som satte en stor støkk i meg. Jeg kom kjørende mot et overgansfelt etter rundkjøring, jeg holdt lav fart pga køen foran meg i rundkjøringen. Overgangsfeltet er bare noen meter fra rundkjøringen så jeg holdt lav fart. Heldigvis, ellers hadde jeg endt opp som morder..

I det jeg har kjørt inn på det tomme overgansfeltet kommer en syklist på gangstien til høyre for meg, uten å gi tegn eller sakke ned farten svinger han brått til venstre og råsykler over veien foran bilen min. Jeg klarte å registrere dette litt for sent og traff bakhjulet hans mens jeg bråbremset, det var tydeligvis ikke hardt for sykkelen veltet ikke og fyren syklet like fort avgårde og ble borte. Jeg ble så skjelven at jeg måtte stoppe langs veien og roe meg før jeg kjørte videre..

Dette hjemsøker meg i blant, tenk om jeg hadde kjørt på og drept ham? ..

Anonymous poster hash: ee447...949

Var dette i en by som har sluttbokstav g eller d?

Anonymous poster hash: 7be14...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS var uheldig som møtte en av de syklistene som tar lite hensyn til egen og andres sikkerhet. Det er dessverre noen av dem, og siden det enkelte steder er for farlig til at andre enn galninger tørr sykle er det noen bilister som har fått inntrykk av at alle syklister er slik. Dersom syklister fikk bedre infrastruktur, klarere regler og mer respekt fra andre traffikanter vil også normale lovlydige syklister komme ut på veiene.

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med å sjekke synet for sikkerhetsskyld, men det trenger jo ikke være noe. Syklister er farlig(og det kommer fra noen som både kjører bil og er syklist:P). Mange syklister kan ikke trafikkreglene, kommer for fort, bruker ikke refleks, gir ikke tegn, veksler mellom å oppføre seg som bil og fotgjenger(mange bilister som ikke kan dem heller) osv. osv. Det er utrolig mange farlige situasjoner og nesten-ulykker mellom bilister og syklister, så du er ikke den enste som har sittet med hjerte i halsen. Trodde jeg skulle gjøre i buksa da jeg hørte noe skrapte på høyresiden av bilen i bekmørket. Var en syklist i sorte klær og NULL refleks, hverken på seg eller sykkelen. Ingen gatelys. Gikk bra, men hadde det kommet bil i mot og jeg hadde holdt siden bedre(smal vei) så hadde jeg kjørt ham ned.

Så du får bare prøve å være så årvåken som du kan, mer er det ikke å gjøre.



Anonymous poster hash: 937d2...292
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Enig med å sjekke synet for sikkerhetsskyld, men det trenger jo ikke være noe. Syklister er farlig(og det kommer fra noen som både kjører bil og er syklist:P). Mange syklister kan ikke trafikkreglene, kommer for fort, bruker ikke refleks, gir ikke tegn, veksler mellom å oppføre seg som bil og fotgjenger(mange bilister som ikke kan dem heller) osv. osv. Det er utrolig mange farlige situasjoner og nesten-ulykker mellom bilister og syklister, så du er ikke den enste som har sittet med hjerte i halsen. Trodde jeg skulle gjøre i buksa da jeg hørte noe skrapte på høyresiden av bilen i bekmørket. Var en syklist i sorte klær og NULL refleks, hverken på seg eller sykkelen. Ingen gatelys. Gikk bra, men hadde det kommet bil i mot og jeg hadde holdt siden bedre(smal vei) så hadde jeg kjørt ham ned.

Så du får bare prøve å være så årvåken som du kan, mer er det ikke å gjøre.

Anonymous poster hash: 937d2...292

For en generalisering. Da vet du lite om sykkelkultur. Det er gjort undersøkelser på dette i Danmark. Det er noen par % av syklistene som ansees som "råsykister" eller som reckless som de kalles i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det finnes noen syklister - trådstarter var uheldig å traff på en av dem - som oppfører seg som idioter. De ødelegger for alle oss andre som oppfører oss ordentlig. Jeg må imidlertid si at det er noen av bilistene som også oppfører seg utrolig hensynsløst og idiotisk og uten den fjerneste ide om trafikkreglene som gjelder for sykler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det finnes noen syklister - trådstarter var uheldig å traff på en av dem - som oppfører seg som idioter. De ødelegger for alle oss andre som oppfører oss ordentlig. Jeg må imidlertid si at det er noen av bilistene som også oppfører seg utrolig hensynsløst og idiotisk og uten den fjerneste ide om trafikkreglene som gjelder for sykler.

Jeg må nok dessverre påstå at når du sier "noen", så er min erfaring at "de fleste syklister" mangler respekt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er dagligdags med konflikter mellom bil og syklister for mange som kjører i større byer en del.

Det hele er bare og glemme TS. så lenge syn og resten av helsen er skikket til å kjøre bil. Uhell kan også skje den beste.

Det er flere sykelister som ikke viser respekt og følger gjeldene regler for og ferdes i trafikken. Selvfølgelig en og annen belist med. Men flere syklister tror de kan gjøre som de vil når de får på seg sykkelklær. Det er litt som med russen på våren at en tror at en kan gjøre som en vil. Alt er liksom lov. Men slik er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...