Gå til innhold

Hvordan forholde seg til gaver på jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det ofte kan være vanskelig å vite hva som er normalt angående å gi eller få gaver på jobb av kollegaer (ikke ledere/sjefer men "vanlige" kollegaer). Noen jeg jobber med er veldig gavmilde, og har med små eller større oppmerksomheter til hverandre flere ganger i måneden (for eksempel vin, konfekt, blomst, pynteting, hjemmestrikka gaver). Jeg føler meg alltid I gjeld til dem selv om jeg selvsagt kjøper noe tilbake. Men vi har slitt økonomisk de siste månedene pga kun en inntekt da mannen min ble arbeidsløs. Derfor har jeg kjøpt billigere ting igjen enn jeg har fått og det er flaut.

Jeg synes det kan være flott å få en oppmerksomhet ved runde tall, jul, ny baby og lignende. Men flere ganger årlig blir mye I vår situasjon, siden det forventes at det gjengjeldes. Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: f671e...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj, dette var voldsomt. Hvorfor gis det gaver så ofte? 

 

En gave trenger man ikke i utgangspunktet å gjengjelde, selv om man ofte føler det slik. Det skal holde å si takk. En gave er jo nettopp det, en gave. Noe man gir for å glede andre. Dine gaver kan jo f.eks være å si gode ord til dine kollegaer. Eller være behjelpelig med praktiske ting som ikke koster penger. 

 

I teorien skal et takk være nok. Men jeg selv hadde bekymret meg for å bli ansett som lite raus. Prøv å balanser. Kutt ned på gavene. Si "takk, men dette var da så alt for mye. Jeg klarer ikke å gjengjelde dette." Da har du jo for såvidt sagt litt om hvordan du føler det. 



Anonymous poster hash: dfcbd...a5c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: takk for svar - det var gode tips.

Anonymous poster hash: f671e...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...