Gå til innhold

Ubehagelig kollega ("hvorfor så stille?")


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For det første: Jeg er introvert, og stille. Ei heller er jeg en rasshølmobber.

For det andre. Du virker utrolig lettkrenket.

Det forskjell på å si noe for å såre og krenke, og på å si noe som egentlig er hyggelig ment, men så oppleves det som plagsomt for den det blir sagt til, uten at det på noen som helst måte var ment å skulle såre eller krenke.

På den måten kollegaen her sier det, virker det som han faller inn i siste kategorien. Han prøver bare å lette stemningen, han er på ingen måte uhyggelig eller ekkel, han er lett ertende og smilende i tonen. Da er det DU som er en rass om du responderer på en ekkel og utrivelig måte i stedet for å si fra på en hyggelig måte at du finner oppførselen hans plagsom.

Jeg har opplevd at stillheten min blir påpekt både på mobbende måter, og på samme måte som ts nå opplever; på en godt ment ertende tone. Jeg finner begge måtene plagsomt, men det er bare den første måten som er uakseptabel.

Om noen ikke mener noe vondt, så svarer man heller ikke med å lange ut mot dem. Man sier ifra på en fin måte og ber dem slutte.

Anonymous poster hash: 33b55...91a

Han forsøker å lette den stemningen han selv opplever fordi TS er annerledes enn ham selv. Resultatet er at stemningen blir dårlig for TS. Kollegaen får henne til å føle at hun ikke er bra nok som hun er.

Anonymous poster hash: a0e0e...8da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Walden

 

For det første: Jeg er introvert, og stille. Ei heller er jeg en rasshølmobber. 

 

For det andre. Du virker utrolig lettkrenket. 

 

Det forskjell på å si noe for å såre og krenke, og på å si noe som egentlig er hyggelig ment, men så oppleves det som plagsomt for den det blir sagt til, uten at det på noen som helst måte var ment å skulle såre eller krenke. 

 

På den måten kollegaen her sier det, virker det som han faller inn i siste kategorien. Han prøver bare å lette stemningen, han er på ingen måte uhyggelig eller ekkel, han er lett ertende og smilende i tonen. Da er det DU som er en rass om du responderer på en ekkel og utrivelig måte i stedet for å si fra på en hyggelig måte at du finner oppførselen hans plagsom. 

 

Jeg har opplevd at stillheten min blir påpekt både på mobbende måter, og på samme måte som ts nå opplever; på en godt ment ertende tone. Jeg finner begge måtene plagsomt, men det er bare den første måten som er uakseptabel. 

 

Om noen ikke mener noe vondt, så svarer man heller ikke med å lange ut mot dem. Man sier ifra på en fin måte og ber dem slutte. 

Anonymous poster hash: 33b55...91a

 

 

Det er dessuten ingen som "letter" på stemningen ved å komme med slike kommentarer. Dersom man arbeider sammen med noen som er introverte og stille av seg, så respekterer man det, og prøver gradvis/langsomt nærme seg vedkommende. Det er ikke alle som prater om sine dypeste issues etter å ha kjent noen i ti minutter. Selv ER jeg en som prater som en foss med nye mennesker, men jeg merker lett om den jeg prater med IKKE er det. Da tar jeg det rolig..jeg driver i hvert fall ikke å bare; "Så mye du sier da!nøøøøt!" 

 

Det er ikke sånn voksne folk driver på. Det er sånn folk gjorde på ungdomsskolen for å sette folk ut.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

 

TS beskriver hvordan han sier det. Det høres ikke ut som om han sier det for å såre og krenke. At hun opplever det som sårende og krenkende betyr ikke at det er sårende og krenkende ment. Blir man såret og krenket av noe noen sier, uten at de har ment å såre og krenke, så sier man fra på en hyggelig måte at man setter pris på om de lar være å si slikt, for man blir lei seg av det. Det er normal folkeskikk. 

 

Om ts derimot vil lage dårlig stemning og sikre seg at jobben blir enda mer ubehagelig fra nå av, så responderer hun som en dritt med å være ekkel mot ham. Om hun derimot har lyst å få et bedre forhold til ham, så snakker hun til ham på en skikkelig måte. 

Anonymous poster hash: 33b55...91a

 

 

Du virker litt psyko. Du kan ikke mene at det er normalt at voksne mennesker sier "Så mye du snakker da?"

 

Husker en som ble mobbet på ungdomsskolen. Han ble kalt Tause Birgitte. Folk sa ting som; "Chatmat! Kom igjen a..snakk litt a" Det var ikke ondt ment. Men han tok likevel selvmord.

Var han lettkrenket synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med sosial interaksjon er å klargjøre hvor en fnner seg på rangstigen i samfunnet.

De som dominerer og viser at de er best er klare sosiale vinnere.

De dominante vinner fans og orbiters, altså folk som streber etter å føye seg inn i rekken.

Lavmælthet er et tegn på underdanighet og disse får sjelden noe respekt, om de ikke ser ut som Clint Eastwood rett fra en spaghetti western.

Disse prinsippene kommer tydeligst frem på Facebook, pene og dominante mennesker poster mye mens stillferdige brukerkontoer blir avfeid som 100% uinteressante.

At de stillferdige prøver å late som det er noe verdighet i å være underkuet endrer ikke dette.

Når det gjelder Facebook er jeg 100% uenig. Her er det de såkalt "vellykkede" som er stille. Aller stillest er de med høyere utdanning og en god jobb (disse er opptatt av å være svært forsiktige med hva de poster på nett). De høylytte på Facebook er folk som ikke har noe å tape på å poste alt mulig ræl. 100 partybilder, repost av alle slags ord og ordtak, deling av nyhetssaker som allerede ligger øverst i de største nettavisene - gjerne sammen med en kommentar som viser de ikke har forstått innholdet.

Stillferdig, introvert osv må for øvrig ikke blandes med å være sjenert, uten at jeg sier det overhodet er noe galt i å være sjenert. Har man høy sosial intelligens er man dessuten også god på å lese andre. Man oppfatter at den andre ikke egentlig er interessert i å snakke, og da holder man kjeft. Å fortsette å mase høyt i tide og utide, uten å ta hensyn til hvordan folk rundt deg responderer, vitner om mangel på sosial intelligens.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Når det gjelder Facebook er jeg 100% uenig. Her er det de såkalt "vellykkede" som er stille. Aller stillest er de med høyere utdanning og en god jobb (disse er opptatt av å være svært forsiktige med hva de poster på nett). De høylytte på Facebook er folk som ikke har noe å tape på å poste alt mulig ræl. 100 partybilder, repost av alle slags ord og ordtak, deling av nyhetssaker som allerede ligger øverst i de største nettavisene - gjerne sammen med en kommentar som viser de ikke har forstått innholdet.

Stillferdig, introvert osv må for øvrig ikke blandes med å være sjenert, uten at jeg sier det overhodet er noe galt i å være sjenert. Har man høy sosial intelligens er man dessuten også god på å lese andre. Man oppfatter at den andre ikke egentlig er interessert i å snakke, og da holder man kjeft. Å fortsette å mase høyt i tide og utide, uten å ta hensyn til hvordan folk rundt deg responderer, vitner om mangel på sosial intelligens.

 

Haha! Det er mine observasjoner også. De suksesfulle har ikke tid til å sitte og poste meningsløst sludder på Facebook. Ingen av de jeg kjenner som driver med noe meningsfullt i livet sitt poster noe som helst der inne. De har riktignok ofte en milliard venner, og når de først poster noe så får de 500 likes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han forsøker å lette den stemningen han selv opplever fordi TS er annerledes enn ham selv. Resultatet er at stemningen blir dårlig for TS. Kollegaen får henne til å føle at hun ikke er bra nok som hun er.

Anonymous poster hash: a0e0e...8da

 

Og derfor må ts si ifra til ham. Men hun kan gjøre det på en hyggelig måte, siden det virker som om han ikke er klar over hvordan han får henne til å føle seg. 

Anonymous poster hash: 33b55...91a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dessuten ingen som "letter" på stemningen ved å komme med slike kommentarer. Dersom man arbeider sammen med noen som er introverte og stille av seg, så respekterer man det, og prøver gradvis/langsomt nærme seg vedkommende. Det er ikke alle som prater om sine dypeste issues etter å ha kjent noen i ti minutter. Selv ER jeg en som prater som en foss med nye mennesker, men jeg merker lett om den jeg prater med IKKE er det. Da tar jeg det rolig..jeg driver i hvert fall ikke å bare; "Så mye du sier da!nøøøøt!" 

 

Det er ikke sånn voksne folk driver på. Det er sånn folk gjorde på ungdomsskolen for å sette folk ut.

 

Og som jeg skrev: jeg synes også slik er skitplagsomt. 

 

Men ikke alle har antenner til å skjønne slikt. Det er ingen grunn til å være en dritt mot dem. Om de ikke mener å være ekkel, men bare ikke har antenner til å skjønne at de er ubehagelige, så sier man fra på en hyggelig måte. 

 

 

Anonymous poster hash: 33b55...91a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker litt psyko. Du kan ikke mene at det er normalt at voksne mennesker sier "Så mye du snakker da?"

 

Husker en som ble mobbet på ungdomsskolen. Han ble kalt Tause Birgitte. Folk sa ting som; "Chatmat! Kom igjen a..snakk litt a" Det var ikke ondt ment. Men han tok likevel selvmord.

Var han lettkrenket synes du?

 

Det er faktisk mange voksne som gjør det, jo.. Jeg sier ikke at det er greit, som sagt synes jeg det er plagsomt selv. 

 

Jeg har ikke sagt at det er noe galt i at ts blir krenket. Jeg svarte til dem som sa at hun burde være en dritt mot ham. Mitt argument er at så lenge han ikke er ekkel med vilje, så kan hun si ifra at hun blir krenket på en fin måte. 

 

Hun må si ifra at hun blir lei seg. Men hun kan gjøre det på en ekkel måte, eller på en hyggelig måte. Siden han ikke mener å være ekkel, slik det virker på fremstillingen til ts, så kan hun være hyggelig mot ham når hun sier ifra.

Anonymous poster hash: 33b55...91a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være stillere enn skravlebøttene er ikke det samme som å være taus i enhver situasjon. Det er heller ikke det samme som å være stygg, lavt utdannet eller å ikke kunne stå opp for egne rettigheter.

Her er det snakk om to stykker som jobber i klesbutikk. Jobber du i butikk har du ikke særlig høy status i samfunnet uansett hvor høyt og mye du skravler eller hvor pen du er.

Anonymous poster hash: a0e0e...8da

 

En pen dame er instavalidert av samfunnet uansett om hun har konstant munndiare eller er stum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta et eksempel: mine svigerforeldre som tilhører arbeiderklassen prater meg i senk om tema jeg ikke interesserer meg for. Jeg sier nesten ikke et ord når vi er på besøk der. Så åpner jeg munnen igjen når jeg er tilbake med gode kollegaer på min (såkalte) prestisjejobb.

Anonymous poster hash: a0e0e...8da

 

Arbeidsklasser er 100% irrelevant. Det er hvordan en opptrer i sine omgivelser som betyr noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

 

Det er faktisk mange voksne som gjør det, jo.. Jeg sier ikke at det er greit, som sagt synes jeg det er plagsomt selv. 

 

Jeg har ikke sagt at det er noe galt i at ts blir krenket. Jeg svarte til dem som sa at hun burde være en dritt mot ham. Mitt argument er at så lenge han ikke er ekkel med vilje, så kan hun si ifra at hun blir krenket på en fin måte. 

 

Hun må si ifra at hun blir lei seg. Men hun kan gjøre det på en ekkel måte, eller på en hyggelig måte. Siden han ikke mener å være ekkel, slik det virker på fremstillingen til ts, så kan hun være hyggelig mot ham når hun sier ifra.

Anonymous poster hash: 33b55...91a

 

 

På hvilket grunnlag kan du si at han ikke mener å være ekkel? Om han ikke mente å være ekkel så hadde han ikke fått andre mennesker til å føle seg dritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Facebook er jeg 100% uenig. Her er det de såkalt "vellykkede" som er stille. Aller stillest er de med høyere utdanning og en god jobb (disse er opptatt av å være svært forsiktige med hva de poster på nett). De høylytte på Facebook er folk som ikke har noe å tape på å poste alt mulig ræl. 100 partybilder, repost av alle slags ord og ordtak, deling av nyhetssaker som allerede ligger øverst i de største nettavisene - gjerne sammen med en kommentar som viser de ikke har forstått innholdet.

Stillferdig, introvert osv må for øvrig ikke blandes med å være sjenert, uten at jeg sier det overhodet er noe galt i å være sjenert. Har man høy sosial intelligens er man dessuten også god på å lese andre. Man oppfatter at den andre ikke egentlig er interessert i å snakke, og da holder man kjeft. Å fortsette å mase høyt i tide og utide, uten å ta hensyn til hvordan folk rundt deg responderer, vitner om mangel på sosial intelligens.

 

Hva er vitsen med å være vellykket om en ikke kan gni det inn i trynene på andre? Facebook er sosial darwinisme, enkelt og greit. Folk uten hemninger fremstår som sosialt vellykket. Kjekke menn på stranda = 100vis av likes. Heite kvinner som poster en random selfie = 1000vis av likes fra obiters og fans. En utadvendt fyr som poster en banal vits eller lignende fjas = Flere likes med kommentarer som "du er rå, ass" og "hahahaha". En stilferdig seriøs sølibatmann som poster en banebrytende vitenskapelig artikkel = Maks EN like, trolig fra moren hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket grunnlag kan du si at han ikke mener å være ekkel? Om han ikke mente å være ekkel så hadde han ikke fått andre mennesker til å føle seg dritt. 

 

Slik ts beskriver det, virker det ikke på meg som om det er vondt ment. 

 

Det er fult mulig å få folk til å føle seg som dritt, helt uten å mene det... Noe så enkelt som å spørre "har du barn, da?" kan få folk til å føle seg krenket og såret, selv om hensikten kun var å få igang en hyggelig samtale... Du har garantert såret og krenket folk selv, helt uten å mene det, eller i det hele tatt vite om det. 

Anonymous poster hash: 33b55...91a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsklasser er 100% irrelevant. Det er hvordan en opptrer i sine omgivelser som betyr noe.

Dessverre er det ikke irrelevant for status og anseelse i samfunnet om man er lege eller renholder.

Anonymous poster hash: a0e0e...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det ikke irrelevant for status og anseelse i samfunnet om man er lege eller renholder.

Anonymous poster hash: a0e0e...8da

 

I et random selskap vil en selvsikker og utadvendt vaktholder danke ut enhver kjedelig og introvert lege. For realz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et random selskap vil en selvsikker og utadvendt vaktholder danke ut enhver kjedelig og introvert lege. For realz.

I et familieselskap blir det trolig mer moro for den skravlete vaktmesteren enn den introverte legen. I et dannet selskap med sine 'likemenn' - venner eller kollegaer - vil den introverte legen trolig ha det utmerket. Hadde vaktmesteren dukket opp her, kan det være han hadde følt seg utilpass.

Men jeg synes du bare kverulerer nå. Snakker i sirkel vekk fra tema. La oss avslutte.

Anonymous poster hash: a0e0e...8da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I et familieselskap blir det trolig mer moro for den skravlete vaktmesteren enn den introverte legen. I et dannet selskap med sine 'likemenn' - venner eller kollegaer - vil den introverte legen trolig ha det utmerket. Hadde vaktmesteren dukket opp her, kan det være han hadde følt seg utilpass.

Men jeg synes du bare kverulerer nå. Snakker i sirkel vekk fra tema. La oss avslutte.

Anonymous poster hash: a0e0e...8da

 

Akkurat samme ville skjedd med legen om han hadde dukket opp blant en gjeng med vaktmestere.

Som sagt, det er hvordan opptrer i sine omgivelser som betyr noe.

 

Men jeg synes du bare kverulerer nå. Snakker i sirkel vekk fra tema. La oss avslutte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å være vellykket om en ikke kan gni det inn i trynene på andre? Facebook er sosial darwinisme, enkelt og greit. Folk uten hemninger fremstår som sosialt vellykket. Kjekke menn på stranda = 100vis av likes. Heite kvinner som poster en random selfie = 1000vis av likes fra obiters og fans. En utadvendt fyr som poster en banal vits eller lignende fjas = Flere likes med kommentarer som "du er rå, ass" og "hahahaha". En stilferdig seriøs sølibatmann som poster en banebrytende vitenskapelig artikkel = Maks EN like, trolig fra moren hans.

 

Vet ikke om det er vits i å svare på dette, da det her begynner å ligne på god gammeldags trolling. Uansett, jeg antar de fleste heller vil ha anerkjennelse i virkeligheten enn på Facebook. Kanskje med mindre man er 14 år. Nå har jo 14-åringene beveget seg over til andre sosiale medier, men poenget består.

Men nå avsporer vi fra TS sin problemstilling.

Endret av marita8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chloe87

Jeg ble også mobbet for å være stille Ts, så jeg vet hvordan du har det. Kanskje det beste er å fortelle kollegaen rett ut det om mobbingen og at du hater at folk kommenterer at du er stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen hadde spurt meg om å være stille, hadde jeg spurt dem om de kunne dra til helvete og aldri retunert tilbake. Sånne folk må ikke få "feste" hos deg, hvis ikke slipper de aldri tak i deg. Best å be de holde kjeft før heller enn siden. De er parasitter som nærer av andres utrygghet, angst, nervøsitet og usikkerhet.

Glemt pillene dine i dag eller?

Anonymous poster hash: 92fae...9fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...