Gå til innhold

bunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ikke bedre å bruke 1500,- på selskapskjole & frisør da?

Sparkjøpdrakt i steden for bunad

er liksom litt som å kjøpe en sparkesykkel til en som ønsker seg moped... Gjør den samme nytta, men ser og føles ikke helt det samme...

Mnja.

Det man gjør når man kjøper festdrakt fra Sparkjøp er jo å kjøpe en festkjole med norsk særpreg.

De har solgt drakter som har vært langt mindre pene og autentiske enn dem som de selger i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mnja.

Det man gjør når man kjøper festdrakt fra Sparkjøp er jo å kjøpe en festkjole med norsk særpreg.

De har solgt drakter som har vært langt mindre pene og autentiske enn dem som de selger i år.

Uansett hvor "autentiske" de er så er det jo fremdeles ingen bunad.

Anonymous poster hash: 05284...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å arve en (ekte) bunad virker for meg som en flott måte å videreføre et stykke norsk tradisjon på, i stedet for å kjøpekjøpkjøpe fordi alt skal være nytt.

Min mor hadde bunad da jeg sto konfirmant,og jeg synes den var nydelig og ønsket å bruke denne fordi jeg visste hun hadde laget den selv og ønsket å vise henne at jeg likte den. Men hun bestemte at jeg skulle ha ny bunad med alt tilbehøret, og til og med den dag i dag (20 år etter) trekker hun dette frem for å påpeke hvor "snill" mor hun var som brukte så mye penger på meg. Mens mitt synspunkt ang å være snill ville også inkludert å høre på meningene til en 15-åring..

En bunad er jo ikke akkurat et plagg som blir brukt i stykker,så kan fint arves videre. Får jeg en datter selv og bunad blir aktuelt så vil jeg fortelle henne om historikken bak den og gi henne sjansen til å føre arven videre.

Endret av lostinthoughts
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Bunader og bunadskjorter kan renses! Kjøp en brukt bunad, få den tilpasset hos sydame og lever den inn til rens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, du må ikke kjøpe bunad. Da er du nok en nynazist fra Nord-Korea!

.....

Anonymous poster hash: 4b96b...18a

Jeg skrev aldri dette, det er helt latterlig å se deg skrive slikt. Jeg skrev blant annet at jeg forbinder bunader med nasjonalisme.

Jeg er TS som ikke liker bunader, men som jeg skrev i den andre tråden: Jeg har ikke hevdet at bunad = nynazisme.

Anonymous poster hash: 2eb19...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev aldri dette, det er helt latterlig å se deg skrive slikt. Jeg skrev blant annet at jeg forbinder bunader med nasjonalisme.

Jeg er TS som ikke liker bunader, men som jeg skrev i den andre tråden: Jeg har ikke hevdet at bunad = nynazisme.

Anonymous poster hash: 2eb19...59a

Neida, nå må ikke du bli så sint :-)

Anonymous poster hash: 4b96b...18a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun får ønske seg sølv til jul da, og det finnes MANGE fine festdrakter :-) noen kommer til samme pris som en bunad, og noen er billigere.

Anonymous poster hash: 4b96b...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, nå må ikke du bli så sint :-)

Anonymous poster hash: 4b96b...18a

Herregud.

Anonymous poster hash: 2eb19...59a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å arve en (ekte) bunad virker for meg som en flott måte å videreføre et stykke norsk tradisjon på, i stedet for å kjøpekjøpkjøpe fordi alt skal være nytt.

Min mor hadde bunad da jeg sto konfirmant,og jeg synes den var nydelig og ønsket å bruke denne fordi jeg visste hun hadde laget den selv og ønsket å vise henne at jeg likte den. Men hun bestemte at jeg skulle ha ny bunad med alt tilbehøret, og til og med den dag i dag (20 år etter) trekker hun dette frem for å påpeke hvor "snill" mor hun var som brukte så mye penger på meg. Mens mitt synspunkt ang å være snill ville også inkludert å høre på meningene til en 15-åring..

En bunad er jo ikke akkurat et plagg som blir brukt i stykker,så kan fint arves videre. Får jeg en datter selv og bunad blir aktuelt så vil jeg fortelle henne om historikken bak den og gi henne sjansen til å føre arven videre.

Kanskje litt avsporing, men..

Her er ikke historien min så langt unna. Et nydelig arvestyke som føres videre er bedre enn å kjøpe en billig festdrakt eller billig kinakopi (fordi det nettopp er dét det er)

Jeg fikk ingen bunad til konfirmasjonen min, ønsket meg heller ikke. Moren min hadde en nydelig grønn nordlandsbunad som hun arvet fra moren sin, som hadde blitt sydd til moren hennes igjen (3. generasjon). Etterhvert fikk jeg øynene opp for bunaden og fikk låne den, etter en stund ble vi enige om at jeg kunne arve denne (min søster skulle få blå nordlandsbunad) men vi endte for en annen bunad (med tilhørighet) og min søster fikk arve denne grønne istedet (som nå er 4.gen).

Det å se at mamma lyser opp hver gang bunaden blir brukt er nesten mer verdifult for meg, enn selve bunaden i seg selv.

Poenget er, en brukt bunad er i like god stand, dersom den er behandlet riktig. Det å kjøpe en kinakopi ser jeg både på som uetisk og skamfult. Jeg hadde aldri følt meg fin i noe jeg hadde visst var sydd i kina.

Har man ikke lyst å punge ut for en ny bunad, eller brukt ville jeg heller gått for en festdrakt som er sydd i Norge.

Datteren til TS høres ut som noe bortskjemt nek. Hva er viktigst? At det er helt nytt, eller å ha noe som viser hvor du har tilhørighet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor "autentiske" de er så er det jo fremdeles ingen bunad.

Anonymous poster hash: 05284...f89

Nei, men det er en festdrakt. Som kan brukes til stasplagg.

Uansett har jeg hørt at det er en dårlig ide å skaffe en dyr bunad til en konfirmant fordi de vokser ut av den til de blir 21 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ellers at bunad og sølvpynt og denslags var noe som foreldrene og besteforeldre og faddere skaffet sammen, som gaven til konfirmanten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er en festdrakt. Som kan brukes til stasplagg.

Uansett har jeg hørt at det er en dårlig ide å skaffe en dyr bunad til en konfirmant fordi de vokser ut av den til de blir 21 år...

Da er det jo veldig fint at man som regel kan sy ut en bunad da :)

Jeg vokste aldri ut av bunaden min, men flere har lånt den. Det har aldri vært noe problem for de å låne den selv om de har vært større enn meg, fordi den kan syes ut.

Anonymous poster hash: dae1d...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo veldig fint at man som regel kan sy ut en bunad da :)

Jeg vokste aldri ut av bunaden min, men flere har lånt den. Det har aldri vært noe problem for de å låne den selv om de har vært større enn meg, fordi den kan syes ut.

Anonymous poster hash: dae1d...987

Men det var jo fint :)

Jeg har ikke så mye greie på det med å sy.

Men jeg liker tradisjonen med bunader, så jeg har lest litt om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråla88

Nei, men det er en festdrakt. Som kan brukes til stasplagg.

Uansett har jeg hørt at det er en dårlig ide å skaffe en dyr bunad til en konfirmant fordi de vokser ut av den til de blir 21 år...

Min passer fortsatt, 27 år😊 de kan justeres ganske mye inn og ut i str så det trenger du ikke bekymre deg for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad er gjerne et plagg man bruker lang tid på å bestemme seg om man vil ha eller ikke.

En så kosbar kostyme/drakt er gjerne noe som man sparer til over tid & bestilles / syes 1 år - 6 måneder i forveien.

Det finnes ingen " billige " bunader som både er ubrukte og norskprodusert.

Jeg synes at du skal la henne få bruke tid på å tenke igjennom om hvorvidt hun faktisk vil ha bunad eller ikke, og mulige alternativ. Kan hun leie/låne? Av søskenbarn, tanter, etc?

Vet hun hvilken type drakt hun vil ha og i hvilke farger?

Har drakten en spesiell verdi for henne utover det at " alle andre skal stå konfirmant i bunad " ?

Hvis hun fikk velge i mellom bilsertifikat & bunad - ville hun fortsatt ha valgt bunad?

Hva er galt med å ønske seg bunad? Det er jo et plagg man har i mange år, og man kan bruke til alle anledninger slik som dåp, 17.mai, konfirmasjon osv osv, koster mer å kjøpe ny kjole hver gang man skal noe. Dette er jo en norsk tradisjon, og selvom du synes det er undøvendig så ønsker mange å følge den.

Anonymous poster hash: efe4f...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er en festdrakt. Som kan brukes til stasplagg.

Uansett har jeg hørt at det er en dårlig ide å skaffe en dyr bunad til en konfirmant fordi de vokser ut av den til de blir 21 år...

Bunader kan som regel syes mye ut og inn slik at de kan passe mottageren i åresvis. Finnes sikkert unntak, jeg bare generaliserer her :-) Ofte er kopibunadene ikke beregnet for akkurat det, så de har gjerne en kortere varighet til tross for lavere kostnad.

Jeg fikk, som skrevet, min bunad til konfirmasjon og med små justeringer passer den fint enda : -)

Men reagerer mest på ts' datter som ikke vil ha brukt bunad. "Vil ha" betyr ikke alltid "skal få"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, men det er en festdrakt. Som kan brukes til stasplagg.

Uansett har jeg hørt at det er en dårlig ide å skaffe en dyr bunad til en konfirmant fordi de vokser ut av den til de blir 21 år...

Der tar du feil. En bunad kan legges ned og opp, og kan sys ut. Use your brain.....

Anonymous poster hash: efe4f...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Hva er galt med å ønske seg bunad? Det er jo et plagg man har i mange år, og man kan bruke til alle anledninger slik som dåp, 17.mai, konfirmasjon osv osv, koster mer å kjøpe ny kjole hver gang man skal noe. Dette er jo en norsk tradisjon, og selvom du synes det er undøvendig så ønsker mange å følge den. Anonymous poster hash: efe4f...b2f

Skriver ingenting om at det er galt å ønske seg bunad. Men det virket ikke spesielt gjennomtenkt, når det er under ett år til hun står konfirmant.

Du skal bruke bunaden vanvittig mange ganger før det " lønner seg ".

( gitt at man ellers ville ha kjøpt et nytt festantrekk hvert tilsvarende år )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som er veldig imot Kina-bunad.

Så håper du styrer unna det TS!

Den type produksjon bidrar til at de orginale bunadskikkene blir vannet ut, og i tillegg gjør det det vanskeligere økonomisk for husflider ol. og fortsette med den viktige jobben de gjør med å bevare kulturarven vår.

Det er relativt store variasjoner i priser på nye bunader ettersom det er store forskjeller i utforming og ikke mist sølv.

Bunader som Norsk-folkedrakt, og grafferdrakt er rimeligere bunader.

Telemark, Setesdal og 1880-stakken (tror jeg den heter) fra Vest-agder er blandt de dyreste.

Ellers hadde jeg ikke hatt problemer med å kjøpe brukt! Da kan man virkelig gjøre et kupp og bunader blir oppbevart på fint og brukt så lite at man stort sett ikke ser noen forskjell.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 50348...ac7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man starter ikke på bunaden før det er ett år igjen til konfirmasjonen som regel. Før hvis man skal sy den selv. Kina bunader får man jo på rekord tid, men deretter også.

Anonymous poster hash: efe4f...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...