Gå til innhold

17 år - får ikke smake alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg er 46 og har enda ikke smakt alkohol, jeg har blidt budt siden jeg var 14 og takket nei for jeg har aldri sett poenget med å drikke alkohol og ikke vite akkurat hva som skjer til enhver tid

av mine tre barn har nr 1 samme mening som meg -ser ikke vitsen, og fikk førerkortet betalt av bestefar for ikke å drikke og røyke før 18 årsdagen, nr to drakk og røykte før 18 årsdagen og fikk ikke førerkortet av bestefar, nr 3 fikk førerkort av bestefar for ikke å ha røykt og drukket før 18 årsdagen men drikker innimellom no, men passer på å ikke drikke for mye,

så hold deg til avtalen alkohol og røykfri og bli mer voksen og finn ut at å røyke og drikke er i grunnen bortkastede penger

et lite tips til deg om du har egne penger er å spørre vennene dine hvor mye de røyker/snuser og drikker for i uka, og hver uke legge i et syltetøyglass den høyeste summen av svara du får og ikke bli fristet til å ta noe ut av glasset, om et halvt år når du fyller 18 kan du telle over hvor mye du har spart siden 1 mai og se at du er på vei til å spare til en bil

er aldri dumt å vere smart Anonymous poster hash: 9c144...6b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får gjerne mene at det er strengt, men hun var faktisk 16 år og gammel nok til å vite hva avtalen egentlig handlet om, og likevel gjøre en avtale. Hadde hun vært 8 år, når moren gjorde en avtale, og hun som 8åring avtalte, uten å vite hva det ville bety, hadde jeg skjønt det. Når hun nå er nesten voksen, er det på tide å forstå at livet stiller krav til deg.

Nå snakker jeg om at det er strengt om de ikke hadde hatt den avtalen. Men siden de har en avtale så velger hun jo selv om hun vil holde den. En avtale er jo en avtale.

Men foreldre som ikke lar en 17åring smake alkohol mener JEG er strenge. (Se bort i fra avtalen)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trådstarter, vil jeg si at jeg synes at vi heller kan ha noen regler istedenfor den avtalen vi har. For eksempel at jeg ikke skal bli full, alltid si hvor jeg er, hvem jeg er med osv. Synes det blir for strengt med den avtalen...

Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å bryte avtalen for å få i meg litt alkohol!

Du valgte jo selv å gå med på den avtalen, så at de forventer at du holder den er jo ikke strengt.

Jeg snakker om foreldre som ikke har en sånn type avtale med ungene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, jeg hadde en slik avtale med mine foreldre, men jeg drakk fra jeg var 16 år gammel. Foreldrene mine nektet meg ikke lappen av den grunn...

Røyking derimot, dét hadde blitt slått enda hardere ned på enn et par kvelder med litt alkohol innabords. Jeg tror de aller aller fleste av oss har i det minste prøvd alkohol før fylte 18, så å komme med prekener om at "nei, du er ikke gammel nok", er tafatt når man selv har gjort det.

Nå høres for øvrig foreldrene til TS ut som de er ganske nazi på det å ikke drikke alkohol. Hadde mine foreldre vært så strenge, hadde nok ikke jeg turt rett og slett, for man kan lett se på noen (spesielt en man kjenner veldig godt) om de har drukket alkohol. Øynene blir glassaktige, man blir litt snøvlete og svimmel, man tar ikke ting så seriøst. Selv om du drikker ett glass, kan du fortsatt bli veldig påvirket da du aldri har drukket før.

Husker noen venninner og jeg tok 1 dl sprit som vi fordelte på 4 jenter. ALLE ble svimle, surrete, veldig mye blidere osv.

Anonymous poster hash: d7349...cb9 [/acronym

Det at dine foreldre ikke var konsekvente, betyr ikke at hennes ikke er det. Hadde jeg opplevd brudd på avtalen fra min 17åring, så hadde nok hun opplevd at resten av lappen dekkes av hennes lomme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, vet om mange, både med og uten en sånn avtale, som avstod fra alkohol til de var 18. Er nok ikke så utopisk som du tror.

Ja, det er nok forskjell fra bygd til by. Der jeg vokste opp var det ikke vanlig å avstå så lenge, man ble skjenket fra konfirmasjonsalder. De ordentlige avsto kanskje til de begynte på videregående, men de var i et lite mindretall. De som hadde slike avtaler hadde gjerne det om å la være å røyke eller å oppnå visse karakterer. At man ikke skal smake en dråpe alkohol før fylte atten er som regel en avtale som blir brutt, gjerne uten at foreldrene får vite om det. Kjipt om det ender med at tenåringen lyver.

Det er ikke snakk om å bli full engang, bare ta seg noen slurker for å kjenne litt på hvordan alkohol er.

Anonymous poster hash: 43ae7...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok forskjell fra bygd til by. Der jeg vokste opp var det ikke vanlig å avstå så lenge, man ble skjenket fra konfirmasjonsalder. De ordentlige avsto kanskje til de begynte på videregående, men de var i et lite mindretall. De som hadde slike avtaler hadde gjerne det om å la være å røyke eller å oppnå visse karakterer. At man ikke skal smake en dråpe alkohol før fylte atten er som regel en avtale som blir brutt, gjerne uten at foreldrene får vite om det. Kjipt om det ender med at tenåringen lyver.

Det er ikke snakk om å bli full engang, bare ta seg noen slurker for å kjenne litt på hvordan alkohol er.

Anonymous poster hash: 43ae7...ccb

Foreldrene er nok klar over at det er en viss risiko for at ungdommen prøver, og lyver om det etterpå. Jeg tror ikke de tenker: "Nå er det 100% sikkert at barnet vårt ikke prøver alkohol før de blir 18". Så valget om en slik avtale ligger jo hos foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene er nok klar over at det er en viss risiko for at ungdommen prøver, og lyver om det etterpå. Jeg tror ikke de tenker: "Nå er det 100% sikkert at barnet vårt ikke prøver alkohol før de blir 18". Så valget om en slik avtale ligger jo hos foreldrene.

Jeg kan gjerne lage en slik avtale om røyk eller skoleprestasjoner, da jeg ikke ser for meg at jeg kommer til å nekte mine barn å smake alkohol hjemme i når de når syttenårsalderen.

Anonymous poster hash: 43ae7...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig imponerende at du har klart å vente så lenge! Kan du ikke forklare foreldrene dine at ønsker å vite hvordan alkohol oppleves, og be om å få smake litt på vinen de drikker?

Jeg har aldri før hørt om noen som ikke har drukket før 18-årsdagen. De aller fleste her (Oslo vest) begynner rundt 14-15 årsalderen.

Anonymous poster hash: a6eab...43c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne lage en slik avtale om røyk eller skoleprestasjoner, da jeg ikke ser for meg at jeg kommer til å nekte mine barn å smake alkohol hjemme i når de når syttenårsalderen.

Anonymous poster hash: 43ae7...ccb

Men da er det fortsatt mulig at barnet ditt bukker under for gruppepresset og prøver å røyke, og unnlater å si det til deg etterpå. Det er ingen forskjell på det og alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig imponerende at du har klart å vente så lenge! Kan du ikke forklare foreldrene dine at ønsker å vite hvordan alkohol oppleves, og be om å få smake litt på vinen de drikker?

Jeg har aldri før hørt om noen som ikke har drukket før 18-årsdagen. De aller fleste her (Oslo vest) begynner rundt 14-15 årsalderen.

Anonymous poster hash: a6eab...43c

Hun har en avtale og da må hun holde den. Med de holdningene at hun MÅ smake før 18, så forstår jeg hvorfor normenn har så utrolig dårlig holdninger til alokohol

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel selv hadde det nok endt veldig dårlig om jeg satt hjemme hver helg og på 18årsdag tipper over. Da hadde jeg nok vært såpass bitter at jeg hadde drukke meg veldig full. Har ofte motsatt effekt. Jeg drakk ikke særlig mye for jeg likte ikke alkohol. Jeg hadde følt at ungdomstiden ble frastjålt.

MEN. Du kan jo drikke. Problemet er at du da ikke får lappen på 30k. Får du lov å bli med på festen?

Får du lov å røyke før du er 18 og få lappen? Det gir et slags nikotinkick som kan gjøre opp for 1-2rusbrus.

Spør om det med røyk og om du heller kan få to-tre 4%rusbrus.

Men du får vel gå på festen om du lover å ikke drikke?



Anonymous poster hash: f0966...4b0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en 17 og et halvt år gammel jente som aldri har smakt alkohol (!!). Jeg fortalte mamma idag at jeg skulle i en 18-årsdag til en venninne og hun ville ikke at jeg skulle gå engang. Når jeg var 16, avtalte jeg og foreldrene mine at jeg ikke skulle drikke, røyke osv før jeg ble 18, og da skulle jeg få sertifiktatet av dem. Problemet er at jeg har lyst å smått eksperimentere med litt alkohol, da alle vennene mine er ute og drikker osv. Jeg får ikke engang lov å smake litt alkohol i bursdagen jeg skal i. Hun er redd jeg skal bli full og miste kontroll osv, men jeg vil bare smake noen slurker. Jeg er en veldig moden og ansvarlig jente, og har aldri gitt foreldre mine en grunn til å ikke stole på meg. Synes dere det er rett at jeg ikke skal få lov å smake en slurk engang selvom jeg er 17,5 år? Hva kan jeg eventuelt si for at jeg skal få lov til dette? Suger litt når jeg er alene med foreldrene mine hver helg, og ikke får lov til å drikke en slurk eller to liksom når alle vennene mine gjør det... Anonymous poster hash: ecef7...68e Anonymous poster hash: ecef7...68e

Er ikke enig med deg i din beskrivelse av deg selv om at du er så moden når du anser det som et så stort problem at du ikke skal drikke alkohol.

Man kan ha det minst like gøy uten alkohol.

Du står jo helt fritt til å bryte avtalen du haa inngått med foreldrene dine og betale førerkortet ditt selv, men er det virkelig verdt det?

Jeg har selv en datter på snart 19 og en sønn på snart 21 og begge har hatt samme avtalen og har fullført disse uten problemer. Og ingen av de har hatt noe sørlig høyt alkoholforbruk etter at de fikk lappen heller. Kanskje fordi de har sett at det går ann å ha det morsomt uten...

Anonymous poster hash: ecb86...3b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel selv hadde det nok endt veldig dårlig om jeg satt hjemme hver helg og på 18årsdag tipper over. Da hadde jeg nok vært såpass bitter at jeg hadde drukke meg veldig full. Har ofte motsatt effekt. Jeg drakk ikke særlig mye for jeg likte ikke alkohol. Jeg hadde følt at ungdomstiden ble frastjålt.

MEN. Du kan jo drikke. Problemet er at du da ikke får lappen på 30k. Får du lov å bli med på festen?

Får du lov å røyke før du er 18 og få lappen? Det gir et slags nikotinkick som kan gjøre opp for 1-2rusbrus.

Spør om det med røyk og om du heller kan få to-tre 4%rusbrus.

Men du får vel gå på festen om du lover å ikke drikke?

Anonymous poster hash: f0966...4b0

Er verden blitt så svart hvit at man kun kan sitte hjemme hver helg eller dra på fest? Kan man virkelig ikke gjøre noe annet? Må jo være en sensasjon at jeg vokste opp og ikke ble alkoholiker når jeg ikke drakk før jeg ble 18 :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en 17-åring og h'n har på ingen måte min velsignelse til å drikke alkohol. H'n får ikke lov, men om h'n har smakt bet jeg jo ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en 17 og et halvt år gammel jente som aldri har smakt alkohol (!!). Jeg fortalte mamma idag at jeg skulle i en 18-årsdag til en venninne og hun ville ikke at jeg skulle gå engang. Når jeg var 16, avtalte jeg og foreldrene mine at jeg ikke skulle drikke, røyke osv før jeg ble 18, og da skulle jeg få sertifiktatet av dem. Problemet er at jeg har lyst å smått eksperimentere med litt alkohol, da alle vennene mine er ute og drikker osv. Jeg får ikke engang lov å smake litt alkohol i bursdagen jeg skal i. Hun er redd jeg skal bli full og miste kontroll osv, men jeg vil bare smake noen slurker. Jeg er en veldig moden og ansvarlig jente, og har aldri gitt foreldre mine en grunn til å ikke stole på meg.

Synes dere det er rett at jeg ikke skal få lov å smake en slurk engang selvom jeg er 17,5 år? Hva kan jeg eventuelt si for at jeg skal få lov til dette? Suger litt når jeg er alene med foreldrene mine hver helg, og ikke får lov til å drikke en slurk eller to liksom når alle vennene mine gjør det...

Anonymous poster hash: ecef7...68e

Anonymous poster hash: ecef7...68e

Med tanke på hvor mye lappen koster så blir det jævlig dyre slurker..

Anonymous poster hash: a282c...7fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en 17 og et halvt år gammel jente som aldri har smakt alkohol (!!). Jeg fortalte mamma idag at jeg skulle i en 18-årsdag til en venninne og hun ville ikke at jeg skulle gå engang. Når jeg var 16, avtalte jeg og foreldrene mine at jeg ikke skulle drikke, røyke osv før jeg ble 18, og da skulle jeg få sertifiktatet av dem. Problemet er at jeg har lyst å smått eksperimentere med litt alkohol, da alle vennene mine er ute og drikker osv. Jeg får ikke engang lov å smake litt alkohol i bursdagen jeg skal i. Hun er redd jeg skal bli full og miste kontroll osv, men jeg vil bare smake noen slurker. Jeg er en veldig moden og ansvarlig jente, og har aldri gitt foreldre mine en grunn til å ikke stole på meg.

Synes dere det er rett at jeg ikke skal få lov å smake en slurk engang selvom jeg er 17,5 år? Hva kan jeg eventuelt si for at jeg skal få lov til dette? Suger litt når jeg er alene med foreldrene mine hver helg, og ikke får lov til å drikke en slurk eller to liksom når alle vennene mine gjør det...

Anonymous poster hash: ecef7...68e

Anonymous poster hash: ecef7...68e

En avtale er en avtale. Jeg hadde en lignende avtale med mine foreldre, men den gjaldt kun røyk. Jeg holdt avtalen, mens min bror som brøt den ble pent nødt til å betale tilbake det sertifikatet hadde kostet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk ikke LOV til å drikke alkohol når du er 17,5 år. Vil du virkelig blåse gratis lappen for å få drikke alkohold før det er lovlig? 30.000-ish for noen slurker øl, sprit, whatever?

Det blir dyr literpris det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som sier at hun skal vente til hun er 18. Hadde det ikke vært for avtalen, hadde dere ment det samme da? ALLE drikker vel alkohol før de er 18 på et eller annet tidspunkt uansett.

Helt ærlig, nei, Jeg fikk vin av min bror fra jeg var konfirmant. I begynnelsen var det i under lørdagsmiddager med våre foreldre. (Hans argument, var at jeg måtte øve meg) fra jeg var begynte å drikke alkohol på fester da jeg var 17 kjøpte han øl og vin til meg (aldri sprit). Mine foreldre visste om dette og sa ikke noe imot det. Mine foreldre var ganske avslappet til det. Jeg hadde en avtale om at jeg skulle ringe dem hvis noe skulle oppstå og det var alt.

At en person på 17,5 år drikker synes jeg ikke er ille i det hele tatt. Ts har imidlertid en avtale med foreldrene og \den avtalen synes jeg bør respekteres. Eller hun kan ta konsekvensene av å bryte den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, nei, Jeg fikk vin av min bror fra jeg var konfirmant. I begynnelsen var det i under lørdagsmiddager med våre foreldre. (Hans argument, var at jeg måtte øve meg) fra jeg var begynte å drikke alkohol på fester da jeg var 17 kjøpte han øl og vin til meg (aldri sprit). Mine foreldre visste om dette og sa ikke noe imot det. Mine foreldre var ganske avslappet til det. Jeg hadde en avtale om at jeg skulle ringe dem hvis noe skulle oppstå og det var alt.

At en person på 17,5 år drikker synes jeg ikke er ille i det hele tatt. Ts har imidlertid en avtale med foreldrene og \den avtalen synes jeg bør respekteres. Eller hun kan ta konsekvensene av å bryte den.

Det er jeg enig i. Hun har selv valgt å gå med på avtalen.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange reagerer på at 17 åringer smaker alkohol. I min verden er det mer normalt at en 17 åring har smakt alkohol, enn at han/hun ikke har gjort det... Men kanskje det sier mer om meg. Aner ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...