Gå til innhold

17 år - får ikke smake alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som trådstarter, vil jeg si at jeg synes at vi heller kan ha noen regler istedenfor den avtalen vi har. For eksempel at jeg ikke skal bli full, alltid si hvor jeg er, hvem jeg er med osv. Synes det blir for strengt med den avtalen...

Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å bryte avtalen for å få i meg litt alkohol!

Endret av Mariabe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan ellers får man da i seg alkohol? Uten å bli bundet fast og ha kjeven prøyet opp? Stjele?

Anonymous poster hash: 6e89d...092

Poenget er at det ikke er ungdommen under 18 som begår et lovbrudd ved å drikke alkohol. Får hun tak i alkohol via andre, er de disse som begår et lovbrudd.

Endret av zellica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ellers får man da i seg alkohol? Uten å bli bundet fast og ha kjeven prøyet opp? Stjele?

Anonymous poster hash: 6e89d...092

Hun har lov til å drikke. Det er den eller de som eventuelt skaffer henne alkohol som kan straffes. Det kan sikkert høres rart ut, men det er altså ingen regler mot det å drikke når man er under 18.

Jeg synes forøvrig også at TS bør overholde avtalen med foreldrene sine, dersom de ikke vil gjøre noe unntak fra den. Hun er umyndig, de har en avtale og hun bør holde avtalen fremfor å skulle lage smutthull der nå. Men alkoholloven slår klart fast at det som er ulovlig er å selge eller overlate alkohol til en mindreårig, ikke for personer under 18 å konsumere det. De er selvsagt underlagt samme regler om å drikke offentlig, og de vil jo i praksis kunne bli kjørt hjem av politiet og få en skikkelig skyllebøtte, men de bryter ingen lov.

Så det må alltid et lovbrudd til for at mindreårige skal kunne drikke. Men det er ikke den drikkende mindreårige som bryter loven. Det er den som overlater alkohol til vedkommende.

Anonymous poster hash: 1003a...dc4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes foreldrene dine høres veldig strenge ut. Alle jeg kjenner har i allefall smakt når de er 16-17 år gamle og de fleste har være fulle og, men så bor jeg i en småby da så er vel litt annerledes her. Men synes uansett du skulle ha fått lov til å smake alkohol.

Jeg bor i en liten småby jeg også. Synes det er dumt at jeg ikke får smakt litt.. Jeg har ikke tenkt å drikke meg full engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ellers får man da i seg alkohol? Uten å bli bundet fast og ha kjeven prøyet opp? Stjele?

Anonymous poster hash: 6e89d...092

Uansett hvordan man får tak i det, så er ikke konsumet av alkohol ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har ikke noe å si om alle gjør det, det er fortsatt ikke lov for noen å gi henne alkohol da hun er mindreårig. Hun kan ikke få servert noe steder, og viss hun blir tatt i å drikke/være full så kan barnevernet og foreldre bli kontaktet. De som har skaffet henne alkohol og gitt henne drikke har gjort seg skyldig i en ulovlig handling. Foreldrene hennes har full rett i å nekte henne å drikke, med grunnlag i foreldreansvaret. Hadde det ikke vært for avtalen så hadde jeg fortsatt sagt at å ikke få lov av mor og far å drikke ikke et stort tap, og siden hun ikke er myndig så er det ingen lovlige måter for henne å konsumerer alkohol.

Det er jo ikke hun som begår et lovbrudd om hun drikker, det er den som kjøper. Foreldrene kan nekte henne ja, men det gjør forsatt ikke noe med meningen min om at de er strenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en liten småby jeg også. Synes det er dumt at jeg ikke får smakt litt.. Jeg har ikke tenkt å drikke meg full engang.

Vent til du blir 18 du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk ikke LOV til å drikke alkohol når du er 17,5 år. Vil du virkelig blåse gratis lappen for å få drikke alkohold før det er lovlig? 30.000-ish for noen slurker øl, sprit, whatever?

Det står ingenting i loven om at man ikke kan drikke alkohol når man er under 18 år.

Anonymous poster hash: 0515b...224

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at de aller fleste på festen er allerede fylt 18 år eller blir det ila året. Dette er vanskelig for ungdommene når halvparten kan drikke og halvparten ikke kan.

18 åringer og over kan faktisk bli anmeldt for alcoholservering til ungdommer under 18. Så hvis du lover at du ikke skal drikke for å dra på festen, og more din finner ut etterpå at du har, så kan hun anmelde bursdagsvoksen,eller dens foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men for at hun skal kunne drikke må et lovbrudd finne sted. Ja de er strenge, og det er det flere foreldre som burde være, i min mening.

Jaja du får mene hva du vil. Jeg står forsatt på mitt om at det er strengt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trådstarter, vil jeg si at jeg synes at vi heller kan ha noen regler istedenfor den avtalen vi har. For eksempel at jeg ikke skal bli full, alltid si hvor jeg er, hvem jeg er med osv. Synes det blir for strengt med den avtalen...

Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å bryte avtalen for å få i meg litt alkohol!

Jeg forstår at du ønsker å forsøke sånn forsiktig, men når man først har en avtale, så må man holde seg til den. At det oppleves strengt for deg, har ingenting å si. Det er ikke så lenge siden dere ble enig om dette, så sorry altså, men en avtale er til for å holdes. Begge parter har mulighet til å gjennomgå en avtale, og med gjensidig enighet gjøre endringer. Du kan ikke gjøre endringer, og samtidig kreve at de holder sin del av avtalen, altså betale for ditt førerkort. Så da for du se om det å gjøre små forsøk er verdt å miste lappen.

Sorry men det er sånn voksen verden fungerer

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke noe om slike avtaler og dette er en av grunnene. Hadde det vært at du skulle holde deg unna alkohol frem til du ble 16, eller ikke begynne å røyke før du flyttet hjemmefra, men BÅDE alkohol og røyk frem til du blir 18?

Det eneste som skjer nå er at du føler deg utenfor. Jeg er ikke spesielt for at ungdom skal drikke alkohol, men jeg husker jo selv hvordan vi drev på sommeren etter ungdomsskolen. Da var det ingen jeg kjente som ikke hadde prøvd, selv om ikke alle festet.



Anonymous poster hash: 43ae7...ccb
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja du får mene hva du vil. Jeg står forsatt på mitt om at det er strengt.

Du får gjerne mene at det er strengt, men hun var faktisk 16 år og gammel nok til å vite hva avtalen egentlig handlet om, og likevel gjøre en avtale. Hadde hun vært 8 år, når moren gjorde en avtale, og hun som 8åring avtalte, uten å vite hva det ville bety, hadde jeg skjønt det. Når hun nå er nesten voksen, er det på tide å forstå at livet stiller krav til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som sier at hun skal vente til hun er 18. Hadde det ikke vært for avtalen, hadde dere ment det samme da? ALLE drikker vel alkohol før de er 18 på et eller annet tidspunkt uansett.

Denne alle kan du bare droppe. Jeg smakte ikke en eneste dråpe alkohol før jeg var 18. Synd jeg aldri fikk denne avtalen :(

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke noe om slike avtaler og dette er en av grunnene. Hadde det vært at du skulle holde deg unna alkohol frem til du ble 16, eller ikke begynne å røyke før du flyttet hjemmefra, men BÅDE alkohol og røyk frem til du blir 18?

Det eneste som skjer nå er at du føler deg utenfor. Jeg er ikke spesielt for at ungdom skal drikke alkohol, men jeg husker jo selv hvordan vi drev på sommeren etter ungdomsskolen. Da var det ingen jeg kjente som ikke hadde prøvd, selv om ikke alle festet.

Anonymous poster hash: 43ae7...ccb

Dette spørs jo på vennegjengen. Hadde selv ei venninne som ikke drakk alkohol før hun fylte 18, fordi hun også hadde en avtale med foreldrene, og det gikk helt fint for henne. Hun var med på alle festene vi var på, men hun var edru. Synes vi heller kan jobbe med å få ungdommen til å innse at de som ikke røyker eller drikker faktisk ikke er noe mindre kule av den grunn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørs jo på vennegjengen. Hadde selv ei venninne som ikke drakk alkohol før hun fylte 18, fordi hun også hadde en avtale med foreldrene, og det gikk helt fint for henne. Hun var med på alle festene vi var på, men hun var edru. Synes vi heller kan jobbe med å få ungdommen til å innse at de som ikke røyker eller drikker faktisk ikke er noe mindre kule av den grunn.

Jo, men jeg synes slike avtaler er dumt uansett hvor mye holdningsskapende arbeid voksne bedriver. Man kan gjerne premiere gode karakterer, at ungdommen ikke begynner å røyke osv, men akkurat hva angpr alkohol er det nesten en utopi at ungdommen skal avstå å prøvesmake før fylte atten.

Anonymous poster hash: 43ae7...ccb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, jeg hadde en slik avtale med mine foreldre, men jeg drakk fra jeg var 16 år gammel. Foreldrene mine nektet meg ikke lappen av den grunn...

Røyking derimot, dét hadde blitt slått enda hardere ned på enn et par kvelder med litt alkohol innabords. Jeg tror de aller aller fleste av oss har i det minste prøvd alkohol før fylte 18, så å komme med prekener om at "nei, du er ikke gammel nok", er tafatt når man selv har gjort det.

Nå høres for øvrig foreldrene til TS ut som de er ganske nazi på det å ikke drikke alkohol. Hadde mine foreldre vært så strenge, hadde nok ikke jeg turt rett og slett, for man kan lett se på noen (spesielt en man kjenner veldig godt) om de har drukket alkohol. Øynene blir glassaktige, man blir litt snøvlete og svimmel, man tar ikke ting så seriøst. Selv om du drikker ett glass, kan du fortsatt bli veldig påvirket da du aldri har drukket før.

Husker noen venninner og jeg tok 1 dl sprit som vi fordelte på 4 jenter. ALLE ble svimle, surrete, veldig mye blidere osv.



Anonymous poster hash: d7349...cb9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg synes slike avtaler er dumt uansett hvor mye holdningsskapende arbeid voksne bedriver. Man kan gjerne premiere gode karakterer, at ungdommen ikke begynner å røyke osv, men akkurat hva angpr alkohol er det nesten en utopi at ungdommen skal avstå å prøvesmake før fylte atten.

Anonymous poster hash: 43ae7...ccb

Nja, vet om mange, både med og uten en sånn avtale, som avstod fra alkohol til de var 18. Er nok ikke så utopisk som du tror.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...