Gå til innhold

17 år - får ikke smake alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en 17 og et halvt år gammel jente som aldri har smakt alkohol (!!). Jeg fortalte mamma idag at jeg skulle i en 18-årsdag til en venninne og hun ville ikke at jeg skulle gå engang. Når jeg var 16, avtalte jeg og foreldrene mine at jeg ikke skulle drikke, røyke osv før jeg ble 18, og da skulle jeg få sertifiktatet av dem. Problemet er at jeg har lyst å smått eksperimentere med litt alkohol, da alle vennene mine er ute og drikker osv. Jeg får ikke engang lov å smake litt alkohol i bursdagen jeg skal i. Hun er redd jeg skal bli full og miste kontroll osv, men jeg vil bare smake noen slurker. Jeg er en veldig moden og ansvarlig jente, og har aldri gitt foreldre mine en grunn til å ikke stole på meg.

Synes dere det er rett at jeg ikke skal få lov å smake en slurk engang selvom jeg er 17,5 år? Hva kan jeg eventuelt si for at jeg skal få lov til dette? Suger litt når jeg er alene med foreldrene mine hver helg, og ikke får lov til å drikke en slurk eller to liksom når alle vennene mine gjør det...


Anonymous poster hash: ecef7...68e



Anonymous poster hash: ecef7...68e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke myndig, du må ikke gjøre det alle vennene dine gjør. De kan bli anmeldt for å gi deg alkohol. Du får fint vente det siste halvåret.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo dra på festen uten å drikke? Syns det er litt rart om du ikke skal få gå på festen, for det kan du jo! Så kan du jo bare være ansvarlig å ikke drikke mtp avtalen du har gjort med foreldrene dine da.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns ikke du har rett på å smake alkohol selv om vennene dine gjør det. Jeg er enig med moren din, og en avtale er en avtale uansett.

Du har så mange år å drikke alkohol på siden, at et halvt år til med venting ikke er mye i den store sammenhengen.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avtale er en avtale, hvis du bryter den så er det bare du som får svi for det. Synes ikke hun skal nekte deg å dra i bursdagsfest, hun må stole på at hun har oppdratt deg riktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et førerkort er verdt et halvt års venting. ;) Men jeg synes du kan ta en diskusjon med dine foreldre/mor om at det er urimelig å problematisere at en ungdom som snart er 18 skal få gå på fest. Moren din gjør det temmelig klart at hun ikke stoler på deg, og det er ikke en god følelse å ha for en ungdom. Hvis moren din ikke har noen god grunn for å ikke vise deg tillit, synes jeg du skal kreve tillit.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke er du myndig, og en hver som gir deg alkohol er lovbrytere. Så kan du jo tenke hva som er viktigst, holde deg alkoholfri i 6 mnd til og få lappen (som koster MYE), eller være "kul".

Regner med at du ikke vil synke så lavt og lyve til foreldrene dine om du bryter avtalen?

Anonymous poster hash: 0210a...3b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk ikke LOV til å drikke alkohol når du er 17,5 år. Vil du virkelig blåse gratis lappen for å få drikke alkohold før det er lovlig? 30.000-ish for noen slurker øl, sprit, whatever?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en 17 og et halvt år gammel jente som aldri har smakt alkohol (!!). Jeg fortalte mamma idag at jeg skulle i en 18-årsdag til en venninne og hun ville ikke at jeg skulle gå engang. Når jeg var 16, avtalte jeg og foreldrene mine at jeg ikke skulle drikke, røyke osv før jeg ble 18, og da skulle jeg få sertifiktatet av dem. Problemet er at jeg har lyst å smått eksperimentere med litt alkohol, da alle vennene mine er ute og drikker osv. Jeg får ikke engang lov å smake litt alkohol i bursdagen jeg skal i. Hun er redd jeg skal bli full og miste kontroll osv, men jeg vil bare smake noen slurker. Jeg er en veldig moden og ansvarlig jente, og har aldri gitt foreldre mine en grunn til å ikke stole på meg.

Synes dere det er rett at jeg ikke skal få lov å smake en slurk engang selvom jeg er 17,5 år? Hva kan jeg eventuelt si for at jeg skal få lov til dette? Suger litt når jeg er alene med foreldrene mine hver helg, og ikke får lov til å drikke en slurk eller to liksom når alle vennene mine gjør det...

Anonymous poster hash: ecef7...68e

Anonymous poster hash: ecef7...68e

En avtale er en avtale. Forøvrig syns jeg du skal få gå på festen uten å drikke Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk ikke LOV til å drikke alkohol når du er 17,5 år. Vil du virkelig blåse gratis lappen for å få drikke alkohold før det er lovlig? 30.000-ish for noen slurker øl, sprit, whatever?

Hun har lov! Det er derimot ikke lov å selge/gi alkohol til henne.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes foreldrene dine høres veldig strenge ut. Alle jeg kjenner har i allefall smakt når de er 16-17 år gamle og de fleste har være fulle og, men så bor jeg i en småby da så er vel litt annerledes her. Men synes uansett du skulle ha fått lov til å smake alkohol.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes foreldrene dine høres veldig strenge ut. Alle jeg kjenner har i allefall smakt når de er 16-17 år gamle og de fleste har være fulle og, men så bor jeg i en småby da så er vel litt annerledes her. Men synes uansett du skulle ha fått lov til å smake alkohol.

Det gjorde jeg og. Men det var ikke dermed sagt at foreldrene mine syns det var greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville virkelig revurdert det hvis jeg var deg. Tenk hvis du ender opp med å ikke få førerkortet? Du er klar over hvor dyrt det er? Du klarer å vente et halvt år til før du begynner å drikke. Førerkort over alkohol any day ass!!

Endret av drue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun har lov! Det er derimot ikke lov å selge/gi alkohol til henne.

Hvordan ellers får man da i seg alkohol? Uten å bli bundet fast og ha kjeven prøyet opp? Stjele?

Anonymous poster hash: 6e89d...092

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk ikke LOV til å drikke alkohol når du er 17,5 år. Vil du virkelig blåse gratis lappen for å få drikke alkohold før det er lovlig? 30.000-ish for noen slurker øl, sprit, whatever?

Hun har jo lov.

TS; Jeg synes foreldrene dine er strenge. Nå har dere jo en avtale, så det kommer jo an på om du synes det er verdt det. Jeg drakk vel alkohol for første gang i 8-9 klasse eller noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg og. Men det var ikke dermed sagt at foreldrene mine syns det var greit

joda men det jeg mente var at foreldrene her jeg bor godtar det stortsett så lenge det er med måte. det er bedre at man lar dem prøve litt og kan hente dem osv, enn at de drar bak ryggen til foreldrene og drikker og havner i ei grøft langs veien

Endret av bobler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som sier at hun skal vente til hun er 18. Hadde det ikke vært for avtalen, hadde dere ment det samme da? ALLE drikker vel alkohol før de er 18 på et eller annet tidspunkt uansett.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...