Gå til innhold

Hvorfor er KG bruker så hissige på å rette språkfeil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Seksuell frustrasjon som får sitt utspill sånn jeg har observert det.

Anonymous poster hash: e57d0...675

 

Hæ?

Anonymous poster hash: 05fd0...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jeg helt sikker på, ja. Folk som mestrer norsk språk er i svært liten grad interessert i å rakke ned på andre.

Anonymous poster hash: 89725...1b1

Det er nok bare en ønsketenkning.

 

Norsk språkråd er veldig opptatt av at folk skal skrive riktig. Medlemmene der mestrer norsk språk godt.

Anonymous poster hash: 021be...f5a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det fordi jeg er redd for at det norske språk skal forfalle helt, for det står så dårlig til med språkferdighetene til folk. Det er aldri for å være bedreviter eller kritisere (selv om jeg vet det virker sånn), det er kun for å opplyse.

Anonymous poster hash: 4c20f...9a0

Bli norsklærer da.

Anonymous poster hash: 818a5...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare en ønsketenkning. Norsk språkråd er veldig opptatt av at folk skal skrive riktig. Medlemmene der mestrer norsk språk godt. Anonymous poster hash: 021be...f5a

Ja, men de rakker ikke ned på folk, og de går heller ikke inn i ulike diskusjonsfora og avsporer diskusjonen ved å påpeke språkfeil.

Noe som har gått disse selvbestaltede "språknaziene" hus forbi, forresten, er at det ikke skal være stor forbokstav med mindre ordet er et egennavn. Jeg nevner i fleng frankriketurné, norgesvenn, stavangermann, londontur, selbuvotter, moldedialekt, hardangerbunad, tysklandsfarer, italiaekspert, beatlesfan, frognerrestaurant, bergenstradisjon, shakespearestykke, tromsøtilværelsenfrankriketurné, norgesvenn, stavangermann, londontur, selbuvotter, moldedialekt, hardangerbunad, tysklandsfarer, italiaekspert, beatlesfan, frognerrestaurant, bergenstradisjon, shakespearestykke, tromsøtilværelsen.

Her synder de grovt, hele bunten. Så hvis det et noen her som har lyst til å ta dem på noe, er dette stedet å starte.

Anonymous poster hash: 89725...1b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det fordi jeg er redd for at det norske språk skal forfalle helt, for det står så dårlig til med språkferdighetene til folk. Det er aldri for å være bedreviter eller kritisere (selv om jeg vet det virker sånn), det er kun for å opplyse.

Anonymous poster hash: 4c20f...9a0

Du gjør en utrolig viktig jobb! Verden blir et bedre sted! Du må aldri gi deg! Snart skriver alle perfekt!

Anonymous poster hash: 11e30...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli norsklærer da.

Anonymous poster hash: 818a5...ca5

Hvorfor går du ut fra at jeg ikke er det? ;)

Anonymous poster hash: 4c20f...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor går du ut fra at jeg ikke er det? ;)

Anonymous poster hash: 4c20f...9a0

Å? Så norsklærere er ikke så overarbeidet som det ble påstått i fjor? Kan ikke være det når man har tid til å rette folk på KG.

Anonymous poster hash: 11e30...c15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du ut fra at jeg ikke er det? ;)

Anonymous poster hash: 4c20f...9a0

Fordi du har ikke lært å holde deg til tema, som enhver idiot på lærerskolen burde kunne. Begynner du å pirke på grammatikken hvis du har en klasse i naturfag? "Nei nå skrev du feil på tavla Lise. Det skrives med dobbeltkonsonant. Nå tar vi en runde med konsonanter dere!"

Anonymous poster hash: 818a5...ca5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er selv engelsklærer men jeg flyr ikke rundt og retter språket til folk hele tida. Det er bare flaut.

Anonymous poster hash: 818a5...ca5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IRRITERER meg grønn over de som retter små skrivefeil. Selv hater jeg å bli rettet på, fordi jeg ikke gidder og konsentere meg om å skrive perfekt norsk på et forum på internett - selv om jeg kan det på skolen. De eneste som får lov å rette meg er de nærmeste, hehe. Men så vet jeg hvor irriterende det er å se skrivefeil selv, så går litt begge veier her  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mer interessant er jo at det er de som gjør feil som lar seg irritere (jo, skrivefeil er feil, uansett hvordan man vrir og vrenger på det). Det er helt normalt at feil blir korrigert, uten at det skal gå mobbing i det.

Anonymous poster hash: b281c...1bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som har fått påpakning for det av moderatorne og derfor later som om de ikke forstår hva folk skriver i stedet og det er jo ikke noe særlig lett å gjennomskue. :) En bruker skriver f eks "Er det noen som vet hvor man får kjøpt rosa te shorte?" på klesforumet og får da kommentaren "Hva slags te er det? Og hva er shorte? Jeg forstår ikke hva du mener, kan du forklare?". Det er jo passiv-aggressiv språknazisme så det holder.



Anonymous poster hash: 48350...306
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke (eller - i hvert fall svært sjelden) kommentert språkfeil, men fristelsen har vært stor mange ganger. For min del blir det vanskelig å ta en debattant alvorlig når h*n konsekvent skriver "hvem bil er finest", "har hvert ute og gått" osv. Man virker rett og slett litt dum.

 

Hvorfor bli så irritert når man får påpekt skrivefeil? En ting er når det går litt fort i svingene og man skjønner at det er en slurvefeil, men når man stadig skriver "hjerneteppe" i stedet for "jernteppe" - er det ikke da greit å få dette påpekt, slik at man lærer hvordan det skal skrives?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke (eller - i hvert fall svært sjelden) kommentert språkfeil, men fristelsen har vært stor mange ganger. For min del blir det vanskelig å ta en debattant alvorlig når h*n konsekvent skriver "hvem bil er finest", "har hvert ute og gått" osv. Man virker rett og slett litt dum.

 

Hvorfor bli så irritert når man får påpekt skrivefeil? En ting er når det går litt fort i svingene og man skjønner at det er en slurvefeil, men når man stadig skriver "hjerneteppe" i stedet for "jernteppe" - er det ikke da greit å få dette påpekt, slik at man lærer hvordan det skal skrives?

Du virker jo bare frekk og uspiselig! 

Jeg HATER at folk retter på meg! jeg har ADHD og dysleksi, jeg bruker MYE lengere tid på å skrive en hva folk faktisk trur, når IDIOTER retter på meg, bruker jeg mye lengre tid, for jeg blir å stoppe opp på hvert eneste ord, å lure. Om du heller skriver korrekt selv, så er det mye bedre for jeg leser hva du skriver, å det lærer jeg mest av!

Jeg måtte ta pause fra KG over lengere periode fordi jeg ble så mye retta på!  

Anonymous poster hash: af0f3...cc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

De som retter skrive feil har rett og slett ikke et liv. Så enkelt er det. Man må jo være nært tilbake stående når man for søpler tråder med innlegg som på peker skrive feil. Spesielt når skrive feil blir tatt opp midt i en opphetet diskusjon. Tom for argumenter eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du virker jo bare frekk og uspiselig! 

Jeg HATER at folk retter på meg! jeg har ADHD og dysleksi, jeg bruker MYE lengere tid på å skrive en hva folk faktisk trur, når IDIOTER retter på meg, bruker jeg mye lengre tid, for jeg blir å stoppe opp på hvert eneste ord, å lure. Om du heller skriver korrekt selv, så er det mye bedre for jeg leser hva du skriver, å det lærer jeg mest av!

Jeg måtte ta pause fra KG over lengere periode fordi jeg ble så mye retta på!  

Anonymous poster hash: af0f3...cc2

 

Man er på et skriftlig forum, og når man skriver de mest elementære ord feil så virker man litt dum. Beklager, men slik er det. Jeg kan jo ikke vite om folk er dumme eller ikke - jeg får bare inntrykket av dem ut fra det som skrives.

 

Som jeg skrev - jeg retter sjelden på folk. Og jeg kaller ytterst sjelden andre idioter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er mer interessant er jo at det er de som gjør feil som lar seg irritere (jo, skrivefeil er feil, uansett hvordan man vrir og vrenger på det). Det er helt normalt at feil blir korrigert, uten at det skal gå mobbing i det.

Anonymous poster hash: b281c...1bb

Handler litt om å holde seg til det som blir diskutert. Se for deg at du diskuterer med en venn også kommenterer han bare kvisa du har i panna.

Anonymous poster hash: 818a5...ca5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er på et skriftlig forum, og når man skriver de mest elementære ord feil så virker man litt dum. Beklager, men slik er det. Jeg kan jo ikke vite om folk er dumme eller ikke - jeg får bare inntrykket av dem ut fra det som skrives.

 

Som jeg skrev - jeg retter sjelden på folk. Og jeg kaller ytterst sjelden andre idioter.

Det er jo deres eget problem. Man virker like dum når man buser ut at DU SKREV DET ORDET FEIL!! Når man egentlig prøver å diskutere politikk.

Anonymous poster hash: 818a5...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er jo deres eget problem. Man virker like dum når man buser ut at DU SKREV DET ORDET FEIL!! Når man egentlig prøver å diskutere politikk.

Anonymous poster hash: 818a5...ca5

 

Skjønner ikke helt hvorfor du skriver (skriker) dette til meg? Jeg har da skrevet ganske klart og tydelig at jeg normalt sett ikke retter på folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Så norsklærere er ikke så overarbeidet som det ble påstått i fjor? Kan ikke være det når man har tid til å rette folk på KG.

Anonymous poster hash: 11e30...c15

De har da fritid de også.

 

Anonymous poster hash: 05fd0...3cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...