Gå til innhold

De steller ikke pelsen på hunden sin..


Ninakanin

Anbefalte innlegg

Hvis noen du kjenner halvveis på impuls har kjøpt seg en "pels-hund", og nå når valpen begynner å bli voksen ser du at de ikke klarer å ta vare på pelsen i det hele tatt, så ille at hele hunden er tovete a'la "Animal Rescue" når de barberer hele driten..

Hva ville du gjort?

Jeg forsøkte å si til eier at hun burde barbere hele hunden og begynne på ny, men hun tok det som en personlig fornærmelse slik med alt annet man prøver å si til henne mellom himmel og jord..

Hunden plages tydeligvis, han klør seg til han griner, piper og piper og piper og klør og klør, mens hele kroppen bortsett fra en stripe oppå ryggen er tover på alt fra 1X1 cm til store "lapper" på 10X10 cm... Det er en liten hund, så det er rimelig alvorlig :(

Blir så deppings av å se hunden plages!!!

Råd :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan den ha eksem? Litt rart at floker i pelsen skal plage den i så stor grad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk til henne og forklar litt om hundehold for hun har da tydeligvis ikke peiling selv, eventuelt kjøp eller anbefal en bok til henne. Jeg aner ikke hvor nær du står denne personen, men om hun blir sur så får det heller være. Når man ikke steller dyret sitt på den måten som er nødvendig og dyret plages og har det vondt, så er det faktisk mishandling av dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her holder det tydeligvis ikkeå gårundt grøten lenger.

Vis henne et bilde av hvordan en slik hund skal se ut. Sjekk om raseklubben har pelsstelltips på sine sider. Fortell henne i klartekst at dette ikke kan fortsette da hunden plages.

Et besøk til dyrlegen kan også være på sin plass med tanke på eksem eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan den ha eksem? Litt rart at floker i pelsen skal plage den i så stor grad?

det er en langhårshund, som har store deler av kroppens pels limt sammen i tette tover, slik at når den går, så lugger det i pelsen. Hopper den opp i sofaen f.eks så stopper den ofte midt i hoppet og "synker sammen", og kryper opp i sofaen i stedenfor, som om det gjorde akutt dritvondt å strekke seg (lugger jo dritmye da), mens den småpiper og ynker seg og klør seg med tennene når den først kommer seg opp :(

hun tar den med til veterinær sier hun, den skal visstnok muligens lide av en medfødt midd eller noe sånn..

men det er jo ikke en grunn til å drite i pelsen. da bør man jo heller stelle enda bedre med den slik at flokene ikke klarer å få fotfeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Har ikke peil på pelshunder jeg altså, bare tenkte det kanskje var en annen årsak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hadde hunden her den siste uken for hun skulle bort, og det er jo en del atferdsproblemer også, hunden er jo så dårlig sosialisert på andre mennesker og hunder at det er skummelt...

Men det fikk vi jobbet en del med iløpet av uken, selv om den på ingen måte var i mål.

Jeg forsøkte å klippe bort en floke, men etter å ha gradvis klippet langs huden og til slutt satt igjen med et 5x15cm langt stykke 3mm tykk, tovet ull med velstelte fjoner utenpå, gav jeg opp. jeg kunne ikke snauklippe hunden heller! da ville hun drept meg..

men da jeg leverte hunden i dag så la jeg den store toven oppi en pose sammen med tingene hans, og sa til henne at jeg forsøkte å stelle pelsen, men hun bør barbere hele hunden og begynne på ny, så han får fin pels :)

et snurt og irritert "jah, jeg får se hva jeg gjør" var svaret jeg fikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Har ikke peil på pelshunder jeg altså, bare tenkte det kanskje var en annen årsak...

hun har EN børste til en hund som krever minst 3 forskjellige typer børster/kammer... MINST tre forskjellige typer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier bare pelshund, vil ikke gjøre ting for gjenkjennelig :)

pelsen kan sammenlignes med f.eks afghansk mynde og andre hunder som har underull i tillegg til lang pels..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som ikke forstår at langhårede raser krever pelsstell, mye pelsstell!

Jeg har en langhåret rase, men fordi den ikke stille ut velger jeg å klippe den ned en til to ganger i året. Da kan vi gå i skogen uten å bruke en time på å plukke kvister ut av pelsen etterpå og vi sparer mye tid som ellers ville vært brukt til børsting.

Jeg var forberedt på at det var krevende å ha en langhåret rase, men allikevel ikke nok forberedt. Hunden er søt med kort pels også, men jeg skal aldri mer ha en langhåret rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært noen jeg kjenner hadde jeg spurt om å låne hunden et par dager og barbert den ned selv...

Hadde det blitt ett vennskap mindre-javel, det hadde faktisk ikke vært mitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...