Gå til innhold

Familie, jobb, konsentrasjonsvansker og student?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er litt usikker på hvor denne tråden hører hjemme, men satser på at innlegget vil bli lagt på riktig sted. Jeg er en tobarnsmor på snart 26 år. Jeg jobber for tiden 86% (+/-) i butikk som jeg trives med. Jeg har ingen utdannelse, og har et ønske om å få gjennomført dette. Har bestemt meg for å begynne med nettstudie hos NKI (meldt meg på i dag), vg1.
Problemet mitt er at jeg har store konsentrasjonsvansker. Jeg leser og skriver bra, men jeg husker aldri hva jeg har lest. Jeg har utrolig dårlig hukommelse ( så skremmende dårlig at jeg har vurdert en legesjekk). Uansett, jeg får så og si ingenting med meg når jeg leser, hopper over linjer og bare skumleser. Spesielt om innholdet ikke interesserer meg, noe det vil bli mye av under studie vil jeg tro.
Jeg har lest at stress kan påvirke både hukommelse og konsentrasjon, så jeg frykter at studiene vil bli enda mer krevende for meg med jobb og 2 unger i tillegg.
Jeg var aldri skoleflink på ungdomsskolen, men hadde en gjennomsnittlig sluttkarakter. Dette er veldig mange år siden, så frykter at dette blir langt mer krevende for mitt hode. Det høres kanskje ut som jeg klager mtp at det er mye som foregår samtidig i livet mitt, men dette er noe jeg ønsker å fullføre, og et tomrom jeg vil fylle, til tross for at jeg har mye annet på gang. Dette er noe mange klarer å kombinere med litt hardt arbeid, men er redd jeg skal feile pga nettopp konsentrasjonsvansker.Er det noen med samme konsentrasjonsvansker som har tips? Er dette noe leger kan gjøre noe med? Har veldig gjerne lyst å fullføre dette, men er redd jeg skal gjøre det like dårlig som på ungdomsskolen, i verstefall stryke på eksamen. Er dette noe skolen burde være klar over om jeg gjør det utrolig dårlig i løpet av året, og vil vise litt forståelse eller hjelpe meg på noe vis? Selvsagt skal det være likt for alle, men kanskje de tar det i betraktning at jeg har problemer med å få med meg lesestoffet?

Hilsen småstressa, fersk student :)



Anonymous poster hash: 855cc...66f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville ventet med å starte utdanningen til du har hatt en utredning. Det er dyrt å kaste bort et år på kunnskap som ikke sitter.

Har du slitt med konsentrasjon og dårlig hukommelse som barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du slitt med dårlig hukommelse lenge, og hvor ille er det?

Endret av Lexica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg tenkte så mye over det som ung, men visste på ungdomsskolen at jeg hadde vanskeligere for å huske lesestoffet enn klassevenner. Hukommelsen generelt har jeg merket over tid at har blitt værre, men spesielt i "voksen" alder, fra 19-20 årene og utover. Om jeg har hatt samme problem som barn, det vet jeg ikke, eller skal jeg si "husker ikke"? :P Jeg føler meg generelt lite smart, og dum blant folk, ikke blond-dum, men ikke like oppdatert som folk flest. Det kan være siden jeg ikke har gått videregående, jeg vet ikke...Når jeg skal forklare noe, begynner jeg å vase fælt. Vanskeligheter for å ordlegge meg/forklare ting. Høres ut som hjernen min har fått for lite trim når jeg selv leser hva jeg skrive, hehe.

Jeg stiller nok som enda dummere nå, men hva er utredning? En sjekk, analyse? :P Takk for respons! :)



Anonymous poster hash: 855cc...66f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utredning er at en psykolog el.l. prøver å finne ut av hva som evt "feiler" deg. Du kan bli henvist videre via fastlegen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det muligens ligger mentalt? Vil det ha noe å si om jeg får diagnosert ADD eller AD/HD ved studie? Blir det tatt hensyn til, eller er det likegyldig for skolen?



Anonymous poster hash: 855cc...66f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du slitt med dårlig hukommelse lenge, og hvor ille er det?

Som jeg skriver over så har det pågått en stud, og jeg synes det har blitt langt værre over tid, såpass at jeg skremmer meg selv. Når f.eks moren min ramser opp ting vi har gjort i ganske "ny tid", (2-3-4 år siden) og jeg ikke minnes det. Bare små glimt som når man våkner opp og husker et par bilder eller stikkord fra en drøm.

Anonymous poster hash: 855cc...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være helt andre ting også, men det vet nok legen og evt psykolog mer om, og de kan sjekke det, og evt utelukke ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være helt andre ting også, men det vet nok legen og evt psykolog mer om, og de kan sjekke det, og evt utelukke ting.

Jeg bestiller meg en time til legen snarest. Har lest litt om ADD, og jeg kjenner meg veldig igjen. Tok en ADHD test som stod "sannsynlig ADHD", men kjenner meg mer igjen i ADD- symptomene. Takk igjen for respons.

Anonymous poster hash: 855cc...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsentrasjon kan trenes opp. Hvis du har gått i mange år og ikke hatt behov for å huske viktige ting - vil hukommelsen din gradvis bli dårligere og dårligere. Hjernen er hele tiden avhengig av å trene - hele livet igjennom. (Leser mye om dette i studiet mitt nå)

Jeg tror (hvis det ikke er noe helt galt) at du vil lære deg til å huske når du begynner å lese. Les korte avsnitt/kapitler - og noter hva du leste. Les det gjerne flere ganger + notatene.

Det er også mye lettere å lære når du selv VIL det, og når du vet det er du selv som betaler for det - øker det nok motivasjonen din. På ungdomsskolen følte du nok heller at du gjorde lekser for lærerene - ikke for deg selv.

Jeg har 3 barn, full jobb og studerer i tillegg nå og det går helt fint. Motivasjon min er helt på topp, siden dette er noe som jeg syntes er spennende og interessant. Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Kan være lurt å snakke med f.eks. moren din om dette, for å se om du hadde noe slikt i barndommen (som er et "krav").

Stress kan nok gjøre mye, men om dette går tilbake til barndommen, kan det ikke få all skylden.

Husk også at det er lett å kjenne seg igjen på slike symptomlister. Men har man sterk mistanke, kan det være greit å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, 3 barn, full jobb og studie!? Om ikke det er en motivasjons boozr så vet ikke jeg ! :P Studerer du fulltid, og studerer du ved skole eller nett?

Jeg har hørt at man kan trene opp hukommelse ved å lese/kryssord etc, men nå er jo lesing deler av problemet mitt, så vet ikke. Jeg mister all tålmodighet og kjeder meg lett, deretter får jeg ikke med meg det jeg leser. Men notater skal tas i massevis under studie :P

Det er kanskje noe i det du sier og om at man blir mer motivert når det er fag man interesserer seg for, og det er egne penger som kan gå tapt om man slurver. Uansett så har jeg fått bestillt meg time til lege, så håper på en måte at det "feiler" meg noe, så jeg kan få noe som skjerper både konsentrasjon og hukommelse.

Har og hørt det du sier, at hukommelsen svekkes over tid om den ikke får trening, men når man ikke husker ting som har skjedd med minstebarnet som bare er 1 år gammelt, så synes jeg det er skremmende, noe som ikke stemmer. Man burde huske ganske mye fra det siste året :P Det er faktisk pinlig og skammelig å ikke kunne svare på ting ang barna sine. Kan fremstås som at jeg ikke bryr meg. Har også tenkt en del i natt,. Jeg har prøvd meg på vgs 2 ganger, og har over tid vært dårlig til å holde meg i arbeid (har skjerpet meg etter jeg fikk barn), men tenkte kanskje om det er ADD f.eks, så svekker det vel tålmodighet, jeg går fort lei ting + konsentrasjonsvanskene. Kanskje det har en sammenheng. Jeg gir opp lett. Det er derfor jeg ønsker å få fullført dette, for ettersom jeg har vokst, fått barn har jeg sett det viktige med både jobb og utdanning, så der også er det en liten motivasjon.

Jeg ble delvis bekymringsfri nå når jeg hører om super-kvinner som deg som styrer med 3 barn, full jobb og studie. Det gir et lite håp om at "dette skal jeg også klare". :laugh:

Får bare håpe min mangel på tålmodighet ikke skygger over for meg!

Takk begge to. Synes jeg har fått stor hjelp ut i fra svarene deres.

Og PS Jade, lå som nevnt å tenkte mye i natt, og jeg husker faktisk fra barneskolen nå at jeg skumleste og hoppet over linjer (til og med sider) på den tiden også. Husker vi kunne velge i mellom et visst antall bøker på engelsk ( i engelsktimen), som man skulle lese i løpet av uken. Hadde ingen peiling på hva bøkene handlet om :P Så det viser seg at jeg har hatt problemet siden barndommen...



Anonymous poster hash: 855cc...66f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Hei. Kan jeg spør hvordan det går/gikk med deg? Gikk du til legen? Jeg spør fordi når jeg leste dette, så kjente jeg meg så igjen. Det var som det var jeg som skrev det. Har det samme problemet. Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Skal selv begynne å studere igjen til høsten og kjenner jeg gruer meg allerede. Akkurat fordi jeg har så dårlig husk. Har selv to små på 17 mnd, så vet at det kommer til å bli kjempe travelt.

Beklager hvis jeg spør for personlig.
Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :) Jeg har fått henvisning til psykolog, siden de er de eneste som kan gi en diagnose, men legen mente ganske sikkert at jeg har ADD. Jeg har kommet i gang, men sliter virkelig med lesingen. Det vanskeligste er å komme i gang, for etter en hel dag/kveld med jobb, og unger som ikke vil legge seg tidsnok så er man knust i løpet av kvelden. Så jeg har litt problemer for øyeblikket, men håper jeg får satt meg ned litt i ferien. Jeg har ikke time før i september hos psykolog, så jeg får ingen hjelp før jeg har en diagnose, men det er lenge til enda :frown: Håper det går i orden for eg. Er ikke meningen å skremme deg, for jeg har veldig lyst å klare dette, men må bare finne en rett måte å komme skikkelig i gang. Alt er rutine ttror jeg, noe jeg IKKE har pga varierte arbeidsdager, noen dag og de fleste kveld :ironi:
Men får bruke lånet hos lånekassen som en motivasjon... Lykke til! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Tusen takk for at du svarte. Synd at du må vente helt til September for å få en diagnose. Håper de finner utav det. Jeg håper for din del at du klarer deg på skolebenken, selv om det ikke kommer til å bli lett. Har selv slitt med konsentrasjonsvansker helt siden barneskolen.Men er veldig bestemt på å få fullført denne studiekompetansen. :)
Masse lykke til videre :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må lære deg å bruke lesestrategier som notater, nøkkelord og tankekart. Jeg har høy iq (har vært utredet) men sliter også med å huske innhold i tekst om jeg ikke bruker GODE studieteknikker. Har ikke ADD eller noe slikt, bare lærer best visuelt og må bruke andre strategier enn bare lesing. Bruker ofte å tegne det jeg leser, knytte innholdet til bilder innholdet mitt og på papir. Leser alltid med en gul markeringstursj i ene hånda og penn for å notere i den andre. Skriver også hyppige sammendrag på pc, og leser så sammendrag og lager tankekart av disse, bruker igjen markeringstursj etc når jeg leser sammendragene.

Ikke alle hukommelsesvansker er add, noe er vansker med abstrakt tenking generelt, noe er knyttet til hukommelse og noe avhenger bare av lærestil og at man har brukt feil læringsstrategier.

Anonymous poster hash: 9c5aa...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig du kan ha dysleksi? Problemer med synet (som ikke viser seg i det daglige, men kan gjøre lesing vanskelig)?

Hvis du har add eller adhd finnes det medisiner som kan hjelpe. Du vil også bli mer kjent med helt konkret hva som er vanskelig for deg, og kan legge opp studiet etter det. Jeg tror også det vil gi deg rett til ekstra tid på eksamen. Hvis du bestemmer deg for å utsette studiene til du er utredet og har kommet i gang med behandling kan det også hende skolen lar deg gjøre det uten at det går ut over deg økonomisk. Da jeg studerte kunne lån gjøres om til stipend hvis du ble syk lenger enn en viss tid.

Du sier det er vanskelig å lage rutiner med uregelmessig arbeidstid, og det har jeg full forståelse for. Hva med å legge opp rutinene etter når du jobber? For eksempel bruke tid på studier på formiddagen når du jobber kveld? Rutiner trenger jo ikke være knyttet til ukedagene.

Lykke til.

Edit:

Hvis det viser seg at du har add eller adhd så vær klar over at det er veldig arvelig. Hvis noen av barna viser tegn til samme problemer som du hadde kan det være lurt å utrede det ganske raskt. Da kan hjelp og tilrettelegging settes inn tidlig, og de slipper å slite lenge på skolen og risikere å bli hengende langt etter medelevene.

Endret av SiMa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)Jeg har fått henvisning til psykolog, siden de er de eneste som kan gi en diagnose, men legen mente ganske sikkert at jeg har ADD. Jeg har kommet i gang, men sliter virkelig med lesingen.

Man kan og få full utredning og diagnose hos en nevropsykolog.

Anonymous poster hash: 808fa...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :) Jeg har fått henvisning til psykolog, siden de er de eneste som kan gi en diagnose, men legen mente ganske sikkert at jeg har ADD. Jeg har kommet i gang, men sliter virkelig med lesingen. Det vanskeligste er å komme i gang, for etter en hel dag/kveld med jobb, og unger som ikke vil legge seg tidsnok så er man knust i løpet av kvelden. Så jeg har litt problemer for øyeblikket, men håper jeg får satt meg ned litt i ferien. Jeg har ikke time før i september hos psykolog, så jeg får ingen hjelp før jeg har en diagnose, men det er lenge til enda :frown: Håper det går i orden for eg. Er ikke meningen å skremme deg, for jeg har veldig lyst å klare dette, men må bare finne en rett måte å komme skikkelig i gang. Alt er rutine ttror jeg, noe jeg IKKE har pga varierte arbeidsdager, noen dag og de fleste kveld :ironi:

Men får bruke lånet hos lånekassen som en motivasjon... Lykke til! :hjerte:

Har du undersøkt muligheten for å få pensum på lydbok? Det kan kanskje hjelpe?

Anonymous poster hash: 16043...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...