Gå til innhold

Mistenker at tispa mi er drektig


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Eier en godt premiert Bull Terrier tispe som har fått 2 fine kull, i midlertid har vi måttet ta keisersnitt begge gangene, derfor skal hun ikke ha fler kull. Planen var å sterilisere henne i løpet av høsten.

Nå har jeg mer og mer mistanker om at hun er drektig (forhåpenltlig vis er det innbilt svangerskap, men hun har aldri hatt det før) og synderen må være min veninnes Jack Russel hann... Og at dette skjedde på en hyttetur i begynnelsen av august, slik at hun er ca 4 uker på vei.

Skal ringe vet i morgen, men vil det være for sent å avbryte svangerskapet? Hva skjer om man får blandingskull??? Begge hundene er premierte og med god stramme og helse, alikevel er dette absolutt noe jeg er i mot. Hun var på slutten av løpetiden da vi var på tur, og vi holdt dem adskilt (men kanskje ikke nok...) Hun har jo hatt to tøffe fødsler, men vil tro at denne "heldigvis" kan bli lettere, da Jacker er små. Får man solgt/gitt bort blandingshunder?? Og hvordan kommer de til å bli seende ut??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel på håret at en evt drektighet kan avbrytes, men det får vet si mer om. Det som slo meg var at om det blir valper av dette så bør du være uhyre nøye på hvem som skal få overta valpene i alle fall - en slik terrierblanding kan fort bli for mye og hanskes med for den jevne hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapet kan avbrytes helt til fødselen er i gang, eringen abortgrense for dyr. De utflrer aborten samtidig som kastreing av henne. Med tanke på at du uansett skulle kastrere henne, hun har hatt tøffe føseler tidligere, samt at det blir blandingskull virker det som den beste løsningen å få utført abort/kastrering så raskt som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om hun kun var sammen med denne hannen på slutten av løpetiden så burde hun ikke være drektig heller. Ettersom det er fra dag 11 og noen dager utover de står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er stor fare for at tispa får kreft om man gir henne en abortsprøyte. Noen som vet om dette er tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om hun kun var sammen med denne hannen på slutten av løpetiden så burde hun ikke være drektig heller. Ettersom det er fra dag 11 og noen dager utover de står.

Det varierer da, og det finnes ikke noe fasitsvar på når en tispe kan bli drektis i løpet av en løpetid. Man kan si hva som er normalen ja, men langt i fra alle er normale :)

Endret av Frey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke stor fare for at hunden får kreft av abortsprøyta. Alizin gis to ganger med 24t mellomrom, den kan gis enda, men det begynner å haste for denne tispa da. Kastrering av hund med valper i er i utgangspunktet ingen god løsning, da det er større fare for blødninger pga forsterket blodforsyning til uterus, men det kan selvsagt gjøres. Det viktigste er at eier er klar over den økte risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hundeeieren

Hei.

Da har jeg vært hos vetrinæren og fått konstatert at hun er drektig. Dyrlegen mente det beste ville være å fullføre svanger skapet, siden hun er over halvveis i det. Han antok at fødselen ikke ville bli så problematisk som de to foregående, siden valpene vil være betydelige mindre. Men vi skal følge med fremover.

Er generelt veldig kresen på hvem jeg selger valpene mine til (det er ikke alle som skal ha en Bulle...) men er litt usikker på hva jeg skal gjøre med disse valpene. Og de kan jo ikke under noen forutsenting bli pene??? Dyrlegen kalte selv blandingen for "interessant" og ville gjerne kjøpe en... Hva kan man evet ta for blandingsvalper???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...