Gå til innhold

på jakt etter en cairn terrier hann til min tispe


Gjest cairn jenta

Anbefalte innlegg

Gjest cairn jenta

skal ha tak i en cairn terrier hann til min tispe som jeg vil sette valper på til neste år..

men hvor skal jeg lete hen? noe sted på nettet hvor man kan sjekke? finn.no koster trossalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at tispa di er sjekket for arvelige sykdommer og utstillingspremiert, og da er det ikke noe problem å få hjelp gjennom raseklubben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvor skal jeg lete hen? noe sted på nettet hvor man kan sjekke? finn.no koster trossalt...

:overrasket:

For det tror du ikke det å ha valper vil koste? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Norsk Kennelklubb eller raseklubben.

Vanligvis må man kanskje være medlem i klubben før man får lister m.m., men det kan jo være greit uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gjest_Gro_*
skal ha tak i en cairn terrier hann til min tispe som jeg vil sette valper på til neste år..

men hvor skal jeg lete hen? noe sted på nettet hvor man kan sjekke? finn.no koster trossalt...

Hei.

Jeg har en cairn terrier hann på to år. Han har god stamtavle, men vi har ikke gått utstillinger. Vurderer å skaffe meg en til. Er du interressert i ett samarbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest_nå

Dette gjør meg ganske skremt! Cairn er foreløpig en frisk rase, fordi det ikke har blitt drevet avl i stor grad på dem, og lite av "amatører". Imidlertid finnes det noen arvelige, dødelige sykdommer i rasen, som ved uvettig avl kan dukke opp. Hvis man avler uten å kjenne til dette, kan man på sikt være med på å ødelegge denne friske, fine rasen. Dette har ikke så mye med utstilling å gjøre, men hvis man ikke engang gidder å bruke tid på å få eksteriøret på sin hund vurdert, så regner jeg med at man kun avler for å tjene penger, eller for at det hadde vært koselig for tispa med et kull.

Vær så snill å ta kontakt med noen erfarne oppdrettere for i det minste å få vurdert de genetiske linjene i de individene dere planlegger å parre. Og tenk på hvordan dere ville føle det hvis dere selger valper til intetanende valpekjøpere, som etter kort tid mister hunden sin av en arvelig sykdom eller får en kronisk syk hund. Det er et stort ansvar å sette et valpekull til verden, det er ikke noe man skal gjøre for moro skyld. Og ja, jeg driver med oppdrett av nettopp denne rasen, men jeg låner ikke mine hanner ut til de som ikke forstår hvilket ansvar dette faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør meg ganske skremt! Cairn er foreløpig en frisk rase, fordi det ikke har blitt drevet avl i stor grad på dem, og lite av "amatører". Imidlertid finnes det noen arvelige, dødelige sykdommer i rasen, som ved uvettig avl kan dukke opp. Hvis man avler uten å kjenne til dette, kan man på sikt være med på å ødelegge denne friske, fine rasen. Dette har ikke så mye med utstilling å gjøre, men hvis man ikke engang gidder å bruke tid på å få eksteriøret på sin hund vurdert, så regner jeg med at man kun avler for å tjene penger, eller for at det hadde vært koselig for tispa med et kull.

Vær så snill å ta kontakt med noen erfarne oppdrettere for i det minste å få vurdert de genetiske linjene i de individene dere planlegger å parre. Og tenk på hvordan dere ville føle det hvis dere selger valper til intetanende valpekjøpere, som etter kort tid mister hunden sin av en arvelig sykdom eller får en kronisk syk hund. Det er et stort ansvar å sette et valpekull til verden, det er ikke noe man skal gjøre for moro skyld. Og ja, jeg driver med oppdrett av nettopp denne rasen, men jeg låner ikke mine hanner ut til de som ikke forstår hvilket ansvar dette faktisk er.

Jeg er også oppdretter, men ikke av cairn terrier. MEN jeg er SÅ enig med dette innlegget. Det er så mye uvettig avl på mange raser!

Alle som vurderer å ha kull, enten på egen tispe eller gjennom utlån av hannhund, bør tenke grundig over om paringen vil tilføre rasen noe positivt! Hvis ikke, la det være!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ha tak i en cairn terrier hann til min tispe som jeg vil sette valper på til neste år..

men hvor skal jeg lete hen? noe sted på nettet hvor man kan sjekke? finn.no koster trossalt...

Vi har en cairn terrier, Scott, hvetefarget.(fra Kennel Reigab's, Stavanger)

Innholdet er endret i henhold til Kvinnneguidens Regler.

M@msen - moderator.

Endret av m@msen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør meg ganske skremt! Cairn er foreløpig en frisk rase, fordi det ikke har blitt drevet avl i stor grad på dem, og lite av "amatører". Imidlertid finnes det noen arvelige, dødelige sykdommer i rasen, som ved uvettig avl kan dukke opp. Hvis man avler uten å kjenne til dette, kan man på sikt være med på å ødelegge denne friske, fine rasen. Dette har ikke så mye med utstilling å gjøre, men hvis man ikke engang gidder å bruke tid på å få eksteriøret på sin hund vurdert, så regner jeg med at man kun avler for å tjene penger, eller for at det hadde vært koselig for tispa med et kull.

Vær så snill å ta kontakt med noen erfarne oppdrettere for i det minste å få vurdert de genetiske linjene i de individene dere planlegger å parre. Og tenk på hvordan dere ville føle det hvis dere selger valper til intetanende valpekjøpere, som etter kort tid mister hunden sin av en arvelig sykdom eller får en kronisk syk hund. Det er et stort ansvar å sette et valpekull til verden, det er ikke noe man skal gjøre for moro skyld. Og ja, jeg driver med oppdrett av nettopp denne rasen, men jeg låner ikke mine hanner ut til de som ikke forstår hvilket ansvar dette faktisk er.

Utrolig bra skrevet. Jeg driver med en annen rase, og med den rasen er det et problem at amatører leker oppdrettere. Rasen har blitt svakere, den blir mer og mer ødelagd av folk som "bare" vil ha valper på den snille tispa si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...