Gå til innhold

Homofil fått sparken i Frelsesarmeen


JERKYLL

Anbefalte innlegg

Gjest FuckTusenfryd
Å boikotte noen som på tross av administrative regler man måtte være uenig i, hjelper og støtter og gjør så mye for de utstøtte i samfunnet, det virker på meg som å slanke seg ved å kutte av armen. Lite hensiktsmessig.

Verden er ikke alltid svart-hvit - tenk det!

Hjelper og støtter så mye for de utstøtte i samfunnet-- det er det jeg hadde håpet staten kunne tatt seg av det. Men faktum er vel at mange av suppenarkissene er på flukt fra staten, har gjeld, er for opptatt av å bli jagd vekk av purken etc. Og det er tross alt mye viktigere for det offentlige å være servicesenter for middelklassen, enn å lage platform for de virkelig fattige.

Vel, selv om Frelsesarmeen utfyller en funksjon, så klarer jeg helt ikke helt å gi dem penger allikevel. Det gir meg litt feeling av: vi gir dere mat, dersom dere lar dere frelse. Sånn arrogant jævelskap. Plukker alltid ut en nyfrelst narkiss når frelsesarmeen skal ha PR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glede for å gi refs for hva?

At en kristen organisasjon har et sett regler om hvem som kan være deres åndelige ledere? Å giiid.

Så vidt jeg har forstått det, så ble han ikke degradert fordi han var homofil (noe som de hadde visst lenge) men fordi han var samboer.

Det er ikke akkurat første personen som har blitt degradert eller fått sparket for å være samboer i en religiøs organisasjon. Dette blir som Lenny Henrys sketsjer "It's because I'm balck, isn't it!"

Og om de i så sigende grad ville degradere han fra hans lederstilling fordi han var homofil, så mener jeg de burde ha sin fulle rett til å gjøre det. Ingen kan diktere hvilken tro eller trosutførelse andre skal ha. Det blir i alle fall tåpelig å diktere når en hverken tilhører trosretningen eller tilhører menigheten. Det må være de respektive medlemene som bør bestemme, ingen andre. Om du i så måte tilhører en menighet hvor du vil omgjøre reglene, så må du enten sørge for å få flertallet på din side, eller så kan du finne en menighet som stemmer overens med ditt eget syn. Ikke vanskeligere enn det.

Mange religiøse samfunn har mange kriterier, som ellers ikke stemmer overens med det vanlige samfunnet i dag. For eksempel gjelder det at de ikke godtar folk i lederstillinger som ruser seg, er samboere, er kvinner, er utro etc Og det er deres rett til det! Vi kan si oss svært uenig med de, men å gå så langt som å kreve endringer i lovverk som skal diktere de er helt horribelt!  :overrasket:

Ja til religionssfrihet!

Godt sagt! De er basert på kristendommen, og det er ingen mennesker som skal bestemme hva Gud skal mene. Ingen mennesker kan lage lover overfor Gud.

Virker som om politikerne mener de har makt over Gud..

De kan ikke forlange at Gud føyer seg etter menneskelige regler.

Frelsesarmeen har kristne verdier og følger den kristne tro - ingen kan komme her å si at de ikke kan det. Jeg blir skremt av at menneskene tror de kan forandre en religion etter forgodtbefinnende. Det er som man sier: "denne regelen fra gud var litt streng - den kan vi stryke" Det er som en skole der elevene tar kontrollen. "matematikk er kjedelig, så nå skal vi ha slåball, svømming og gym hele dagen resten av året".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ingen kan diktere hvilken tro eller trosutførelse andre skal ha. Det blir i alle fall tåpelig å diktere når en hverken tilhører trosretningen eller tilhører menigheten. Det må være de respektive medlemene som bør bestemme, ingen andre. Om du i så måte tilhører en menighet hvor du vil omgjøre reglene, så må du enten sørge for å få flertallet på din side, eller så kan du finne en menighet som stemmer overens med ditt eget syn. Ikke vanskeligere enn det."

AMEN! PUNKTUM! Dette er helt fantastisk korrekt!! Enkelt og logisk er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Ja frelsesarmeen har sparket nok en homse fordi han hadde kjæreste:) Han var offiser og var blant annet stor åndelig leder for en menighet, og han forrettet i flere begravelser. Ja trist at frelsesarmeen kan opptre på denne måten.Hva mener du??

Kilde: Dagsavisen

da må de vel slutte å gi hjelp til de som er homser og da?

Ser flere artister ike vil være med hos frelserarmeen pga dette. Siste er Sondre lerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BimboBoy
Jeg blir skremt av at menneskene tror de kan forandre en religion etter forgodtbefinnende. Det er som man sier: "denne regelen fra gud var litt streng - den kan vi stryke"  Det er som en skole der elevene tar kontrollen. "matematikk er kjedelig, så nå skal vi ha slåball, svømming og gym hele dagen resten av året".

Folk har åpenbart forskjellig tilnærming til det å være religiøse. For deg er det tydeligvis et spørsmål om sannhet og troverdighet. For andre er det kanskje mindre viktig med detaljer, religionen tilbyr kirkekaffe, kjekke prester og en kulturell ramme I TILLEGG til de store spm, for å si det enkelt.

Så du har ikke mye sansen for folk som bryr seg mindre om hele innholdet, men mer om innpakningen. Greit nok, det er et syn jeg faktisk har respekt for.

Men jeg tror det er mer komplisert enn som så. Japanere f.eks sier sjelden rett ut hva de mener i businessammenheng. Ofte snakker de i overført betydning. Når Bibelen snakker om fromme lam, så mener den ikke kjøttkvaliteten i frysedisken på RIMI. Det er flere parametere å ta hensyn til her. Bibelen er kanskje farget litt av kulturen den ble skrevet i, pluss at den beskriver ting litt i detalj. Dette sier en mamma anno 2005:

"Hvis du ikke har tid til å lage ordentlig mat når du kommer hjem til hybelen etter trening, så sleng en pizza inn i ovnen"

Dette sier samme mamma anno Paulus-tid:

"Hvis du ikke har tid til å lage pizza, ta en grandiosa ut av det hvite Elektrolux-kjøleskapet, varm opp whirlpool ovnen til 250grader, mens du tar av den blå plastikkinpakningen (var blå på den tida) og bretter kartongen forsiktig sammen før du legger pizzaen på en rist i frossen tilstand, åpner døren til ovnen og putter rist+ pizza inn i ovnen.

Men THE MESSAGE, innholdet er likt ikke sant!! Du trenger MAT etter trening!!

Når fanatikere henger seg opp i formuleringer i Bibelen er det da grunn til å spørre om de ikke ser skogen for bare trær. At Bibelen ikke beskriver dinosaurer, eller stemmer dårlig overens med enkelte vitenskaplige teorier , behøver for folk med et intellektuelt forhold til religion ikke være en stor sak. Hvorfor? I enhver undersøkelse, går det an å gjøre undersøkelsen feil og allikevel komme fram til riktig resultat. Bibelen er kanskje gal på enkelte punkter, men kan rent teoretisk formidle riktig budskap.

Til slutt kan jeg vri på argumentet ditt: JEG blir skremt av folk som ikke vil godta sterke beviser/dokumenterte sammenhenger fordi det ikke passer inn med religionsbildet sitt. Men som for de du kritiserer handler det kanskje også her om hva en VIL tro.. eller det handler om en form for psykisk forstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om vi glemmer en vesentlig ting her folkens: relgiøse foreninger og lag er fratatt fra likestillingsloven. Det er nok med god grunn, hvis staten skal gå inn å kontrollstyre alt så strider vi mot menneskerettighetene.

Synes det blir feil av personer som ikke er med i frelsearmen å påtvinget de våres syn. Hvis de ikke vil ha homofile i uniform må de få lov til det, hvis menigheten ikke ønsker det, så er det de som må ordne opp i det selv :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

da må de vel slutte å gi hjelp til de som er homser og da?

Ser flere artister ike vil være med hos frelserarmeen pga dette. Siste er Sondre lerke.

De har da for all del ikke tenkt å gi homser mindre hjelp - huff for en konlusjon.

Det er bare at de ikke vil at deres ledere skal stå from som eksempler ved å bryte et grunnleggende kristens syn på homofili.

Det er akkurat som politiet ikke ansetter folk med flekker på rullebladet.

Man kan gjøre en god jobb som politi selv om man engang ble straffet for å piratkopiere en film eller en musikkcd, men det passer ikke for ham å fortelle andre at det burde de ikke gjøre. Det er dermed ikke sagt at han er mindre verdt som menneske.

Jeg har slett ingen problemer med homofile - jeg ser på dem med samme respekt som andre mennesker - ingen forskjell der, men kristne organisasjoner må slippe å ansette ledere som bryter med grunnleggende kristne verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må de vel slutte å gi hjelp til de som er homser og da?

Ser flere artister ike vil være med hos frelserarmeen pga dette. Siste er Sondre lerke.

Sondre Lerche kan gjøre som han vil - han kan ikke kreve at frelsesarmeen bryter sine prinsipper for populisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har åpenbart forskjellig tilnærming til det å være religiøse. For deg er det tydeligvis et spørsmål om sannhet og troverdighet. For andre er det kanskje mindre viktig med detaljer, religionen tilbyr kirkekaffe, kjekke prester og en kulturell ramme I TILLEGG til de store spm, for å si det enkelt.

Så du har ikke mye sansen for folk som bryr seg mindre om hele innholdet, men mer om innpakningen. Greit nok, det er et syn jeg faktisk har respekt for.

Men jeg tror det er mer komplisert enn som så. Japanere f.eks sier sjelden rett ut hva de mener i businessammenheng. Ofte snakker de i overført betydning. Når Bibelen snakker om fromme lam, så mener den ikke kjøttkvaliteten i frysedisken på RIMI. Det er flere parametere å ta hensyn til her. Bibelen er kanskje farget litt av kulturen den ble skrevet i, pluss at den beskriver ting litt i detalj. Dette sier en mamma anno 2005:

"Hvis du ikke har tid til å lage ordentlig mat når du kommer hjem til hybelen etter trening, så sleng en pizza inn i ovnen"

Dette sier samme mamma anno Paulus-tid:

"Hvis du ikke har tid til å lage pizza, ta en grandiosa ut av det hvite Elektrolux-kjøleskapet, varm opp whirlpool ovnen til 250grader, mens du tar av den blå plastikkinpakningen (var blå på den tida) og bretter kartongen forsiktig sammen før du legger pizzaen på en rist i frossen tilstand, åpner døren til ovnen og putter rist+ pizza inn i ovnen.

Men THE MESSAGE, innholdet er likt ikke sant!! Du trenger MAT etter trening!!

Når fanatikere henger seg opp i formuleringer i Bibelen er det da grunn til å spørre om de ikke ser skogen for bare trær. At Bibelen ikke beskriver dinosaurer, eller stemmer dårlig overens med enkelte vitenskaplige teorier , behøver for folk med et intellektuelt forhold til religion ikke være en stor sak. Hvorfor? I enhver undersøkelse, går det an å gjøre undersøkelsen feil og allikevel komme fram til riktig resultat. Bibelen er kanskje gal på enkelte punkter, men kan rent teoretisk formidle riktig budskap.

Til slutt kan jeg vri på argumentet ditt: JEG blir skremt av folk som ikke vil godta sterke beviser/dokumenterte sammenhenger fordi det ikke passer inn med religionsbildet sitt. Men som for de du kritiserer handler det kanskje også her om hva en VIL tro.. eller det handler om en form for psykisk forstyrrelse.

Kan du dokumentere hva som er feil med bibelen i forhold til vitenskapelige teorier?

Mener du adam og eva? Det er ikke så bokstavlig - det er sagt på en måte som folk kan forstå selv for menneskene tusener av år tilbake som ikke er så smarte som folk i dag. Gud laget oss på en måte som i dag for enkelhets skyld blir kalt "the big bang", man vet mer i dag om hvordan Gud skapte verden, men langt i fra mye.

Det er mange som tror adam og eva faktisk var 2 personer og ikke et bilde på menneskeheten generelt.

Fra jord er du kommet - i jorda ble det dannet liv vie microber og ting som jeg ikke har greie på, deretter utviklet det seg over millioner av år opp til hva som i dag er mennesket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis politikerne skal bestemme innholdet i en religion, så er det vel ingen vanlig kristen religion lengre - da er det eventyr eller en koselig historie med moralske menneskeskapte regler. En politikerbestemt religion må da få et nytt navn og ikke bli kalt kristendom og påberope seg at Gud har sagt de de dikter opp på stortinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Jeg synes ikke man kan pålegge religiøse organisasjoner å ansette mennesker som bryter med deres religiøse tolkning. Skjønner at mange er skuffet over frelsesarmeen pga dette, men da får de heller ta konsekvensen av det, og slutte å støtte dem.

Se forøvrig dagens Nemi angående temaet:

http://na-prod.tv2.no/shared/nemi/img/28.11.05.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ingen kan diktere hvilken tro eller trosutførelse andre skal ha. Det blir i alle fall tåpelig å diktere når en hverken tilhører trosretningen eller tilhører menigheten. Det må være de respektive medlemene som bør bestemme, ingen andre. Om du i så måte tilhører en menighet hvor du vil omgjøre reglene, så må du enten sørge for å få flertallet på din side, eller så kan du finne en menighet som stemmer overens med ditt eget syn. Ikke vanskeligere enn det."

AMEN! PUNKTUM! Dette er helt fantastisk korrekt!! Enkelt og logisk er det også.

En menighet som er tuftet på et flertall i menigheten, men ikke på Guds ord, har ingen mening. Ellers kan det selvfølgelig være en del ulike regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål til dere som heller vil støtte de homoseksuelle som absolutt skal inn i ledende stillinger i kirker, bedehus og nå i Frelsesarmeen, enn å støtte de som virkelig gjør noe for alle de som virkelig trenger hjelp:

Siden det er greit for dere at kristne må godta og tro på homofili,

er det ikke da like greit at dere må godta og tro på kristendommen?

Eller øyner vi en diskriminering her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det er greit for dere at kristne må godta og tro på homofili

Det er liksom her argumentet ditt faller sammen..

Endret av Donnie Darko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir feil av personer som ikke er med i frelsearmen å påtvinget de våres syn. Hvis de ikke vil ha homofile i uniform må de få lov til det, hvis menigheten ikke ønsker det, så er det de som må ordne opp i det selv :sur:

Å, jeg vil starte en religion bare for hvite, og vite at jeg vil få støtte fra så mange tolerante mennesker der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg vil starte en religion bare for hvite, og vite at jeg vil få støtte fra så mange tolerante mennesker der ute!

Jeg mener dette burde være lov, men det blir et vanskelig spørsmål siden dette er rasisme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke man kan pålegge religiøse organisasjoner å ansette mennesker som bryter med deres religiøse tolkning. Skjønner at mange er skuffet over frelsesarmeen pga dette, men da får de heller ta konsekvensen av det, og slutte å støtte dem.

Se forøvrig dagens Nemi angående temaet:

http://na-prod.tv2.no/shared/nemi/img/28.11.05.gif

:) Ja desto viktig blir det og støtte en statskirken som representere det brede lag i folket ! Ja da slipper vi å slite med mørkemennene,-og de får stelle med sitt!-Ja vi lever i 2005,-og hadde det ikke vært for det moderne samfunnet som hele tiden er i endring,-har vi ikke hatt foreksempel kvinnelig prester i dag :) Ja til et mer åpent og inkluderende samfunn :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Ja desto viktig blir det og støtte en statskirken som representere det brede lag i folket ! Ja da slipper vi å slite med mørkemennene,-og de får stelle med sitt!-Ja vi lever i 2005,-og hadde det ikke vært for det moderne samfunnet som hele tiden er i endring,-har vi ikke hatt foreksempel kvinnelig prester i dag :) Ja til et mer åpent og inkluderende samfunn  :klappe:

Bullshit. Statskirken representerer ikke det brede laget i folket, men den for penger fra folket. Geistlige samfunn er så yesterday. Ja til et ikke-religiøst samfunn. De religiøse får starte nye kirkesamfunn hvis de ikke er fornøyde med det konservative miljøet i kirken pr. idag. Så kan staten leie ut kirkene til kirkesamfunnene, slik at vi som ikke er religiøse tjener penger på det. DET hadde vært noe det. :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...