Gå til innhold

Praksisplass - 105 km hver vei - i 16 uker?!


Freaky Fly

Anbefalte innlegg

Sånn som jeg forstår det så er det ikke reiseveien i seg selv som er problemet, men at hun må forandre bilforsikring og må kjøpe mat på krita som er problemet! I tillegg har man også gjerne oppgaver man må jobbe med ved siden av praksis. Om man må stå opp før hanen galer, og ikke er hjemme igjen før utpå kvelden, og heller ikke har mulighet til å kjøpe seg ordentlig mat, eller ikke har tid til å lage mat, så er det et jævla forbanna herk!! Skjønner ikke at det er lov å ha praksisplassen så langt unna.

Og dere som foreslår hybel.., hadde der hatt råd til å betale husleie for to boliger, når den eneste inntekten man har er studielån?

Anonymous poster hash: 2cb6c...f5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det på samme måte som deg. Jeg brukte 2 timer hver vei. Noen ganger 2,5. Det hendte etpar dager at jeg brukte 3 timer på hjemveien pga forsinkelse tog/buss som ikke kom/tog nullstilt osv.

Dette var rett og slett et helvete. Hadde jeg kunne sittet 2 timer hver vei på ETT tog, hadde jeg kunne overlevd, men jeg måtte gå 20 min til togstasjon, ta toget 1 time, vente 15 min på buss, ta bussen 10 minutter og så gå 20 min opp til praksisstedet fra bussplassen.. Det var helt jævlig. (MEN hadde det vært et studie jeg likte veldig godt, og så fram til å jobbe med så hadde det vært verdt de grusomme månedene), Jeg trivdes derimot ikke på studiet, og sitter igjen med en utdanning som jeg har slitt meg gjennom og som jeg ikke vil bruke. Så da er det LANGT FRA verdt det. Hvis du er veldig usikker, og føler at studiet ikke er verdt å reise 1,5 timer én vei for å komme til de månedene du må det, så hadde jeg sluttet.

Anonymous poster hash: 42fb3...421

Akkurat som meg høres det ut som. Blir så lei av alle som sier at man skal kjempe seg gjennom og bite tennene sammen, det er faktisk ikke verdt det å sitte igjen med en utdannelse man ikke vil bruke bare for på død og liv ha en utdannelse. Det er ikke alle utdannelser som er like anvendelige, bare så det er sagt.

Anonymous poster hash: 211d6...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke orket å pendle 3 timer hver vei for noe jeg var såpass usikker på, og det hørtes urettferdig dyrt ut også. Jeg hadde sjekket opp i om det hadde vært mulig å finne andre løsninger, fek.s hybel på stedet. Det kan jo være at praksis blir en positiv overraskelse, så jeg tror jeg ville prøvd det før jeg sluttet, men tenkt at dersom man ser etter kort tid at dette ikke er noe særlig, så slutte.

Jeg synest ikke det kan sammenligne helt og nevne alle andre som pendler langt til jobben sin. Det er tross alt noe de har valgt selv og de også får betalt for. Motivasjonen blir dermed en litt annen.

Derimot å pendle veldig langt, uten å få betalt og uten å vite om det er dette en vil gå for, synest jeg er mye å ofre. I tillegg krever jo praksis ofte litt for- og etterarbeid, så man har sånn sett både arbeidshverdagen og annet å tenke på utenom.

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingenting. Kjedelig, åja, men ikke uoverkommelig for 16 uker. Bruk tiden du bruker på å pendle til å lese pensum, se film eller hva du nå gjør:) Kjente ei som fikk praksisplass så langt unna at hun måtte selge leiligheten, finne seg hybel på praksisstedet, for så å flytte tilbake til der skolen var etterpå på ny hybel...



Anonymous poster hash: c52f4...aba
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som meg høres det ut som. Blir så lei av alle som sier at man skal kjempe seg gjennom og bite tennene sammen, det er faktisk ikke verdt det å sitte igjen med en utdannelse man ikke vil bruke bare for på død og liv ha en utdannelse. Det er ikke alle utdannelser som er like anvendelige, bare så det er sagt.

Anonymous poster hash: 211d6...09e

AKKURAT dette fikk jeg høre av alle rundt. "Bit tenna sammen, det er bare 2 måneder", and so I did.

Angrer sårt på at jeg ikke sluttet da jeg tanken streifet meg første gang...

Sitter igjen med en sykepleieutdanning som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Ble utdannet nå i juni, og har gått arbeidsledig i 5 mnd..

Anonymous poster hash: 42fb3...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er du i utdannelsen? Om du snart er ferdig biter du tenna sammen og holder ut.

Er der ikke et alternativ å kjøre til og fra toget, heller enn to busser? Da får du brukt tia på toget til skolearbeid feks slik at helgene er helt fri. Du slipper så mye i kilometer på bilen, og økt forsikring og

Anonymous poster hash: a229b...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skaff deg hybel på praksisplassen. Det er vanlig at høgskolen dekker noe eller alt av utgifter, og på bygda er det ofte flere som har husrom som de ikke leier ut til vanlig da alternativet er videregående elever. Forhør deg med praksisplassen eller sett inn annonse i lokalavisa/gruppe på facebook dersom du bestemmer deg for å fullføre nå.

Et alternativ er å ta permisjon fra studiet, jobbe litt, og finne ut om det å bli sosionom er noe du faktisk ønsker. Et års permisjon kan gjøre godt.



Anonymous poster hash: 618d5...271
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at dette ikke har så mye med saken å gjøre, men jeg har det slik som deg. Studerer profesjonsstudie i psykologi andre året og er dritt lei. Har ingen motivasjon til å fortsette. Skal faktisk slutte og bli ernæringsfysiolog i stedet for. Veileder sa at de omgjør første året mitt til et årstudium i psykologi slik at jeg har det på CV.

Hvis du faktisk er lei, og ikke ser noe fremtid i yrket bør du bytte nå. Tenk om du er like lei om 1-2 år og plutselig er det "for sent" å begynne på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter igjen med en sykepleieutdanning som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Ble utdannet nå i juni, og har gått arbeidsledig i 5 mnd..

Anonymous poster hash: 42fb3...421

Oi, trodde det var behov for sykepleiere jeg.. Har du søkt mye? Så kjipt.

Anonymous poster hash: 66285...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AKKURAT dette fikk jeg høre av alle rundt. "Bit tenna sammen, det er bare 2 måneder", and so I did.

Angrer sårt på at jeg ikke sluttet da jeg tanken streifet meg første gang...

Sitter igjen med en sykepleieutdanning som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Ble utdannet nå i juni, og har gått arbeidsledig i 5 mnd..

Anonymous poster hash: 42fb3...421

Sykepleier jeg også.. Det er virkelig ikke for alle. Jeg bet tennene sammen hver dag i hver praksis jeg hadde, og har fortsatt med det siden på jobb. Men nå orker jeg ikke mer.

Reagerer sånn når folk sier det, for mener de virkelig at det er normalt å mistrives sånn på jobb? Skjønner ikke hvordan man kan gi sånne råd. En ting er et studie hvor jobben blir ganske annerledes enn studiehverdagen, men praksisen som sykepleier er virkelig en svært realistisk pekepinn på hvordan jobben blir.

Anonymous poster hash: 211d6...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier jeg også.. Det er virkelig ikke for alle. Jeg bet tennene sammen hver dag i hver praksis jeg hadde, og har fortsatt med det siden på jobb. Men nå orker jeg ikke mer.

Reagerer sånn når folk sier det, for mener de virkelig at det er normalt å mistrives sånn på jobb? Skjønner ikke hvordan man kan gi sånne råd. En ting er et studie hvor jobben blir ganske annerledes enn studiehverdagen, men praksisen som sykepleier er virkelig en svært realistisk pekepinn på hvordan jobben blir.

Anonymous poster hash: 211d6...09e

Det er typisk folk mener og sier dette, fordi de har hatt det tøft sjølv og mistrives, og mener derfor at det er noe alle andre bør tåle. Jeg er ikke enig. Det er faktisk noe man kan gjøre noe med, og man skal ikke unne andre å ha det like kjipt, bare fordi man selv har vært gjennom det samme (og mener kanskje ikke at det var så kjipt. Folk er ulike)

Man lever bare et liv, så ikke bruk livet på å gjøre noe du mistrives forferdelig med :)

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er typisk folk mener og sier dette, fordi de har hatt det tøft sjølv og mistrives, og mener derfor at det er noe alle andre bør tåle. Jeg er ikke enig. Det er faktisk noe man kan gjøre noe med, og man skal ikke unne andre å ha det like kjipt, bare fordi man selv har vært gjennom det samme (og mener kanskje ikke at det var så kjipt. Folk er ulike)

Man lever bare et liv, så ikke bruk livet på å gjøre noe du mistrives forferdelig med :)

Helt enig med deg på alle punkter!

Anonymous poster hash: 211d6...09e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...