Gå til innhold

Samojedhund


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som har erfaring med samojedhunder, eller vet noe om dem?Jeg har tenkt å skaffe en hund, og hørte at samojeden er veldig barnevennlig (har tre barn under 10). Leste at nomadefolket i Sibir brukte dem som barnevakter :roll: ...... Lett og oppdra skal den visst også være.

Men det må jo bli veldig mye arbeid med dem med all den pelsen og ulla?

Og hvordan er det å ha den om sommeren i varmen?

Hilsen fremtidig hundeeier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samojeden overlever sommeren fint, la den få et sted i skyggen. Den liker seg med barn hvis den har blitt vant til å omgås med dem. Venn deg til pels og ull som henger i klærne deres, og flyter på gulvet kort tid etter at du har gjort rent.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vokst opp med samojedhunder, og maken til barnekjære hunder skal du lete lenge etter. Har erfaring med mange raser (bla golden retriever, labrador retriever, new foundlender, norsk elghund grå, norsk buhund osv) og kan med hånden på hjertet si at samojeden får top score når det gjelder barnevennlighet!

Men, som alle andre hunder er det viktig at de får være i fred når de vil det. Et hundebur er en perfekt løsning. Lær barna at de ikke skal ta kontakt med hunden når den er i buret sitt eller når den sover -så går dette som en drøm. De aller fleste uhell mellom barn og hund skyldes at hunden er dritt lei barna fordi den ikke får være i fred, eller at barna skremmer hunden slik at den biter i angst (feks ved at 3-åringen snubler over en sovende hund).

Når det gjelder pelsstell er dette ikke mer enn for en annen hund med litt lengde på pelsen. Som de fleste andre raser røyter samojeden. Da kan man gre bærepose på bærepose med underull (som forøvrig man kan lage garn av)... Jeg vil ikke si at en røytende samojed er noe mer krevende enn en røytende golden eller labrador.

Når det gjelder lærevilligheten er den som hos andre spisshunder -litt utfordrende å lære dem, men når det først sitter er det bra! Spisshunder er ofte noen ertekroker og er smarte hunder og med litt egenvilje :lol: De er ikke like lette å lære lydighet som en retriever (som av natur gjør

alt for deg og lærer lett). Samojeden finner sine egne løsninger på problemet. Du bør ha litt tolmodighet :-)

Med sunt bondevett, og klar grensesetting på både hund og barn bør dette gå meget bra :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flotte hunder, mener å ha hørt de krevet mye mosjon? De er jo egentlig trekkhunder og de krever jo en del fysisk aktivitet.

Klems,

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Julie.

Min erfaring med samojeder er at de trenger samme mengde mosjon som andre store hunderaser (som feks. retrievere). De klarer seg helt fint som familiehunder med turer hver dag, men kan også trenes opp til et mer aktivt trekkhundliv.

Det med mosjon bør ikke være noe hinder for å velge rasen samojed :)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Annonse

Nå mener ikke jeg å "kuppe" denne tråden - men Berner Sennen er også nydelige hunder! Den rasen, samt Samojed tror jeg må ligge på topplassen på min Topp 10 i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sansen for spisshunder og venter på en eurasier-valp nå.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Eurasier_liegend.jpg

Den er en ung tysk rase, en mix av samojed, chow chow og wolfspitz. Er på størrelse med samojed, en aning større, og finnes i alle mulige farger.

Fortrinn; krever mye mindre mosjon og er mye roligere å ha i hus. Er avlet for å være en selskapshund fremfor brukshund, men kan samtidig brukes til alt. Trives best inne og er mer "familiehund" enn samojeden er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...