Gå til innhold

Dine faste juletradisjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først, hvilken religion tilhører du, om noen? :)

Og så; hvilke tradisjoner holder du fast på hvert år, hvilke tradisjoner fra da du var barn har du holdt fast og kommer til å gi/har gitt videre til dine egne barn?

_________

Jeg følger ingen religion, vokste opp med kristen mor og muslimsk far, så jeg har bare plukket ut de delene jeg liker fra de forskjellige religionene og "laget min egen" kan du si.
Vår tradisjon går ut på at på lillejulaften (om ikke før) setter jeg opp en liten juleby med nisser og lys, og slapper av. På julaften pynter jeg juletreet mens mamma lager middag, samtidig som jeg ser tre nøtter til askepot og alle de "obligatoriske" julefilmene på dagen. Kommer aldri til å vokse i fra det, og kommer til å videreføre det til mine barn den dagen de kommer - bare at jeg lager julematen og de pynter treet. Det med å pynte juletreet på julaften er noe min mor tok med seg fra sin barndom. Mormor ble så lei av at ungene løp rundt og maste når hun sto med middagen, så hun satte dem like godt til å pynte treet for å få litt fred. Nå var jeg aldri en spesielt masete unge, men synes det er en fin tradisjon, og nekter å ha et pyntet tre før tre nøtter til askepott går.
Og så spiser vi lammelår når kirkeklokkene ringer jula inn, og når middagen er inntatt setter vi oss ned foran tv'en og lar middagen sige ned med en koselig julefilm og så åpner vi pakker og leser juleblader.



Anonymous poster hash: f0270...08c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det virkelig bare vi som har faste juletradisjoner? :P



Anonymous poster hash: f0270...08c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier og samles til kveldsmat på lille julaften og se Grevinnen og Hovmesteten.

På julaften er det tradisjon med Askepott;)

Deretter er det kirken og så kalkun med familien. Så pleier vi å ha en pakkelek etter desserten. Og så åpner vi julegaver og drikker kaffe.

Kjenner jeg gleder meg til jul 😊 Ha en god jul!

Anonymous poster hash: 81570...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ateist. Lite "faste" tradisjoner her i gården. Kort sagt jobber jeg ofte 7-15, kommer hjem og dusjer og pynter meg, middag mellom 16 og 18 en gang, dessert, rydding og oppvask, oppakning av gaver, kaffe og julekaker :) Spiser ikke det samme hvert år, men passer på å ha "et bedre måltid" enn i hverdagene :) Feirer heller ikke med samme folket, har tre familier vi bytter på, også reiser vi til Asia dersom vi har nok fri til det. Har sett julefilmene som går på tv, men ikke mer enn to-tre ganger :P Veldig ulike feiringer fra år til år altså!

Skal sies at vi heller ikke pynter så mye til jul, har en liten eske som vi fordeler på 120 kvm. Mest glassgjenstander som er formet som trær og kuler, litt lysestaker og noen røde duker. Vi pynter hvert år ca. 3-4 dager før jul. I år har vi faktisk juletre, det har vi ikke hatt på 6 år :P Lukter skog i stua nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke på meg selv som kristen lenger, selv om jeg er døpt og konfirmert. Familien min er heller ikke særlig kristne, men det er likevel selvsagt at vi feirer jul (litt rart det der, hvordan noe religiøst mest har blitt en tradisjon for mange selv om de ikke er religiøse).

Jeg har vokst opp med å se Mikke mus og vennene hans på julaften, så det gjør jeg fortsatt. Etter at sølvguttene har begynt å synge jula inn spiser vi julemiddag med pinnekjøtt og ribbe. Etter en time åpner vi julegaver, før vi ser litt på tv, spiser dessert og snakker litt med slektninger på telefon for å takke for gavene. Ellers i jula ser vi ALLTID de 3 første alene hjemme-filmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke på meg selv som kristen lenger, selv om jeg er døpt og konfirmert. Familien min er heller ikke særlig kristne, men det er likevel selvsagt at vi feirer jul (litt rart det der, hvordan noe religiøst mest har blitt en tradisjon for mange selv om de ikke er religiøse).

Jeg har vokst opp med å se Mikke mus og vennene hans på julaften, så det gjør jeg fortsatt. Etter at sølvguttene har begynt å synge jula inn spiser vi julemiddag med pinnekjøtt og ribbe. Etter en time åpner vi julegaver, før vi ser litt på tv, spiser dessert og snakker litt med slektninger på telefon for å takke for gavene. Ellers i jula ser vi ALLTID de 3 første alene hjemme-filmene.

Hvis vi skal pirke litt her da så er egentlig ikke jula en kristen tradisjon, skulle vi ha feriet jesu fødsel hadde vi gjort det i mars (hvis jeg ikke husker feil), men hedningene hadde allerede en høytid, vintersolverv, på denne tiden av året, så for å gjøre overgangen lettere ble det endret til at man feiret jesu fødsel i stedet.

Jeg ser ikke på jula som en religiøs høytid. Og min far, som er muslim, har aldri hatt noe problem med å feire jul med oss, han syntes det var kjempetrivelig. Jula går jo i all hovedsak ut på å pynte og vaske, spise god mat og glede hverandre med gaver. Hva er religiøst med det? :P

Anonymous poster hash: f0270...08c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri feiret en Kristen jul. Hos oss har ikke julen noe med Kristendommen å gjøre i det hele tatt, men vi liker den utrolig mye for det.

Begynner dagen med en god frokost i pysjen, siste rengjøring gjøres og pinnekjøttet gjøres klart. Så er det julestrømpe til Askepott og Reisen til Julestjernen. Pakkene kommer ned under treet of det spekuleres i hva det er.

Alle kler seg i finstasen, eventuelle gjester kommer. Så er det Sølvguttene før middagen.

All oppvask tas fra middagen og desserten serveres. Når oppvasken er tatt der å er det klart for gaver. Etter alle gaver er åpnet sjekker man ut hva alle har fått og koser seg med kaffe, likør, vin, masse brus etter salt pinnekjøtt, og muligens en film til å ende dagen.



Anonymous poster hash: e6a29...016
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører ingen religion.

På lillejulaften reiser jeg til mamma og pappa hvor vi pynter tre, ser på Kvelden før kvelden og spiser julegrøt med mandel i, før vi helt på slutten av dagen legger gavene under treet.

Tidlig på julaften står jeg opp, finner julestrømpen min med masse snop i og setter meg foran tv'n og ser på Julemorgen med alle programmene jeg må få med meg (Snekker Andersen, Askepott, Reisen til julestjernen og Disney-kavalkaden, blant annet). Klokka 12 er det tid for nissegave! Alle i huset får én gave fra nissen som kan åpnes tidlig på dagen, dette er noe som har hengt igjen fra når vi barna vår små og pakkesjuk. :tongue: Når klokka slår fem og Sølvguttene synger jula inn skal alle være pyntet og klar til middagen, som består av ribbe, pinnekjøtt, medisterpølser og et vegetaralternativ til meg. Etter maten er spist tar vi oss en pust i bakken før vi åpner gaver. Når pakkene er åpnet er det tid for kaffe og kaker før alle finner senga og julaften er over.

1. juledag drar vi (og store deler av slekta) alltid til mormoren min på kake og kaffe også spiser vi restene av julematen når vi kommer hjem. :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pynter vi juletreet lille julaften, ser Disney kavalkaden som jeg vokset opp med på julaften, ser på Sølvguttene og spiser julemiddagen rett etterpå. Etter middagen åpner vi gavene. Så er det prat og kos, vi pleier å ha et par ordleker og pakkeleken. Så er det kake og kaffe, og en times tid etter det, har klokka blitt litt over 23 og alle reiser hjem.



Anonymous poster hash: 0e0b7...8ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen faste tradisjoner rundt jul.

Hender vi pleier å blote og ha et godt måltid. Det jeg er van med fra barndommen.

Ellers er det inget som er satt av vi MÅ gjöre hvert år. Tar ting som det kommer, fokuserer på kos og hygge fremfor stress og faste gjöremål

Jeg har ingen spesiell tro, mi samboer er ateist. Oppvokst med åsatru, så har jo litt av det med meg enda.

Endret av Flunka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner meg for troende, men ikke 'statskirkekristen'.

I løpet av desember må jeg ha med meg litt The Julekalender, se den gamle Coca Cola-reklamen med lastebilene og høre introen til Skomakergata.

Lille julaften pynter vi. Da må jeg ha med meg grevinnen og hovmesteren mens jeg spiser julens første fenalår, gommegraut og klementin. Julekveld i skogen må jeg også ha.

Julaften har jeg ingen spesielle tradisjoner som må være med, men vi pleier å spise pinnekjøtt.

Anonymous poster hash: 4919f...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ateist, resten av familien er vel kristne, men i veldig liten grad. Det eneste som er kristent av julefeiringen våres, er at bestefar insisterer på at vi må lese juleevangeliet før vi spiser julemiddagen.

På lille juleaften pleier vi uansett å pynte hele huset pluss sette opp juletreet, gjøre ferdig den siste baksten og rydde siste rest. Så ser vi på "dagen før dagen" før vi drar på julekonsert i kirken.

På juleaften begynner jeg dagen med "Julemorgen". Jeg får aldri sett ferdig "Reisen til julestjernen" for da spiser vi grøt og mølje hos Bestemor og Bestefar der hele morssiden min er samlet. Etter denne lunsjen er ferdig drar vi hjem for å gjøre ferdig julemiddagen før slekta kommer på besøk. Så spiser vi middag etter sølvguttene har sunget julen inn. Da går; medisterkaker, sosisser og ribbe ned på høykant, mens vi alltid avslutter med riskrem med mammas hjemmelagde jordbærsaus. Etter dette er det tid for kaffe og gaver.

1. juledag er klart den mest hektiske hos oss. Pleier å være rundt 20 til bords, hele pappas slekt. Vi feirer også denne dagen pga. farmoren min er engelsk og ønsket å bevare denne tradisjonen. Vi begynner denne dagen med julelunsj. Etter dette er det spill, kos og prating før vi spiser en middag; som regel fiskemiddag. Når vi har kommet oss gjennom maten er det tid for pakker, noe som regel tar rundt 3 timer. Etter dette er det kaker og kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Desember prøver jeg alltid å få til en reise til en annen by i Europa for å dra på julemarked. Drar også på marked her hjemme, samt kirkekonsert og julemiddag ute med familie.

Idag blir det å spise grøt(med mandler i) og få ordnet de siste tingene, samtidig som jeg ser på "kvelden før kvelden" om ca 1 time.

Imorgen blir det å stå opp, ha på TV-en, ordne julematen og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står i statskirken, men er ikke religiøs.

Har en del tradisjoner som jeg selv er vokst opp med, og som jeg har overført til egne barn. Lille juleaften skal alt være klart - huset rent, pakkene klare, all mat handlet inn, og så pynter vi juletreet. Tjuvsmaker litt på julemat og godis foran tv`n med "Kvelden før kvelden".

Juleaften sover jeg gjerne litt frampå om morgenen, men må ha med meg "Snekker Andersen og julenissen" på tv. Pleier dekke bord, gjøre klart alt som skal ordnes til julemiddagen og ellers bare småpusle med det siste før gjestene skal komme. Ser gjerne litt på Nrk`s faste juleprogrammer inni mellom alt.

Spiser middag kl 17 når sølvguttene synger julen inn. Sitter lenge ved bordet og koser oss, før det blir kaffe. Så er det gavetid :)

Da barna var yngre, fikk de alltid julestrømpe med julehefter, litt godis og en liten ting oppi på juleaften morgen, men nå bor de ikke lenger hjemme, så da utgår det.

Savner tiden da de var små, kom ned i stua på morgenen i pysj, og gjerne med dyna på slep. Åpnet julestrømpa og kosa seg foran tv`n. Sukk <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...