Gå til innhold

Familie som ønsker full oppdatering under fødsel, og besøk rett etterpå...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fødte om natten og vi ringte familien rundt kl. 12 dagen etter, da hadde vi sovet litt og kommet på plass på barselhotellet. Det var ingen sure miner for det.

For min egen del hadde jeg følt meg kjip hvis jeg nektet besøk på barsel, besteforeldrene er nok spente og gleder seg til å se den lille. Men, jeg synes absolutt det er innafor å kreve at besøkene er korte.



Anonymous poster hash: 36295...94e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mor sa også at hun gjerne ønsket beskjed når vi dro inn til sykehuset, men jeg ville ikke si noe før fødselen var over, så da ble det slik. Ble ingen sure miner for det.

Jeg tok imot besøk av alle besteforeldrene kl 19 samme dag som jeg fødte (fødte kl 11), og det syntes jeg gikk veldig fint. Var veldig stolt av babyen og samtidig var det fint å få unnagjort mye besøk samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at besteforeldre vil komme på sykehuset når barnebarnet blir født. Det er jo slik det alltid har vært. Samtidig er det jo litt "feil" at kroppen til mor som lekker både blod og melk plutselig skal bli allemannseie, så jeg skjønner at mange ikke ønsker dette. Besøk hjemme synes jeg de skulle respektert. Jeg sa nei til overnatting hos oss nå når jeg skulle føde sist. Det var litt spesielle omstendigheter, og det ble selvsagt respektert uten surmuling (det ville blitt respektert uansett). Det er heldigvis mye overnattingsmuligheter som ikke koster skjorta her. Mine foreldre og svigerforeldre er ganske "folkelige" og greie personer som ikke trenger å vartes opp, snarere tvert om. De føler seg som hjemme, underholder seg selv, og finner frem mat selv, og er ikke redd for å finne frem støvsugeren om det trengs (og det gjør det som regel når mor har ligget en uke på sykehus). :)

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jeg forstår tankene, og hadde det likedan.

MEN anbefaller deg til å vente med å ta noen avgjørelser.

Vi sa heller ikke i fra før babyene var ute, rett og slett fordi vi ikke ville at foreldrene våre skulle være bekymret. En fødsel kan jo drøye ut ganske lenge.

Sånn ellers har vi hatt besøk på sykehuset. Vært superstolte, og bare lengtet etter å få vist de frem.

Førstemann ble født kl 18. Da kom svigermor en tur innom rundt kl 21.

Resten av haugen kom dagen etter. Besteforeldre, oldeforeldre, Våre søsken etc..

Nr to kom kl 11. Da hentet pappaen storesøster i bhg, spiste middag og kom på sykehuset, bare de to. Besteforeldre kom dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer nok ikke til å gi beskjed om at fødselen er i gang. Med mindre det skjer veldig uforberedt og for tidlig, klarer vi oss selv. Jeg ønsker at det skal være noe mellom meg og min mann, litt privat og intimt. Da trenger en ikke tenke så mye på å oppdatere, eller at en må gi beskjed hvis det plutselig tar veldig lang tid.

Etter fødsel ser vi det an. Jeg skjønner at folk ønsker å komme på besøk på sykehuset, og dersom fødselen går fint og jeg er i form er det ikke noe problem. Men det er vårt barn, og det er vi som skal bli kjent med han først. Så om besteforeldre må vente noen dager, fordi jeg er dårlig, får det bare være slik. Tviler jeg vil at mannen skal ta barnet ut på gangen og vise han frem der. Det ønsker jo jeg også å være med på.

Nei, den første tiden (timene/dagene) sloss nok jeg og mannen nok om babyen selv. Jeg ønsker å nyte tiden med min nye familie alene. Hvis det gjør meg egoistisk så lever jeg fint med det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gikk ikke mine planer som de skulle, siden det endte med planlagt keisersnitt. Hadde tenkt til å ikke si til noen at vi dro til sykehuset, bortsett fra mamma som skulle være med. Hadde heller ikke tenkt å ha noe annet besøk enn mine foreldre og to søsken. Foreldrene hans bor i utlandet, så.. det endte med litt flere, men det var bare koselig! Alle hadde vett nok til å bare komme en liten tur, så de ble ikke så lenge! :)

Jeg ville tatt det litt som det kommer jeg. Nå er det dere som er i fokus og dere som bestemmer!! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare si at dere kommer til å se an hvordan det blir, og at dere velger der og da om det blir noen kommunikasjon med utenomverdenen mens ting pågår. Si også at dere gir beskjed når dere er klare for besøk.

Dere trenger ikke å tilfredsstille alle deres ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ringte rundt et par timer etter han var ute, men svigermor visste at han var på tur ut da vi måtte ringe henne for å få henne til å hente bilen vår som sto på parkering uten parkeringslapp.

Hun og mannens søster var innom oss litt uttpå dagen i 20min, og dagen etter kom hele mannen sin familie. Jeg syns det var greit å ta hele bøtteballetten med en gang så vi fikk fred når vi kom hjem. Nå ble vi jo likevel innlagt på nyfødt intensiv i en uke med 2 døgn uten at jeg fikk møte lille pga smittefare fra meg, og da var det godt at svigerfamilien var ofte innom både meg og lille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt ingen oppdatert under fødelen. Ringte til mamma når jeg merka det var på gang, å så skrudde jeg av telefonen.. Når alt var over og jeg orket ringte jeg noen stolte besteforeldre..

Jeg sa nei til besøk første dagen, mens andre dagen troppet de opp hele gjengen, noe jeg angrer fort på.. Det ble mye stress og folk, jeg var helt utkjørt, tårene rant, melka rant og pga klipp og sting klarte jeg ikke komme meg ut av senga.. Det hele toppa seg da jeg måtte på do mens de var der, og mannen min måtte halvveis bære meg inn og hjelpe meg...

Så... Mitt tips er å se ann formen, å stå på ditt!! Det er du som har født, de må bare tåle å vente til du er klar!!

Anonymous poster hash: 4f845...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal ingen på besøk før vi er hjemme og føler oss klar for det. Vi skal ikke ha besøk på sykehuset og fødsel kommer jeg til å fortelle om i etterkant. Har i overkant nervøse foreldre så orker ikke flere bekymringer eller mer uro enn nødvendig før og under fødsel.

Overnatting hjemme hos oss i etterkant hadde kun vært aktuelt hvis det var min mor. Jeg føler meg ikke avslappet eller komfortabel med andre på overnatting og spesielt ikke i en situasjon hvor man blør, lekker meg, skal venne seg til amming og ellers ser ufresh ut.

Dere er på ingen måte egoistiske og velger selvfølgelig selv hva dere orker og ønsker.

Endret av Askmeagain89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble lagt inn på sykehus to døgn før fødsel pga vannavgang, så de fleste rundt oss fikk jo med seg det. Fra jeg ble satt igang med drypp til han ble født gikk det 2,5 time, så i gen ble informert noe da. Sendte vel mld en times tid etter at han var født☺

På sykehuset hvor jeg fødte er det kun visitt-tid fra 18-19, og da er det bare besteforeldre som er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det som dere føler er riktig for dere :) Vi er jo alle forskjellige, og ikke minst har man forskjellige familier..

Jeg ble satt igang og visste om datoen 2 uker i forveien. Men ville ikke si det til noen i familien. Jeg sa bare at det blir november baby i stedenfor desemberbaby ;)

Fødselen tok 13 timer, men jeg tenkte ikke tanken på å skulle oppdatere noen. Orka ikke se på mobilen min en gang :P

Gutten ble født kl 1 om natten, og når klokka var 5 på morgenen orka jeg ikke vente lenger og ringte mamma. Fikk jo ikke sove uansett ;)

Vi tok i mot besøk på barsel. Jeg ser ikke problemet med det. Her fikk de komme inn på rommet vårt siden vi var heldige og fikk enerom. Jeg satt i senga med dyna over meg og besøket bytta på å holde babyen.

Det var besøkstid der og da "booka" jeg svigers kl 17 og mine foreldre kl 18.

De neste 3 dagene fikk vi være i fred :nigo: Synes det var utrolig deilig å bare bli ferdig med det sånn at vi kunne slappe av etterpå :)

Jeg ville jo vise frem ungen til hele verden. Hadde aldri i verden klart å holde han for meg selv i 4-5 dager :fnise:

Men overnattingsbesøk når man kommer hjem derimot.. Uff.. De første ukene er ganske tunge, så det hadde ikke jeg taklet. Selv om jeg har et godt forhold til mamman min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informerte våre foreldre om at vi gir oppdatering når vi ønsker og vi ønsker ikke besøk på sykehuset, dessuten får kun barnefar og andre egne barn lov til å komme på besøk på vårt sykehuse. Ikke at de egentlig fulgte det opp da hun jeg delte rom med hadde masse besøk av alt mulig folk.

Foreldrene mine var forstålsesfulle men ikke svigers, de ble sure men det brydde vi oss ikke om, var ikke de som skulle føde. Svigermor planla også å ta ferie i to uker og bo hos oss rett etter fødselen, vi takket nei til det heldigvis! Ville ikke hatt min egen mor boende hos oss heller da, og vi har et godt forhold. Svigermor prøvde seg også på at hun skulle være med på fødselen, hun ble sur når jeg takket nei. Jeg var høflig.

Etter fødselen ble vi liggende i ekstra dager på sykehuset og svigermor maset og maset og maset og maset og maset. Dumme var vi og ga etter, hun er en person som er sånn at gir man henne en finger så tar hun hele hånden. Så da trodd hun plutselig at hun skulle få bestemme navn på barnet, dåpsdato osv. Vi sa nei til disse tingene og hun lagde et helvette.

Så neste gang holder vi på det med null besøk, ingen besteforeldre tar skade av å vente noen dager på å få se barnebarnet :)

Anonymous poster hash: a2c57...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal jo bli mor selv, tror du at du kommer til å bli såret den dagen ditt barn får barn og de sier at de ikke ønsker å ha deg der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo bli mor selv, tror du at du kommer til å bli såret den dagen ditt barn får barn og de sier at de ikke ønsker å ha deg der?

Nå er ikke jeg TS, men det er jo ikke det at man ikke vil ha de der. Men at man vil bli kjent med babyen i ro og ikke med hele slekta som ønsker å besøke. Er jo bare snakk om et bare dager, så er man hjemme.

Noen har foreldre som forstår dette og har korte besøk, men så har du de som aldri tar et hint. De du nesten må kaste ut for at de skal gå.

Anonymous poster hash: 1797d...405

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg TS, men det er jo ikke det at man ikke vil ha de der. Men at man vil bli kjent med babyen i ro og ikke med hele slekta som ønsker å besøke. Er jo bare snakk om et bare dager, så er man hjemme.

Noen har foreldre som forstår dette og har korte besøk, men så har du de som aldri tar et hint. De du nesten må kaste ut for at de skal gå.

Anonymous poster hash: 1797d...405

Jeg har aldri fått barn, men jeg tror at jeg vil ha min mor og resten om de vil være der. Men spør meg for sikkerhets skyld når jeg faktisk er like ved å føde :P

Jeg har alltid hatt ett veldig nært forhold til familien min, så det kan jo være det er derfor. Jeg føler det er så 'kaldt', at man bare legger til side foreldre når man får sin egen familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har aldri fått barn, men jeg tror at jeg vil ha min mor og resten om de vil være der. Men spør meg for sikkerhets skyld når jeg faktisk er like ved å føde :P

Jeg har alltid hatt ett veldig nært forhold til familien min, så det kan jo være det er derfor. Jeg føler det er så 'kaldt', at man bare legger til side foreldre når man får sin egen familie.

Igjen, man legger de jo ikke til side:) det er bar greit å få kommet seg litt før alle kommer på besøk. Etter min første fødsel var jeg kjempe dårlig. Men alle skulle komme på besøk. Jeg gikk på do mens de var der og satt og gråt for det gjorde så vondt og fordi jeg var så sliten. Vi har to ulike familier. Den ene siden er veldig hensynfulle og kom på besøk i 10 min. Mens den andre siden nektet å gå når visittiden var over.. Ved andre fødsel valgte vi å ikke ha besøk på sykehuset og det var mye bedre. Jeg var dårlig etter denne fødselen også, så det var så deilig å bare ta det med ro og grue seg til besøk. I tilfelle man blir ekstra dårlig da/må på do/ osv. Jeg var også bedre i form til å ta i mot besøk når vi kom hjem da, og det var mye hyggeligere for alle. :)

Anonymous poster hash: 1797d...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Hva de ønsker er ikke noe du skal ta hensyn til. Det er du som skal føde og det er du og far som skal kjenne etter hva dere orker og har overskudd til. Hadde sagt klart i fra at det hadde vært uaktuelt at noen flyttet inn hos meg etter fødsel.

Den tiden skal dere som ny familie ha sammen til bare å ha ro og innarbeide rutiner med baby og bli kjent med hverandre. Foreldre og svigers har ikke noe der å gjøre om dere ikke ønske det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Jeg har aldri fått barn, men jeg tror at jeg vil ha min mor og resten om de vil være der. Men spør meg for sikkerhets skyld når jeg faktisk er like ved å føde :P

Jeg har alltid hatt ett veldig nært forhold til familien min, så det kan jo være det er derfor. Jeg føler det er så 'kaldt', at man bare legger til side foreldre når man får sin egen familie.

Det var sånn jeg tenkte og før jeg ble gravid. Nå derimot, tenker jeg at besteforeldrene kan vente en dag eller to. Etter en så tøff opplevelse som fødsel må man kunne få lov til å tenke på seg selv noen dager å opnme seg på bena igjen.

Dette handler ikke om å holde besteforeldrene borte fra barnet, men å ta hensyn til mor og far slik at de får hvile ut etter fødselsen.

Jeg har sagt at eg gledelig tar imot besøk når jeg har kommet hjem, men korte besøk. Tror ikke jeg orker at folk skal være her i flere timer. Situasjonen er ny for oss som blir foreldre også, og jeg vil bli vandt til denne situasjonen uten for mange meninger. Ungen forandrer seg heller ikke så mye på et par dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si akkurat nå, men planen er og ikke si noe før den lille er født. Besøk tar vi litt etter formen. Svigers bor 1 mil unna, mine foreldre 10 mil. :) Sykehusoppholdet er 2 dager ved vanlig fødsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...