Gå til innhold

Gravid og straks slutt på vikariat..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har siden nyåret hatt en vikariatstilling som tar slutt om alt for kort tid, altså i desember.

I den perioden jeg har hatt denne stillingen har jeg blitt gravid, med termin i mars.

Her kommer alle bekymringer inn, da med tanke på penger. Når vikariatet er slutt, blir det nok å gå tilbake som ringevikar, noe som sier seg selv kommer til å bli betydelig mye mindre enn stillingen jeg har nå.

Noen som har peiling på hvordan permisjonpenger fungerer, og som kan forklare et brødhue som meg det, med tanke på at jeg antagelig kommer til å jobbe mindre fra januar-februar?

Jeg har også blitt anbefalt å sykmelde meg FØR vikariatet går ut, bare med tanke på pengene.. Jeg har vurdert det selv også, men så er det den samvittigheten da :vetikke:

Noen som har vært i lignende situasjoner som kan dele erfaringer?



Anonymous poster hash: 3bd40...5c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Permisjonspengene ved variabel inntekt blir beregnet ut fra et gjennomsnitt fra de siste 6 månedene, så lenge du har jobbet de i 6 av de siste 10 månedene.

De som går på dagpenger kan (ut fra det jeg har forstått) få et gjennomsnitt av de BESTE 6 av de siste 10 månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er ansatt i den samme bedriften når du søker om foreldrepenger (uansett om du er ringevikar eller i vikariat) fyller arbeidsgiver ut et gjennomsnitt av lønna di i inntektsskjemaet.

Arbeidsgiver regner altså ut et gjennomsnitt av hva du har fått i lønn det siste året. De månedene du har jobbet mye trekker jo da gjennomsnittet litt opp.

Du kan jo prøve å beregne litt her: https://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/foreldreOgBarn;JSESSIONID-foreldrepengeveileder=fM6XX9T0je+GbSNzSdAXGmJv.undefined?0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Så skjønner jeg det riktig at jeg kan få like mye utbetalt, selv om januar-februar kommer til å bli noen måneder med lite jobbing?

Tenker også at jeg ikke kommer til å få svære lønninger i disse månedene, derfor streifer tanken på sykmelding før vikariatet er slutt.. Ble brått veldig kjedelig dette her :cry3:

Ts



Anonymous poster hash: 3bd40...5c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sykemeldt meg. Bekkenløsning er din venn :)

Anonymous poster hash: b100d...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sykmelde deg

Hadde sykemeldt meg. Bekkenløsning er din venn :)

Anonymous poster hash: b100d...5d7

Merker jeg blir litt dårlig av alle kvinnfolka på KG som sykmelder seg uten grunn.



Anonymous poster hash: c17da...c59
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde sykemeldt meg. Bekkenløsning er din venn :)

Anonymous poster hash: b100d...5d7

Nei, bekkenløsning er ingens venn

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sykemeldt meg. Bekkenløsning er din venn :)

Anonymous poster hash: b100d...5d7

Folk som deg er grunnen til at de gravide som faktisk har skikkelig vondt og sliter ikke blir tatt seriøst av mange. Takk skal du ha.

Anonymous poster hash: 2cd14...fbd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "beste" hadde da vært om jeg faktisk fikk noen plager som gjorde at jeg måtte sykmelde meg, men terskelen for å gjøre det nå uten noen som helst plager er ganske høy, da jeg hadde sett for meg å jobbe helt frem til permisjon.

Nei, dette var kjedelig. Må nok snakke med sjefen litt om dette her, og høre hva hun sier. Håper på en løsning!

TS



Anonymous poster hash: 3bd40...5c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "beste" hadde da vært om jeg faktisk fikk noen plager som gjorde at jeg måtte sykmelde meg, men terskelen for å gjøre det nå uten noen som helst plager er ganske høy, da jeg hadde sett for meg å jobbe helt frem til permisjon.

Nei, dette var kjedelig. Må nok snakke med sjefen litt om dette her, og høre hva hun sier. Håper på en løsning!

TS

Anonymous poster hash: 3bd40...5c5

Ta en telefon og hør med nav :) Da får du i hvertfall et godt svar du kan forholde deg til. Kan godt være dette ikke er noe problem i det hele tatt, og at du bare må gå på dagpenger siste månedene. Litt kjipt, men mange gode løsninger finnes nok allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en telefon og hør med nav :) Da får du i hvertfall et godt svar du kan forholde deg til. Kan godt være dette ikke er noe problem i det hele tatt, og at du bare må gå på dagpenger siste månedene. Litt kjipt, men mange gode løsninger finnes nok allikevel.

Takk for svar! :)

Må undersøke litt med dem også, hadde helt glemt av dem i dette virrvarret :rodme:

Ts

Anonymous poster hash: 3bd40...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er trist at folk anbefaler sykemelding :s

Anonymous poster hash: 562ac...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det "beste" hadde da vært om jeg faktisk fikk noen plager som gjorde at jeg måtte sykmelde meg, men terskelen for å gjøre det nå uten noen som helst plager er ganske høy, da jeg hadde sett for meg å jobbe helt frem til permisjon.

Nei, dette var kjedelig. Må nok snakke med sjefen litt om dette her, og høre hva hun sier. Håper på en løsning!

TS

Anonymous poster hash: 3bd40...5c5

Er litt i samme situasjon som deg. Vikariatet mitt går ut og det er liten sjanse for å få noe nytt. Jeg har snakket med både nav og lønningskontoret om dette, og jeg har ikke så mye valg. Jeg trenger inntekt, og nå når vikariatet mitt går ut får jeg dagpenger, som igjen skal danne grunnlag for permisjonspenger.

Jeg har vært en del plaget med ryggen, og har på det grunnlaget fått sykemelding av legen. Da beholder jeg lønna mi. Jeg synes det er galskap om jeg hadde meldt meg arbeidsledig og fått veldig dårlig økonomi med en liten baby. Om du er vikar og har variabel inntekt er det opp til arbeidsgiver og nav å finne ut hva som er representabel inntekt for deg, om de enten tar et gjennomsnitt fra siste månedene, året, e.l.

Tenk på deg selv og barnet ditt, det koster å ha en liten en :)

Anonymous poster hash: b0094...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all hovedsak får du uttelling for de 6 beste månedene av de ti siste mnd du har jobbet. Jeg fikk utbetalt et gjennomsnitt av min variable deltidsjobb i tillegg til min faste stillingslønn. Søkte jo etter uke 26, men før fødsel, sluttet å jobbe i den jobben i juni og hadde termin i august. Så det trenger ikke å ha noe å si at du sluttet i vikariatet noen måneder før. Men prøv å jobb det du kan videre på tilkalling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all hovedsak får du uttelling for de 6 beste månedene av de ti siste mnd du har jobbet. Jeg fikk utbetalt et gjennomsnitt av min variable deltidsjobb i tillegg til min faste stillingslønn. Søkte jo etter uke 26, men før fødsel, sluttet å jobbe i den jobben i juni og hadde termin i august. Så det trenger ikke å ha noe å si at du sluttet i vikariatet noen måneder før. Men prøv å jobb det du kan videre på tilkalling :)

Ok, da tror jeg at jeg har skjønt det :P

Kommer til å jobbe det jeg kan frem til permisjon, håper det blir en del. Blir gal av å gå hjemme å ikke gjøre noe også :fnise:

ts

Anonymous poster hash: 3bd40...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er KUN de som mottar dagpenger ved permisjonsstart som får bruke de 6 beste av de siste 10 månedene som grunnlag for beregning av foreldrepenger. .. For alle andre er hovedregelen at det beregnes ut fra inntekt rett før permisjonsstart eventuelt snittberegnes over en lengre periode (3,6 eller 9 måneder) ved variabel inntekt. .

Anonymous poster hash: e44d7...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er KUN de som mottar dagpenger ved permisjonsstart som får bruke de 6 beste av de siste 10 månedene som grunnlag for beregning av foreldrepenger. .. For alle andre er hovedregelen at det beregnes ut fra inntekt rett før permisjonsstart eventuelt snittberegnes over en lengre periode (3,6 eller 9 måneder) ved variabel inntekt. .

Anonymous poster hash: e44d7...8c4

Det er slik som dette jeg også har forstått det. Hvis jeg var deg TS ville jeg snakket litt med nav hvordan de vil gjøre det i ditt tilfelle. Kan være en ide og melde seg som arbeidsledig slik at du da mottar dagpenger. Mener du kan ta litt ekstravakter når du mottar dagpenger?? Men snakk med nav.. :)

Anonymous poster hash: ae8d9...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med nav. Jeg måtte gå ut i tidlig permisjon fordi vikariatet mitt gikk ut. Selv om det holder å jobbe 6 av de 10 siste mnd fikk jeg beskjed om at jeg mistet retten dersom jeg ikke hadde kontrakt når jeg gikk ut i permisjon. Holdt ikke med å være ringevikar. Men arbeidsgiver regnet ut beste lønn slik at selve utbetalingene ble greie selv om jeg hadde noe variabel lønn. Fikk beskjed om å sykemelde meg jeg også. Kunne knapt gå 500 m pga bekkenløsning, men siden jeg fint klarte å jobbe likevel syntes jeg det ble for dumt.

Nå har ikke jeg lest hele tråden da, så du får bare overse det som eventuelt er blitt svart på eller ikke er relevant for deg. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du over på dagpenger får du beregning av lønna du har nå. Ingen grunn til å sykmelde seg eller stresse seg opp.



Anonymous poster hash: c17da...c59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...