Gå til innhold

Sjefen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flytt gjerne innlegget mitt til karriere og utdanning hvis det passer bedre der.

Jeg er 8 uker idag, og er kjempedårlig. Jeg er kvalm på jobb, spyr når jeg kommer hjem og sover resten av dagen. Jeg har heldigvis kontorjobb,så jeg "hviler" innmellom, men får ikke gjort alt jeg skal. Føler jeg ikke strekker til.

Tror sjefene merker at det er noe, for jeg er "fjern". Hadde tenkt å si det i juleferien, for da er vi over 12 uker, men vurderer å si det nå. Jeg skal sende en epost, da jeg vet det ikke kommer til å bli godt mottatt(vi er 7 stk på jobb). Jeg får alltid høre om hvor irriterende det er når folk er syke/permisjoner osv, og man får ikke fri selv om man er syk (hjemmekontor). Lurer på å sykemelde meg for en uke/50% for en periode, da jeg sliter veldig med dårlig form og ikke kan gjøre annet enn å sitte på kontoret. Er også redd for å skade babyen hvis jeg stresser slik jeg gjør nå(er livredd for at de finner det ut, for de har sagt de ikke har bruk for folk som må være borte fra jobb i lengre tid, altså at jeg mister jobben. Jeg vet det er helt feil,men sånn er det. De hadde diktet opp en annen grunn for å sparke meg). Men føler at hvis jeg sier det nå så har jeg sagt det,og da er jeg trygg, altså at de ikke kan si meg opp? Hva tenker dere? Gå til legen nå, og så si det til jobb,eller vente til juleferien? Det blir uansett på epost( nesten all kommunikasjon er via epost, og jeg er redd.) :(



Anonymous poster hash: 08ff0...53a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har ingen grunn til å si deg opp uavhengig om du er syk pga. graviditet eller annen sykdom, så hvis det er årsaken til at du vurderer å si det nå så ville jeg ikke gjort det. Hvis de finner opp en grunn for oppsigelse hvis man er syk over lengre tid, gjør de sikkert det samme med graviditet.

Jeg ville ikke sagt det før etter 12 uker, vanligvis har vel de som gir beskjed tidligere et greit forhold til sjefen, noe det ikke akkurat virker som du har. Gå til lege, og hvis han mener du trenger sykemelding får du det, ta den og slapp av.

Og vurder å prøve å finne en ny jobb etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ingen grunn til å si deg opp uavhengig om du er syk pga. graviditet eller annen sykdom, så hvis det er årsaken til at du vurderer å si det nå så ville jeg ikke gjort det. Hvis de finner opp en grunn for oppsigelse hvis man er syk over lengre tid, gjør de sikkert det samme med graviditet.

Jeg ville ikke sagt det før etter 12 uker, vanligvis har vel de som gir beskjed tidligere et greit forhold til sjefen, noe det ikke akkurat virker som du har. Gå til lege, og hvis han mener du trenger sykemelding får du det, ta den og slapp av.

Og vurder å prøve å finne en ny jobb etterhvert...

Tusen takk for svar :-) hvorfor hadde du ventet til 12 uker? Fordi jeg da har jobbet de siste mnd før permisjon? Jeg skal søke ny jobb i permisjon, blir ødelagt av denne jobben (men god lønn)

Anonymous poster hash: 08ff0...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter uke 12, mener man at "risikofasen" er over.

Anonymous poster hash: 3dde9...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har et så dårlig forhold til sjefen, hadde jeg nok bare ventet uansett. Jeg fortalte min sjef i uke 10 eller noe, hadde et veldig greit forhold til henne og hun visste at vi drev med IVF osv. Den arbeidsplassen har også sagt opp folk fordi de ble gravide før, men jeg var fast ansatt og de hadde virkelig ingenting å "ta" meg på. Virker som om det der ikke er noe blivende sted uansett, så se deg om etter noe annet! Å bli sykmeldt er faktisk en rett man har i Norge. Babyen din er viktigere enn jobben, så gå til legen med god samvittighet (og legg igjen hjemmekontoret på jobben)! Lykke til - jeg vet hvor kjipt det er å ha teite sjefer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ab skriver så er 12ukers-regelen grunnen til at jeg ville ventet. Det kan jo gå galt etter 12 uker, men er mindre sjanse for det. Strengt talt ville jeg nok ventet enda lenger med en slik arbeidsgiver, hadde ventet til det enten var synlig, eller etter OUL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ventet med å sagt noe før det hadde gått 12 uker, og jeg hadde sagt det direkte til sjefen din.

Bedriften har ikke lov til å si deg opp pga sykdom eller graviditet uansett! Husk det! ;)

Om du ikke er organisert, bør du gjøre det snarest! :) Oppstår det en sak, må du være medlem i forbundet før saken oppstod. De kan bistå deg ved problem på jobben eller usaklig oppsigelse.

Lykke til! :)



Anonymous poster hash: 74dbc...d84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en arbeidsplass! Kjenner jeg blir sint på din vegne. Håper du finner deg ny jobb. Er man syk har man rett på sykedager, og man skal slippe å ha dårlig samvittighet for å være gravid eller i permisjon mtp jobben. Kan tenke meg din arbeidsgiver vil forvente at du jobber hjemmefra på sykt barn dager også. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du organisert i en fagforening av noe slag ? Hvis ikke , så er dette tiden å gjøre det på dersom du tror at det kan bli snakk om en avskjedigelse pga graviditet og eventuell sykdom. Man er også veldig godt beskyttet i lovverket som gravid/sykemeldt, og det blir slått hardt ned på dersom noen mottar en usaklig oppsigelse .

Kan også nevne at dersom man er sykemeldt, er det ekstremt dumt av arbeidsgiver å i det hele tatt tenke på å avskjedige deg. Som sagt så er man ekstremt godt beskyttet i lovverket, og det er ikke lov å diskriminere mot hverken Gravide eller folk som er borte grunnet sykdom.

Så akkurat på dette punktet kan du ta det heeelt med ro.

Dersom du har en tillitsvalgt eller ikke ønsker å fortelle dette alene, så har du krav på å ha med deg tv (tillitsvalgt) eller noen andre i firmaet.

Dette ordner seg !

Gode klemmer fra Fagforeningsjenta. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jeg hadde sagt det nå, og sagt at om de ikke kunne tilrettelegge for at jeg fikk hvilt litt på jobb, eller kunne bli avlastet litt med arbeidsoppgaver, så kom jeg til å bli sykemeldt for en periode.

Bortsett fra oppkast, så At man ikke får gjort noe særlig etter jobb, må man nesten bare regne med i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertlig takk for svar alle! Setter stor pris på svar,og det er godt å lese at dette ikke er normalt. Jeg er organisert (i smug,vi får ikke lov til det). Håper det går fint for seg,men jeg tviler :( kjenner det stresser meg veldig. Får prøve holde meg til juleferien, så jeg får håpe kvalmen gir seg. Slitsomt å gå å skjule det. Jeg skal være "syk" på julebordet,da de nok skjønner det hvis jeg ikke vil ha vin..:(

Anonymous poster hash: 08ff0...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke lov til å organisere seg!? Hva slags drittsted er det her egentlig? Håper du finner deg en annen jobb etterhvert, det der kan ikke være mye ålreit.

Anonymous poster hash: adb19...1fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo faktisk ikke lov å si deg opp pga graviditeten!

Anonymous poster hash: 8d02f...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har jo faktisk ikke lov å si deg opp pga graviditeten!

Anonymous poster hash: 8d02f...23d

Jeg vet det,men de finner på en annen unnskyldning hvis de finner det ut før jeg sier det. Var derfor jeg vurderte å si det før uke 12,i tilfelle de ser det/merker at jeg er dårlig. Når jeg har sagt det er jeg på en måte sikret jobben ut permisjonen..ts

Anonymous poster hash: 08ff0...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om den pølseboden av en bedrift jeg jobbet for før, der fikk vi heller ikke "lov" til å organisere oss. I og med st du likevel er organisert, er du trygg om det skulle skje noe, med mindre du har gjort noe som er så graverende at du kan bli oppsagt (graviditet IKKE inkludert her!). De på min arbeidsplass som opplevde dette tok det til organisasjonen og det ble en kjempeoppvask. De fikk jobben tilbake, men begge takket nei.. Forståelig.. Men, om du sier det, så er su jo ikke garantert at du ikke blir oppsagt for en annen grunn, du er jo sånn sett ikke "fredet" fordi du er gravid. Jeg hadde ventet, tatt sykedager/sykmelding når nødvendig, og ikke fortalt noe som helst før jeg måtte (senest 3mnd før permisjon). Bare på trass! Du risikerer å være på jobb det neste halve året og høre på teite kommentarer om hvor illojal du er som blir gravid, og at sjefen får god tid til å finne en grunn til å si deg opp. Kom deg uansett unna så fort som mulig, det der er ikke et blivende sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...