Gå til innhold

Hvordan bli flink til å skrive?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dessverre ikke flink til å skrive, sliter med å formulere meg, det blir barnslig språk. Husker ikke kommaregler ( her skal jeg søke opp info )

Noen som har tips på hvordan jeg kan bli flink til å skrive?

Fikk karakter 5 på vdg, har ikke klart og opprettholde det skriftlige. Vet jeg må øve meg, men når jeg skriver ser det bare "lite proft" ut- som denne teksten her.



Anonymous poster hash: 24c0e...70d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel egentlig bare å skrive, lag en blogg f.eks for å få trening og tilbakemelding.

Kommer jo forsåvidt helt ann på hva du skal bruke skrivingen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med det meste annet er det vel bare mengdetrening som hjelper. Lurer litt på hva du skal bruke skrivingen til selv, for uten formål er det jo veldig vanskelig å skrive. Men jeg likte forslaget med blogg! Da kan du jo ha litt i alle sjangre, og få tilbakemelding på de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Er dessverre ikke flink til å skrive, sliter med å formulere meg, det blir barnslig språk. Husker ikke kommaregler ( her skal jeg søke opp info )

Noen som har tips på hvordan jeg kan bli flink til å skrive?

Fikk karakter 5 på vdg, har ikke klart og opprettholde det skriftlige. Vet jeg må øve meg, men når jeg skriver ser det bare "lite proft" ut- som denne teksten her.

Anonymous poster hash: 24c0e...70d

Jeg syns ikke det var så verst det du skrev her, jeg :)

Hvis du fikk gode karakterer på skolen så har du jo et godt hode og lærer sikkert fort. Øvelse gjør mester. Hvis du vil, kan du skrive noe her, så kan vi hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det var så verst det du skrev her, jeg :)

Hvis du fikk gode karakterer på skolen så har du jo et godt hode og lærer sikkert fort. Øvelse gjør mester. Hvis du vil, kan du skrive noe her, så kan vi hjelpe.

Tusen takk!

Anonymous poster hash: 24c0e...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gang en jente som het Ida, hun bodde i et stort hus med sammen med sin mor og mormor. En dag skulle de ut å gå tur sammen, de pakket med seg noe god niste og gikk for å gå på tur i skogen.

Da de var gått en stund kom de til et stort fjell, de fikk lyst til å klatre men hadde ikke riktig utstyr. Til og med mormor ville klatre, for hun var av det sprekeste slaget.



Anonymous poster hash: 24c0e...70d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bossa Nova

Det var en gang en jente som het Ida. Hun bodde i et stort hus sammen med sin mor og mormor. En dag skulle de ut og gå tur sammen. De pakket med seg noe god niste og gikk for å gå på tur i skogen.

Da de var gått en stund kom de til et stort fjell. De fikk lyst til å klatre, men hadde ikke riktig utstyr. Til og med mormor ville klatre, for hun var av det sprekeste slaget.

Anonymous poster hash: 24c0e...70d

Jeg har markert med rødt der jeg har rettet. Rettet "en dag skulle de ut og gå tur sammen" fordi her er det hjelpeverb og verb. I verb + verb er det "og" mellom, Hvis "å" hadde vært riktig, måtte setningen være sånn som "...skulle de ut for å gå tur". De har du gjort riktig i den neste setningen:)

"Men" skal alltid være bak et punktum eller komma. F.eks. Jeg gikk, men ikke langt.

Ellers veldig bra. Du har skrivefeil som er ganske vanlige.

-----

På skolen var jeg flink til å skrive og fikk gode karakterer. Men da jeg skulle ta mastergrad, så fikk jeg skrivesperre og ble satt skikkelig tilbake. Plutselig klarte jeg ikke å formulere skriftlig den enkleste setning. Dette var for ca. 5 år siden. Det gikk over etter hvert som jeg begynte å slappe av, heldigvis. Nå synes jeg tekst er gøy:-)

Endret av Bossa Nova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har markert med rødt der jeg har rettet. Rettet "en dag skulle de ut og gå tur sammen" fordi her er det hjelpeverb og verb. I verb + verb er det "og" mellom, Hvis "å" hadde vært riktig, måtte setningen være sånn som "...skulle de ut for å gå tur". De har du gjort riktig i den neste setningen:)

"Men" skal alltid være bak et punktum eller komma. F.eks. Jeg gikk, men ikke langt.

Ellers veldig bra. Du har skrivefeil som er ganske vanlige.

-----

På skolen var jeg flink til å skrive og fikk gode karakterer. Men da jeg skulle ta mastergrad, så fikk jeg skrivesperre og ble satt skikkelig tilbake. Plutselig klarte jeg ikke å formulere skriftlig den enkleste setning. Dette var for ca. 5 år siden. Det gikk over etter hvert som jeg begynte å slappe av, heldigvis. Nå synes jeg tekst er gøy:-)

Samme som meg, er blitt så utrolig stresset i forhold til skriftlig arbeid ( studier ) det sjeler mye livskvalitet fordi jeg aldri føler det er godt nok, blir direkte redd for tilbakemeldinger fra skolen...

vil ikke ha skrivefeil……... :frown:

Takk for svar.

Anonymous poster hash: 24c0e...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gang en jente som het Ida. Hun bodde i et stort hus med sammen med sin moren og mormoren sin. En dag skulle de ut å gå tur sammen. De pakket med seg noe god niste og gikk for å gå på tur ut i skogen.

Da de var hadde gått en stund, kom de til et stort fjell. De fikk lyst til å klatre, men hadde ikke riktig utstyr. Til og med mormor ville klatre, for hun var av det sprekeste slaget.

Anonymous poster hash: 24c0e...70d

Det jeg har strøket, er markert med blått. Det jeg har endret eller tilføyd, er merkert med rødt.

Du må tenke på hva som er nødvendig for å bli forstått. Det holder å skrive En dag skulle de ut på tur. I neste setning trenger du ikke å gjenta at de går tur, det holder å si at de går ut i skogen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har strøket, er markert med blått. Det jeg har endret eller tilføyd, er merkert med rødt.

Du må tenke på hva som er nødvendig for å bli forstått. Det holder å skrive En dag skulle de ut på tur. I neste setning trenger du ikke å gjenta at de går tur, det holder å si at de går ut i skogen.

Du har gjort en flott arbeid!!!

Anonymous poster hash: afa75...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har gjort en flott arbeid!!!

Anonymous poster hash: afa75...bb2

Hovedinnlegger her.

Signerer over her, og ellers dere som har svart meg. Skal stå på videre, så lanskje det blir bra til slutt :)

Anonymous poster hash: 24c0e...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...