Gå til innhold

studere i norge med norsk som andrespråk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har søkt på litt forskjellige bachelorgrader til skoleåret 2015/2016 her i Norge. Jeg har norsk statsborgerskap men var født og oppvokst i Canada fram til jeg fylte18 år. morsmålet mitt er engelsk. Norsk er mitt andrespråk. Jeg snakker flytende norsk med sterk dialekt og jobber med å forbedre meg i det skriftlige. Jeg har på meldt på bergenstesten 11 april og håper jeg får bestått for å studere. Spørsmålet mitt er om det finst noe hjelp/støtte for studenter med norsk som andrespråk?



Anonymous poster hash: 06338...d27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan nok gå på kurs ved siden av studiene, men tror ikke det er tiltrettelagt mer hjelp. Synes uansett du skriver bra og vil nok klare deg veldig bra :) Hvor gammel er du nå? Høres utrolig spennende ut å ha vokst opp i Canada, hvordan synes du Canada er i forhold til Norge? Og hvorfor dro dere hit?



Anonymous poster hash: 96dfb...f77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Et skudd i blinde, men du bør undersøke om du kan ha rett til forlenget eksamenstid ved skriftlige eksamener. Dette fordi du ikke har norsk som morsmål. Jeg vet at de som trenger lengre arbeidstid ved eksamen, f.eks pga medisiner som gjør dem trøtte, kan søke om dette. Derfor kan det kanskje hende at den som trenger litt mer tid pga språk også kan få det innvilget. Kontakt den enkelte høgskole/universitet for dette, for det er sikkert ulike bestemmelser i de ulike eksamensreglementene.

PS: jeg forutsetter da at eksamensoppgavene er på norsk og skal besvares på norsk. Er det tillatt med engelsk besvarelse, så har du neppe slike rettigheter.

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror muligens hun over her har rett (om du må besvare på norsk), men jeg tror også det er en god sjanse for at du kan skrive på engelsk på eksamen. Sikkert avhengig av sted og studierettning, men her jeg går (øk.ad på HIOA) er det blitt sagt at i tillegg til norsk er engelsk, svensk og dansk helt ok på eksamensbesvarelser. Pensumlitteraturen vår er sånn 50/50 engelsk og norsk....

Basert på HI tenker jeg også at dette kommer til å gå kjempebra. Er et par i klassen min som skriver mye dårligere norsk enn deg, men som klarer seg utmerket (riktignok med utvidet tid på eksamen. Disse har da ikke engelsk som morsmål...).

Finnes visst også egne skrivekus for de med norsk som andrespråk: http://www.hioa.no/Hva-skjer/Skrivekurs-og-studiestrategier-for-deg-med-norsk-som-andrespraak-del-3

Vet jo ikke hvordan det er andre steder, men tviler på at HiOA er unike i så henseende. Du kan jo sjekke om det finnes sånt der du har tenkt å studere!

Endret av kanelsnurr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen! Mye bra her å sjekk opp:D Det går nok bra med norsken min. Det rareste er at jeg er så vant med å skrive på dialekt i sms/facebook med venner at jeg må tenke litt ekstra når jeg skriver på bokmål haha Men det kommer seg med øving og litt hjemmelekse:)

Anonymous poster hash: 06338...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok gå på kurs ved siden av studiene, men tror ikke det er tiltrettelagt mer hjelp. Synes uansett du skriver bra og vil nok klare deg veldig bra :) Hvor gammel er du nå? Høres utrolig spennende ut å ha vokst opp i Canada, hvordan synes du Canada er i forhold til Norge? Og hvorfor dro dere hit?

Anonymous poster hash: 96dfb...f77

Takk:) Jeg er 25 år gammal nå. Flyttet hit for 7 år siden pga kjæresten min. Traff han mens jeg var på ferie i Ålesund for å besøke faren min og besteforldrene mine. Nå bor oss sammen i Stavanger og trives kjempe bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett studenter som har med engelsk-norsk ordbok på eksamen :) Og en jeg så hadde det hadde også utsatt tid med en time, men det vet jeg ikke om hadde noen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Er ganske sikker på at du har rett til utvidet tid til eksamen. Jeg lærer bort norsk til ei som gjør det. Hun må ha tolv timer norskkurs i halvåret eller noe for å ha rett på forlenget tid på eksamen, og hennes morsmål er ikke veldig forskjellig fra norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...