Gå til innhold

Kjæresten min er ekkel...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Få han til psykolog. Han kan være en samler. Det er rett og slett en sperre for å kaste ting, og når man ikke når frem til de gamle klærne f.eks så kjøper man nytt. Få han til psykolog, søk litt og finn en ekspert på området. Det er faktisk vanligere enn man tror :-)

Anonymous poster hash: d0038...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er leiligheta eie eller leie? Hans, din eller begges? Er den din/deres, flytter han ut. Tydeligvis ikke i stand til å ta vare på eiendommen. Hvordan var det før du studerte? Hjalp han til? Nå går han nok og håper dette bare er en fase fra deg. Hvis du blir lei av å mase, så gjør du alt, og han slipper unna.

Gir du opp, så blir du mor til en voksen gutt, og tro meg: Det kommer til å surne VELDIG fort fra din side. Alt du fortsatt finner sjarmerende ved ham blir borte!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde bo alene, slik at han kan erfare dette på egen hånd. Det er derfor alle burde bo alene en periode, eller i kollektiv, slik at de personlig erfarer disse tingene og konsekvensene.

Hvis han aldri rydder eller vasker på egen hånd, vil det til slutt bli så ekstremt at han får problemer - som du nevner, at naboene klager, at han får rotter og/eller insekter, at selv kamerater reagerer hvis de stikker innom.

Nå har han deg til å enten ta vaskingen når du er innom eller spesifikt vise ham hvordan det skal ordnes. Sleg leiligheten og flytt hver for dere. Dere er tydeligvis ikke klare for å slå dere til ro sammen uansett. La ham bo alene og ta ansvar for eget hjem. Dette gjelder ikke bare rydding, men alt ansvaret som kommer med å bo for seg selv. Han har faktisk flyttet rett fra mamma og inn med deg og han trenger erfaringen.



Anonymous poster hash: ef9db...506
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har jo så og si flyttet fra ham, jeg har ingenting der som er mitt lenger, bortsett fra noen bilder som henger på veggen.

Jeg er bare så redd for at det er over nå. Til neste uke drar jeg tilbake til hybelen, og da vil jeg si at jeg ikke vil tilbake til leiligheten selv om jeg snart har sommerferie.

Det er veldig uhygenisk her ja, men han ser ikke møkk... Som f.eks henger han søppelposen på dørhåndtaket til soverommet, da det er lettere å ikke bøye seg ned. Han kaster søppelet om jeg ber han om det, men ser ikke den ekle møkkete flekken på døra der posen har gnidd inn søppel-møkk....

Jeg vil jo ikke miste ham, men jeg ser jo heller ikke den fremtiden jeg ønsket i leiligheten heller. Det er uaktuelt å stifte en familie slik..

-TS

Anonymous poster hash: 6fbcd...995

Hvordan er det med hans egen hygiene, da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Du sier at han bare vasket overflater?, bør man vaske mer enn gulv osv når man vasker eller?

Anonymous poster hash: 31a73...5d8

Jeg leste innlegget som at hun mener han vasker overfladisk. Når man skal gjøre det skikkelig rent, er det mye på forhånd som må gjøres. Gulvene er avslutningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo ikke bare latskap, det er jo et psykisk problem. Selvfølgelig er det vanskelig å leve med en som er slik, men det er ikke noe enklere å leve en en som er deprimert, har spiseforstyrrelser, er spillavhengig, er selvskader, rusavhengig eller lignende. Om ikke du direkte kan hjelpe han, så hjelp han til å få hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han det som kalles en horderer på engelsk, eller noe i den dur? Folk som ikke greier kaste, eller rydde etter seg. Samler på alt mulig, hele leiligheten eller huset fylles til randen av gammel drit og søppel. Legger seg heller ute i hagen i et telt, enn å rydde opp i huset som for lengst er overfylt.

Da er det jo en psykisk lidelse i så fall..

Eller er det bare at han er ekstremt rotete, umoden og lat?



Anonymous poster hash: db605...b57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. Jeg skjønner ikke. Er du bare hjemme i ferier? Eller ukependler du? Fungerer et avstandsfoehold hvis dere aldri ser hverandre? Er du student og både eier og leier en leilighet?

Anonymous poster hash: 3b1ae...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Han hadde ikke jeg orket å bo med. Kanskje han burde flytte hjem. Eller få opplæring av sin mor. Eller hushjelp. Kanskje psykolog som noen andre nevnte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt hardt mot hardt, enten så rydder og vasker han som normale folk, ellers så blir leiligheten solgt. Du vil aldri kunne bo i en slik svinesti, og da ønsker du ikke å sitte som eier heller. Han må slutte å være så forbanna lat.

Synes også det var en god idé å invitere over familie og venner jevnlig. Få ham til å skjemmes såpass at latskapen knekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inviterer venner jevnlig fordi da er jeg i hvert fall tvunget til å vaske og rydde til de kommer.

Men selv om jeg ikke venter besøk tar jeg oppvasken etter middag, skifter sengetøy jevnlig, støvsuger 1 gang i uken, vasker badet en gang i uken etc.

Jeg kan gjerne ha det rotete hos meg, men det er aldri skittent.

Han høres ikke deprimert ut, eller som en samler. Samlere har jo gjerne en spesifikk ting de samler på. Hva skulle det vært i hans tilfelle? Søppel?

Det virker rett og slett som at han er blind for eget rot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du bør gjerne selge. Dette kan ødelegge leiligheten, og sjansen til å få en grei pris om dere selger. Jeg ville ikke kjøpt en slik leilighet i hvert fall...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg lest gjennom svare flere ganger.

Han har ikke vanskelig for å kaste ting, det er bare at han ikke gidder når han er hjemme. Så jeg tror ikke det er noe horder på gang. Han driter i de tingene som blir liggende, og jeg har flere ganger kastet det som ligger på soverommet uten at han bryr seg.

Nå har jeg invitert over alle bestekompissene hans, med følge og mine venner med følge, over på hagefest. Borettslaget skal legge heller, og lage nye uteplasser til oss som bor på bakkeplan. Så da tenkte jeg vi kunne invitere på grillfest.

Dette blir da to dager etter min siste eksamen, og han blir faktisk nødt til å rydde soverommet og stua da jeg ikke kommer hjem før dagen etter min eksamen. Slik at vi får kastet ut sengen fra stua, og inn på soverommet. Dette er noe han må gjøre, da jeg ikke er hjemme.

Om det ikke blir gjort, ser leiligheten ut som et helvete og jeg inviterer gjerne inn folka selv om det ser jævli ut der.

Det kommer vel ikke til å hjelpe på lenger sikt, men det er mulig det går opp et lys for ham når han begynner å skal grave opp alt fra soverommet.

-ts



Anonymous poster hash: 6fbcd...995
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke noe imot i å kaste. Dette er bare latskap. :)

Slik ts beskriver det har han et problem. Det er ingen som velger å ha det sånn fordi de trives med å bo i en søppelhaug. Mannen trenger hjelp.

Anonymous poster hash: d478d...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan jeg gjøre? Dette er hjemmet vårt og jeg føler meg maktesløs.

Anonymous poster hash: 6fbcd...995

Du har en fin gutt, men han har altså ett handicap. Han fikser ikke ryddebiten. Trist, men sånn er det, og det er ekstra ille når det får hopet seg opp over tid. Dette klarer han rett og slett ikke alene. Skal du ha denne mannen , så må du ta hele han, med gode og svake sider, ergo havner det en vesentlig ryddejobb på deg. Det er tungt, men det er kanskje verdt det.

Dersom dere klarer å få renset leiligheten, så går det muligens mye bedre å holde den ok. Det faller mye på deg, men kanskje ikke mer enn det er verdt å bære. Når dere får orden, så vil han kanskje kunne klare å fungere delvis ryddig.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vask hele leiligheten mens han er borte, kjøp strømhalsbånd og bruk det hver gang han roter.

Neida, men han der trenger en skikkelig oppvekker, enten så må du klikke i vinkel på ham eller gå.. Noen mannfolk skjønner ikke det at de faktisk må rydde og vaske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ts beskriver det har han et problem. Det er ingen som velger å ha det sånn fordi de trives med å bo i en søppelhaug. Mannen trenger hjelp.

Anonymous poster hash: d478d...97a

Noen verdsetter det å ikke gjøre noe høyere enn å ha det rent. Sånn er det bare med noen. Klart han trenger hjelp, men det blir kjedelig for TS å være terapeut og mor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke flink til rydding og husarbeid generelt. Og hvis det blir for mye så får jeg meg ikke til å starte.

Heldigvis har jeg en mann som forstår det. Hvis det blir for mye tar han en liten sjau sånn at det blir overkommelig for meg.

Og vi rydder og gjør husarbeid gjerne sammen.

Jeg har også litt problemer med å kaste ting, selvom andre ting gjør meg ingenting å kaste.

Jeg foreslår at du spør han om dere skal ordne opp sammen. Mot at dere setter opp en detaljert plan for rydding og vasking fordelt på dere begge. Gjerne med et belønningssystem, hvertfall i begynnelsen. Den som har gjordt alt på sin liste den uka får.. og enda bedre belønning til den som har gjordt alt de skal hele måneden.

Må være noe motiverende. Og gjerne noe som svir litt for den som ikke klarer det. Her må man nesten finne noe som passer dere. Men f.eks. må den som ikke har gjordt sitt være igjen hjemme og fikse det, mens den andre drar ut og gjør noe gøy/sitter på stua med venner.

Også kanskje du kan la han få en "seier" en gang, at du ikke har gjordt en ting mår han har gjort alt..

Lykke til!

Anonymous poster hash: 95533...bd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen verdsetter det å ikke gjøre noe høyere enn å ha det rent. Sånn er det bare med noen. Klart han trenger hjelp, men det blir kjedelig for TS å være terapeut og mor.

Kjærlighet er ikke bare moro.

Alle mennesker har svake sider, og også sterke. Noen svake sider kan være ødeleggende vis a vis en person, mens en annen fint kan klare å leve godt med disse svakhetene.

Sammenlign han med en nydelig bruktbil. Mye arbeid, med mekking, pussing og skruing, men med arbeid og kjærlighet så blir kjerra helt nydelig.

Skal en slik gubbe skrotes eller taes vare på? Jeg vil si at TS kan velge å ta vare på han, men da må hun motivere seg til å gjøre innsatsen som trengs med glede. Han er ett stort prosjekt, men det kan vise seg at han er verdt en kraftig innsats.

Men dersom TS blir sur av å rydde for han , så går det dårlig. da er ikke hun best kvalifisert til å ta oppgaven, og bør følgelig vurdere sin stilling.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...