Gå til innhold

Kommer man automatisk inn på år 2 på bachelorstudie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dagens dumme spørsmål. Men hvis man feks stryker i et fag på universitetet på eksamen, betyr det at man ikke kommer inn på år 2 av bachelorstudiet? Eller er det slik at når man kommer inn på bachelor så er man sikret studieplass i 3 år selv om man stryker på en eksamen og må ta den opp senere?

Anonymous poster hash: aaebc...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man er tatt opp for hele bachelorgraden, og har en studierettsperiode på noen år (hos meg er det 6 år). Om du stryker på én eller flere eksamener får du fortsatt gå videre til andreåret. Det kan være unntak for visse utdanninger med krav til en viss studieprogresjon.

Anonymous poster hash: 5da25...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at hvis man går sykepleie og stryker på medikamenteksamen får man ikke gå videre på andre året før man har bestått den. Noen som vet om det er sant? :)

Anonymous poster hash: aaebc...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja man må bestå fagene. Hvis man stryker får man en sjanse til i løpet av det samme studieåret. Hvis man ikke klarer det på 2. forsøk heller, så kan man ikke begynne på neste år. (Dette er da sykepleie). Trodde dette gjaldt de fleste studier jeg, for hvis man har strøket kan man jo ikke gå til noe som er vanskeligere året etter.



Anonymous poster hash: a75d6...fb4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går videre ja, automatisk, men som skrevet over her, så er det noen studier som krever beståtte eksamener. Jeg har akkurat fullført bachelor, og hadde noen stryk underveis, men gikk videre og kom i mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ja man må bestå fagene. Hvis man stryker får man en sjanse til i løpet av det samme studieåret. Hvis man ikke klarer det på 2. forsøk heller, så kan man ikke begynne på neste år. (Dette er da sykepleie). Trodde dette gjaldt de fleste studier jeg, for hvis man har strøket kan man jo ikke gå til noe som er vanskeligere året etter.

Anonymous poster hash: a75d6...fb4

 

Det er sant, men det gjelder absolutt ikke for de fleste studier. Dette er heller unntaket av regelen. Jeg studerer medisin og har samme opplegg som deg på sykepleien, men for de fleste andre studier går det helt an å ligge foran eller etter mtp. studieprogresjon uten at det har noen spesiell betydning (foruten med lånekassen evt.). 

Anonymous poster hash: 1819c...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...