Gå til innhold

Har litt lyst på kanin


lotta80

Anbefalte innlegg

Jeg har litt lyst på kanin som kjæledyr, men vet liksom ikke helt. Først trodde jeg bare det var noe forbigående og utsatte det siden jeg var litt usikker. Nå tenker jeg oftere og oftere på det, og kikker på kaniner hver gang jeg er i en dyrebutikk. I går så jeg en som bare er helt skjønn og jeg nesten forelsket meg litt i. Jeg og kjæresten bor ikke sammen og vi er mye hos hverandre, men jeg føler det kanskje er litt upraktisk med en kanin da? Hadde vært bedre om vi bodde sammen og kunne ha den et sted. En ting er at man kan ha to bur eller frakte det med seg, men det er liksom litt upraktisk. Stort utebur må jo da stå et sted og det synes jeg er synd på den evt kaninen. Jeg har jo innsett jeg bør vente med å skaffe meg kanin, men den jeg så i går er den fineste jeg noen gang har sett.

Jeg har hund og fugler og kjæresten har katt, hadde det gått brta sammen med kanin? De vil jo ikke være løse uten tilsyn.

Hunden er gammel og bryr seg ikke veldig om andre dyr til vanlig, kommer bare an på jaktinnstinktet da?!

Hva synes dere? Gjør jeg rett i å vente til vi evt bor sammen så kaninen også har det mer stabilt i fht bur og uteplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lureste er antagelig å vente. Kaninen har det best om den får gå fritt i leiligheten deler av eller hele døgnet, eller om den kan være mye utendørs med god plass. Å bli flyttet fram og tilbake tror jeg ikke kaniner er så glad i, de er ofte veldig territorielle og kan bli stressa av å ha flere bosteder. Dessuten er det vel ikke sikkert stedet du/dere flytter til er spesielt egnet til kaninhold, med mindre det er en høy prioritet hos dere. Jeg skaffet meg kaniner selv for noen år siden etter å ha vært interessert i kaninhold ganske lenge, men må innrømme at jeg angrer litt. Jeg bruker ikke så mye tid på dem som jeg så for meg, og det er mindre lystbetont. Jeg steller dem godt og lar dem være mye løs, men samtidig føler jeg at det var ganske unødvendig av meg å skaffe meg dem. Dessuten gjør de jo flytting litt mer tungvint. Det er heller ikke lett å omplassere voksne kaniner av større rase til gode hjem, så jeg regner med å beholde mine til de dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi evt flytter sammen blir det et sted hvor det er egnet for dyr, men uansett vet vi jo ikke om og når det blir. Vi har begge hage nå, men det er det med reisinga frem og tilbake jeg tenker mest på egentlig. Får nok bare vente litt til for jeg har ikke samvittighet til å ha et dyr som jeg ikke kan ta meg ordentlig av eller ikke har det bra hvis den må flytte frem og tilbake. Dama i dyrebutikken sa forresten at reising ikke var noe problem, men jeg var litt usikker på det.

Hvordan tempratur trenger en kanin forresten? Husker venninna mi sin kanin bodde i garasjen, men er ikke det litt kaldt om høst og vinter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

smart å tenke slik du gjør slik at det ikke blir for mye stress for dyret.

men en kanin tåler endel da :) De er ikke laget av porselen og tåler endel forandringer.

Har du andre dyr er det heller inen hindring. Har litt forskjellig selv om det er ikke noe problem med verken eller!

En kanin kan stå ute hele året , de tåler opp til -40 grader. Så har du et lunt sted å sette buret vil den trives der.

Kanin kan også bo inne om du har lyst til det. Mange som har kaniner inne.

Se her : www.kanin.org.no

der finner du masse tips angående kaniner.

ellers har du også noen andre hjemmesider som kan være til hjelp:

http://home.epost.no/kanintoppens/Content/..._amp__stell.asp

http://www.geocities.com/osloakershus/matliste.html

lykke til med valget-

spørr bare om det er noe mere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet over her så er det ikke noe problem å ta med en kanin mellom to steder. Vi som driver utstilling flytter jo dyra rundt fra sted til sted, rett som det er . Alle de som driver med kaninhopping er jo ofte på stevner også, mange nesten hver helg. disse dyra tåler det jo godt.

Har du et utebur på hvert sted, kan du jo bare frakte kaninen i et kattebur eller lignende.

Kaninbur behøver ikke være isolert, men de må være utformet slik at de gir kaninen ly. De må også plasseres slik at buret ikke står med full trekk inn i det, og at de ikke har sola rett inn i buret sommertid, da en kanin tåler mye kulde, men ikke noe serlig varme.

Velger du feks en rasekanin, har du jo også muligheten til å stille ut dyret ditt. Kaninforeninger fins det over det meste av landet, hoppeklubber også om du får lyst til å prøve dette. Begge deler er artig.

Men vil råde deg til å finne en oppdretter å kjøpe fra, ikke en dyrebutikk. Dette for at skulle det være noe galt med dyret, så har du faktisk ikke noen rettigheter i en butikk, men derimot har en seriøs oppdretter feks bitfeilgaranti på sine dyr. Å hos denne vil du også kunne få mye mer saklig info.

Det er mye vranglæer ute om kanin , ( det er det egentlig om mange dyrearter)

så vil råde deg til å gå på kaninforum å bli medlem der. Da kan du stille spørsmål om alt en ny kanineier plutselig kommer til å tenke på.

Denne linken er til Nordisk kaninoppdretter register, http://www.z11.invisionfree.com/Kaninregister/

Her finenr du burtegninger, presentasjoner av alle kaninrasene våre (er jo over 60 raser her i norden) , det er mange fargebilder av ulike fargevarianter, vektskalaer på hvor store dyra blir, oppdretterannonser på hver enkelt rase, utstyrslevrandører, linker til alle kaninforeninger og hoppeklubber, linker til kaninforumene + mye, mye mer. Kjekk side å bruke som utgangspunkt for å søke info.

Endret av Solbakkenlias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen, takk for fine og gode svar. Noen som har erfaring med blanding av løvehode og hermelin? Den jeg så i dyrebutikken var bare så fin, og den blir ikke så stor. Var kjemperolig og de ble visst så rolige når de var blandet slik. Hun som jobbet i dyrebutikken avlet de selv og hun var veldig opptatt av at hun ikke hadde for mange kull på kaninen osv. Hun hadde drevet med kanin i mange år og virket som om hun hadde peil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ferreste dvergkaniner er rolige, jeg har over 40 års erfaring i avl, utstilling, de 10 siste i kaninhooing i tilegg og kaniner generelt.

Et aber med dyrebutikker er at man ikke får noen saklig info om foreldrene, man vet da ikke om disse feks har noe feil med trenner eller lignede.

Løvehodene kom hit til norge for fult i 2003 til 2005, alle ville ada ha denne nye lille rariteten, så det ble avler på alt mulig rart som ble født, samme hvordan kavalitet de hadde. I dag betaler rasen generelt "prisen på det" da det ikke er noen kaninrase det er mer tannfeil i enn denne her i Norge. Netopp for at alle syns de er så søte.

Så skal duha en løveholde, vil jeg råde deg til å finne en seriøs oppdretter, som har et renome i kaninmiljøet fra før. Så du er litt sikrere på å ikke kjøpe katta i sekken. Husk du kjøper deg et dyr for de neste 10 åra.

Ser du på oppdretter registret, så finenr du noen der som er temmelig trygge med tanke på tannfeil ol.

Desverre så har jeg null tro på dyrebutikker, da jeg over mange år har sett så mye rart på kaniner som kommer fra slike.

De fleste som selger til butikker, er enten folk som bare har fått akninunger på "trampe og Tussi" for at kaninunger er søte, og som da har null peli på foreldrenes helselinje igjen.

Eller det er "kjøkkenavlere!" som parer sammen alt mulig rart bare for å få kaninunger til salg, som de veldig ofte tar fra mora alt for tidlig, gjerne 4-5 uker, for at butikkene skal få nusseligstunger, som de blir kvitt. Kanbinunger skal aldri tas fra mor før de er minst 6 uker, helst 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en løvehodekanin hvertfall:) herlig liten sak :) anbefaler deg å å kjøpe hos private, som vet hva de driver med, som også solbakkenlias sier:)

fikk henne når hun var 9 uker..

angående hund, min hund er verdens snilleste med alle små å store dyr, men kaninen har hun mest lyst å spise. Jeg tørr ikke la hunden være alene med hunden i nærheten, selv om den er i buret sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men husk at det ikke bare er fryd og gamen med kaniner. du må være i stand til å takle en kanin og det som innebærer den jobben med de. klippe tånegler, oppsyn med kaninen hele tiden når den flyr løs inne.. jeg har hatt mange kaniner opp igjennom, og alle av de har hatt en stor fascinasjon for ledninger :S husk, de er gnagere vettu ;)

tv'er, dataer, lamper, sofa hjørnet, lister osv har gått med... pluss at de lorter mye og overalt, og når de går bortover.. kaniner har kostet meg dyrt, og spessielt når jeg har hatt de inne.. jeg er ikke noe for at de skal sitte i et bur ute allene.. så for meg har det vært en selvfølge at de har vært i bur inne, og mye ute i leiligheten..

jeg elsker kaniner men jeg orker virkelig ikke den jobben med de igjen.. så da syns jeg faktisk det er enklere og billigere med andre husdyr ;) har 2 katter og en valp som er enklere å holde syns jeg ;)

husker vi fikk kanin unger og da klarte katten min knekte nakken til den ene.. jakt innstinktet er ikke alltid like morro:( så jeg skjønte fort at katter og kaniner er ikke alltid like bra kombinasjon..

så tenk deg godt igjennom før du tar en besluttning for hva slags dyr du vil ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle fine svar. Jeg skal nok skaffe fra en seriøs oppdretter i såfall. Regner med at jeg venter en stund enda før jeg går til anskaffelse av kanin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle fine svar. Jeg skal nok skaffe fra en seriøs oppdretter i såfall. Regner med at jeg venter en stund enda før jeg går til anskaffelse av kanin.

Skal du ha en kanin til kos og ikke avl ville jeg ikke nødvendigvis valgt å kjøpe fra oppdrett. I hvert fall ikke med mindre du vet at vedkommende ikke har mange kull på en gang (noe som er vanskelig å unngå siden sesongen er relativt kort). "seriøse" oppdrettere er som regel de som har flest gode avlsdyr og minst fokus på å tilvenne kaninungene en tilværelse i en familie.

Det viktigste for en kanin som skal fungere i en familie er at den er blitt håndtert mye hele tiden mens den er sammen med mamman. Og er tilvendt vanlige aktiviter i huset, lyder som klirring med glass, støy fra støvsuger, folk som går på gulvet rundt den etc. Kaninunger som er oppstallet utendørs med moren sin får ofte ikke god nok oppfølging, og uansett ikke riktig sosialisering. Ville du kjøpt en kattunge eller en valp som var vokst opp i et bur i stallen sammen med artsfrendene sine?

Jeg har hatt god erfaring med annonser på Finn.no eller andre dyresider. Ved å få kontakt direkte med selger får man mulighet til å se begge foreldrene og sjekke ting som beinstilling og tenner, som er det mest avgjørende for kaninens helse. Man kan også forhøre seg om foreldrenes sykdomshistorie, luftveier, fordøyelse etc. og avgjøre langt på vei om man har med friske dyr å gjøre.

Kan nevne at jeg også har fått kaninunger fra oppdrett, og det var dyr som aldri ble helt tamme og fortrolige med meg. På langt nær faktisk.

Uansett er det veldig viktig å være kritisk. Kaninoppdrett er noe helt annet enn oppdrett av hund og katt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk, de er gnagere vettu ;)

Det er de ikke, og kommer aldri til å være det

husker vi fikk kanin unger og da klarte katten min knekte nakken til den ene.. jakt innstinktet er ikke alltid like morro:( så jeg skjønte fort at katter og kaniner er ikke alltid like bra kombinasjon..

har hatt katt & kaniner i mange år, har aldri skjedd noe her.

Så vil si du var ufattelig uheldig!

Kaninunger som er oppstallet utendørs med moren sin får ofte ikke god nok oppfølging, og uansett ikke riktig sosialisering.

Kan nevne at jeg også har fått kaninunger fra oppdrett, og det var dyr som aldri ble helt tamme og fortrolige med meg. På langt nær faktisk.

Uansett er det veldig viktig å være kritisk. Kaninoppdrett er noe helt annet enn oppdrett av hund og katt!

ja kaninoppdrettere bruker mere tid på dyrene sine enn det.

Skal si du trøkker oppdretterene ned i søla.

De er like gode som andre oppdrettere.

Det med at de ikke steller for dyrene? Hvor har du det fra ?

Tror du har dårlig erfaring her også!

Traåd starter: Gå inn på Norsk register for kanin oppdrettere, se etter den rasen du tilfelle ønsker deg og se om ikke det bor noen i nærheten der du bor.

Man kan også avtale med oppdretter om å få besøke "sin" kaninunge fra den er lita og bli kjent med den. (Det gjorde jeg, fikk en gosselig,fin & renslig innekanin etter det )

Endret av Chianty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vil si du var ufattelig uheldig!

ja kaninoppdrettere bruker mere tid på dyrene sine enn det.

Skal si du trøkker oppdretterene ned i søla.

De er like gode som andre oppdrettere.

Det med at de ikke steller for dyrene? Hvor har du det fra ?Tror du har dårlig erfaring her også!

Hvis du sikter til det jeg sier om oppfølging og sosialisering så er ikke det ensbetydende med "stell". Selvfølgelig går man ut i fra at alle oppdrettere sørger for at dyra går tørt, får friskt høy, mat og drikke, sosial kontakt og får strekke på beina hver dag!

"De er like gode som andre oppdrettere". Du, det kan ikke sammenliknes. Kaninoppdrettere har et helt annet fokus enn hva katteoppdrettere og hundeoppdrettere har! Ja, de jobber for å få friske og rasetypiske dyr med godt temperament. Men de færreste interesserer seg faktisk for å håndtere hver enkelt kaninunge flere timer om dagen. Tilvenning til børsting, klipping av klør og sjekk av tenner - som man gjør med valper og kattunger. Hvordan kan de sørge for det når de sommeren gjennom har flere kull på en gang med 5-10 unger i kullet?

Og vi kan hvertfall slå fast at man sjelden har kaninoppdrettet sitt inne i stua si, ikke sant? Det har visse følger, og derfor oppfordrer jeg til å være åpen for at oppdrett ikke nødvendigvis er veien å gå! For jeg syns at preging og sosialisering av en kaninunge er like viktig som unger av hund og katt. Faktisk mer, fordi kaninen er et byttedyr og trenger litt innsats for å bli trygg hos ny eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter La Flaca her, og tror heller ikke hun mener å rakke ned på oppdretterne, men hun presenterer fakta. De kaninoppdretterne som driver stort og får de beste resultatene på utstilling har ofte minst 10-20 avlshunner, noe som gjerne medfører rundt fem kull av gangen i sesongen. Det vil si at de kan ha oppmot femti kaninunger av gangen i tillegg til de voksne dyra. Oppdretterne steller selvsagt dyra sine, de gir dem riktig mat, rent bur og lærer dem å bli håndtert til utstilling - og mange avler også bevisst på gemytt og helse, noe som er kjempefint. Men de rekker ofte ikke å sosialisere kaninungene de få ukene de har dem. Jeg har selv kjøpt kanin av folk som har oppmot femti voksne dyr, og det sier seg selv at de ikke har tilbrakt så mye tid med hver av kaninungene.

Jeg ville i hvert fall vurdert en mindre oppdretter, eller om du bruker litt tid på kaninforumene; noen du får inntrykk av at har fokus på gemytt og håndtering. De som driver med kaninhopping bruker f eks mye tid på sosialisering av dyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i Oslo/Akershusområdet anbefaler jeg å skaffe kanin fra dyrebeskyttelsen. Har selv en derfra og han er helt herlig.

Slik jeg ser det er dette minst prioritert rekkefølge av steder jeg ville skaffet kanin fra (altså jo høyere opp på listen jo mindre liker jeg det):

- dyrebutikk

- Storoppdretter med over 30-40 dyr

- finn.no

- seriøs oppdretter som driver i småskala og som satser på å fram fine kjæledyr. Slik som denne

- dyrebeskyttelsen (hovedsaklig dyrebeskyttelsen oslo og akershus)

Anbefaler deg å lese grundig her før du skaffer deg kaninen. Det vil du tjene enormt på.

Endret av Caya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...