Gå til innhold

Hunden til naboen


Gjest Gjest_Aurora_*

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Jeg vil bare presisere at jeg ikke har sagt at jeg VET hunden lider fordi den er i bilen om natten. Jeg har gitt uttrykk for at JEG synes det er rart, og det gjorde meg usikker på hvordan den hadde det. Jeg bor så og si midt i en by, det er enormt mange blokker her, og veier og parkeringsplasser overalt. Skulle jeg prøve å finne eieren, som det nå viser seg mest sannsynlig ikke bor her engang, vill e det ta svært lang tid!

Damen jeg ringte til har drevet aktivt med hunder i over 30 år, og har ekstremt gode kunnskaper om hund. Hun driver dressurkurs og mye annet. I tillegg har hun vært leder for Dyrebeskyttelsen her i 25 år. Dette er livet hennes, og jeg stoler 100% på at hun vet hva hun gjør. Hun kjenner denne hunden og eieren godt, og de treffes jevnlig, da de også har samme hunderase. Når hun sier at DENNE hunden ikke har det godt i en sånn situasjon, så antar jeg at hun vet hva hun snakker om!

Mulig en hund kan føle seg trygg i en bil parkert i oppkjørselen på landet, en annen ting er å ha den stående i en bil hele natten på en parkeringsplass i sentrum! Her går det ståkende ungdommer forbi (og kanskje kommer de bort og skal "hilse" på den), andre hunder løper bortil og katter vimser rundt om. Jeg tror neppe hunden kan føle trygghet og finne ro i en sånn situasjon!

Jeg er som nevnt ikke noe hundemenneske selv, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri ville ha overlatt mitt dyr i en sånn situasjon.

Jeg finner det litt underlig at noen som er hundeeiere, og glad i hunder selv, reagerer så sterkt på at noen bryr seg! Det er forskjell på å bry seg med og å bry seg om!

Som hun damen sa til meg, så er hun lykkelig hver gang hun får en sånn telefon. For selv om det ikke alltid stemmer at dyrene har det vondt, så viser det iallefall at folk bryr seg, og har hjerte for dyrene. Hun sa at om alle hadde vist en sånn holdning, så hadde mange, mange tragedier vært avverget. Problemet er så langt ifra at folk bryr seg for mye, problemet er at 99% bryr seg alt for lite.

Jeg hadde selv en katt en gang som ville ligge ute på plattingen min (under tak) om natten i all slags vær. Han hadde mulighet til å gå inn, men inngangen hans var på andre siden, så folk som gikk forbi sent om kvelden eller tidlig om morgenen så ikke inngangen hans.

Så en dag kom en dame og ringte på. Hun hadde sett katten ligge der ute, og lurte på om den ikke fikk komme inn, for det måtte jo være kaldt til den, mente hun.

Jeg forklarte hvordan det var. Men vet dere hva? Jeg ble helt varm inni hjerteroten min jeg, fordi noen tenkte på katten min på den måten! Jeg følte rett og slett at verden ble et litt bedre sted å være i. :)

Så jeg forstår ikke de som reagerer som om det var et personangrep at noen bryr seg om hvordan dyrene deres har det.

Aurora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg Aurora.

Heller bry seg en gang for mye enn en gang for lite. (For i mange tilfeller kan det fort bli for sent...)

Jeg ville aldri latt bikkja vår sove i bilen. Bikkja vår er et familiemedlem som på lik linje med oss tobente har sin egen seng.

Og til dem som lar bikkja si tilbringe natta i bilen, hvordan vet dere at bikkja liker det/ønsker det? (Bare fordi den ikke gjør motstand betyr ikke at den liker det...)

En hund er et flokkdyr, så derfor forstår jeg ikke helt at noen påstår at bikkja si VIL ligge alene i bilen. Da må iallefall alternativet inne være ille for hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dere menneskliggjör hundene på ALT!

hvorfor kan vi ikke gjøre det? det viser vel bare vår kjærlighet og omtanke for våre familiemedlemmer. om så det er en hund eller det er barn. hvis hunden din hadde vært utsatt for en ulykke eller en sykdom som kunne bli helbredet så hadde du vel ikke vilt betalt en dyrlegeregning på 15.000 kr du da vel, for hunden er jo tross alt en hund og ikke et menneske!

poenget mitt er at selvom dyr er dyr er de ikke noe mindre verdt for det!

hunder kan også bli deprimerte, oppleve glede når han/hun ser deg igjen og andre den bryr seg om, bjeffer for å varsle, nervøse, separasjons angst osvosv. sier det ikke seg selv da at hunder er ganske lik mennesker! og hvorfor skal vi ikke da menneskliggjøre de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at i dag så er det färre og färre hunder som faktisk får lov til å väre hund.

Om min hund hadde blitt syk, så hadde jeg sett hva som trengs å gjöres, og hvis min oppfatning er at hunden må gjennom lidelse for å bli frisk (da snakker jeg om konstante medisiner, omfattende operasjoner etc) da ville jeg heller valgt avlivning.

Og hvordan vet dere at min hund IKKE vil ligge i bilen bare fordi de opprinnelig er flokkdyr? Hadde dere noen gang sett denne hunden, så hadde dere ment noe helt annet.

Mine hunder får lov til å väre hunder, de ser på meg som lederen, jeg har disiplin der jeg föler jeg vil ha disiplin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg vil bare presisere at jeg ikke har sagt at jeg VET hunden lider fordi den er i bilen om natten. Jeg har gitt uttrykk for at JEG synes det er rart, og det gjorde meg usikker på hvordan den hadde det. Jeg bor så og si midt i en by, det er enormt mange blokker her, og veier og parkeringsplasser overalt. Skulle jeg prøve å finne eieren, som det nå viser seg mest sannsynlig ikke bor her engang, vill e det ta svært lang tid!

Damen jeg ringte til har drevet aktivt med hunder i over 30 år, og har ekstremt gode kunnskaper om hund. Hun driver dressurkurs og mye annet. I tillegg har hun vært leder for Dyrebeskyttelsen her i 25 år. Dette er livet hennes, og jeg stoler 100% på at hun vet hva hun gjør. Hun kjenner denne hunden og eieren godt, og de treffes jevnlig, da de også har samme hunderase. Når hun sier at DENNE hunden ikke har det godt i en sånn situasjon, så antar jeg at hun vet hva hun snakker om!

Mulig en hund kan føle seg trygg i en bil parkert i oppkjørselen på landet, en annen ting er å ha den stående i en bil hele natten på en parkeringsplass i sentrum! Her går det ståkende ungdommer forbi (og kanskje kommer de bort og skal "hilse" på den), andre hunder løper bortil og katter vimser rundt om. Jeg tror neppe hunden kan føle trygghet og finne ro i en sånn situasjon!

Jeg er som nevnt ikke noe hundemenneske selv, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri ville ha overlatt mitt dyr i en sånn situasjon.

Jeg finner det litt underlig at noen som er hundeeiere, og glad i hunder selv, reagerer så sterkt på at noen bryr seg! Det er forskjell på å bry seg med og å bry seg om!

Som hun damen sa til meg, så er hun lykkelig hver gang hun får en sånn telefon. For selv om det ikke alltid stemmer at dyrene har det vondt, så viser det iallefall at folk bryr seg, og har hjerte for dyrene. Hun sa at om alle hadde vist en sånn holdning, så hadde mange, mange tragedier vært avverget. Problemet er så langt ifra at folk bryr seg for mye, problemet er at 99% bryr seg alt for lite.

Jeg hadde selv en katt en gang som ville ligge ute på plattingen min (under tak) om natten i all slags vær. Han hadde mulighet til å gå inn, men inngangen hans var på andre siden, så folk som gikk forbi sent om kvelden eller tidlig om morgenen så ikke inngangen hans.

Så en dag kom en dame og ringte på. Hun hadde sett katten ligge der ute, og lurte på om den ikke fikk komme inn, for det måtte jo være kaldt til den, mente hun.

Jeg forklarte hvordan det var. Men vet dere hva? Jeg ble helt varm inni hjerteroten min jeg, fordi noen tenkte på katten min på den måten! Jeg følte rett og slett at verden ble et litt bedre sted å være i. :)

Så jeg forstår ikke de som reagerer som om det var et personangrep at noen bryr seg om hvordan dyrene deres har det.

Aurora

jeg er stolt av deg! og ja, hun som jobber i dyrebeskyttelsen har mye erfaring og kunnskap. hun har peiling! når hun får en dårlig magefølelse så har hun virkelig også grunn til dette. hun har nok sett både det ene og det andre.

det å plassere en hund i bilen er vel det mest upersonlige stedet man kan plassere sitt familie medlem! jeg syns det er dyremisshandling, hva nå andre måtte mene. hadde aldri i verden falt meg inn å satt hunden min i bilen og gått og lagt meg i en god varm seng. tenk å forlate han der nede helt allene, også midt i en storby med storby bråk som følger med, heeeele natten!

som du sier, få tall gjør virkelig noe med en bekymringssak, så det er kjempe flott av deg!! blir virkelig glad når du forteller at du faktisk ringte henne.

du bør være stolt over deg selv! du har ihvertfall min store respekt for det du har gjort! :) skulle vært fler av deg der ute ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at i dag så er det färre og färre hunder som faktisk får lov til å väre hund.

Om min hund hadde blitt syk, så hadde jeg sett hva som trengs å gjöres, og hvis min oppfatning er at hunden må gjennom lidelse for å bli frisk (da snakker jeg om konstante medisiner, omfattende operasjoner etc) da ville jeg heller valgt avlivning.

Og hvordan vet dere at min hund IKKE vil ligge i bilen bare fordi de opprinnelig er flokkdyr? Hadde dere noen gang sett denne hunden, så hadde dere ment noe helt annet.

Mine hunder får lov til å väre hunder, de ser på meg som lederen, jeg har disiplin der jeg föler jeg vil ha disiplin.

jeg skal ikke si noe på hva du velger å gjøre med din hund, og hvis han vil sove i bilen- ja vel, din ønsker det. ingenting galt med det! MEN de færreste hundene velger dette. så når man hører om en hund som sover i en bil hver natt reiser dette bekymring- og det bør det!

men jeg ser absolutt ikke noe galt med å menneskeliggjøre en hund når vi ser at de har mange av de samme behovene og følelsene som oss mennesker.

men vi har nok ulike syn på dyr, jeg hadde valgt- koste hva det koste vil, så lenge han hadde blitt frisk igjen. jeg hadde ikke gitt opp kampen!

noe jeg vet av erfaring at ikke dyrene gjør selv. de kjemper- for de ønsker å leve!

min forrige hund ble lam da hans ryggrad knakk. han ble totalt S- forma i ryggen og legene opererte han men sa at han aldri ville kunne gå igjen. de ønsket egentlig ikke opere han fordi han ville være lam- vi måtte avlive han.

men vi sa at vi ikke ville gi opp- og de opererte han nesten gratis, for han regnet med at han måtte avlives etter dette. vi tok han hjem, klippet fire hull i et laken og begynte treningen. en lang kamp men etter en stund klarte han å gå igjen ( dog ikke like normalt)

men kampen som hunden gjorde og livsgleden han viste oss, selvom han kanskje hadde smerter til tide, så vi at han hadde det bra. og legene sto med gjepen på gulvet! de så at dette var en stykk sta hund som hadde klart det- mot alle odds!

han var 3 år når dette skjedde, og ble 15 år. når han ikke lenger da klarte å gå, og lå i sitt eget urin og tittet på oss med øyne som sa- jeg har gjort mitt, jeg har levd det livet jeg skal, men nå orker jeg ikke mer. ja da så vi at nå var tiden inne.

så her velger jeg avlivning som siste utvei, altså når jeg ser at hunden ikke har et verdig liv lenger- og viser tydelig at han har det vondt. som feks når han tilslutt lå i sitt eget urin og ikke klarte reise seg opp eller gå.

men jeg sier ingenting på at din hund vil sove i bilen din, det er jo han som går ditt og gneldrer til du åpner døren. så til deg er ikke denne tråden myntet mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Fikk en kort sms i dag, der det sto at det var den hunden og eieren som hun kjenner, og at de nå har funnet en bedre løsning for hunden. Så nå slipper han å være alene i bilen hele natten. :)

Aurora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket:

Men hva da med alle hundene som er med eier på jobb, og ligger i bilen hele dagen, eller er innesperret i et bur hjemme?

Kanskje enda flere timer, en hva denne hunden var i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket:

Men hva da med alle hundene som er med eier på jobb, og ligger i bilen hele dagen, eller er innesperret i et bur hjemme?

Kanskje enda flere timer, en hva denne hunden var i bilen?

Ja, hva med de? Det er en skam.

Men denne tråden handler om iallefall en hund som ble "reddet". Og det er så bra. Godt jobbet Aurora!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_AMA_*
Ja, hva med de? Det er en skam.

Men denne tråden handler om iallefall en hund som ble "reddet". Og det er så bra. Godt jobbet Aurora!

Jeg ble så utrolig glad da jeg fant denne diskusjonen. Jeg har en valp som er 4 måneder gammel og da jeg skulle ta den med til Oslo en helg for å dra på en bryllupsfest fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne ta med hunden inn hos min egen søster, men at den bare kunne ligge ute i bilen om natta den helgen. Jeg stod på mitt og svarte at jeg ikke likte tanken på å ha hunden ute i bilen om natta. For det første så er han fortsatt en baby og veldig avhengig av oss, for det andre begynner det å bli bra kaldt ute om natta, og som sagt tidligere i diskusjonen så er det ikke slik man behandler et familiemedlem. Jeg ble da fortalt at jeg var en hønemor og overbeskyttende overfor hunden av min egen familie. Jeg ble lei meg og trist og begynte å tvile på min avgjørelse. Men etter å lest denne diskusjonen ble jeg igjen sikker i min sak, tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei AMA!

Så fint! Stå på ditt du! Du vet selv det beste for hunden din, og som du selv sier: Den er jo et familemedlem!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...