Gå til innhold

Hunden til naboen


Gjest Gjest_Aurora_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Aurora_*

Hei!

Nå håper jeg noen jeg noen kan hjelpe meg. Jeg er glad i alle slags dyr, men jeg har aldri hatt hund, og har ingen erfaring med dem.

Jeg er ofte ute og tusler en tur med Linepusen om kvelden. Den siste uka har jeg lagt merke til en hund som hver kveld står innesperret bak i en bil på parkeringsplassen ved naboblokka. Jeg bestemte meg en kveld for å sjekke om det har seg sånn at den står der hele natten, og det viser det seg at den gjør.

Det er en stor, brun hund (en sånn som ser litt "bamsete" ut vet dere :sjenert: ) Den blir urolig og gjør noen ganger (men ikke mye) når noen går forbi. Ellers er det så mørkt nå at det er vanskelig å se hvordan den har det der inne (den sitter i bagasjerommet).

Jeg vet ikke mer enn at det kan se ut som om det er noen som bor der som eier den, event. noen som er på besøk hver natt. Jeg vet ikke.... Jeg tenker at hvis den sover hele natten, og er rolig så kanskje den ikke har det så verst inni der?

Men samtidig, i MINE øyne så er det jo fælt da. Hva om den er tørst, må tisse o.s.v. Og som sagt så blir den jo urolig når noen går forbi. Nå har jo jeg oftest en pus rundt meg, men om hun er langt unna, så reagerer den bare noen går forbi.

Er dette noe jeg bør varsle om, eller er det ingen krise?

Beklager min uvitenhet..

Aurora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg reagerte bare jeg leste overskriften jeg!! og i tillegg når han bjeffer hver gang noen går forbi, ikke vann, og ingen mulighet for å gjøre fra seg.. han bjeffer kanskje fordi han føler seg utrygg og redd, siden han gjør d hver gang noen går forbi. dette her er uten tvil for dyremisshandling!! i tillegg beskriver du en stor hund, det er nok ganske trangt og tenk deg selv å lagt i en sammenkrøka stilling hele natten.

flott at du meddeler din bekymring her, for hva du skal gjøre. jeg hadde prøvd å fått tak i eieren og sagt i fra om at dette er ikke virkelig en måte å holde dyrehold på! og at dersom han ikke tar ansvar vil du melde i fra. syntes du det er ubehagelig kan du ta kontakt med ulike instanser for råd eller tippsing, slik at de kan komme og se selv. kan hende også lider av underernæring hvis han ligger der hele dagen/kvelden/natten og ikke får riktig og nok mat. hoffteplager er ganske utbredt hos store hunder, og får han ikke daglig og nok trim kan han få plager. hvis han ligger i sin egen avføring vil jo det oppstå sår og byller som blir infiserte av mark/fluer og eggene de legger. det kan hende det ikke er så ille, men i utgangspunktet syntes jeg ikke noe om å la en hund være allene i en bil hele natten, og han bjeffer. uff.. tenk når han må på do/tøsrt/ligger trangt osv.. og nå begynner det også å bli kaldt ute.. og mye værre blir det..

jeg tenker kanskje dyrebeskyttelsen eller mattilsynet er noen du kan kontakte for å få råd.. akkuratt dette er jeg litt usikker på.. men kanskje noen andre vet hvem du kan kontakte.. håper du gjør noe, slik at han ikke lever under slike forhold resten av livet..

vi har dessverre ingen dyrepoliti her i norge som i usa, hadde vi hatt det hadde de nok stått på døren hans ganske kjapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Katta_*

Oj, nei huff. Tror du burde ringe dyrebeskyttelsen OG mattilsynet (Og mattilsynet fordi man pleier det, vet ikke hvorfor). Du trenger ikke å si at det er misshandling i og med at du er usikker, men du kan fortelle at det gjør deg bekymret fordi det virker ikke normalt.

For det er ikke normalt. Å la hunden sitte inne i bilen hver natt? Skynd deg å ring:)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dyreliv?

Skulle ønske folk i gaten min hadde samme holdning som dere. Her vil alle sammen ta livet av kattene. Villkatteproblemer blir løst om man skyter dem selv! Her rydder man liksom bare gatene...

Hilsen Ålesund, Aspøykattene (Søk på internett for mer info)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og tusen takk for svar!

Jeg vil bare ha nevnt at det ser ut som den har god plass. Det er en stor (og blankpolert flott) bil. Og det ser ikke "sjuskete" ut om dere skjønner. Den er så høy bak at hunden etter det jeg ser, kan stå oppreist.

Jeg vil nok ringe dyrebeskyttelsen her (som drives av ei "hundedame") og høre hva hun mener om saken. Men jeg tar veldig gjerne mot flere svar fra dere der ute!

Aurora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen, og tusen takk for svar!

Jeg vil bare ha nevnt at det ser ut som den har god plass. Det er en stor (og blankpolert flott) bil. Og det ser ikke "sjuskete" ut om dere skjønner. Den er så høy bak at hunden etter det jeg ser, kan stå oppreist.

Jeg vil nok ringe dyrebeskyttelsen her (som drives av ei "hundedame") og høre hva hun mener om saken. Men jeg tar veldig gjerne mot flere svar fra dere der ute!

Aurora

ja for all del ta kontakt med henne!!!! jeg syns ikke hunder skal være lenger i en bil enn nødvendig (bilturer).

for veldig mange hunder liker ikke å være med på kjøreturer, verken være i bil. min skjelver bare vi går mot bilen, og skjelver veeldig når vi er ute å kjører. nei vettu hva, du kommer nok til å få stor respekt fra denne hundedamen dersom du ringer. det viser at du er en sann dyrevenn som melder i fra når du er bekymret! :)

nei, dette syntes jeg virkelig ikke er et bra sted for en hund å være. hunder er flokkdyr og trives IKKE allene. ihvertfall ikke allene i en kald bil! dessuten må den holde seg, og bjeffingen kan tyde på at han er redd og savner eieren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg ringt. Det viser seg å være 99% sikkert at hun kjenner både eieren og hunden!

Hvis det er slik (ikke så lett å være 100% sikker med mine manglende kunnskaper både om hunderaser og bilmerker...) at det er den hunden hun tror, så har han det veldig godt ellers, og eieren tar veldig godt vare på den.

MEN, som hun sa: Det at den sitter alene i bilen hele natten er uansett uholdbart, og en plage for hunden! Det har seg mest trolig sånn at det er eierens nye kjæreste som bor der, og at han av en eller annen grunn ikke kan ha hunden inne der om natten.

Hun treffer han faktisk i morgen på et slags organisert "treningsopplegg" for akkurat denne rasen, og vil da finne ut om det er hans hund, og så ta det opp med han at dette ikke går an uansett! Hun sa at akkurat denne typen hunderase er veldig veldig knyttet til eieren, og blir urolig med en gang den føler at ikke eieren er i nærheten. Og som hun sa: Det går uansett ikke an å ha hunden stående ute i en BIL.

Hun ble glad for at jeg ringte. :) Og jeg ble lettet over at det ser ut til å ordne seg så raskt. Jeg skulle få beskjed om hvordan det var gått.

Tusen takk for svar, og :klemmer: til dere alle!

Aurora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI FYSJ! Sover han i bilen!!??

Ärlig talt, dere vet da INGEN ting om hvorfor det er slik? Fatter ikke hvorfor folk skal legge seg oppi ALT hva andre gjör. Greit nok når det gjelder grov mishandling, men et sted går grensen altså.

Har selv en hund som ofte sover bilen, rett og slett fordi han NEKTER å väre innendörs, og han står bare ved bilen og hyler helt til han blir sluppet inn.

Han er nemlig en slik hund - elsker å väre i bilen!

Om noen hadde anmeldt meg for det - IALLEFALL uten å snakke med meg först og få en reell grunn til hvorfor ting er som det er, så er jeg redd for at jeg hadde tatt hevn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott at du tok kontakt, og enda flottere at hun skal "ordne" opp dersom det er denne hunden og eieren hun skal treffe. kan tenke meg du føler deg allerede 10 kg lettere nå, hadde ihvertfall jeg vært. det værste er en bekymring, og at det gnager på en.. det er værre enn å ikke gjøre noenting. noe som fører til dårlig samvittighet.

så kjempe bra jobba!! :D du fortjener all ros for dette!

samt at du får god karma for god gjerning! :)

du får holde oss oppdatert om hva som skjer videre. kommer til å følge med her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI FYSJ! Sover han i bilen!!??

Ärlig talt, dere vet da INGEN ting om hvorfor det er slik? Fatter ikke hvorfor folk skal legge seg oppi ALT hva andre gjör. Greit nok når det gjelder grov mishandling, men et sted går grensen altså.

Har selv en hund som ofte sover bilen, rett og slett fordi han NEKTER å väre innendörs, og han står bare ved bilen og hyler helt til han blir sluppet inn.

Han er nemlig en slik hund - elsker å väre i bilen!

Om noen hadde anmeldt meg for det - IALLEFALL uten å snakke med meg först og få en reell grunn til hvorfor ting er som det er, så er jeg redd for at jeg hadde tatt hevn.

Er det du eller hunden som bestemmer hvor den skal være? Og jeg hadde også ringt om jeg så at hunden sto i bilen hele natten, så får hunden din være som den er. Men en hund skal ikke bestemme slikt, for det er du som eier som bestemmer hvor den skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke han få lov til å ligge der han selv vil ligge?

Betyr jo ikke at han bestemmer alt, men akkurat det får han fint velge selv.

Jeg er nemlig ikke av den typen som ikke lar hunden min få lov til å gjör noen verdens ting uten min tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal ikke han få lov til å ligge der han selv vil ligge?

Betyr jo ikke at han bestemmer alt, men akkurat det får han fint velge selv.

Jeg er nemlig ikke av den typen som ikke lar hunden min få lov til å gjör noen verdens ting uten min tillatelse.

Og jeg mener nå fortsatt at hunden ikke skal sove alene i bilen hele natten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI FYSJ! Sover han i bilen!!??

Ärlig talt, dere vet da INGEN ting om hvorfor det er slik? Fatter ikke hvorfor folk skal legge seg oppi ALT hva andre gjör. Greit nok når det gjelder grov mishandling, men et sted går grensen altså.

Har selv en hund som ofte sover bilen, rett og slett fordi han NEKTER å väre innendörs, og han står bare ved bilen og hyler helt til han blir sluppet inn.

Han er nemlig en slik hund - elsker å väre i bilen!

Om noen hadde anmeldt meg for det - IALLEFALL uten å snakke med meg först og få en reell grunn til hvorfor ting er som det er, så er jeg redd for at jeg hadde tatt hevn.

Og når ungene dine ikke vil inn lar du de leke ute hele natten?

Hva med å gi hunden grenser og oppdragelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hunder kan jo også sove ute i hundehus, hundegård, i gangen osv.

En svær bamsete hund har det nok ikke vondt i bilen. Tror ikke jeg hadde reagert på dette så lenge hunden er ute før solen begynner å varme.

Hadde det vært en tynnpelset en derimot, da hadde det vært for kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når ungene dine ikke vil inn lar du de leke ute hele natten?

Hva med å gi hunden grenser og oppdragelse?

For det förste, så har jeg oppdragelse på hunden min selvom jeg lar ham sove i bilen.

For det andre så kan man ikke sammenligne hunder og barn.

Herregud, dere menneskliggjör hundene på ALT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan jo også sove ute i hundehus, hundegård, i gangen osv.

En svær bamsete hund har det nok ikke vondt i bilen. Tror ikke jeg hadde reagert på dette så lenge hunden er ute før solen begynner å varme.

Hadde det vært en tynnpelset en derimot, da hadde det vært for kaldt.

Ja jeg lar ham jo ikke sove i bilen under ekstrem kulde, eller når det er veldig varmt.

Dette er en blandingshund mellom schäfer og newfoundlander, og har ekstremt mye pels ... han hater å väre innendörs da det blir veldig varmt for han og han ligger å "hyperventilerer" nesten hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres helt greit ut at hunden tilbringer natta i en romslig bil i en periode. Dersom det er gløtt på vinduene og temperaturen er grei (noe den er de fleste steder på denne årstida) og selvfølgelig med tilgang på vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...