Gå til innhold

Er det sant at fleste liberale ateister er pro islam og anti kristen


Anbefalte innlegg

Det er en vesenforskjell på å rakke mer ned på kristendom og være pro islam. Jeg er ateist, og jeg synes begge religionene er like fjollete, men ettersom jeg møter på langt mer kristendom enn islam, selv kommer fra en kristen bakgrunn, og også erkjenner at muslimer i Norge generelt er mer sårbare enn kristne pga. ørten andre årsaker ikke relatert til religion, så velger jeg å primært fokusere på kristendom om jeg skal kritisere. Dette gjør meg ikke pro islam, ærlig talt.

Gratulerer. Rakke ned på en religion med liten innflytelse innenfor et demokrati, med en religion innenfor teokrati. Du har gitt Islam mer makt som de venstre liberale politikerne elsker. Gratulerer. Velkommen i klubben :)

Endret av Rai
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer. Rakke ned på en religion med liten innflytelse innenfor et demokrati, med en religion innenfor teokrati. Du har gitt Islam mer makt som de venstre liberale politikerne elsker. Gratulerer. Velkommen i klubben :)

Hva i huleste er det du snakker om?

Edit: Prøver du å si noe sånt som at ved å svekke kristendommens posisjon, så vil islam stå sterkere, ergo er en som bidrar til første pro siste? Jeg sliter ærlig talt med å forstå logikken her.

Mener du å si at dersom jeg donerer penger til sykdomsbekjempelse, så er jeg pro naturkatastrofe?

Endret av Okapi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i huleste er det du snakker om?

Edit: Prøver du å si noe sånt som at ved å svekke kristendommens posisjon, så vil islam stå sterkere, ergo er en som bidrar til første pro siste? Jeg sliter ærlig talt med å forstå logikken her.

Mener du å si at dersom jeg donerer penger til sykdomsbekjempelse, så er jeg pro naturkatastrofe?

Kun om den du donerer til en mer alvorligere sykdom :)

Om det er en alvorlig sykdom som er så farlig at du vil ignorere den over en mer harmløs sykdom. Så ja da vil jeg komme med skylde stokken.

Om du derimot er nøytral på en naturkatastrofe. Og lar den ramme andre. Så ja.

Endret av Rai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du egentlig prøver å si her, er at for å stå imot de islamske horder, så må man styrke kristendommens posisjon i samfunnet, og på dette møter man motstand fra vestlige ateister? Forstår jeg deg rett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du egentlig prøver å si her, er at for å stå imot de islamske horder, så må man styrke kristendommens posisjon i samfunnet, og på dette møter man motstand fra vestlige ateister? Forstår jeg deg rett?

Man bør vel gå inn for å svekke både kristendommen og islam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du egentlig prøver å si her, er at for å stå imot de islamske horder, så må man styrke kristendommens posisjon i samfunnet, og på dette møter man motstand fra vestlige ateister? Forstår jeg deg rett?

Jeg bare vil ha fairplay. Ateister bare forskjellsbehandler dette på at kristne er slemmingene og fortjener mest kritikk mens muslimer er det rammede og snille. Men slikt er det ikke. Begge har en religion. Men den kristne har er så temmet at slikt er ikke så alvorlig som dem i det teokratiske hjørnet.

Jeg antar du husker hvordan kristendommen var i middelalderen.

Konge. Presteskap.

Vel slikt er det ikke nå lenger.

Hvordan ville du likt å hatt et kalifat i Norge. Ikke så veldig fristendes eller hva.

Så ja, dette fortjener absolutt kritikk. Mer enn kristendommen. Når det er noe så bare kritiser det. Koste hva det koste vil.

Dette betyr ikke at man skal være nøytral til å kritisere kristendommen om de gjør noe. Men muslimer har så mye forferdelige praksiser og verdier som serriøst bør bli kritisert.

Nivået er langt høyere når de vil presse et samfunn til et teokrati. Den værste styreformen av alle.

Gjør man ikke det så vil jeg påstå skyld i dobbeltmoralsk religionskritikk.

Endret av Rai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare vil ha fairplay. Ateister bare forskjellsbehandler dette på at kristne er slemmingene og fortjener mest kritikk mens muslimer er det rammede og snille. Men slikt er det ikke. Begge har en religion. Men den kristne har er så temmet at slikt er ikke så alvorlig som dem i det teokratiske hjørnet.

Jeg antar du husker hvordan kristendommen var i middelalderen.

Konge. Presteskap.

Vel slikt er det ikke nå lenger.

Hvordan ville du likt å hatt et kalifat i Norge. Ikke så veldig fristendes eller hva.

Så ja, dette fortjener absolutt kritikk. Mer enn kristendommen. Når det er noe så bare kritiser det. Koste hva det koste vil.

Dette betyr ikke at man skal være nøytral til å kritisere kristendommen om de gjør noe. Men muslimer har så mye forferdelige praksiser og verdier som serriøst bør bli kritisert.

Nivået er langt høyere når de vil presse et samfunn til et teokrati. Den værste styreformen av alle.

Gjør man ikke det så vil jeg påstå skyld i dobbeltmoralsk religionskritikk.

Jeg har allerede forklart deg hvorfor jeg fokuserer på kristendommen. Hadde jeg bodd i et land med overveldende muslimsk befolkning, eller kom fra en muslimsk familie selv, hadde jeg rettet oppmerksomheten dit. Det er ingenting dobbeltmoralsk ved å velge sine interesseområder og sine kamper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting dobbeltmoralsk ved å velge sine interesseområder og sine kamper.

Det er det så absolutt.

Endret av Rai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det så absolutt.

Da har du en virkelighetsforståelse og en forstand på logikk som gjør deg umulig å diskutere med. Lykke til videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare vil ha fairplay. Ateister bare forskjellsbehandler dette på at kristne er slemmingene og fortjener mest kritikk mens muslimer er det rammede og snille. Men slikt er det ikke. Begge har en religion. Men den kristne har er så temmet at slikt er ikke så alvorlig som dem i det teokratiske hjørnet.

Jeg antar du husker hvordan kristendommen var i middelalderen.

Konge. Presteskap.

Vel slikt er det ikke nå lenger.

Hvordan ville du likt å hatt et kalifat i Norge. Ikke så veldig fristendes eller hva.

Så ja, dette fortjener absolutt kritikk. Mer enn kristendommen. Når det er noe så bare kritiser det. Koste hva det koste vil.

Dette betyr ikke at man skal være nøytral til å kritisere kristendommen om de gjør noe. Men muslimer har så mye forferdelige praksiser og verdier som serriøst bør bli kritisert.

Nivået er langt høyere når de vil presse et samfunn til et teokrati. Den værste styreformen av alle.

Gjør man ikke det så vil jeg påstå skyld i dobbeltmoralsk religionskritikk.

Hvordan ser du for deg at en gruppe som utgjør noe slikt som 3% av befolkningen totalt skulle kunne omkalfatrere samfunnet i en slik grad at hele grunnloven omstøtes til fordel for et "kalifat"? Eller en annen versjon av et teokrati? Det er en latterlig tanke. I Midtøsten er det en annen sak, for der har det vært samfunnsordningen gjennom hundrevis av år, bare avbrutt av korte perioder med sekulære diktaturer, skinndemokratier og demokratier, som i Tyrkia, Egypt og Irak. Men normen har vært teokrati helt siden middelalderen. Og majoriteten av befolkningen er troende muslimer.

Vi har til sammenligning en flere hundre år gammel demokratisk tradisjon, og denslags tanktegang har ganske enkelt ikke noe fotfeste her. I tillegg er befolkningen i de fleste vestlige land i overveiende grad sekulære eller svært moderat religiøse, uansett hvilken kulturbakgrunn de kommer fra.

Så bekymringene dine for teokrati, enten det er muslimsk eller kristent, er totalt ubegrunnede. Det finnes ingen mekanisme i vårt samfunn, med unntak av "væpna revvolusjon" som kunne innføre det, og det fins ingen til å stå for revolten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er takket være disse ureligiøse at islam tar over. Hvis ikke folk verner om de kristne verdiene så kommer islam med sine "verdier" de ateistene som snur ryggen til kristendommen tar samtidig imot islam med åpne armer.

Og ingen ateister er kristne til det virkelig skjer noe fælt,da sitter de og ber til en Gud de ikke tror på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du egentlig prøver å si her, er at for å stå imot de islamske horder, så må man styrke kristendommens posisjon i samfunnet, og på dette møter man motstand fra vestlige ateister? Forstår jeg deg rett?

Det er jo sånn det fungerer. Jo mer folk snur ryggen til kristendommen,jo mer kan islam sette sine grunnpilarer i landet, jo flere kirker som blir stengt pga lite oppmøte jo flere moskeer blir åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir islam i Norge like slitsom som kristendommen er og har vært, vil du nok fort nok se økt motstand.

Det er jo sånn det fungerer. Jo mer folk snur ryggen til kristendommen,jo mer kan islam sette sine grunnpilarer i landet, jo flere kirker som blir stengt pga lite oppmøte jo flere moskeer blir åpnet.

Nei, det er det ikke. Det blir åpnet flere moskeer fordi den muslimske befolkningen øker pga. innvandring. Det er ikke som om særlig mange konverterer fra kristendom til islam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er takket være disse ureligiøse at islam tar over. Hvis ikke folk verner om de kristne verdiene så kommer islam med sine "verdier" de ateistene som snur ryggen til kristendommen tar samtidig imot islam med åpne armer.

Og ingen ateister er kristne til det virkelig skjer noe fælt,da sitter de og ber til en Gud de ikke tror på...

Det ser ikke helt ut til at du forstår hva ateisme går ut på.

Anonymous poster hash: 42f05...326

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er takket være disse ureligiøse at islam tar over. Hvis ikke folk verner om de kristne verdiene så kommer islam med sine "verdier" de ateistene som snur ryggen til kristendommen tar samtidig imot islam med åpne armer.

Og ingen ateister er kristne til det virkelig skjer noe fælt,da sitter de og ber til en Gud de ikke tror på...

Det er jo sånn det fungerer. Jo mer folk snur ryggen til kristendommen,jo mer kan islam sette sine grunnpilarer i landet, jo flere kirker som blir stengt pga lite oppmøte jo flere moskeer blir åpnet.

La meg bare si helt kort at dette er pisspreik, og totalt uten rot i virkeligheten. Religiøs oppslutning er ikke et nullsumspill mellom kristendom og islam. Det raskest voksende livssynssamfunnet i den vestlige verden i dag er ikke hverken islam eller kristendommen, det er ateisme og agnostisisme. Statsordningen er i økende grad sekulær, og det fins så vidt jeg vet ikke et eneste land der man anerkjenner noen religions dominerende plass i forvaltningen, hverken sånn eller slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bare virker som at ateister generelt er anti kristne men pro islam. Jeg skjønner ikke den logikken der altså? Dette er noe man konstant finner i media og hos politikere. De er som oftest ateister.

Nå er kristendommen langt mer dominerende i vestlige land, og da er det naturlig at ateister fokuserer mer på det.

Selv om det er noen smarte ateister som mener det er nødvendig og kritisere islam som er ateister. Men så kommer Ben Affleck som gjorde narr av kristendommen i Dogma filmen og sier det er rasistisk og kritisere en religion som rettferdiggjør drap på vantro. Herlighet, er det mulig.

Nå er vel Ben Affleck kristen. Bill Maher og Sam Harris er derimot ateister. Andre fremstående ateister som Richard Dawkins er også store motstander av islam (så vel som kristendom).

Du skyter altså deg selv i foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...