Gå til innhold

"Fruktbarheten" har falt siden i fjor.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aftenposten skriver at fruktbarheten har falt siden i fjor http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Fruktbarheten-har-falt-ytterligere-509247_1.snd . De begrunner dette bare i antall fødsler i år vs i fjor. Jeg synes det er merkverdig at det er slik de sammenligner fruktbarhet. Det finnes jo mange av oss som lever i en stor slekt. I mitt tilfelle har både min far og min mor søsken som er over gjennomsnittet i antall.

Hos oss tok det mindre enn en måned fra da jeg og mannen bestemte oss for å bli foreldre til jeg var gravid. Mindre enn en måned fra da jeg sluttet å ta pillen til mensen ikke kom lengre.

Mannen min har også flere søsken enn gjennomsnittet, selv om det skal sies at det er ste-søsken en del av disse.

Poenget mitt er: Det har ikke vært noe problem med fruktbarheten til kvinnene i verken min eller hans familie. Nå skal ikke vi ha flere barn, men om vi likevel ville hatt flere så er jeg sikker på at fruktbarheten hadde vært like god som før! Joda, jeg skjønner at hver graviditet & fødsel er unik, og "man kan ikke vite hva framtida blir" etc., men hva tenker dere om deres bruk av ordet fruktbarhet? Jeg trodde ordet fruktbarhet kun var brukt som en forklaring på om man har gode, eller dårlige muligheter for å bli gravid. Ikke om man har født, eller ei?



Anonymous poster hash: 59281...9ca
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest oleoh

De mener bare at færre barn ble født, ikke at muligheten for fødsler synker. Om alle kontinuerlig ble gravide ville nok fruktbarheten vert like høy som i gamle dager +.

Endret av oleoh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener bare at færre barn ble født, ikke at muligheten for fødsler synker. Om alle kontinuerlig ble gravide ville nok fruktbarheten vert like høy som i gamle dager +.

Nei, folk er faktisk mindre, bokstavelig talt, fruktbare i dag enn før.

Anonymous poster hash: d215b...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mer infertilitet nå enn før. Og når man snakker statistikk så er det fødselsrater og mortalitetrater. For å opprettholde befolkningen må det fødes like mange som det dør. Når det ikke skjer snakker man gjerne om fruktbarhet, selv om det f.eks i Italia er økonomi som er en stor årsak til lave fødselsrater. Så det er ikke nødvendigvis fertiliteten som går ned, men sosiale og økonomiske årsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oleoh

Nei, folk er faktisk mindre, bokstavelig talt, fruktbare i dag enn før.

Anonymous poster hash: d215b...d44

Jeg tviler. La oss si at alle par kontinuerlig laget barn, og alle før kontinuerlig laget barn. Så er det jo ganske tvilsomt at forfedrene våre ville greid å lage flere ... (om det var et likt antall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler. La oss si at alle par kontinuerlig laget barn, og alle før kontinuerlig laget barn. Så er det jo ganske tvilsomt at forfedrene våre ville greid å lage flere ... (om det var et likt antall).

Miljøgifter, ubehandlet klamydia, kosthold, røyking(!) osv setter ned fruktbarheten hos både kvinner og menn. Husker å ha lest at flere kvinner i dag enn før har pcos og andre problemer i underlivet som ofte er forbundet med infertilitet men fant ikke igjen artikkelen.

Anonymous poster hash: d215b...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå finnes p-piller, kondomer, osv som ikke fantes før. Nå vil flere kvinner satse på karrière før de får barn som ikke var tilfellet før. Vi lever i en industrialisert verden med masse kjemikalier og forurensning som utvilsomt påvirker kroppene våre. Bare for å nevne parabener, for de er mest kjente, som har klart sammenheng med hormonelle endringer i kroppen, kreft og vanskeligere for kvinner å bli gravide. Det er så mange grunner for at det fødes færre barn enn før. Man kan delvis forbedre fødselsnivået ved å importere innvandrere fra land og kulturer hvor prevensjon ikke brukes og hvor normalen er å føde mange barn. Dette har, selvfølgelig, en rekke uheldige bieffekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..i tillegg venter både menn og kvinner lengre med å få barn og da reduseres fruktbarheten. Begge kjønn er på en "topp" i 20-25 års alder, derfra vil kvinner har vanskeligere med å bli gravide og menn vil ha vanskeligere for å gjøre kvinner gravide.



Anonymous poster hash: 02bc4...f4f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mer infertilitet nå enn før. Og når man snakker statistikk så er det fødselsrater og mortalitetrater. For å opprettholde befolkningen må det fødes like mange som det dør. Når det ikke skjer snakker man gjerne om fruktbarhet, selv om det f.eks i Italia er økonomi som er en stor årsak til lave fødselsrater. Så det er ikke nødvendigvis fertiliteten som går ned, men sosiale og økonomiske årsaker.

Tror du ikke det heller er det at folk flest er mye mer kresne nå til dags enn det man var før mtp at alt skal være "på stell" før man får barn heller enn det at folk har mindre å rutte med en før? Før tok man det vel mer som det kom uten å være nøye med å ha "reist fra seg verden rundt" o.l. kriterier før barna kom?

ts

Anonymous poster hash: e4218...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener bare at færre barn ble født, ikke at muligheten for fødsler synker. Om alle kontinuerlig ble gravide ville nok fruktbarheten vert like høy som i gamle dager +.

Ja, jeg tror det er det de mener. Føler bare det er elendig lingvistikk å bruke ordet fruktbarhet i stedet for å si antall fødsler.

Jeg ser ikke hvordan mest brukte barnenavn har noe med denne tråden om fruktbarhet å gjøre? Det er to ulike diskusjoner.

ts

Anonymous poster hash: e4218...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten skriver at fruktbarheten har falt siden i fjor http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Fruktbarheten-har-falt-ytterligere-509247_1.snd . De begrunner dette bare i antall fødsler i år vs i fjor. Jeg synes det er merkverdig at det er slik de sammenligner fruktbarhet. Det finnes jo mange av oss som lever i en stor slekt. I mitt tilfelle har både min far og min mor søsken som er over gjennomsnittet i antall.

Hos oss tok det mindre enn en måned fra da jeg og mannen bestemte oss for å bli foreldre til jeg var gravid. Mindre enn en måned fra da jeg sluttet å ta pillen til mensen ikke kom lengre.

Mannen min har også flere søsken enn gjennomsnittet, selv om det skal sies at det er ste-søsken en del av disse.

Poenget mitt er: Det har ikke vært noe problem med fruktbarheten til kvinnene i verken min eller hans familie. Nå skal ikke vi ha flere barn, men om vi likevel ville hatt flere så er jeg sikker på at fruktbarheten hadde vært like god som før! Joda, jeg skjønner at hver graviditet & fødsel er unik, og "man kan ikke vite hva framtida blir" etc., men hva tenker dere om deres bruk av ordet fruktbarhet? Jeg trodde ordet fruktbarhet kun var brukt som en forklaring på om man har gode, eller dårlige muligheter for å bli gravid. Ikke om man har født, eller ei?

Anonymous poster hash: 59281...9ca

Du tar feil. Og hvor mange søsken du og din mann har er så lite relevant for både diskusjonen du legger opp til og artikkelen du linker til at jeg får lyst til å poste diverse facepalm-bilder.

https://sml.snl.no/fruktbarhet

Anonymous poster hash: 02942...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..i tillegg venter både menn og kvinner lengre med å få barn og da reduseres fruktbarheten. Begge kjønn er på en "topp" i 20-25 års alder, derfra vil kvinner har vanskeligere med å bli gravide og menn vil ha vanskeligere for å gjøre kvinner gravide.

Tullball! For det første er de testene som viste at fruktbarheten sank drastisk etter et par år fra en tid der kvinnene ikke levde særlig lenge. Idag lever mange til de er 80+, samtidig viser det seg at eldre mødre lever lenger enn yngre mødre. Kvinner kan gjerne ha problemer i 20-25 års alderen med å bli gravide og, pcos og den type der. En mann over 40 år har lavere sædkvalitet enn en yngre mann, og vil en kvinne bli gravid, er hennes beste shot en yngre mann.

Anonymous poster hash: 71e99...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du ikke det heller er det at folk flest er mye mer kresne nå til dags enn det man var før mtp at alt skal være "på stell" før man får barn heller enn det at folk har mindre å rutte med en før? Før tok man det vel mer som det kom uten å være nøye med å ha "reist fra seg verden rundt" o.l. kriterier før barna kom?

ts

Anonymous poster hash: e4218...017

Nei, når jeg snakker om sosiale og økonomiske årsaker så gjelder det mer der barneønsket er tilstede men ikke mulighetene. Her i Norge kan hvem som helst få barn pr dags dato og overleve helt fint. Slik er det ikke i mange andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullball! For det første er de testene som viste at fruktbarheten sank drastisk etter et par år fra en tid der kvinnene ikke levde særlig lenge. Idag lever mange til de er 80+, samtidig viser det seg at eldre mødre lever lenger enn yngre mødre. Kvinner kan gjerne ha problemer i 20-25 års alderen med å bli gravide og, pcos og den type der. En mann over 40 år har lavere sædkvalitet enn en yngre mann, og vil en kvinne bli gravid, er hennes beste shot en yngre mann.

Anonymous poster hash: 71e99...0e7

Det er jo bevist at eggstokker har samme relativt korte alder selv om vi lever lenger i dag og er aldri så friske.

Anonymous poster hash: d215b...d44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bevist at eggstokker har samme relativt korte alder selv om vi lever lenger i dag og er aldri så friske.

Anonymous poster hash: d215b...d44

Er det? :P

Man kan ha lavere biologisk alder enn den kronologiske.

Anonymous poster hash: 71e99...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det? :P

Man kan ha lavere biologisk alder enn den kronologiske.

Anonymous poster hash: 71e99...0e7

Ja, lest dette i mange artikler.

- Kvinners levealder øker, men eggstokkene følger ikke med. De har ikke skjønt at kvinnen ikke dør når hun er 50, sier Terje Sørdal, ansvarlig lege og gynekolog ved fertilitetsklinikken Medicus i Trondheim.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/barn-og-familie/jordmor-naar-du-runder-30-boer-du-sette-i-gang/a/10111221/

Anonymous poster hash: d215b...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten skriver at fruktbarheten har falt siden i fjor http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Fruktbarheten-har-falt-ytterligere-509247_1.snd . De begrunner dette bare i antall fødsler i år vs i fjor. Jeg synes det er merkverdig at det er slik de sammenligner fruktbarhet. Det finnes jo mange av oss som lever i en stor slekt. I mitt tilfelle har både min far og min mor søsken som er over gjennomsnittet i antall.

Hos oss tok det mindre enn en måned fra da jeg og mannen bestemte oss for å bli foreldre til jeg var gravid. Mindre enn en måned fra da jeg sluttet å ta pillen til mensen ikke kom lengre.

Mannen min har også flere søsken enn gjennomsnittet, selv om det skal sies at det er ste-søsken en del av disse.

Poenget mitt er: Det har ikke vært noe problem med fruktbarheten til kvinnene i verken min eller hans familie. Nå skal ikke vi ha flere barn, men om vi likevel ville hatt flere så er jeg sikker på at fruktbarheten hadde vært like god som før! Joda, jeg skjønner at hver graviditet & fødsel er unik, og "man kan ikke vite hva framtida blir" etc., men hva tenker dere om deres bruk av ordet fruktbarhet? Jeg trodde ordet fruktbarhet kun var brukt som en forklaring på om man har gode, eller dårlige muligheter for å bli gravid. Ikke om man har født, eller ei?

Anonymous poster hash: 59281...9ca

Hadde folk fulgt med, så er det en forklaring på dette. Det heter kjemikalier. Vi omringes av hormon forstyrrende kjemikalier som går ut over fruktbarheten hver dag. Spesielt i parfymerte produkter.

http://www.miljostatus.no/Hormonforstyrrende-stoffer/

Jeg forstår ikke ar folk vil bruke gift på kropp og hår hver dag.

Anonymous poster hash: 3e31a...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...