Gå til innhold

Ja til militarisering av politiet i Norge


WubWub

Anbefalte innlegg

Burde egentlig ikke bry meg nei..

Tilstander som i USA vil vi aldri få, men det er ikke på grunn av tilgangen på våpen. Det er svært lett å lovlig kjøpe våpen i Norge i dag, noe de våpenglade aldri nevner. Det er mentaliteten rundt våpen som gjør at folk skyter hverandre i ett sett. Det eneste som kan tvinge frem noe lignende i Norge er om man drastisk endrer de tunge lovanvendelsene rundt nødverge/drap/forsett etc.

Og jeg tror ikke det er så mange liberalister rundt dette i Norge.. men det virker slik når de roper så høyt i den troen at argumentene deres blir mer gyldige da.

Anonymous poster hash: 555ac...529

Det er ikke så vanskelig i Norge heller nei, man trenger i prinsippet "bare" å være medlem i en skytterklubb. Likevel er det (eller var tidligere i det minste) ennå enklere tilgang til tyngre våpen i USA og i mange delstater behøver man i prinsippet bare et førerkort eller annen ID som knytter deg opp som beboer i den aktuelle delstaten. Med andre ord er det flere steder ikke engang noe krav til opplæring så jeg syntes ikke at situasjonen er helt sammenliknbar med den i Norge, hvertfall ikke riktig ennå får man håpe.

Ellers så er det heller ikke vanskelig å få tak i våpen uregistrert hvis man virkelig ønsker.

Anonymous poster hash: f764f...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Burde egentlig ikke bry meg nei..

Tilstander som i USA vil vi aldri få, men det er ikke på grunn av tilgangen på våpen. Det er svært lett å lovlig kjøpe våpen i Norge i dag, noe de våpenglade aldri nevner. Det er mentaliteten rundt våpen som gjør at folk skyter hverandre i ett sett. Det eneste som kan tvinge frem noe lignende i Norge er om man drastisk endrer de tunge lovanvendelsene rundt nødverge/drap/forsett etc.

Og jeg tror ikke det er så mange liberalister rundt dette i Norge.. men det virker slik når de roper så høyt i den troen at argumentene deres blir mer gyldige da.

Anonymous poster hash: 555ac...529

Og når det gjelder dette med det mentale og holdninger til våpen så dreier det seg gjerne om at man ikke nødvendigvis har noen seriøse arenaer for bruk av våpen. Tidligere var det f. eks. langt flere som gjennomførte førstegangstjeneste slik at flere fikk et visst minimum av opplæring av bruk men også holdninger/sikkerhet i forhold til våpen. Nå er det så mange som slipper at det er langt flere enn før som ikke har en grunnleggende opplæring.

Anonymous poster hash: f764f...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterkt imot militarisering av det norske politiet (regner med at det siktes til ordenspoliti). Vi har egne avdelinger med personell til å rykke ut dersom nødvendig. Bruk heller penger på innsatsstyrkene og videreutdanning av etterforskere samt et større antall operative-og sivile stillinger dersom det er mulig.

Endret av Personenmeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger må jeg egentlig linke til en og samme artikkel som er postet i HI ?

I artikkelen du siterte fra og som jeg svarte på står det at det bare er SWAT som skal bruke den.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan påstå at politiet i USA ikke bruker/har granatkastere eller stridsvogner når jeg legger med 3 vedlegg av bildesamlinger som viser til et politi med opptil flere granatkastere på flere bilder og en stridsvogn. Dog er granatkasterne ladet med tåre-gass , men om det blir behov for granater så har de også dette.
Med andre ord: De bruker granatkaster til CS/røykgranater, og kun ved spesielle oppdrag som f.eks. demonstrasjoner.

Og en video fra CNN :
Enda en kilde som viser politi helt spesielle situasjoner (opprør, opptøyer og vold i Ferguson f.eks.). Ikke politi i vanlig daglig tjeneste.
Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk politi kan godt lære av Britisk politi. Der skjer det mye bra. Det er mye galt med norsk politi. Men det som du presenterer her strider mot det Norge er, og hva Norge står for.

Hva kan norsk politi lære av britisk politi? Det er håpløst med såpass vage kommentarer som du kommer med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok noen som tjener fett på dette. Jeg forstår ikke hva man skal med militærisert politi ved mindre en har tenkt til å undertrykke befolkningen. Ser mer og mer ut som Amerika ruster opp til borgerkrig. Kanskje de har lært ett triks eller to av, Assad?

I følge WubWubs egne kilder brukes bare dette militære utstyret i spesielle situasjoner. Grunnen til at det blir mer av det er i følge kildene hans at kriminelle i større og større grad tyr til kraftigere våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

258xord.jpg

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har påpekt at bildene dine ikke viser ordinært politi i ordinær tjeneste, men spesielle situasjoner som f.eks. opprør el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det som har blitt nevnt i denne tråden ville aldri skjedd i praksis... Jeg som har vært ansatt i Forsvaret har ikke vært borti det her i utlandet engang. Vi velger tolk og sikring fremfor direkte trusler.

Skal politiet da skremme folk i vårt eget land? Tror politiet hadde mistet all respekt om de skulle begynt å true folk...

Endret av Personenmeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde i beste fall frigjort mye ressurser fra et overbelastet og underfinansiert politi.

Men trusselen for terror vil fremdeles være der i en globalisert verden

Åpenbart ikke dersom man stanser innvandringen og kutter kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ansatt i politiet på 6. året kan jeg ikke si annet enn at du er av typen som aldri ville fått jobb hos oss. Dette er så fjernt fra hvordan norsk politi jobber at jeg ikker har ord.

Respekt kommer av å behandle folk på en god måte, ikke av å gå skyhøyt ut ved enhver anledning. Kreve respekt ved trusler om vold fungerer ikke, verken i politiet eller andre steder i samfunnet. At du du kompisen din her mener at det bør være sånn, sier at dere ikke er på bølgelengde med resten av sammfunnet.

Skjerpings..

Anonymous poster hash: 555ac...529

At jeg aldri ville fått jobb i politi er noe jeg er fullt og holdent klar over selv. Det er også helt korrekt at de jeg skriver om er fjernt fra hvordan norsk politi opererer, og det er det som er hele poenget mitt.

Jeg ønsker at norsk politi skal bli mer som amerikansk politi. Amerikansk politi greier helt fint å kreve respekt og de er ikke så veldig opptatt av dialog og brobygging, kriminelle vet de får juling om de ikke viser respekt eller adlyder politiets kommandoer. Så om det fungerer i USA så hadde det fungert her, Norge er jo på mange måter veldig kulturelt knyttet til USA.

Om man kommer i konflikt med lovens lange arm burde det være så ublidt og avskrekkende at de vil huske opplevelsen for livet ut. Det ville også forebygget kriminalitet når de vet at de vil få en sikkelig reaksjon.

For meg så syntes jeg det er helt fjernt at politi driver å koseprater og duller med kriminelt pakk å sender de til ferie opphold på bastøy "fengsel" eller lukses fengslet i halden hvor de lever som konger når de har voldtatt eller drept.

Jeg er mer opptatt av straff en rehabilitering. Jeg tenker selv at det er en menneskerett at mennesker blir STRAFFET om de gjør meg noe vondt. Det er sliks rettsvesenet og politi fungerer i de fleste land i verden bortsett fra skandinavia.

Jeg har også sett en rekke intervjuer av pensjonerte politi som mener norsk politi har mistet respektet i gjeng-miljøer som har vokst seg store og sterke. Dialog for kriminelle fremstår for dem som svakhet. I gamle dager så viste gjengene at det var særdeles uklokt å legge seg ut med politi når politimenn fremdeles var harde og tøffe.

Politiet bør og skal være Norge's knyttede neve i billedlig og fysisk forstand.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

At jeg aldri ville fått jobb i politi er noe jeg er fullt og holdent klar over selv. Det er også helt korrekt at de jeg skriver om er fjernt fra hvordan norsk politi opererer, og det er det som er hele poenget mitt.

Jeg ønsker at norsk politi skal bli mer som amerikansk politi. Amerikansk politi greier helt fint å kreve respekt og de er ikke så veldig opptatt av dialog og brobygging, kriminelle vet de får juling om de ikke viser respekt eller adlyder politiets kommandoer. Så om det fungerer i USA så hadde det fungert her, Norge er jo på mange måter veldig kulturelt knyttet til USA.

Om man kommer i konflikt med lovens lange arm burde det være så ublidt og avskrekkende at de vil huske opplevelsen for livet ut. Det ville også forebygget kriminalitet når de vet at de vil få en sikkelig reaksjon.

For meg så syntes jeg det er helt fjernt at politi driver å koseprater og duller med kriminelt pakk å sender de til ferie opphold på bastøy "fengsel" eller lukses fengslet i halden hvor de lever som konger når de har voldtatt eller drept.

Jeg er mer opptatt av straff en rehabilitering. Jeg tenker selv at det er en menneskerett at mennesker blir STRAFFET om de gjør meg noe vondt. Det er sliks rettsvesenet og politi fungerer i de fleste land i verden bortsett fra skandinavia.

Jeg har også sett en rekke intervjuer av pensjonerte politi som mener norsk politi har mistet respektet i gjeng-miljøer som har vokst seg store og sterke. Dialog for kriminelle fremstår for dem som svakhet. I gamle dager så viste gjengene at det var særdeles uklokt å legge seg ut med politi når politimenn fremdeles var harde og tøffe.

Politiet bør og skal være Norge's knyttede neve i billedlig og fysisk forstand.

Er du seriøs? Man ser jo at dette ikke funker. Det er dessuten utrolig mange flere av de kriminelle i Norge som rehabiliteres og kommer tilbake til samfunnet sammenlignet med i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vekker trygghet. Hvem tør finne på noe ablegøyer når de får den her etter seg? Viser til :

http://www.newsnet5.com/news/national/fla-police-department-score-700000-military-armored-vehicle-for-2000

Police in Fort Pierce are now armed with a U.S. military surplus battle wagon: a six wheel, 30-ton armored vehicle worth $700,000 — that the agency got for $2,000.

“If you see my SWAT team roll up in this, it’s over, so just give up,” said Police Chief Sam Baldwin.

Dette er et såkalt MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) personellkjøretøy. Det amerikanske politiet har hatt pansrede kjt av mange typer, men dette gir best beskyttelse for personellet. Uten den tunge mitraljøsen på toppen er det "bare" et hvilket som helst panseret kjøretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du seriøs? Man ser jo at dette ikke funker. Det er dessuten utrolig mange flere av de kriminelle i Norge som rehabiliteres og kommer tilbake til samfunnet sammenlignet med i USA.

Sannhet med modifikasjoner. Mange i USA fengsles på grunn av f.eks mindre alvorlige narkotikaovertredelser, her er naturligvis tilbakefallet svært høyt. Sammenligner du voldsdømte amerikanere og voldsdømte nordmenn er ikke forskjellen så veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I Russland så ER politiet samfunnets knyttede neve ikke bare i billedlig forstand...

Ikke mye dialog eller brobygging der i gården. Er man kriminell så bør man ikke behandles med silkehansker av politiet eller bli dullet med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...