Gå til innhold

Ja til militarisering av politiet i Norge


WubWub

Anbefalte innlegg

I mange land spesielt USA og UK foregår nå en kraftig militarisering av politiet. Militæruniformert politi med skuddsikre vester patruljerer i London og de flester byer i USA for å spre trygghet mens de klubber ned å knuser kriminelle avskum under helen av sine army boots.

En mye bedre taktikk er å stanse innvandringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager greier ikke ta deg seriøst når du sammenligner politiet i Nord-Korea med det norske politiet.

Du høres ut som en av gammelkommunistene på VGD som hyller NK i tykt og tynt. Er det deg?

Ellers skjønner jeg ikke du evner se at politiet i Nord-Korea blir brukt som instrument for å undertrykke befolkningen, deres primære oppgave er ikke å beskytte innbyggere. Staten i NK jobber aktivt imot deres egen befolknings interresser i motsetning til Norge's styresmakter.

Uansett, du skal få lov til å syntes NK og politiet der er flott og suksessfulle alt du orker og vil men jeg har ikke noe interresse av å diskutere Nord-korea i en tråd som handler om England, Usa og Norge.

Vi får være enige om at vi er uenige, for jeg mener at politi i vesten må rustes opp slik at det kan håndtere teroraksjoner på en bedre måte enn de løste Utøya.

ABB fikk avdekket store feil og mangler hos politiet og beredskapsstyrken både når det gjelder kommunikasjon, ressurser, beredskap, logistikk og reaksjonsevne.

Det tok lang tid før Delta styrken var på plass, og den gummibåten de hadde kom de ikke langt med. Gikk med altfor mye tid til å kommandere andre borgere sine båter.

Når de først var på plass så gjorde de en god jobb, men de burde vært der tidligere. Hadde de hadde helikopter tilgjengelig og mer avanserte kommunikasjonslinjer kunne de vært på plass kort tid etter de første rapportene om skudd.

I USA ville politiet svermet øya innen et par minutter.

Villfarsen? Du vet tydligvis ikke at militærleir blir satt i økt beredskap når PST sier ifra om konkrete terrortrusler? Du har ikke fått med deg at militære hangarleir gjør klar helikopter og kampfly? Og vet største beredskapsnivå så blir styrker mobilisert?

Dette skjedde ved lav beredskap :

Forsvarets helikoptre på Rygge er en del av den høynede beredskapen som Justisdepartementet har iverksatt for å håndtere den konkrete terrortrusselen som ble varslet om i formiddag.

Det er helt klart noe galt med virkelighetsoppfatningen din, jeg har da enda ikke sammenliknet norsk og nord koreansk politi. Men du får tro hva du vil.

Politiet sin første prioritert er å beskytte styresmaktene, ikke befolkningen. Det er klart det å beskytte befolkningen mot kriminelle også er høyt prioritert. Det gjelder forsåvidt både i Norge og Nord Korea.

Når det kommer til å håndere akjsoner som utøya handler det ikke om å militærisere politiet, men å forbedre logistikk og responstid. Du må forstå at det hadde ikke spilt noen rolle om politiet hadde brukt rakettkastere eller rullet inn med tanks på utøya for å stoppe ABB. Delta holdt i massevis, den måtte bare komme seg ditt først.

Selv om forsvaret er i bereddskap så betyr det ikke at politiet ikke kan håndtere dette her alene nå. Sånn jeg har forstått det så har de nå politihelikopter tilgjengelig i og med pilotene ikke har sommerferie..

En mye bedre taktikk er å stanse innvandringen.

Helt enig, det er klart en mye bedre løsning enn å gjøre samfunnet om til en krigsone. Noe som er resultatet av å utstyre politi med militært matriell.

boston3.jpg

Endret av MajorasMaske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange land spesielt USA og UK foregår nå en kraftig militarisering av politiet. Militæruniformert politi med skuddsikre vester patruljerer i London og de flester byer i USA for å spre trygghet mens de klubber ned å knuser kriminelle avskum under helen av sine army boots.
Siden 11 september har politiet i USA mottatt et enormt budsjett hvor det har
blitt lagt vekt på å utbygge politiets para militære kapasiteter og egne elite styrker innen homeland security.
De fleste politistasjoner i USA er nå bevæpnet til tennene med rakett kastere,
droner, assault rifles, roboter, humwee's, APV's , battlewagons, sniper bataljoner, angreps team, flash bangs, hånd granater, bajonetter, maskingevær, granat kastere for å nevne noen. Det er tilogmed noen politistasjoner som har sine egne stridsvogner!
Pentagon har aktivt i flere år jobbet med å sette opp programmer for militarisering i alle politi stasjonene i USA til Obama's store fortvilelse og kanskje bekymring? Han sier litt om det i linken her : http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Obama-vil-granske-militarisering-av-politiet-7678688.html
Jeg har alltid vært en sterk tilhenger av politi staten så for meg er USA i
disse dager drømmen. Derfor skulle jeg likt at Norge fulgte etter i
samme spor som vår "store bror". Det ser ut til å gå den rette veien,
politiet kommer mest sannsynlig til å bli permanent væpnet og etterhvert
blir nok skille mellom politi og militære mindre også her i landet.
Har samlet sammen 3 bilder samlinger med eksempler på hvordan jeg syntes
politiet i Norge bør og skal se ut :

Jeg har et mentalt bilde som popper opp rett som det er i slike sammenhenger.

Det er fra den første Transformersfilmen. En av de første Decepticons som blir presentert i filmen, er kamuflert som en politibil. Med noen små subtile endringer i designet, som reflekterer dens onde natur. Amerikansk politi har mottoet "To Protect and Serve". Det står ofte på logoen på bildøra på politibiler.

DENNE bilen har mottoet "To Oppress and Intimidate".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, granatkastere og stridsvogner er neppe den beste måten å "spre trygghet" på. Jeg stoler fremdeles ikke på at du er helt oppriktig i åpningsinnlegget ditt.

Amerikansk politi bruker ikke granatkastere (ok, men bare for less-lethal ammunisjon ved demonstrasjoner), rakettkastere og stridsvogner. Stort sett snakker vi halvautomatiske rifler, skarpskytterrifler og maskinpistoler - ikke noe mer enn politiet bruker her when shit hits the fan. At politiet har utstyr som gir dem tilstrekkelig slagkraft i visse situasjoner er ganske rett og rimelig, problemet kommer først når utstyret blir brukt for ofte. Bare se til North-Hollywood shootout, politiet ble fullstendig gruset av de to gjerningsmennen da de hadde ak47 og m4 med 100-skudds magasiner, kevlar fra topp til tå (pistol - og hagleskuddene til politiet penetrerte ikke utrustningen) osv. Det var først når politiet fikk tak i sivile AR-15 fra en våpenbutikk de begynte å få overtaket.

Endret av Meeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange land spesielt USA og UK foregår nå en kraftig militarisering av politiet. Militæruniformert politi med skuddsikre vester patruljerer i London og de flester byer i USA for å spre trygghet mens de klubber ned å knuser kriminelle avskum under helen av sine army boots.

Det er håpløst å sammenligne Norge og USA, siden det er to ulike kulturer og to ulike politistyrker.

Men bildene dine er jo misvisende. Norsk politi har et sivilt preg til daglig, men også de tar på seg "militært utstyr" når de skal på oppdrag som f.eks. er ekstra farlige.

Det samme regner jeg med er tilfelle i USA. Ser man på politi i USA til daglig så ser de ut som "hvorfor så de slik ut før men ikke nå"-bildene. De går stort sett ikke rundt med militær "look", men heller med noe slikt som skjorte og bukse med press, og gjerne slips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det vekker trygghet. Hvem tør finne på noe ablegøyer når de får den her etter seg? Viser til :

http://www.newsnet5.com/news/national/fla-police-department-score-700000-military-armored-vehicle-for-2000

Police in Fort Pierce are now armed with a U.S. military surplus battle wagon: a six wheel, 30-ton armored vehicle worth $700,000 — that the agency got for $2,000.

“If you see my SWAT team roll up in this, it’s over, so just give up,” said Police Chief Sam Baldwin.

SWAT ja. Dette kjøretøyet brukes altså av en spesialenhet som tas i bruk i spesielt kritiske situasjoner. Med andre ord ikke i den daglige polititjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SWAT ja. Dette kjøretøyet brukes altså av en spesialenhet som tas i bruk i spesielt kritiske situasjoner. Med andre ord ikke i den daglige polititjeneste.

Hvor mange ganger må jeg egentlig linke til en og samme artikkel som er postet i HI ?

Det er ikke bare SWAT som bruker pansrede militære kjøretøy aka battle wagons og APV's, de fleste politistasjoner har også gått til innkjøp av de.

"Pentagon har siden 2006 overført utstyr til en verdi av 4 milliarder dollar til politistyrker over hele USA, inkludert pansrede lastebiler

Bare i det siste året har Pentagon overført til politiet rundt 600 pansrede militære kjøretøy"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mye bedre taktikk er å stanse innvandringen.

Det hadde i beste fall frigjort mye ressurser fra et overbelastet og underfinansiert politi.

Men trusselen for terror vil fremdeles være der i en globalisert verden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wubwub nå tuller du fælt.

De ulike distriktene i Norge har varianter at utstyret du linker til, inkludert panserkjøretøy. Men de brukes ikke i den daglige tjenesten. Akkurat som de ikke blir brukt til det i USA.

Spesielle avdelinger har tilgang til de i spesielle hendelser.

Men denne militariseringen du liker er det ikke behov for. Norsk politi kan løse 99,999% av alle oppdrag helt fint med dagens utstyr.

Anonymous poster hash: 555ac...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

I mange land spesielt USA og UK foregår nå en kraftig militarisering av politiet. Militæruniformert politi med skuddsikre vester patruljerer i London og de flester byer i USA for å spre trygghet mens de klubber ned å knuser kriminelle avskum under helen av sine army boots.
Siden 11 september har politiet i USA mottatt et enormt budsjett hvor det har
blitt lagt vekt på å utbygge politiets para militære kapasiteter og egne elite styrker innen homeland security.
De fleste politistasjoner i USA er nå bevæpnet til tennene med rakett kastere,
droner, assault rifles, roboter, humwee's, APV's , battlewagons, sniper bataljoner, angreps team, flash bangs, hånd granater, bajonetter, maskingevær, granat kastere for å nevne noen. Det er tilogmed noen politistasjoner som har sine egne stridsvogner!
Pentagon har aktivt i flere år jobbet med å sette opp programmer for militarisering i alle politi stasjonene i USA til Obama's store fortvilelse og kanskje bekymring? Han sier litt om det i linken her : http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Obama-vil-granske-militarisering-av-politiet-7678688.html
Jeg har alltid vært en sterk tilhenger av politi staten så for meg er USA i
disse dager drømmen. Derfor skulle jeg likt at Norge fulgte etter i
samme spor som vår "store bror". Det ser ut til å gå den rette veien,
politiet kommer mest sannsynlig til å bli permanent væpnet og etterhvert
blir nok skille mellom politi og militære mindre også her i landet.
Har samlet sammen 3 bilder samlinger med eksempler på hvordan jeg syntes
politiet i Norge bør og skal se ut :

Makan til tullprat.

Norsk politi kan godt lære av Britisk politi. Der skjer det mye bra. Det er mye galt med norsk politi. Men det som du presenterer her strider mot det Norge er, og hva Norge står for.

Det som du presentere er det ikke behov for, men skjønner at du syns det ser tøft ut.

( Snaret ønsker du vel å forankre en liberal holdning til våpen i grunnloven samt muligheten til "open carry"...)

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk politi bruker ikke granatkastere (ok, men bare for less-lethal ammunisjon ved demonstrasjoner), rakettkastere og stridsvogner. Stort sett snakker vi halvautomatiske rifler, skarpskytterrifler og maskinpistoler - ikke noe mer enn politiet bruker her when shit hits the fan. At politiet har utstyr som gir dem tilstrekkelig slagkraft i visse situasjoner er ganske rett og rimelig, problemet kommer først når utstyret blir brukt for ofte. Bare se til North-Hollywood shootout, politiet ble fullstendig gruset av de to gjerningsmennen da de hadde ak47 og m4 med 100-skudds magasiner, kevlar fra topp til tå (pistol - og hagleskuddene til politiet penetrerte ikke utrustningen) osv. Det var først når politiet fikk tak i sivile AR-15 fra en våpenbutikk de begynte å få overtaket.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan påstå at politiet i USA ikke bruker/har granatkastere eller stridsvogner når jeg legger med 3 vedlegg av bildesamlinger som viser til et politi med opptil flere granatkastere på flere bilder og en stridsvogn.

Dog er granatkasterne ladet med tåre-gass , men om det blir behov for granater så har de også dette.

Jeg leste en artikkel om en politistasjon i en liten by på 10 000 hvorpå den eneste kriminaliteten som skjedde der var overskridelser av fartsgrensa : de kjøpte en liten tanks og en drone. Better safe than sorry sier jeg i mitt stille sin!

Påstandene mine høres kanskje ville ut for oss som bor i Norge og har en helt annen våpenkultur, men i USA har alt overflødige militære utstyr etter Irak krigen blitt overført til politi i regi av Pentagon. Det inkluderer rakettkastere etter det jeg har lest, men det betyr ikke at de har brukt de.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som tjener på militæriseringa er produsentene som lager militært matriell. For det å kjøpe ting man aldri får bruk for er ikke annet en sløsing med ressursene. Behovet for slik matriell kommer først når terrorister først og fremst er andre militære. I land som USA der offentlige helsetjenester, utdanning og slikt er finansiert i mye mindre grad av staten så har dem kanskje råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De eneste som tjener på militæriseringa er produsentene som lager militært matriell. For det å kjøpe ting man aldri får bruk for er ikke annet en sløsing med ressursene. Behovet for slik matriell kommer først når terrorister først og fremst er andre militære. I land som USA der offentlige helsetjenester, utdanning og slikt er finansiert i mye mindre grad av staten så har dem kanskje råd til det.

Ja, det er nok noen som tjener fett på dette. Jeg forstår ikke hva man skal med militærisert politi ved mindre en har tenkt til å undertrykke befolkningen. Ser mer og mer ut som Amerika ruster opp til borgerkrig. Kanskje de har lært ett triks eller to av, Assad?

Anonymous poster hash: c7d9d...b36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok noen som tjener fett på dette. Jeg forstår ikke hva man skal med militærisert politi ved mindre en har tenkt til å undertrykke befolkningen. Ser mer og mer ut som Amerika ruster opp til borgerkrig. Kanskje de har lært ett triks eller to av, Assad?

Militæriseringen av politiet er iallefall et skritt nærmere syriske tilstander. Det i kombinasjon med den enorme overvåkningen de har i USA gjør at jeg lurer på hvor de tilslutt ender opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan påstå at politiet i USA ikke bruker/har granatkastere eller stridsvogner når jeg legger med 3 vedlegg av bildesamlinger som viser til et politi med opptil flere granatkastere på flere bilder og en stridsvogn.

Dog er granatkasterne ladet med tåre-gass , men om det blir behov for granater så har de også dette.

Jeg leste en artikkel om en politistasjon i en liten by på 10 000 hvorpå den eneste kriminaliteten som skjedde der var overskridelser av fartsgrensa : de kjøpte en liten tanks og en drone. Better safe than sorry sier jeg i mitt stille sin!

Påstandene mine høres kanskje ville ut for oss som bor i Norge og har en helt annen våpenkultur, men i USA har alt overflødige militære utstyr etter Irak krigen blitt overført til politi i regi av Pentagon. Det inkluderer rakettkastere etter det jeg har lest, men det betyr ikke at de har brukt de.

Da vet du ikke hva en stridsvogn er, bilene du henviser til er strippet for våpensystemer og benyttes bare til ren beskyttelse av SWAT-lag.

"En stridsvogn, på folkemunne ofte omtalt som tanks, er et beltedrevet militært kampkjøretøy utstyrt med kanon for å bekjempepansrede kjøretøy."

http://no.wikipedia.org/wiki/Stridsvogn

Det er heller ingen politistyrker i USA som disponerer væpnede droner, HE-ammunisjon til granatkastere og rakettkastere da dette er lite egnet i typiske SWAT-scenarioer i bebygde områder med sivile overalt. Det er snakk om riot guns/less-lethal launchers. At noen sikkert disponerer droner som en erstatning for overvåkningshelikopter i visse tilfeller er helt uproblematisk.

Endret av Meeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare SWAT som bruker pansrede militære kjøretøy aka battle wagons og APV's, de fleste politistasjoner har også gått til innkjøp av de.

Nettopp for at SWAT-lagene tilhører disse stasjonene.

Ja, det er nok noen som tjener fett på dette. Jeg forstår ikke hva man skal med militærisert politi ved mindre en har tenkt til å undertrykke befolkningen.

Derfor: Politiets pistoler og haglgevær penetrerte ikke kroppsutrustningen til bankranerne, og de fikk skutt 1,100 skudd og skutt 18 politifolk før de ble felt av et "militarisert" SWAT-lag.

Endret av Meeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du ikke hva en stridsvogn er, bilene du henviser til er strippet for våpensystemer og benyttes bare til ren beskyttelse av SWAT-lag.

"En stridsvogn, på folkemunne ofte omtalt som tanks, er et beltedrevet militært kampkjøretøy utstyrt med kanon for å bekjempepansrede kjøretøy."

http://no.wikipedia.org/wiki/Stridsvogn

Det er heller ingen politistyrker i USA som disponerer væpnede droner, HE-ammunisjon til granatkastere og rakettkastere da dette er lite egnet i typiske SWAT-scenarioer i bebygde områder med sivile overalt. Det er snakk om riot guns/less-lethal launchers. At noen sikkert disponerer droner som en erstatning for overvåkningshelikopter i visse tilfeller er helt uproblematisk.

Jeg vet godt hva en stridsvogn er, og jeg vet godt at flere politi distrikter eier tanks, granatkastere og droner.

Du kan lett google deg frem til artikler i main stream media som kan fortelle deg nøyaktig det samme som jeg prøver fortelle deg i tråden her.

jeg er ikke læreren din men føler det er på sin plass å spre litt reell fakta så ikke folk tar synsingen din for god fisk. Utover det så syntes jeg du burde lese deg opp om temaet før du kommer med bombastiske argumenter som er regelrett feil :

Why are police departments across the country acquiring heavy-duty military equipment and weaponry? For the same reason that perfectly good roads get repaved, perfectly good equipment gets retired and replaced, and perfectly good employees spend their days twiddling their thumbs -- and all of it at taxpayer expense. It's called make-work programs, except in this case, instead of unnecessary busy work to keep people employed, communities across America are finding themselves "gifted" with drones, tanks, grenade launchers and other military equipment better suited to the battlefield.
Forget Officer Friendly. A new report finds that local police departments are becoming excessively militarized, equipped with weapons, uniforms and even vehicles formerly used by the U.S. military in Iraq and Afghanistan
As the Iraq and Afghanistan wars have wound down, police departments have been obtaining military equipment, vehicles and uniforms that have flowed directly from the Department of Defense. According to a new report by the ACLU, the federal government has funneled $4.3 billion of military property to law enforcement agencies since the late 1990s, including $450 million worth in 2013.
War Gear Flows to Police Departments
The 9-foot-tall armored truck was intended for an overseas battlefield. But as President Obama ushers in the end of what he called America’s “long season of war,” the former tools of combat — M-16 rifles, grenade launchers, silencers and more — are ending up in local police departments, often with little public notice.
The equipment has been added to the armories of police departments that already look and act like military units. Police SWAT teams are now deployed tens of thousands of times each year, increasingly for routine jobs.
America's most in-demand police vehicle is a ten-officer 16,000-pound armored tank that takes bullets like Superman and drives 80 mph. The federal government buys dozens each year for local police departments. Do America's local police need tanks?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp for at SWAT-lagene tilhører disse stasjonene.

Derfor: Politiets pistoler og haglgevær penetrerte ikke kroppsutrustningen til bankranerne, og de fikk skutt 1,100 skudd og skutt 18 politifolk før de ble felt av et "militarisert" SWAT-lag.

Nice, du fant en video fra 1997 før politiet ble militarisert. Hva skal dette liksom bevise?

Jeg har flere ganger i tråden hevdet at militariseringen av det amerikanske politiet startet etter irak og afghanistan krigene hvor pentagon og department of defense overførte militært utstyr som var til overs over til politidistriktene.

På tide å oppdatere deg litt istedetfor å bruke urgamle kilder? På tide å lese deg litt om utviklingen i amerikanske politiet de seneste 3 årene istedetfor å tro at politiet er prikk lik idag som de var i 1997

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...